Moderator: Redaktörer
Ragnwald skrev:Mycket effekt även högre i frekvens, vid de knallarna.
hifikg skrev:Efter drygt ett dygn vågade jag mig in i lyssningsrummet igen. Ingen brand hade utvecklats. Väggarna föreföll intakta. Ingen lynchmob av närboende mötte mig. Lyssning visade på att högtalarna mår bra. Klädde av dem inpå bara det transparenta dammskyddet och inspekterade varje mm av fram och baksida. Inget ser skadat ut. Phew! Aldrig mer 1812 på sådan styrka. Fast nu ångrar jag lite att jag gav bort mina stora rekvisitahögtalare. Hade varit skoj att ge dem samma behandling. Kanske köper ett par på loppis någon dag o spelar ihjäl.
Vad säger sakkunskapen? Kan förstärkaren ta stryk av en sådan övning?
hifikg skrev:Vad säger sakkunskapen? Kan förstärkaren ta stryk av en sådan övning?
RogerGustavsson skrev:hifikg skrev:Vad säger sakkunskapen? Kan förstärkaren ta stryk av en sådan övning?
Högtalarna lär ta stryk. Vid överslag kan det gå hål i membranen på en del elektrostater. ESL 63 har väl ett skydd mot att det ska bli så. I vilket fall ska det bryta vid viss inspänning, det lönar sig inte att köra in flera kW eftersom överslagsskyddet då triggas. Ny har ESL 63 varit på marknaden länge och med ökad ålder brukar det bli överslag tidigare än med helt nya paneler. 70 Hz avlastar inte elektrostaterna något vidare. De dipolbasar som Quad sålde från Gradient delades med 12 dB/oktav vid 115 Hz om jag minns rätt.
celef skrev:hifikg skrev:Efter drygt ett dygn vågade jag mig in i lyssningsrummet igen. Ingen brand hade utvecklats. Väggarna föreföll intakta. Ingen lynchmob av närboende mötte mig. Lyssning visade på att högtalarna mår bra. Klädde av dem inpå bara det transparenta dammskyddet och inspekterade varje mm av fram och baksida. Inget ser skadat ut. Phew! Aldrig mer 1812 på sådan styrka. Fast nu ångrar jag lite att jag gav bort mina stora rekvisitahögtalare. Hade varit skoj att ge dem samma behandling. Kanske köper ett par på loppis någon dag o spelar ihjäl.
låter spännande, vad var det för högtalare?

hifikg skrev:Fast nu ångrar jag lite att jag gav bort mina stora rekvisitahögtalare. Hade varit skoj att ge dem samma behandling. Kanske köper ett par på loppis någon dag o spelar ihjäl.
aisopos skrev:hifikg skrev:Fast nu ångrar jag lite att jag gav bort mina stora rekvisitahögtalare. Hade varit skoj att ge dem samma behandling. Kanske köper ett par på loppis någon dag o spelar ihjäl.
Om man bränner talspolen ordentligt i en konventionell högtalare kan det bli kortis, eller nära på iaf.
Så det kan ju ev döda en förstärkare.
Men det är inte säkert att det går så illa. Många förstärkare har ju kortslutningsskydd, och/eller klarar sig (dvs överlever) nedåt halvohmen. Och i serie med högtalaren sitter det kanske en spole eller två med några 100mohm resistans.
Och dessutom är det inte så ofta en bränd talspole = 0 ohm, sällan egentligen, det beror på var trådarnas isolering smälter ihop.
Och så brukar det börja låta fan så illa eller bli tyst, innan ens den ganska värmetåliga isolationslacken ger sig.
steveo1234 skrev:Ser ut som infinity reference 61i mk1.
hifikg skrev:Ikväll ansåg jag att min nyreparerade subwoofer fått vila sig tillräckligt och avrundade ett längre lyssningspass med Tjajkovskijs 1812. Inte nog med att kanonerna dundrade så vi fick hålla i våra fiktiva hattar, det slog gnistor om elektrostaterna också!
Fråga: är det normalt att det sprutar eld ur quad esl 63? Troligen inte, vad kan ha hänt? De förefaller fungera okej. Jag har rattat in filtren i subbarna så quadarna ska jobba ner till 70 Hz. Är filtret månne för flackt, så att (för) mycket bas ändå går genom högtalarna? Men ändå, att spruta eld!?
IngOehman skrev:hifikg skrev:Ikväll ansåg jag att min nyreparerade subwoofer fått vila sig tillräckligt och avrundade ett längre lyssningspass med Tjajkovskijs 1812. Inte nog med att kanonerna dundrade så vi fick hålla i våra fiktiva hattar, det slog gnistor om elektrostaterna också!
Fråga: är det normalt att det sprutar eld ur quad esl 63? Troligen inte, vad kan ha hänt? De förefaller fungera okej. Jag har rattat in filtren i subbarna så quadarna ska jobba ner till 70 Hz. Är filtret månne för flackt, så att (för) mycket bas ändå går genom högtalarna? Men ändå, att spruta eld!?
ESL-63s bästa vän är gradientbasarna.
Synlig "eld" från membranen betyder skada, men det betyder inte att den
är så allvarlig att det gör något.
Men grundprincipen om man vill att de skall klara sig är att ha en tillräckligt
liten förstärkare och att dela till bassystem tillräckligt högt upp i frekvens.
Överslagsspänningen blir helt enkelt lägre vid lägre frekvenser på grund av
att membranet ju rör sig.
Vh, iö
hifikg skrev: Det kan näppeligen låta bättre med en annan förstärkare. Fast ibland blir jag sugen på något med rör, men det handlar mest om mysfaktorn *s*
IngOehman skrev:Företaget Gradient finns ju kvar, så varför inte fråga dem om de har
några basar till SW-63 kvar?
De tillverkar ju snarlika basmoduler idag (samma bestyckning så vitt
jag vet) till andra QUAD:ar.
Vore jag du skulle jag ringa dem.
Och NAD 208 till ESL-63 är att riskera livet på de sistnämnda.
Vh, iö
Panelguy skrev:hifikg skrev: Det kan näppeligen låta bättre med en annan förstärkare. Fast ibland blir jag sugen på något med rör, men det handlar mest om mysfaktorn *s*
Varför tror du inte att det skulle kunna bli bättre än med en 208?
Zzombie skrev:Elektroniken i de aktiva filtren måste vara jäkligt bra för att inte delar av den naturliga transparensen hos ESL-63 försvinner...
IngOehman skrev:Och NAD 208 till ESL-63 är att riskera livet på de sistnämnda.
PerStromgren skrev:IngOehman skrev:Och NAD 208 till ESL-63 är att riskera livet på de sistnämnda.
Det är inte självklart vem som får bita i gräset i en sådan kombination! Reläet som kortsluter ingången på ESL-63 lär vara rätt pålitligt, sägs det. Men en NAD 208 tål väl en hel del av låg impedans den också, så allt kanske går väl.
Men blixtar indikerar att något är på tok.
Och lyssna på IÖ:s råd och ring Gradient. Det är mycket trevligt folk där, som jag hade litet att göra med när jag köpte mina SW-63. Jag har ett par bruna 63:or, men Gradienterna hade svarta sockor. Jag hörde av mig till finnarna och undrade om de hade några bruna att sälja. De hade de, men de kunde inte ta betalt på ett vettigt sätt, så de skickade i alla fall! Det slutade med att jag skickade dem en liten bunt nya svenska Jazz-CD, som de uppskattade något alldeles otroligt!
hifikg skrev:Panelguy skrev:hifikg skrev: Det kan näppeligen låta bättre med en annan förstärkare. Fast ibland blir jag sugen på något med rör, men det handlar mest om mysfaktorn *s*
Förutom att den kan vara i kraftigaste laget just för ESL 63 så finns det väl inga fel på det slutsteget, så länge det inte är något fel på det.
Panelguy skrev:hifikg skrev:Panelguy skrev:hifikg skrev: Det kan näppeligen låta bättre med en annan förstärkare. Fast ibland blir jag sugen på något med rör, men det handlar mest om mysfaktorn *s*
Förutom att den kan vara i kraftigaste laget just för ESL 63 så finns det väl inga fel på det slutsteget, så länge det inte är något fel på det.
Låna hem och prova exempelvis ett bra rörsteg så får du se/höra
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 29 gäster