Moderator: Redaktörer
Harryup skrev:Denne Tom Collins....
Bill50x skrev:Även undertecknad bevistade Arvika-festivalen och både jag, flickvän och kompisar undrade över det dåliga ljudet i det stora tältet. Grötig och för tung bas oftast. Ljudet var minst dåligt om man stod vid sidan om mixerborden eller utanför tältet. Hyggligt bra om man stod framme vid scenen.
Bill50X skrev:För oss verkade det som om Robyn inte var speciellt nöjd med hur det lät, men för egen del kunde det kvitta eftersom jag inte gillar vare sig henne eller hennes musik. Deine Lakaien tyckte jag trots allt var ganska njutbart eftersom det bara var en flygel och sång, dvs inte en massa instrument som grötade ihop sig. Och bra musik sätter sig över dåligt ljud.
iffe skrev:Såg för övrigt Laleh live på trästocksfestivalen i Skellefteå förra helgen. Jag fascinerades över att det lät väldigt bra, även om man förflyttade sig mellan olika platser på området. Tror en del av det också var att de hållit nere ljudvolymen en aning. Lite märkligt att en gratisfestival med ytterst begränsade resurser och folk som jobbar helt ideellt kan lyckas mycket bättre än så många andra.
Flint skrev:Jag tror att de som mixar inte inser att det går att backa en regel. När något inte hörs ökar man det bara istället för att sänka något annat.
dawen skrev:Vad tyckte du om utljudet? Tom som mixade [Robyn] använder inga kompressorer eller gates överhuvudtaget men jobbar väldigt aktivt med effekter.
dawen skrev:Morello och ni andra, vad tycker ni är de sämsta egenskaperna hos konsertljud i vanliga fall? Distorsion, höga ljudtryck, ojämn spridning eller andra saker?
dawen skrev:De som gör detta på heltid blir inte betalda av produktionsbolag för att de är snygga, trevliga eller bekväma att ha och göra med, utan för att de är duktiga på vad de gör. Förutsättningarna känner man aldrig fullständigt, och det finns så många fler faktorer att förbise när det gäller livesammanhang jämfört med hifi, åtminstone om man inte är insatt i detta.
Om det vore så enkelt som du får det att låta Flint, varför finns det då inte fler tekniker som vet hur man backar regeln en bit och som är väldigt eftertraktade? Artisterna vill väl självklart att deras publik ska vara nöjd?
Morello skrev:För mycket dist, konstig klangbalans och för stark nivå i förhållande till vad riggarna klarar av.
Thomas_A skrev:Jag tyckte en spelning av Eric Bibb på gamla Katalin lät helt ok.
LypsylateX skrev:Ingo skrev:Jag har två tältgigg som är sisådär kul framför mig i sommar. Jag vet redan nu att det inte kommer låta ens i närheten av fantastiskt. Men jag måste göra vad jag kan för att det ska bli uthärdligt.
Alltså, det här är intressant, då jag själv upplevt flera gånger att i vissa tält låter det riktigt illa.
Nu nyligen besökt jag Arvikafestivalen där den näst största scenen består av ett mycket stort tält, av någon anledning låter ljudet riktigt bra sisådär 20 meter utanför tältet och riktigt illa innuti. Problemet om man står utanför är att man inte ser någonting.
Hur kommer sig det fenomenet egentligen? (Ljudet då, inte sikten...)
(Bl.a. Deine Lakaien var bra framföringsmässigt, men ljudmässigt var det nästan svårt att höra att flygeln var en flygel ibland.)
NNord skrev:PA![]()
Länk till bred bild!
Tog bort direktvisningen av bilden då den gjorde inläggen oläsbara p g a sin bredd.
/antisidoscrollningsmaffian (aka Naqref)
dawen skrev:Morello och ni andra, vad tycker ni är de sämsta egenskaperna hos konsertljud i vanliga fall? Distorsion, höga ljudtryck, ojämn spridning eller andra saker?
Ingo skrev:Greatful Dead är och har alltid varit föregångare när det gäller att prova nya idéer.
Hetsporren skrev:Ingo skrev:Greatful Dead är och har alltid varit föregångare när det gäller att prova nya idéer.
...och nya droger.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 10 gäster