Satans ljudtekniker! (Knopfler, Globen 12/5)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-07-30 19:18

Ok E,
jo jag misstänkte att det borde finnas ett men såg det inte. Och jag satt ganska mitt i parketten. Måste säga att det stundtals lät jävligt illa. Man hade i sista delen på konserten ingen chans att höra vad han sjöng.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-07-30 19:29

Precis!

Man hörde över huvud taget rätt illa vad musikerna gjorde under
de stunder man var tvungen att hålla för öronen...

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-07-30 21:29

Denne Tom Collins, bor han i Sverige? Eller körde han nån turnélastbil egentligen? Han skulle ju inte ens vara kapabel att sköta ljudet på ungarnas Vivo-cup spel i Globen.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-07-30 21:34

Harryup skrev:Denne Tom Collins....

Är inte det mer en drink än ljudtekniker?
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-07-30 22:06

Naqref™ skrev:
Harryup skrev:Denne Tom Collins....

Är inte det mer en drink än ljudtekniker?

Den kvällen var det ingen skillnad, man får ont i huvudet av båda bröderna

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-07-30 22:43

:lol:

Botten upp, Harryup!

Mvh E*

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-07-31 00:19

Bill50x skrev:Även undertecknad bevistade Arvika-festivalen och både jag, flickvän och kompisar undrade över det dåliga ljudet i det stora tältet. Grötig och för tung bas oftast. Ljudet var minst dåligt om man stod vid sidan om mixerborden eller utanför tältet. Hyggligt bra om man stod framme vid scenen.

För mycket bas är knappast någonting man kan beskylla ljudsystemet för. I princip alla band åker egen utljudstekniker, och då är det sällan riggens fel om basen är för stark. Är basen ojämn dock, då är det givetvis riggens fel.

Bill50X skrev:För oss verkade det som om Robyn inte var speciellt nöjd med hur det lät, men för egen del kunde det kvitta eftersom jag inte gillar vare sig henne eller hennes musik. Deine Lakaien tyckte jag trots allt var ganska njutbart eftersom det bara var en flygel och sång, dvs inte en massa instrument som grötade ihop sig. Och bra musik sätter sig över dåligt ljud.

Robyn har bägge gångerna jag sett henne i sommar haft stora problem med sitt monitorljud, varför vet jag inte. Jag vet att hon bägge gångerna haft med sig egen monitortekniker och nu senast hade teknikern dessutom med sig eget bord. Janne som gör monitor åt henne har jag hört ryktesvägen ska vara väldigt kompetent, varför det inte funkar vet jag inte vad det beror på. Vad tyckte du om utljudet? Tom som mixade använder inga kompressorer eller gates överhuvudtaget men jobbar väldigt aktivt med effekter.
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-07-31 00:20

iffe skrev:Såg för övrigt Laleh live på trästocksfestivalen i Skellefteå förra helgen. Jag fascinerades över att det lät väldigt bra, även om man förflyttade sig mellan olika platser på området. Tror en del av det också var att de hållit nere ljudvolymen en aning. Lite märkligt att en gratisfestival med ytterst begränsade resurser och folk som jobbar helt ideellt kan lyckas mycket bättre än så många andra.

Laleh spelar en musik som är relativt lättmixad live. Dessutom är hon väldigt professionell av sig. Det lät mycket bra på Arvikafestivalen också, det lilla jag hörde.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-07-31 00:22

Någon som varit på jazzfestivalen? Jag var där en kväll och det lät i sanningen sunk. :evil:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-07-31 00:23

Flint skrev:Jag tror att de som mixar inte inser att det går att backa en regel. När något inte hörs ökar man det bara istället för att sänka något annat.

"De som mixar" har oftast detta som heltidssysselsättning och många av dem har mer gig att göra än vad de hinner med. En bekant till mig som heter Johan hade fyra dagar i juni då han inte hade gig, i princip alla av dessa var dock resdagar.

De som gör detta på heltid blir inte betalda av produktionsbolag för att de är snygga, trevliga eller bekväma att ha och göra med, utan för att de är duktiga på vad de gör. Förutsättningarna känner man aldrig fullständigt, och det finns så många fler faktorer att förbise när det gäller livesammanhang jämfört med hifi, åtminstone om man inte är insatt i detta.

Om det vore så enkelt som du får det att låta Flint, varför finns det då inte fler tekniker som vet hur man backar regeln en bit och som är väldigt eftertraktade? Artisterna vill väl självklart att deras publik ska vara nöjd?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-07-31 00:26

Om grabbarna är så duktiga, varför låter det nästan utan undantag sunk?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-07-31 00:30

Först och främst låter det enligt många långt ifrån sunk ganska så ofta. Audiofiler har mycket högre krav på ljudkvalitet än det stora massan, och visst är det viktigare att den stora massan än nöjd än att audiofilerna är nöjda om detta innebär en stor merkostnad.

Jag har i sommar inte varit på mer än några konserter som låtit illa och ingen av dessa har låtit så illa att jag tyckt att det varit nära outhärdligt, inte ens nästan.

Du är givetvis varmt inbjuden att komma och hälsa på mig på jobbet någon gång Morello, så får vi se om du tycker att det låter lika bedrövligt då och förhoppningsvis kan du isf också få en inblick i varför bättre resultat inte just den gången går att uppnå :)

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-07-31 00:31

Morello och ni andra, vad tycker ni är de sämsta egenskaperna hos konsertljud i vanliga fall? Distorsion, höga ljudtryck, ojämn spridning eller andra saker?

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-07-31 00:56

dawen skrev:Vad tyckte du om utljudet? Tom som mixade [Robyn] använder inga kompressorer eller gates överhuvudtaget men jobbar väldigt aktivt med effekter.

Kan man verkligen komma undan med att inte använda
kompressorer alls? (Får ju förmoda att de effekter du talar om inte
heller fungerar som kompressorer.)
  Sång väldigt nära mikrofon (som ju är vanligt live) måste väl t ex
nästan komprimeras lite grann... eller?

Mvh E*

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-07-31 01:09

dawen skrev:Morello och ni andra, vad tycker ni är de sämsta egenskaperna hos konsertljud i vanliga fall? Distorsion, höga ljudtryck, ojämn spridning eller andra saker?

För mycket dist, konstig klangbalans och för stark nivå i förhållande till vad riggarna klarar av.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-07-31 01:09

dawen skrev:De som gör detta på heltid blir inte betalda av produktionsbolag för att de är snygga, trevliga eller bekväma att ha och göra med, utan för att de är duktiga på vad de gör. Förutsättningarna känner man aldrig fullständigt, och det finns så många fler faktorer att förbise när det gäller livesammanhang jämfört med hifi, åtminstone om man inte är insatt i detta.

Om det vore så enkelt som du får det att låta Flint, varför finns det då inte fler tekniker som vet hur man backar regeln en bit och som är väldigt eftertraktade? Artisterna vill väl självklart att deras publik ska vara nöjd?

"Duktiga på vad de gör." Ja...
  Fast vad är det de gör? Dvs är duktiga på? Frågan är om det finns
tillräckligt bra återkoppling när det gäller själva ljudkvaliteten?

Att det fungerar, inte blir rundgång, att bandet känner sig
bekväma etc, är ju saker som är viktiga live, som inte har så värst
mycket med ljudkvaliteten att göra. Det är kanske dessa och
liknande saker som, vad ska man säga, en live-tekniker "gör karriär
inom" i första hand?

Menar alltså att de som har saker att säga om ljudkvaliteten
kanske inte kommer till tals, dels för att de inte alls är där (vet på
förhand hur illa det troligen kommer låta), dels för att man sällan
pratar med vare sig ljudtekniker eller produktionsbolag om
ljudkvaliteten efter konserten...

Man kan också tänka sig att det i många fall handlar om att kidsen
samt de redan mycket erfarna rockkonsertbesökarna som främst
skall bli nöjda.
  Kidsen vill ha mycket starkt ljud (enligt Ingvar får de inte samma
varningssignaler från kroppen som oss äldre), och de som varit på
många rockkonserter kanske har en väsentlig hörselnedsättning
och vill också ha "för starkt".
  Dessa grupper kanske protesterar, eller går därifrån, om det bara
är lagom starkt.

Kan tänkas att det är svårt att fokusera på ljudkvalitet, när det
måste spelas starkt, då 1) problem med rundgång får större fokus
och 2) det är svårt att behålla omdömet när man vistats i starkt
ljud en stund.

Vi med ljudkvalitetsanspråk kanske bara måste höja våra röster?

Lite spekulationer bara.

Mvh E*

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-07-31 01:15

Helst lyssnar jag på rock i små lokaler där man bara använder PA till sången - först då kan jag riktigt njuta av musiken.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2005-07-31 01:17

Jag tyckte en spelning av Eric Bibb på gamla Katalin lät helt ok.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-07-31 01:18

Morello skrev:För mycket dist, konstig klangbalans och för stark nivå i förhållande till vad riggarna klarar av.

Amen.

Disten leder, kan man ju tillägga, till att det låter grötigt och
jobbigt. Man hör sämre vad de olika musikerna spelar, t ex.

Mvh E*

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-07-31 01:26

Thomas_A skrev:Jag tyckte en spelning av Eric Bibb på gamla Katalin lät helt ok.

Ja jäsiken, på Katalin(nya) har jag också upplevt anständigt PA-ljud. Var och såg Lisa Ekdahl där 2001.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-07-31 01:41

PA :wink:

Länk till bred bild!

Tog bort direktvisningen av bilden då den gjorde inläggen oläsbara p g a sin bredd.

/antisidoscrollningsmaffian (aka Naqref)
NN

Ingo

Inläggav Ingo » 2005-08-02 12:48

Hej!

Meningen var när jag skrev mitt förra inlägg att jag skulle varit systemtekniker i just det tältet. Det andra gigget var Hultsfredsfestivalens Atlantisscen som är samma tält och det gigget gjorde jag. Dawen har nog slagit huvudet på spiken när det gäller vad som händer i tält med ljud. Tältduken är problemet. Den är väldigt olinjär i sin karaktär och det måste till duktigt stora tält för att komma tillrätta med den problematiken, de större tälten på Roskilde känns inte som tält när man mixar.

Istället för ARvika så har jag åkt med en långhårig pianist och i ett regnigt sommarsverige hängt högtalare och lyssnat på boogie!

I övrigt är jag facinerad över mångas oförmåga att inse svårigheterna inom live audio. Någonstans verkar verklighetsförankringen saknas i er världsbild, efter 15 års misshandel av folks trumhinnor så är det intressant att få reda på att de flesta man känner inte kan sitt jobb och att problemet är så enkelt att lösa som att dra regeln mot magen.

LypsylateX skrev:
Ingo skrev:Jag har två tältgigg som är sisådär kul framför mig i sommar. Jag vet redan nu att det inte kommer låta ens i närheten av fantastiskt. Men jag måste göra vad jag kan för att det ska bli uthärdligt.

Alltså, det här är intressant, då jag själv upplevt flera gånger att i vissa tält låter det riktigt illa.

Nu nyligen besökt jag Arvikafestivalen där den näst största scenen består av ett mycket stort tält, av någon anledning låter ljudet riktigt bra sisådär 20 meter utanför tältet och riktigt illa innuti. Problemet om man står utanför är att man inte ser någonting.

Hur kommer sig det fenomenet egentligen? (Ljudet då, inte sikten...)

(Bl.a. Deine Lakaien var bra framföringsmässigt, men ljudmässigt var det nästan svårt att höra att flygeln var en flygel ibland.)

Ingo

Inläggav Ingo » 2005-08-02 13:03

Facinerande sätt att se på PA ljud, separata högtalare till varje ljudkälla. The Greatful Dead är och har alltid varit föregångare när det gäller att prova nya idéer.

NNord skrev:PA :wink:

Länk till bred bild!

Tog bort direktvisningen av bilden då den gjorde inläggen oläsbara p g a sin bredd.

/antisidoscrollningsmaffian (aka Naqref)

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-08-02 16:27

dawen skrev:Morello och ni andra, vad tycker ni är de sämsta egenskaperna hos konsertljud i vanliga fall? Distorsion, höga ljudtryck, ojämn spridning eller andra saker?

För högt ljud och distorsion. I den ordningen. På senare tid har jag dock varit på flera konserter med ganska lagom ljudnivå, så det kanske är på väg åt rätt håll. Med lägre nivå blir ju normalt sett distorsionen också lägre, så det är nog en bra generell lösning på det hela.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-08-02 16:32

Ingo skrev:Greatful Dead är och har alltid varit föregångare när det gäller att prova nya idéer.

...och nya droger. :mrgreen:

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-08-02 16:33

Hetsporren skrev:
Ingo skrev:Greatful Dead är och har alltid varit föregångare när det gäller att prova nya idéer.

...och nya droger. :mrgreen:

John Curl, som konstruerat åt bland annat Mark Levinsson och Parasound, gjorde en hel del elektronik åt bandet ifråga. 8)
-Innehar F-skattsedel-

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2005-08-02 16:49

Jag skrev kortfattat om jazzfestivalens första kväll i en annan tråd. Det var nätt och jämnt (och då menar jag nätt och jämnt) uthärdligt under första artisten, Rigmor Gustavsson med trio, knappt uthärdligt under andra artisten, Jeanette Lindström med kvintett och helt outhärdligt under Soulive då PA-systemet gav upp helt, liksom jag och sambon. Jag vågar inte ens tänka på hur det lät under Lauryn Hill som avslutade kvällen.

Något måste vara väldigt fel när man nästan undantagslöst kommer till en konsert och det låter illa (för högt och/eller distat) innan man ens passerat entrén. Det är inte kul att betala flera hundra kronor för en konsert och få ont både i magen (av obehag) och i öronen redan innan man kommit fram till spelstället. Att också presentatörens röst låter illa (framför allt klangfel) verkar snarast vara regel än undantag idag.

Några gånger har jag sprungit förbi när det varit soundcheck. Mitt intryck är att trummorna ofta dras upp mer än vad PA-systemen klarar. Sedan brakar allt samman totalt när hela bandet ska lira ihop. Att inte alla dessa erfarna tekniker hör detta, utan tvärtom i normalfallet ökar nivån under kvällens gång, är underligt.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-08-02 16:54

Pekka,

Håller med ang. ljudet. Vi var uppenbarligen där samma afton. :D
Speciellt basregistret lät illa tycker jag. Med öronproppar stod jag ut ett tag, men när Lauren gjorde entré drog vi vidare. 8)

För 375 kr förväntar jag mig ljudkvalitet av en helt annan och mycket högre dignitet.

Någon som vet vem/vilka som svarade för PA-ljudet?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-08-02 19:57

Grateful Dead körde med väldigt mycket McIntosh Mc2300

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-08-07 23:50

På Urkult-festivalen i Näsåker vid Nämforsen körde dom hela festivalen med max 95 dB i medelljudtrycksnivå, mätt vid PA-teknikerns mixerbord. Trots det hade man en STOR rigg som orkade med varenda ton utan lavindistorsion. Stor eloge till ljudteknikerna där!
Det låter ju så mycket bättre när grejorna verkligen orkar med.
http://www.urkult.se/
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi