En helt ny dimension av hifi!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

En helt ny dimension av hifi!

Inläggav hifikg » 2012-05-05 21:59

Ikväll ansåg jag att min nyreparerade subwoofer fått vila sig tillräckligt och avrundade ett längre lyssningspass med Tjajkovskijs 1812. Inte nog med att kanonerna dundrade så vi fick hålla i våra fiktiva hattar, det slog gnistor om elektrostaterna också!

Fråga: är det normalt att det sprutar eld ur quad esl 63? Troligen inte, vad kan ha hänt? De förefaller fungera okej. Jag har rattat in filtren i subbarna så quadarna ska jobba ner till 70 Hz. Är filtret månne för flackt, så att (för) mycket bas ändå går genom högtalarna? Men ändå, att spruta eld!?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-05-05 22:07

Mycket effekt även högre i frekvens, vid de knallarna.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
micromodular

Inläggav micromodular » 2012-05-05 22:30

Visserligen har jag inga elektrostater men när det gnistrar från panelerna betyder det att mylarmemnbranet befinner sig för nära endera polplattan och överslag sker. Via hörsägen så är inte några små gnistor farligt men "spruta eld" hmm...
Det som kan hända (tror jag) att dessa gnistor kan bränna hål på mylarfilmen om man har otur.
Definitionen på musik är hur organiserat oljudet är

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-05-05 23:06

Det tillför som sagt en helt ny dimension. Låter grymt. :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-05-06 00:34

Ragnwald skrev:Mycket effekt även högre i frekvens, vid de knallarna.

Så är det förstås. Tänkte inte på det. Men ändå. Lite dramatiskt var det att även se mynningselden från kanonerna. Får undersöka eventuella skador imorgon. Det lät, som sagt, fortsatt bra även efter skottsalvorna.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-05-06 07:40

Du kanske har köpt 3D-högtalare? :o

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-05-06 22:28

Efter drygt ett dygn vågade jag mig in i lyssningsrummet igen. Ingen brand hade utvecklats. Väggarna föreföll intakta. Ingen lynchmob av närboende mötte mig. Lyssning visade på att högtalarna mår bra. Klädde av dem inpå bara det transparenta dammskyddet och inspekterade varje mm av fram och baksida. Inget ser skadat ut. Phew! Aldrig mer 1812 på sådan styrka. Fast nu ångrar jag lite att jag gav bort mina stora rekvisitahögtalare. Hade varit skoj att ge dem samma behandling. Kanske köper ett par på loppis någon dag o spelar ihjäl.

Vad säger sakkunskapen? Kan förstärkaren ta stryk av en sådan övning?

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2012-05-07 13:05

Det verkar som fyrverkerimusik skulle lämpa sig bra på ett par Quad :wink:
Tur att dom klarade sig.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-05-07 13:19

hifikg skrev:Efter drygt ett dygn vågade jag mig in i lyssningsrummet igen. Ingen brand hade utvecklats. Väggarna föreföll intakta. Ingen lynchmob av närboende mötte mig. Lyssning visade på att högtalarna mår bra. Klädde av dem inpå bara det transparenta dammskyddet och inspekterade varje mm av fram och baksida. Inget ser skadat ut. Phew! Aldrig mer 1812 på sådan styrka. Fast nu ångrar jag lite att jag gav bort mina stora rekvisitahögtalare. Hade varit skoj att ge dem samma behandling. Kanske köper ett par på loppis någon dag o spelar ihjäl.

låter spännande, vad var det för högtalare?
Bikinitider

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-05-07 13:38

hifikg skrev:Vad säger sakkunskapen? Kan förstärkaren ta stryk av en sådan övning?

Högtalarna lär ta stryk. Vid överslag kan det gå hål i membranen på en del elektrostater. ESL 63 har väl ett skydd mot att det ska bli så. I vilket fall ska det bryta vid viss inspänning, det lönar sig inte att köra in flera kW eftersom överslagsskyddet då triggas. Ny har ESL 63 varit på marknaden länge och med ökad ålder brukar det bli överslag tidigare än med helt nya paneler. 70 Hz avlastar inte elektrostaterna något vidare. De dipolbasar som Quad sålde från Gradient delades med 12 dB/oktav vid 115 Hz om jag minns rätt.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-05-07 21:03

RogerGustavsson skrev:
hifikg skrev:Vad säger sakkunskapen? Kan förstärkaren ta stryk av en sådan övning?

Högtalarna lär ta stryk. Vid överslag kan det gå hål i membranen på en del elektrostater. ESL 63 har väl ett skydd mot att det ska bli så. I vilket fall ska det bryta vid viss inspänning, det lönar sig inte att köra in flera kW eftersom överslagsskyddet då triggas. Ny har ESL 63 varit på marknaden länge och med ökad ålder brukar det bli överslag tidigare än med helt nya paneler. 70 Hz avlastar inte elektrostaterna något vidare. De dipolbasar som Quad sålde från Gradient delades med 12 dB/oktav vid 115 Hz om jag minns rätt.

Jo, tanken med att plocka in ett par loppishögtalare var just att få se dem skjutas i bitar av Tjajkovskis kanoner, har jag tur kan jag t o m fota när det händer, men jag vill inte offra 208:an. Å andra sidan har jag en gammal Hitachi stående... mooooaaaahahahahaha

ESL-63:orna har jag lovat att aldrig mer behandla på det viset. De ska bara smekas o kramas i fortsättningen, av små, nätta, ljuva toner.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-05-07 21:09

celef skrev:
hifikg skrev:Efter drygt ett dygn vågade jag mig in i lyssningsrummet igen. Ingen brand hade utvecklats. Väggarna föreföll intakta. Ingen lynchmob av närboende mötte mig. Lyssning visade på att högtalarna mår bra. Klädde av dem inpå bara det transparenta dammskyddet och inspekterade varje mm av fram och baksida. Inget ser skadat ut. Phew! Aldrig mer 1812 på sådan styrka. Fast nu ångrar jag lite att jag gav bort mina stora rekvisitahögtalare. Hade varit skoj att ge dem samma behandling. Kanske köper ett par på loppis någon dag o spelar ihjäl.

låter spännande, vad var det för högtalare?

Det vete tusan, men så här såg de ut:

Bild

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2012-05-08 08:30

Ser ut som infinity reference 61i mk1.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-05-08 08:43

hifikg skrev:Fast nu ångrar jag lite att jag gav bort mina stora rekvisitahögtalare. Hade varit skoj att ge dem samma behandling. Kanske köper ett par på loppis någon dag o spelar ihjäl.

Om man bränner talspolen ordentligt i en konventionell högtalare kan det bli kortis, eller nära på iaf.
Så det kan ju ev döda en förstärkare.

Men det är inte säkert att det går så illa. Många förstärkare har ju kortslutningsskydd, och/eller klarar sig (dvs överlever) nedåt halvohmen. Och i serie med högtalaren sitter det kanske en spole eller två med några 100mohm resistans.
Och dessutom är det inte så ofta en bränd talspole = 0 ohm, sällan egentligen, det beror på var trådarnas isolering smälter ihop.
Och så brukar det börja låta fan så illa eller bli tyst, innan ens den ganska värmetåliga isolationslacken ger sig.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-05-08 09:31

aisopos skrev:
hifikg skrev:Fast nu ångrar jag lite att jag gav bort mina stora rekvisitahögtalare. Hade varit skoj att ge dem samma behandling. Kanske köper ett par på loppis någon dag o spelar ihjäl.

Om man bränner talspolen ordentligt i en konventionell högtalare kan det bli kortis, eller nära på iaf.
Så det kan ju ev döda en förstärkare.

Men det är inte säkert att det går så illa. Många förstärkare har ju kortslutningsskydd, och/eller klarar sig (dvs överlever) nedåt halvohmen. Och i serie med högtalaren sitter det kanske en spole eller två med några 100mohm resistans.
Och dessutom är det inte så ofta en bränd talspole = 0 ohm, sällan egentligen, det beror på var trådarnas isolering smälter ihop.
Och så brukar det börja låta fan så illa eller bli tyst, innan ens den ganska värmetåliga isolationslacken ger sig.

Kan man hoppas på en dramatisk "sprängning" av högtalarmembranet, eller sker det hela mer diskret än så? Kanske någon som tycker om Hitachis gamla förstärkare tar illa upp om jag kör sönder en sån. Den är ganska cool med jättelika VU-metrar. Minns inte på rak arm vad den har för modellbeteckning.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-05-08 09:33

steveo1234 skrev:Ser ut som infinity reference 61i mk1.

Njae, det är det inte. Det är något danskt lågprismärke (Dynaudio kanske?), jag tyckte inte de lät något vidare, men killen som fick dem blev jättenöjd.

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: En helt ny dimension av hifi!

Inläggav IngOehman » 2012-05-08 09:47

hifikg skrev:Ikväll ansåg jag att min nyreparerade subwoofer fått vila sig tillräckligt och avrundade ett längre lyssningspass med Tjajkovskijs 1812. Inte nog med att kanonerna dundrade så vi fick hålla i våra fiktiva hattar, det slog gnistor om elektrostaterna också!

Fråga: är det normalt att det sprutar eld ur quad esl 63? Troligen inte, vad kan ha hänt? De förefaller fungera okej. Jag har rattat in filtren i subbarna så quadarna ska jobba ner till 70 Hz. Är filtret månne för flackt, så att (för) mycket bas ändå går genom högtalarna? Men ändå, att spruta eld!?

ESL-63s bästa vän är gradientbasarna.

Synlig "eld" från membranen betyder skada, men det betyder inte att den
är så allvarlig att det gör något.

Men grundprincipen om man vill att de skall klara sig är att ha en tillräckligt
liten förstärkare och att dela till bassystem tillräckligt högt upp i frekvens.

Överslagsspänningen blir helt enkelt lägre vid lägre frekvenser på grund av
att membranet ju rör sig.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-05-08 09:59

IngOehman skrev:
hifikg skrev:Ikväll ansåg jag att min nyreparerade subwoofer fått vila sig tillräckligt och avrundade ett längre lyssningspass med Tjajkovskijs 1812. Inte nog med att kanonerna dundrade så vi fick hålla i våra fiktiva hattar, det slog gnistor om elektrostaterna också!

ESL-63s bästa vän är gradientbasarna.

Synlig "eld" från membranen betyder skada, men det betyder inte att den
är så allvarlig att det gör något.

Men grundprincipen om man vill att de skall klara sig är att ha en tillräckligt
liten förstärkare och att dela till bassystem tillräckligt högt upp i frekvens.

Överslagsspänningen blir helt enkelt lägre vid lägre frekvenser på grund av
att membranet ju rör sig.

Vh, iö

Gradientbasar är sällsynta och hänger ofta med ESL-63, så att få tag i ett par som komplement är en nåd att stilla bedja om. Fick tips av Quad-renoveraren, som jag köpte mina av, om att just Audio Pro´s gamla serie B2-50/70/100 skulle fungera bra ihop med 63:orna. Och si, det stämde bra, det blev en, i mina öron, sömlös övergång samtidigt som 63:orna mår mycket bra av att slippa den djupaste basen. Och ännu trevligare blev det med två B2-70. Fast jag förstod inte det där med filters branthet och trodde att all bas under 70 Hz var överlåten till subborna. Man lär så länge man lever och högtalarna tycks ha överlevt. Elden var kanske någon form av statisk urladdning, ungefär som att det kan blixtra rejält när man klappar en katt i mörker.

Min NAD 208 är förstås overkill för att driva ESL 63, men om jag låter bli sådana excesser som jag beskrivit här så fungerar det utmärkt. Det kan näppeligen låta bättre med en annan förstärkare. Fast ibland blir jag sugen på något med rör, men det handlar mest om mysfaktorn *s*

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-05-08 12:02

Företaget Gradient finns ju kvar, så varför inte fråga dem om de har
några basar till SW-63 kvar?

De tillverkar ju snarlika basmoduler idag (samma bestyckning så vitt
jag vet) till andra QUAD:ar.

Vore jag du skulle jag ringa dem.

Och NAD 208 till ESL-63 är att riskera livet på de sistnämnda.

Vh, iö

mangs

Inläggav mangs » 2012-05-08 12:37

Är det verkligen så att en kraftigare förtärkare i detta fallet är värre än en mindre? Om man avser att spela högt det vill säga? Ett mindre steg kommer ju klippa tidigare och skicka en hel del skräp in i högtalaren, är inte detta ett större problem än att kunna mata in en fin sinus om än med högre amplitud? Eller är det just det faktumet att en stor spänning med lågfrekvent innehåll leder till större rörelser på elektrostaten som är problemet?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-05-08 12:45

Klippande förstärkares farlighet är till stor del en myt.

När det gäller elektrostathögtalare så är det framförallt två saker som
utsätter dem för fara:

1. Stor spänning/frekvens = membrandislokation hos en planarhögtalare.

2. Stor spänning in.

Ju större spänning, desto större risk för överslag, och ju större rörelse,
desto mindre återstående spalt (framåt eller bakåt) - och därmed blir det
även lättare för överslag på grund av spänningen att inträffa.

Så man kan säga att stor spänning alltid är en fara, och extra mycket så
vid låga frekvenser.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2012-05-09 21:35

Elektroniken i de aktiva filtren måste vara jäkligt bra så att inte delar av den naturliga transparensen hos ESL-63 försvinner...
Senast redigerad av Zzombie 2012-05-09 21:52, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2012-05-09 21:43

hifikg skrev: Det kan näppeligen låta bättre med en annan förstärkare. Fast ibland blir jag sugen på något med rör, men det handlar mest om mysfaktorn *s*

Varför tror du inte att det skulle kunna bli bättre än med en 208?
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-05-09 21:46

IngOehman skrev:Företaget Gradient finns ju kvar, så varför inte fråga dem om de har
några basar till SW-63 kvar?

De tillverkar ju snarlika basmoduler idag (samma bestyckning så vitt
jag vet) till andra QUAD:ar.

Vore jag du skulle jag ringa dem.

Och NAD 208 till ESL-63 är att riskera livet på de sistnämnda.

Vh, iö

Får klura på det. Gissar att det kan handla om en hel del slantar också och B2-70 fungerar som sagt riktigt bra hos mig. Fast alltid bättre att veta än att gissa. Ska nog göra som du föreslår. Jan-Eric på Opus 3/Absolute Audio sålde Gradient i Sverige en gång i tiden åtminstone. Honom e jag på speaking terms med :-)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-05-09 21:48

Panelguy skrev:
hifikg skrev: Det kan näppeligen låta bättre med en annan förstärkare. Fast ibland blir jag sugen på något med rör, men det handlar mest om mysfaktorn *s*

Förutom att den kan vara i kraftigaste laget just för ESL 63 så finns det väl inga fel på det slutsteget, så länge det inte är något fel på det. Jag låter helt enkelt bli att veva på uppåt 90 av 100 på volymkontrollen som när det började blixtra. Normalt ligger jag runt 30-40 och i sällsynta fall uppåt 50 korta stunder. Så det var ett rejält pådrag jag gjorde. Ska aldrig mer göra om det.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-05-09 21:55

Zzombie skrev:Elektroniken i de aktiva filtren måste vara jäkligt bra för att inte delar av den naturliga transparensen hos ESL-63 försvinner...

Du menar filtren i B2-70? Jo, de funkar bra. Quadarna låter ännu bättre när de blir avlastade den djupaste basen. Eller systemet som helhet kanske jag ska säga. När de jobbade ensamma fick de kämpa med låga frekvenser. Jag körde dem även parallellt ett tag, dvs 63:orna gick hela vägen och en B2-70 jobbade i området 20-40 Hz ungefär och det funkade det också, men det blev ännu bättre när jag körde genom B2-70. Jag har bestämt mig för att tro att K-E Ståhl visste vad han gjorde. Jag stortrivs med ljudet och ska strax bege mig ner i lyssningsrummet igen! (fast nu ställde tyskarna till det lite i matchen)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-05-09 22:04

IngOehman skrev:Och NAD 208 till ESL-63 är att riskera livet på de sistnämnda.

Det är inte självklart vem som får bita i gräset i en sådan kombination! Reläet som kortsluter ingången på ESL-63 lär vara rätt pålitligt, sägs det. Men en NAD 208 tål väl en hel del av låg impedans den också, så allt kanske går väl.

Men blixtar indikerar att något är på tok.

Och lyssna på IÖ:s råd och ring Gradient. Det är mycket trevligt folk där, som jag hade litet att göra med när jag köpte mina SW-63. Jag har ett par bruna 63:or, men Gradienterna hade svarta sockor. Jag hörde av mig till finnarna och undrade om de hade några bruna att sälja. De hade de, men de kunde inte ta betalt på ett vettigt sätt, så de skickade i alla fall! Det slutade med att jag skickade dem en liten bunt nya svenska Jazz-CD, som de uppskattade något alldeles otroligt!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-05-09 22:05

PerStromgren skrev:
IngOehman skrev:Och NAD 208 till ESL-63 är att riskera livet på de sistnämnda.

Det är inte självklart vem som får bita i gräset i en sådan kombination! Reläet som kortsluter ingången på ESL-63 lär vara rätt pålitligt, sägs det. Men en NAD 208 tål väl en hel del av låg impedans den också, så allt kanske går väl.

Men blixtar indikerar att något är på tok.

Och lyssna på IÖ:s råd och ring Gradient. Det är mycket trevligt folk där, som jag hade litet att göra med när jag köpte mina SW-63. Jag har ett par bruna 63:or, men Gradienterna hade svarta sockor. Jag hörde av mig till finnarna och undrade om de hade några bruna att sälja. De hade de, men de kunde inte ta betalt på ett vettigt sätt, så de skickade i alla fall! Det slutade med att jag skickade dem en liten bunt nya svenska Jazz-CD, som de uppskattade något alldeles otroligt!

:-)
Vad gäller kortslutning så är jag inte orolig varken för NAD-en eller 63:orna. Båda fixar det bra. Överslagen är värre, men jag har gjort alla kontroller som jag kan göra och pratat med killen som renoverat mina 63:or och han tror inte heller att det är någon fara på taket, men tycker inte att man bör pressa dem så hårt och. som sagt, det tänker jag inte göra heller. Nästa gång stänger jag av slutsteget och kör bara subborna på max när jag skjuter kanoner *s*

Edit: Han håller f ö på att utveckla en ny skyddskrets för ESL-63, av samma typ som sitter i de senaste modellerna, kallas "diode clamp board" skriver han.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2012-05-09 22:16

hifikg skrev:
Panelguy skrev:

Förutom att den kan vara i kraftigaste laget just för ESL 63 så finns det väl inga fel på det slutsteget, så länge det inte är något fel på det.

Låna hem och prova exempelvis ett bra rörsteg så får du se/höra :wink:
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-05-09 22:24

Panelguy skrev:
hifikg skrev:
Panelguy skrev:

Förutom att den kan vara i kraftigaste laget just för ESL 63 så finns det väl inga fel på det slutsteget, så länge det inte är något fel på det.

Låna hem och prova exempelvis ett bra rörsteg så får du se/höra :wink:

Jo, jag är lite svag för rör. Inte för att jag tror att det verkligen låter bättre, men de har hög mysfaktor. Har en hörlursförstärkare från Earmax i arbetsrummet, den e vacker när rören glöder, men den driver inga ESL 63:or. Var på vippen att slå till på en Audion Silvernight nyss, men besinnade mig. Vad driver du dina paneler med?

Nästa

Återgå till Generellt om hifi