tankar kring toppsystem/ större membranyta

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

tankar kring toppsystem/ större membranyta

Inläggav schmutziger » 2012-05-11 11:42

Efter att ha lekt runt lite med mina feelgoodare såhar jag lagt märke till att när man har 2st 8" per sida så blir det en mycket mer fysisk upplevelse även på låga volymer. Torsomassage osv.
Det spelar "kraftfullt" och med en slags självklarhet som inte det mindre systemet gör som bara har 1 8".
Som ändå är mer avslappnad och "fysisk" än oa51 med sin 6,5"

Hur kommer detta sig?
upplevelsen med 2st 8" är precis det som jag sökt efter i projekt feelgood och jag kommer minst att ha 2 8:or per sida efter detta!
:D

Kan det ha att göra med att man minskar dippen vid 150-300Hz med den andra åttan?
Lägre dist tror jag väl inte riktigt det är på låga volymer iaf.
har inte mätt utan bara lyssnat än.

Fler som upplevt detta?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: tankar kring toppsystem/ större membranyta

Inläggav Bill50x » 2012-05-11 11:58

schmutziger skrev:Fler som upplevt detta?

Absolut. Så länge vi pratar om dynamiska element (till skillnad från elektrostatiska) så tycker jag absolut att membranytan betyder mycket för upplevelsen. Även vid låga volymer. Detsamma gäller för lättdrivna högtalare, de känns ofta mer dynamiska i sin återgivning. Och där någonstans hamnar även känslan hos 3- och 4-vägssystem som i alla fall jag tycker ofta låter mer levande än tvåvägsdito.

Men detta är ju ingen sanning huggen i sten utan det är en massa "det beror på" - som vanligt.

Jag har själv ett par 5-vägshögtalare med en filterkonstruktion som käkar massor med effekt (säger de som vet). Ändå låter de relativt "lätta" men är givetvis beroende av en kraftig förstärkare. Jag har lyssnat på en hel del 2-vägare och även om frekvensgången är jämnare, basen är djupare osv, så är det ändå något jag saknar. Jag inbillar mig att det tex har med membranytan att göra, men det är ju bara en amatörmässig förmodan.

Jag har också lyssnat på en del extremt lättdrivna högtalare och även om man kan ha synpunkter på tex frekvensgång, så har de spelat väldigt livligt och naturligt. Ta tex vissa hornkonstruktioner, eller varför inte IÖ´s Hesselvall-högtalare? Full fart om än med visst skrammel :-)

/ B

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-05-11 12:25

I och med att det i mina tankar planeras åt det hållet för mitt nästa högtalarsystem, så är jag helt övertygad att du är något vettigt på spåret. 8)

Stora trevliga PA-proffselement som midbas/mellan och ett bassystem av något slag som sköter ruljansen upp till 80-100 Hz tänker jag blir mumma.

Inte för att spela högt, utan för att att det ska bli lättsamt, lättdrivet, dynamiskt och roligt.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2012-05-11 13:04

aisopos skrev:I och med att det i mina tankar planeras åt det hållet för mitt nästa högtalarsystem, så är jag helt övertygad att du är något vettigt på spåret. 8)

Kan det vara så enkelt som direktivitet?
färre reflexer?

Bill50x: Har en kollega som hävdar att allt under 109dB/2,83v är skit, låter inte naturligt osv.
Hanssystem är det häftigaste jag upplevt. Min stereo lät som en halsunkig klockradio när man kom hem därifrån 8O :D
Horn hela vägen...

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2012-05-11 13:08

schmutziger skrev:Bill50x: Har en kollega som hävdar att allt under 109dB/2,83v är skit, låter inte naturligt osv.
Hanssystem är det häftigaste jag upplevt. Min stereo lät som en halsunkig klockradio när man kom hem därifrån 8O :D
Horn hela vägen...

Bilder! :)
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
sladdbarn

Inläggav sladdbarn » 2012-05-11 13:12

Större element ger ofta större tyngd och mer fysisk känsla men varför
det gör det vis samma decibel som mindre högtalare kan jag inte förklara...

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-05-11 13:20

Koppling till luften anser jag vara en viktig parameter.

Mitt kommande system bygger på det iallafall med 4x10"+2x8"+6"+1" per sida.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-05-11 13:28

schmutziger skrev:Bill50x: Har en kollega som hävdar att allt under 109dB/2,83v är skit, låter inte naturligt osv.
Horn hela vägen...

Mmmm, fast jag tycker inte det har med volym att göra. Eller rättare, det kanske det har men jag uppfattar det inte så. Har vid några tillfällen hyrt PA-utrustning för lite större lokaler. Inte någon skönsång precis, men vilket tryck, vilken livekänsla! Jag upplevde aldrig nivån som distad eller för hög, men kanske kapaciteten i sig skapade en naturlig avspänd känsla trots draget?

/ B

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2012-05-11 13:38

Bill50x skrev:
Horn hela vägen...

Mmmm, fast jag tycker inte det har med volym att göra. Eller rättare, det kanske det har men jag uppfattar det inte så. Har vid några tillfällen hyrt PA-utrustning för lite större lokaler. Inte någon skönsång precis, men vilket tryck, vilken livekänsla! Jag upplevde aldrig nivån som distad eller för hög, men kanske kapaciteten i sig skapade en naturlig avspänd känsla trots draget?

/ B

Det lät väldigt bra på höga o låga volymer, men när jag kom hem så var det som en grå dassig filt över ljudet oavsett volym. Det lät verkligen dött o trist hemma i jämförelse.

Osten: du är galen, om det är en golvare vill säga :D

Sanny: har tyvärr inga, men tänk dig övervåningen på en villa som lyssningsrum och hela en kortsidan är knökfull av tutlurar och hembyggda slutsteg.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-05-11 13:54

schmutziger skrev:Osten: du är galen, om det är en golvare vill säga :D

Inte galen... kompromisslös!

/ B

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-05-11 14:04

schmutziger skrev:Osten: du är galen, om det är en golvare vill säga :D

Under 80Hz hanteras av en basarray per kanal.

Hade blivit lite svårhanterligt med 195 liter lådvolym per golvare 8O
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-05-11 14:29

Den första serien LTS-högtalare fanns i modeller med en och två 8" basar.
Men jag har fått det intrycket här på forumet att de inte skulle ha något att komma med jämfört med div högtalare med ett 7" baselement från Scan-Speak.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-05-11 14:56

paa skrev:Den första serien LTS-högtalare fanns i modeller med en och två 8" basar.
Men jag har fått det intrycket här på forumet att de inte skulle ha något att komma med jämfört med div högtalare med ett 7" baselement från Scan-Speak.

Fan, viker du ned dig? ;)

Jag tycker mina LTS S2-mus2 (2 st 8" ca 50 cm C-C) spelar mer "på" lyssnaren än LTS F1 (1 st 8"). Jag tror det har med riktningsverkan att göra och integration med rummet. Sedan ska man nog inte utesluta suggestion. Är man intresserad att ta bort synintrycket bör man nog testa blint bakom tunna draperier eller liknande. Fast det är nog överkurs på hobbynivå.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

jannemannen

Inläggav jannemannen » 2012-05-11 15:00

Även om ett mindre element pumpmässigt kan pumpa lika mycket luft som ett större element, så har det större elementet bättre kontakt med luften. Det "slirar" mindre i luften helt enkelt !

Det är nog därför stora PA-element ofta har bättre klipp i mellanbasen.

Livekänsla ! En baskagge känns som en baskagge ! :D

Mvh/Janne
Rent, Djupt, Starkt ! Svenska Subwoofer & Rusdrycksförbundet....

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2012-05-11 15:03

paa skrev:Den första serien LTS-högtalare fanns i modeller med en och två 8" basar.

Du menar att Carlssonmaffian sagt att p21lts inte har en suck emot oa51, oa52, eller vad menar du?

Vad tycker du om LTS S2mus då?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-05-11 15:08

schmutziger skrev:

Du menar att Carlssonmaffian sagt att p21lts inte har en suck emot oa51, oa52, eller vad menar du?

Jag tror han avser Jon Asps uttalanden om LTS-S2 resp OA-51LE2. ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Dartman

Inläggav Dartman » 2012-05-11 15:55

Jag har samma upplevelse vad det gäller att stor membranyta spelar roll. Jag kan känna musiken på huden vid mycket modesta volymnivåer här hemma. Det är något visst med det. Jag har 6*12 tum bas, 28*3 tum mellanregister och 12 st diskanter per sida. Det ger totalt ca 1,1 kvadratmeter membranyta, diskanterna oräknade.

Linjekällor är da shit!

/Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-05-11 16:13

Större membranytan kanske ger lite bättre koppling till luften.
Egentligen borde membranen vara så lätta som möjligt ( g/cm2 , typ) om man tror att impedansanpassningen mellan membran och luft har något med det hela att göra.
Jag tror dock att det inte är riktigt så enkelt. Den akustiska impedansen skiljer ändå ohyggligt mycket, hur lätt membran man än har. Och alla högtalare med lätta membran låter ändå inte bra.

Men vad det gäller verkningsgrad så har vi verkligen en vinst.
Då topparna i signalen peakar 15-25 dB över medelnivån så vinner ju den känsliga högtalaren på att bara behöva matas med någon tiondels W i medeleffekt och ha toppeffekter på något runt 10-30W, istället för en trögdriven högtalare som kanske måste ha 2W i medeleffekt och signaltoppar på över 200W.
Detta lär blir ju kompression av signalen i alla möjliga steg.
I slutsteget.
I ev filterkomponenter.
I högtalarnas kantupphängning och spider.
I form av termisk kompression.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-05-11 16:42

jag var själv inne på vikten av stor membranyta av liknande anledning som trådskaparen, men det hela spårade ur och det verkar mer som om bandbredd och låg dist är grejjen, vilket ofta är en produkt av just stora element men inte alltid, jag provade därför ganska stora element med halvtaskig prestanda och dom lät ju inte bättre än element som var små men med bättre prestanda, och så får vi förstås inte glömma spridningen
Bikinitider

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-05-11 16:57

Naqref skrev:
schmutziger skrev:

Jag tror han avser Jon Asps uttalanden om LTS-S2 resp OA-51LE2. ;)

Egentligen ja på båda frågor.
S2 mus kom jag ju inte alls överens med, utan jag gjorde om dom till TWW-system med orginal S2-filtret. De blev en klar förbättring i mina öron. Men då måste man förstås luta dom lite bakåt, om man inte har stativ, vilket jag inte har för jag vill ha dom just under bioduken.
Nu har jag aldrig hört någon OA51 eller OA52 i något rum där man kan säga att dom kommer riktigt till sin rätt, så jag kan ju inte säga varken bu eller bä om jämförelsen mot dom.
Men jag är inte riktigt säker på att membranarean är något mer än en placebokatalysator.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2012-05-11 17:43

placebon är nog isf att man spelar högre än innan utan att man märker det...

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-05-11 19:41

schmutziger skrev:placebon är nog isf att man spelar högre än innan utan att man märker det...

Ja det gör man väl lätt när det låter bra? :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-05-11 23:38

Jo, det är klart att två likadana element kan spela högre än bara ett, men det kan ju finnas bättre element som kan spela ännu högre och renare fast dom inte är lika stora. Att ögat då säger att de två större elementen låter bättre än det enkla mindre elementet, det är det som placeboeffekten i det fallet.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-05-11 23:40

Ja att stora högtalare med stora element ger ett pampigare intryck som mycket väl kan ge placebo är nog inget konstigt.

Sen kanske större element låter bättre generellt också. Det låter jag vara osagt från min sida.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2012-05-12 10:45

schmutziger skrev:
aisopos skrev:I och med att det i mina tankar planeras åt det hållet för mitt nästa högtalarsystem, så är jag helt övertygad att du är något vettigt på spåret. 8)

Kan det vara så enkelt som direktivitet?
färre reflexer?

Bill50x: Har en kollega som hävdar att allt under 109dB/2,83v är skit, låter inte naturligt osv.
Horn hela vägen...

Tidigare hade jag 2x2 sextumsbasar som spelade upp till 400 Hz. Idag har jag två 8 tummare som också skall klara allt upp till 400 Hz.

Bäst/enklast enligt min mening var 2x2 sextummare. Så är min slutsats är att dirkektivitet är bra. Nu har jag betydligt mera akustiska åtgärder inriktad på basområdet. Men är fortfarande inte helt tillfreds. En liten bit kvar. Några cm om man får säga så.

Det går ju inte helt säkert att säga att direktivteten är det som är skillnanden. Men det är min förklaring.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-05-12 10:58

8)
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-05-12 11:44

Kronkan skrev:
Tidigare hade jag 2x2 sextumsbasar som spelade upp till 400 Hz. Idag har jag två 8 tummare som också skall klara allt upp till 400 Hz.

Bäst/enklast enligt min mening var 2x2 sextummare. Så är min slutsats är att dirkektivitet är bra. Nu har jag betydligt mera akustiska åtgärder inriktad på basområdet. Men är fortfarande inte helt tillfreds. En liten bit kvar. Några cm om man får säga så.

Det går ju inte helt säkert att säga att direktivteten är det som är skillnanden. Men det är min förklaring.

Jag får inte ihop din förklaring.

På vilket sätt ändras direktiviteten från 6 till 8" för frekvenser upp till 800Hz?

Det är inte snarare så att dina 8" element är olämpliga för det tänkta området?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-05-12 14:24

Naqref skrev:Jag tror han avser Jon Asps uttalanden om LTS-S2 resp OA-51LE2. ;)

Har du någon åsikt om rimligheten i Jonasps uttalande, dvs. att en OA51 LE2 spelar starkare än LTS-S2 som sidosystem (objektivt sett) innan disten börjar bli uttalad.

Svar till "Orolig"
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2012-05-12 18:56

MagnusÖstberg skrev:
Kronkan skrev:

Jag får inte ihop din förklaring.

På vilket sätt ändras direktiviteten från 6 till 8" för frekvenser upp till 800Hz?

Det är inte snarare så att dina 8" element är olämpliga för det tänkta området?

Samma fundering/erfarenhet såsom trådskaparen. Alltså att två element bredvid varandra sprider annorlunda än ett ensamt. Något högre riktning. Alltså mindre problem med reflexer. Mer energi rakt fram.

Frö mig är det inte så att jag kan se ett baselement eller konstruktion för sig själv. Det är i detta falla anpassning till rum som för mig är det helt avgörande.

Har lite svårt att förstå att det alltid är mängder av luft som skall flyttas. Det beror ju på. Men stora element har säkert andra fördelar. Skulle kunna vara så om man förklarar vad. Men flytta luft är för mig en konstig tanke hemma hos mig. Tillräckligt luft skall flyttas och på ett sådant sätt att rummets tillkortakommande och fördelar blir en summa som låter bra.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-05-12 19:28

tror det är lite svårt detta. lite som att jämföra äpplen och päron tror jag lätt det kan bli. Det är ju svårt att göra två olika högtalare där allt är lika förutom membranarean.
Men det är ju detta som behövs för att kunna utröna vilken effekt arean har.
Mvh
Magnus

Nästa

Återgå till Generellt om hifi