Som masochisten säger: "Slå mig hårdare, men vänta tills jag tagit en magnecyl till!"
Det är uppenbarligen något jag inte förstår. Förklara för mig.
Moderator: Redaktörer
PerStromgren skrev:Det är uppenbarligen något jag inte förstår. Förklara för mig.
Bill50x skrev:Men hög ljudvolym och sedan öronproppar för att inte skadas, det tycker jag låter osunt. / B
Bill50x skrev:Men hög ljudvolym och sedan öronproppar för att inte skadas, det tycker jag låter osunt. Det är ju skit att de som spelar högt inte vill tänka på sina kunders hälsa.
Rollo skrev:De vill väl utforma sina konserter så att olika kombinationer av avstånd till PAt och ljudstyrka kan upplevas. Om det är för högt för mig är det troligtvis ändå lagom för någon annan. Jag kan ställa mig längre bort eller använda skydd. Vad ska personen som vill uppleva högre ljud kompensera med om det är för lågt?
Nattlorden skrev:Tänk på musik/publikbrusförhållandet. Med proppar i och högre musik så sänker du omgivande publiks vrålande som störmoment.
PerStromgren skrev:Om vrålande publik på rockkonsert är störande, tror jag att du är på fel konsert. Det är nog meningen att folk ska vråla...
PekkaJohansson skrev:Tror Nattias att folk vrålar mindre om medelnivån ligger på 105-107 dB?
paa skrev:Är det ingen som tror att anledningen är att ljudet blir mer "fysiskt" med högre ljudtryck och hörselproppar, än med lägre ljudtryck och utan hörselproppar?
Och att många verkligen vill känna musiken i hela kroppen?
PerStromgren skrev:Ni som har baskapabel utrustning, har ni provat att tilta tonkurvan riktigt rejält genom att styra ut slutstegen för sub-80 15-20dB högre än resten?
PerStromgren skrev:paa skrev:Är det ingen som tror att anledningen är att ljudet blir mer "fysiskt" med högre ljudtryck och hörselproppar, än med lägre ljudtryck och utan hörselproppar?
Och att många verkligen vill känna musiken i hela kroppen?
Jag tror att kärnan ligger här. Då borde lösningen vara att skruva upp energin under, säg, 100 Hz ordentligt för att skapa känsla utan att i onödan skada öronen. Men är det någon som vill erkänna att det är så här vi vill ha det?
Ni som har baskapabel utrustning, har ni provat att tilta tonkurvan riktigt rejält genom att styra ut slutstegen för sub-80 15-20dB högre än resten?
RogerGustavsson skrev:Vill folk verkligen lyssna på musiken eller är de där av något annat skäl? Varför är detta ett mindre problem vid t.ex. jazz eller klassisk musik? Där är ljudnivån vanligtvis långt lägre och musiken meta spretig. Med ökad "fyllegrad" blir publiken mera högljudd samtidigt som hörseln trubbas av.
PekkaJohansson skrev:Redan ett par hundra meter från PA:t vänder det sig ibland i både öronen och magen på grund av oljudet. Du har inga krav på ljudkvalitet när du går på konsert?
Rollo skrev:PekkaJohansson skrev:Redan ett par hundra meter från PA:t vänder det sig ibland i både öronen och magen på grund av oljudet. Du har inga krav på ljudkvalitet när du går på konsert?
Jovars. Tycker du att ljudnivåbegränsningen är ett bra sätt att komma tillrätta med musiker och ljudtekniker som skriver checkar som PAt inte kan casha?
phloam skrev:Man kan ju få hörselskador av att sitta för nära oförstärkta jazzmusiker också, det hela är så situationsberoende så att varje lyssnare måste ta eget ansvar i slutändan.
petersteindl skrev:Förr i tiden var publiken tyst och lugn![]()
http://www.youtube.com/watch?v=5lfK2VPNx5s
MvH
Peter
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster