grafpro skrev:Det är en intressant fråga - om nu Carlsson är så genial och var före sin tid - varför valde inte alla Sonab på 70-talet?
Människor är olika, de har olika mål och har de inga filosofiska mål så har
de ändå preferenser, som är lite olika. Även förutsättningarna (rum t ex)
kan vara rätt så olika, och kräva olika lösningar.
grafpro skrev:Vi hade i butiken också AR, JBL, B&W, Rectilinear m.fl. och de valdes också av många kunder efter noggranna jämförelser.
Javisst. Det inte bara finns plats för många - det finns behov av många
också.
grafpro skrev:Carlsson har tillräckligt mycket mystiska egenheter för att bli kult, och är också kopplade till tillräckligt mycket myter och personhistoria för att bli mer kult än de andra, det är nog huvudskälen.
Nu undrar jag vad du vill ha sagt med det där.
Vad är det för mystiskt du talar om, och vilka myter är det som du har
stött på?
grafpro skrev:De andra dominerande märkena gjorde också bra saker, i vissa avseenden bättre. Det slående är vilka språng utvecklingen tog under 70-talet och eftersom Sonab-lådorna är snygga och välbyggda så finns de kvar och man kan beundra den tidens innovationsförmåga.
Jag tror det mest beror på att deras recept har fått mindre och mindre
konkurrens genom åren. Idag finns det i princip INGEN konkurrens till det
recept som var Stigs på 70-talet (80-talsreceptet som var mera likt det
som Stig själv tidigare kallade konventionella egenskaper).
grafpro skrev:Tonkurva och distorsion förbättrades raskt på 70-talet, men där var Carlsson inte alls ledande.
Det kan diskuteras, det beror på vad man menar med tonkurva. Tonkurva
är ett rätt så generellt begrepp. De sorts tonkurva som Stig tog fasta på,
först energikurva och sedan totalljudskurva, det vågar jag påstå att han
visst var helt ledande med.
grafpro skrev:MT20 var ingen höjdare ens då. Avstämningen i 70-talarna är också med moderna ögon sett ganska obegriplig.
Det finns nog inget helt entydigt svar på vad som är obegripligt. En sak
som kan vara svår att förstå för någon kan vara lätt att förstå för någon
annan.
Dagens högtalare är inte alls konsekvens avstända. Så vad det är för
moderna ögon du talar om vet jag inte. Olika tillverkare är uppenbart inte
alls överens. Är det månne dina egna ögon som du kallar så?
grafpro skrev:JBL, B&W och AR var bättre på att beräkna lådor (slutna lådor med mjuka element i fallet AR) och fick till en spänstigare bas. Det gjorde Carlsson först på 80-talet.
Det du beskriver är dina åsikter. Inte fakta.
Spänstighet är heller ingen vedertagen parameter, med väldefinierat svar
på hur den bäst skall skapas (eller om du menar återskapas).
grafpro skrev:Det som hänt i branschen på de 40 åren sedan dess är pinsamt lite.
Håller på sätt och vis med dig. Det har hänt väldigt lite. Men är det pin-
samt?
Jag menar att det är en blandning.
Att det hänt lite beror till stor del på att de bästa högtalarna som gjordes
för 35-40 år sedan är väldigt bra, och därför konkurrerar väl med det som
görs idag. De är till och med klart bättre än det mesta av det som görs idag,
omän inte de allra bästa.
Men en sak som har hänt sedan dess, är att allting blivit mera likriktat.
Det kan man hävda beror på att alla har bättre koll idag, men jag vågar på-
stå att så inte är fallet.
Snarare är det både riktig koll, och uppfinningsrikedom, och fritänkande
som saknas idag. Det har ersatts av simuleringsprogram och ekonom-
taknar i stil med att bästa sättet att få framgång är att se hur de som
har det gör, och göra liknande.
Bästa exempel på motsatsen jag kan komma på, ja nästan det enda, är
den "lilla hjärtat" (tror jag den kallades) som naqref gjorde för några år
sedan, som var baserad på genuint nytänk.
Så min uppfattning är att valfrihet kräver variation, men att variation inte
är liktydigt med många aktörer som kopierar varandra och stirrar sig blinda
på vad simuleringsprogram försöker övertyga dem om. Simuleringsprogram
som inte kan tänka alls. Inga vidare rådgivare.

Det enda man kan ha dem till är som slavar, om de alls behövs.
grafpro skrev:Distorsion i elementen har sjunkit ca 10dB, det är egentligen allt! (Det verkligt nya som tillkommit är vidskepelse i stor skala.)
Håller med om det sistnämnda, men tycker det är svårt att värdera hur
distorsionen ändrats. Det finns exempel på väldigt lågdistorderande hög-
talare från 70-talet. Men kanske har du rätt i att det i snitt är 10 dB?
Skulle någon avtvinga mig en gissning så skulle den nog vara i den stor-
leksordningen. Men då tvingades jag sortera bort allt billigt plastjunk som
har en mycket mera dominernade roll än de hade på den tiden.
grafpro skrev:Välbyggda saker från 70-talet är därmed helt konkurrenskraftiga idag och där är Sonab och Carlsson särskilt intressanta eftersom lådorna är så välbyggda och snygga. Så - Carlsson-kult är helt befogad!
Visst är det så.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).