"Guide" till HiFi-prylar

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2005-07-30 04:00

Bladelius Gondul har inte vägrat att spela någon skiva hitills.
Vare sig cd, sacd eller dvd.
Den är helt perfekt också vad det gäller ljudkvalitet.
Det är nästan tråkigt att skriva detta bland alla klagomål om apparater som inte fungerar som dom skall. :)

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-07-30 04:02

Jorma, den här tråden är väl ändå till för att tipsa om dolda svagheter?

Dessutom är perfektion gällande ljudkvalitet någonting som beror på ens preferenser.
Common sense is not that common.

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2005-07-30 19:50

Det går säkert att hitta något ex. av felaktiga apparater av vilket fabrikat och typ som helst. Men med en sådan här tråd kan man lätt få intrycket att det är typfel som det klagas på, även om det kanske bara är ett enstaka ex. som har haft ett uddafel.

Tex. Mark Levinson 383 med brummande nätdel som fanns på något enstaka exemplar och som numera är åtgärdat och som typfel inte existerar längre.

Eller om någon som fick köpa ett tidigt ex. av Gondulen som hade lite brister i programmeringen, men där dessa brister är åtgärdade idag och dom tidiga exen har uppgraderats med senaste programvara.

Om jag skulle skrivit om dessa brister utan att nämna att dom är åtgärdade idag, så kunde alla lätt få det intrycket att detta är fel och brister som existerar idag och att man skulle behöva se upp med dom. Vilket man inte behöver.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-07-30 20:15

Jorma skrev:Det går säkert att hitta något ex. av felaktiga apparater av vilket fabrikat och typ som helst. Men med en sådan här tråd kan man lätt få intrycket att det är typfel som det klagas på, även om det kanske bara är ett enstaka ex. som har haft ett uddafel.

Tex. Mark Levinson 383 med brummande nätdel som fanns på något enstaka exemplar och som numera är åtgärdat och som typfel inte existerar längre.

Eller om någon som fick köpa ett tidigt ex. av Gondulen som hade lite brister i programmeringen, men där dessa brister är åtgärdade idag och dom tidiga exen har uppgraderats med senaste programvara.

Om jag skulle skrivit om dessa brister utan att nämna att dom är åtgärdade idag, så kunde alla lätt få det intrycket att detta är fel och brister som existerar idag och att man skulle behöva se upp med dom. Vilket man inte behöver.

Tanken var att det inte skulle handla om fel hos enstaka exemplar utan om just fel som hela serien av en viss apparat lider av. Amplifixens brummande trafo har jag t ex stött på i tre olika ex med serienr från 50 upp till 700. Att displayen på CDFixen tappar i ljusstyrka (döda pixlar i brist på bättre beskrivning) har jag påträffat i två olika spelare, med serienr 100 upp till 600, samt i en annan spelare (MF A3) med samma display.

Ens egna omdöme måste få avgöra om det är ett måndagsex man råkat ut för eller inte. Det finns ju även möjlighet att diskutera det här, med input från andra användare.

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2005-07-31 02:56

rhenrics skrev:
Jorma skrev:Det går säkert att hitta något ex. av felaktiga apparater av vilket fabrikat och typ som helst. Men med en sådan här tråd kan man lätt få intrycket att det är typfel som det klagas på, även om det kanske bara är ett enstaka ex. som har haft ett uddafel.

Tanken var att det inte skulle handla om fel hos enstaka exemplar utan om just fel som hela serien av en viss apparat lider av. Amplifixens brummande trafo har jag t ex stött på i tre olika ex med serienr från 50 upp till 700. Att displayen på CDFixen tappar i ljusstyrka (döda pixlar i brist på bättre beskrivning) har jag påträffat i två olika spelare, med serienr 100 upp till 600, samt i en annan spelare (MF A3) med samma display.

Ens egna omdöme måste få avgöra om det är ett måndagsex man råkat ut för eller inte. Det finns ju även möjlighet att diskutera det här, med input från andra användare.

Ens egna omdöme ja, men dom som inte har tillräcligt stor erfarenhet och enbart går på andras omdöme - läs ens egna omdöme!!

Amplifixens brummande trafo har jag inte hört talas om.
Cdfixen däremot hade en del brummande trafos, och det hade det ex. som jag själv ägde, men det blev åtgärdat snabbt och elegant.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2005-07-31 03:57

Jorma:

Du skräpar ner den här tråden med sådant som inte hör hit. Var vänlig avstå.

Tack.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-07-31 05:02

Margaux skrev:Denon 1905

Problem i HW - felaktig koppling internt vad gäller video och ljud i vissa kombinationer.

På alla 1905:or? Vad är det för kombinationer, något man kan låta
bli att använda?

Åtgärdar de felet kostnadsfritt?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-07-31 11:50

Utan att ta ställning tycker jag ändå att Jorma har en poäng. Det är jättesvårt att veta om det är ett enstaka fel man råkat ut för eller om det är ett typfel. Speciellt apparater som säljs i stora mängder borde någon enstaka gång drabbas av fel. Men procentuellt sett ligger nog mer eller mindre handbyggda high-endapparater risigare till...

Saken blir ju inte mindre komplicerad av att allt fler funktioner styrs mjukvarumässigt och ofta fixas till i ett senare skede. Hur ska en sådan apparat bedömmas?

Annars tycker jag nog själva idén med denna tråd, att varna för dåliga apparater, är god. Det är väl bra om vi på forumet delar med oss av erfarenheterna med de (ofta) dyra apparater vi leker med?

/ B

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-07-31 12:22

i skrev:Jorma:

Tack.

Det är bättre att du låter bli att skräpa ner med en sådan dum kommentar, ser inte att Jorma har kommit med något dumt. Han har helt klart en poäng.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-07-31 12:58

Bill50x skrev:Utan att ta ställning tycker jag ändå att Jorma har en poäng. Det är jättesvårt att veta om det är ett enstaka fel man råkat ut för eller om det är ett typfel. Speciellt apparater som säljs i stora mängder borde någon enstaka gång drabbas av fel. Men procentuellt sett ligger nog mer eller mindre handbyggda high-endapparater risigare till...

Saken blir ju inte mindre komplicerad av att allt fler funktioner styrs mjukvarumässigt och ofta fixas till i ett senare skede. Hur ska en sådan apparat bedömmas?

Annars tycker jag nog själva idén med denna tråd, att varna för dåliga apparater, är god. Det är väl bra om vi på forumet delar med oss av erfarenheterna med de (ofta) dyra apparater vi leker med?

/ B

Ja visst har han en poäng, men denna reservation har ju redan gjorts tidigare i tråden (i mitt svar till Lasselite). Alltså; dyker det upp något tvivelaktigt klagomål på en produkt så är det bättre att ta den diskussionen där och då. Om inte annat så är det ändå bra att samla alla erfarenheter kring apparater i en och samma tråd, även sådana som eventuellt bara en användare råkat ut för. Poängen är ju då att eventuella spekulanter på en sådan apparat kan kolla efter på den aktuella apparaten att ett liknande fel inte föreligger även på just denna.

Om trafon inte brummar på den amplifix man tänkt köpa beggat, grattis! Men om den gör det så är det väl bättre att om man har möjlighet kolla det innan man köper den så man slipper upptäcka det hemma.

Trådens syfte är alltså inte att hänga ut vissa tillverkare. Precis som du säger så är det troligen högre felprocent på handbyggda "high-end" prylar. Det är inte det som det klagas på, utan syftet är enbart att lista de problem som någon av resp apparat uppvisat vid vanligt användande. Vissa saker som det klagas på är ju också helt baserat på tycke och smak, vissa föredrar vissa funktioner som fungerar på ett visst sätt. Både som skribent och läsare måste man alltså använda sitt eget omdöme.

LB

Inläggav LB » 2005-07-31 13:47

Sony SCD-XB940
Knäppningar och hack vid uppspelning av kopieringsskyddade CD.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-07-31 13:54

LB skrev:Sony SCD-XB940

Kanske hänger det samman med att den heller inte läser CDR?

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2005-07-31 14:09

mats skrev:

Tack.

Det är bättre att du låter bli att skräpa ner med en sådan dum kommentar, ser inte att Jorma har kommit med något dumt. Han har helt klart en poäng.

Den här tråden är uppenbarligen för att samla konkreta erfarenheter av "irriterande egenheter".

Jormas inlägg innehåller inte sådant. Innehållet i hans tre inlägg kan sammanfattas med "jag tycker det inte är bra med en sådan här tråd då det kan vara enskilda fel bara, titta vad min apparat fungerar bra".

Det tillför inget och gör det bara svårare att hitta det avsedda sakinnehållet i tråden.

Beträffande "nedskräpande dum kommentar" så är den i varje fall inte sämre än din.
Mundus Vult Decipi

Mikael2

Inläggav Mikael2 » 2005-07-31 14:13

En väldigt irriterande egenhet som kan göra prylen i stort sett oanvändbar är när fjärrkontrollen "krockar" med en annan fjärr i systemet.
Kommer tyvärr inte nu på rak hand ihåg vilka krockar jag råkat ut för men det är extremt irriterande när en funktion på den ena stänger av en annan pryl :cry:

Kanske skulle finnas en egen tråd med dessa "fel" och en lista på inkompatibla enheter 8) . Borde inte apparaterna märkas upp eller i alla fall ha 2 eller fler alternativa kodningar till fjärrkontrollen!

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-07-31 14:15

i skrev:Innehållet i hans tre inlägg kan sammanfattas med "jag tycker
det inte är bra med en sådan här tråd då det kan vara enskilda
fel bara, titta vad min apparat fungerar bra".

Eller så kan de sammanfattas med: "Jag tycker det inte är bra med
en sådan här tråd då det kan irritera mina hifi-polare i Alingsås"! :mrgreen:

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-07-31 15:37

i skrev:
mats skrev:

Tack.

Den här tråden är uppenbarligen för att samla konkreta erfarenheter av "irriterande egenheter".

Jormas inlägg innehåller inte sådant. Innehållet i hans tre inlägg kan sammanfattas med "jag tycker det inte är bra med en sådan här tråd då det kan vara enskilda fel bara, titta vad min apparat fungerar bra".

Det tillför inget och gör det bara svårare att hitta det avsedda sakinnehållet i tråden.

Beträffande "nedskräpande dum kommentar" så är den i varje fall inte sämre än din.

Nja du har nog rätt i en del, men en hel del har Jorma rätt. Nu skall vi inte träta :D
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2005-07-31 16:26

mats skrev:
i skrev:
mats skrev:
...

Nja du har nog rätt i en del, men en hel del har Jorma rätt. Nu skall vi inte träta :D

Jaså inte ? Jag som tänkte mig ett avreagerande råkurr så här på söndan ! :twisted: :wink:
Mundus Vult Decipi

LB

Inläggav LB » 2005-07-31 16:54

Hetsporren skrev:
LB skrev:Sony SCD-XB940

Kanske hänger det samman med att den heller inte läser CDR?

Jo, antagligen. Men det viste man ju i alla fall när man köpte den.

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2005-07-31 21:10

Hetsporren skrev:
i skrev:Innehållet i hans tre inlägg kan sammanfattas med "jag tycker
det inte är bra med en sådan här tråd då det kan vara enskilda
fel bara, titta vad min apparat fungerar bra".

Eller så kan de sammanfattas med: "Jag tycker det inte är bra med
en sådan här tråd då det kan irritera mina hifi-polare i Alingsås"! :mrgreen:

Här har vi ett typexempel på en som har irritireat sig på något som hänt hos Hificonsult och låter det ständigt gå ut över Bladelius. Det är sådant som kan bli fel i en sådan här tråd.
Någon som av en eller annan anledning har blivit sur på någon inom brancen för länge sedan och sedan gör allt för att svärta ned en producent som han knappast har träffat.

Hetsporren, jag är god vän med många inom brancen och samtidigt konkurrent med vissa av dom som tex. ägarna av Hificonsult.

Användarvisningsbild
hali
Site Admin
Site Admin

Inläggav hali » 2005-07-31 21:44

Jorma skrev:Här har vi ett typexempel på en som har irritireat sig på något som hänt hos Hificonsult och låter det ständigt gå ut över Bladelius. Det är sådant som kan bli fel i en sådan här tråd.

Jag kanske har missuppfattat saker men jag trodde att 90% av allt hos Bladelius som inte är teknikrelaterat styrs av Hificonsult?

Bladelius/Advatnage strategi har varit ganska svårtydd de senaste åren, jag måste säga att jag är rätt besviken på det som hänt mer eller mindre sen S1an kom ut.
Redaktör på Faktiskt.io

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2005-07-31 23:59

hali skrev:
Jorma skrev:Här har vi ett typexempel på en som har irritireat sig på något som hänt hos Hificonsult och låter det ständigt gå ut över Bladelius. Det är sådant som kan bli fel i en sådan här tråd.

Jag kanske har missuppfattat saker men jag trodde att 90% av allt hos Bladelius som inte är teknikrelaterat styrs av Hificonsult?

Bladelius/Advatnage strategi har varit ganska svårtydd de senaste åren, jag måste säga att jag är rätt besviken på det som hänt mer eller mindre sen S1an kom ut.

Hificonsult styr inte mer hos Bladelius än vad Bladelius distributörer i andra länder gör.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-08-01 00:24

Jorma skrev:Hificonsult styr inte mer hos Bladelius än vad Bladelius distributörer i andra länder gör.

Hmmm, hur skall man tyda det i den här tråden eftersom den skall handla om missar?

Nåja, när det gäller Bladelius Thor så har man byggt en förstärkare för vänsterhänta, för om man använder höger hand för ratten så skymmer man displayen. Så kan det gå om man inte använder industridesigners. För det borde inte en sådan missat på.
Sån design går fet bort för mig men är möjligen aningen yrkesskadad.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-08-01 08:25

Någon som av en eller annan anledning har blivit sur på någon inom brancen för länge sedan och sedan gör allt för att svärta ned en producent som han knappast har träffat.

Hej Jorma!

Du antar här en del felaktiga saker men det får jag väl tåla,
eftersom jag förökte göra mig lite lustig på din bekostnad.?

Men för säkerhets skull vill jag ändå klargöra två saker:

1) Jag har träffat Michael Bladelius, vid flera tillfällen. Senast på Arken 04...
2) Jag har inget alls mot vare sig honom som person eller som hifi-konstruktör.

Nåväl, i övrigt var mitt inlägg tämligen onödigt och det ber jag om ursäkt för.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-08-01 11:46

Hetsporren skrev:

Hej Jorma!

1) Jag har träffat Michael Bladelius, vid flera tillfällen. Senast på Arken 04...

Hetsporren, stort att erkänna sitt misstag. Bra gjort :D

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2005-08-01 14:43

Hetsporren skrev:

Hej Jorma!

OK, Hetsporren, jag godtar ursäkten.
:)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-08-01 15:28

Jorma skrev:
hali skrev:

Hificonsult styr inte mer hos Bladelius än vad Bladelius distributörer i andra länder gör.

Nu blir det ju lite off topic igen dårå, men det var i varje fall inte jag som började... 8)

Vill bara undra: Är inte hifi-consult delägare i Bladelius nuförtiden?

Någon har sagt att så var fallet, minns inte vem, men nu säger Jorma att de i varje fall inte har något att säga till om. Hur går det ihop? Har de ingen del i Bladelius alltså?

Vh, iö

- - - - -

PS. Håller med om att denna tråd borde handla om att delge varandra erfarenheter om problem med olika apparater - en bra tråd. All heder åt rhenrics!

Tycker inte att Jorma gjorde rätt när han gjorde det första inlägget som handlade om att inte ha haft problem med en apparat av just Bladelius fabrikat (och inte ett ord om något annat). Mitt intryck var att han vill ta tillfället i akt att ställa sig in hos Bladelius, på trådens bekostnad. Men jag kan ha fel. Missförstod jag ditt inlägg Jorma?

Mitt inlägg härovan inte heller har med tråden att göra. Fy på mig! Och förlåt Rhenrics. :oops:

PPS. Kan göra ett trådrelevant inlägg när jag ändå håller på: Pioneer 668 borde själv begripa att den skall koppla om till tvåkanalsmode när man spelar en vanlig CD.

Nästan alla moderna apparater borde förses med en massa extra knappar, således att alla menysystem kunda slängas och allt man kan tänkas vilja göra bliver åstadkombart med en enkel knapptryckning! :P
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-08-01 16:04

"Nästan alla moderna apparater borde förses med en massa extra knappar, således att alla menysystem kunda slängas och allt man kan tänkas vilja göra bliver åstadkombart med en enkel knapptryckning! "

Köpa bättre fjärr Ingvar och fixa ett eget macro
NN

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2005-08-01 16:06

IngOehman skrev:
Jorma skrev:
hali skrev:

Nu blir det ju lite off topic igen dårå, men det var i varje fall inte jag som började... 8)

Vill bara undra: Är inte hifi-consult delägare i Bladelius nuförtiden?

Någon har sagt att så var fallet, minns inte vem, men nu säger Jorma att de i varje fall inte har något att säga till om. Hur går det ihop? Har de ingen del i Bladelius alltså?

Vh, iö

- - - - -

PS. Håller med om att denna tråd borde handla om att delge varandra erfarenheter om problem med olika apparater - en bra tråd. All heder åt rhenrics!

Tycker inte att Jorma gjorde rätt när han gjorde det första inlägget som handlade om att inte ha haft problem med en apparat av just Bladelius fabrikat (och inte ett ord om något annat). Mitt intryck var att han vill ta tillfället i akt att ställa sig in hos Bladelius, på trådens bekostnad. Men jag kan ha fel. Missförstod jag ditt inlägg Jorma?

Mitt inlägg härovan inte heller har med tråden att göra. Fy på mig! Och förlåt Rhenrics. :oops:

PPS. Kan göra ett trådrelevant inlägg när jag ändå håller på: Pioneer 668 borde själv begripa att den skall koppla om till tvåkanalsmode när man spelar en vanlig CD.

Nästan alla moderna apparater borde förses med en massa extra knappar, således att alla menysystem kunda slängas och allt man kan tänkas vilja göra bliver åstadkombart med en enkel knapptryckning! :P

Det kanske är bättre att Hificonsult reder ut begreppen istället.
Jag har inte hört att Hificonsult är delägare i Bladelius.

Det var iockförsig länge sedan som jag snackade med Sladd, så det kan ju ha hänt en del som jag inte vet, men andra tycks veta bättre.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-08-01 16:36

IngOehman skrev:Nästan alla moderna apparater borde förses med en massa extra knappar, således att alla menysystem kunda slängas och allt man kan tänkas vilja göra bliver åstadkombart med en enkel knapptryckning! :P

Helt rätt! Härmed utfärdas allmän varning mot alla apparater försedda med ett fåtal knappar med omfattande menysystem istället. Verkligen något att ta fasta på när man ska köpa nytt. En brummande trafo eller bug i mjukvaran går oftast att fixa, men ett komplicerat menysystem sitter man fast med.

Vilken ärthjärna har till exempel kommit på att man först ska trycka på en ologiskt placerad knapp med kryptisk beteckning för att sedan trycka sig fram till "Bass" och därefter med en annan knappuppsättning välja om man vill öka eller minska basen? Så fungerar min bilstereo!

/ B

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-08-01 17:49

IngOehman skrev:PPS. Kan göra ett trådrelevant inlägg när jag ändå håller på: Pioneer 668 borde själv begripa att den skall koppla om till tvåkanalsmode när man spelar en vanlig CD.

Word.

Detta irriterar mig oxå. :?
- Militant slacker

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi