schmutziger skrev:Fler som upplevt detta?
Absolut. Så länge vi pratar om dynamiska element (till skillnad från elektrostatiska) så tycker jag absolut att membranytan betyder mycket för upplevelsen. Även vid låga volymer. Detsamma gäller för lättdrivna högtalare, de känns ofta mer dynamiska i sin återgivning. Och där någonstans hamnar även känslan hos 3- och 4-vägssystem som i alla fall jag tycker ofta låter mer levande än tvåvägsdito.
Men detta är ju ingen sanning huggen i sten utan det är en massa "det beror på" - som vanligt.
Jag har själv ett par 5-vägshögtalare med en filterkonstruktion som käkar massor med effekt (säger de som vet). Ändå låter de relativt "lätta" men är givetvis beroende av en kraftig förstärkare. Jag har lyssnat på en hel del 2-vägare och även om frekvensgången är jämnare, basen är djupare osv, så är det ändå något jag saknar. Jag inbillar mig att det tex har med membranytan att göra, men det är ju bara en amatörmässig förmodan.
Jag har också lyssnat på en del extremt lättdrivna högtalare och även om man kan ha synpunkter på tex frekvensgång, så har de spelat väldigt livligt och naturligt. Ta tex vissa hornkonstruktioner, eller varför inte IÖ´s Hesselvall-högtalare? Full fart om än med visst skrammel
/ B