Moderator: Redaktörer
Richard skrev:
En hint om hur ljud låter på riktigt kan vi i vissa fall ha- men vem avnjuter ljudet av ett vattenfall eller applåder efter en lång arbetsdag ?
Ingen.
phon skrev:
------------------------------------------------------------------------
Det räcker med ett vattenfall för att underkänna en tunemethodanläggning.
------------------------------------------------------------------------
Här spårade diskussionen ut och efter diverse påhopp och missuppfattningar så enades man om att en stämd 25 kronorsgitarr var bättre än en ostämd Bolingitarr. Eller gjorde man inte det....
Stereotypen skrev:Jag har inte satt mig in i metoden och därför ej förstått den. Jag har heller ej intresse av att förstå den. Jag har min egen metod för att rigga upp högtalarna, vi kan kalla den hmm... Stereotypmethod. Den går ut på att helt planlöst och med högt ångestpåslag flytta runt de olika högtalarattiraljerna tills man till slut av utmattning och allmän förtvivlan slår sig ned i den enda sittanpassade grunkan i hela rummet, dvs lyssningsfåtöljen. Med puls närmare 180 och med svettig panna sätter man på Norah Jones (app app, inga såna tankar) eller nån annan slätstruken smörja och låter musiken skölja över en och placebofiera varenda synaps i hela hörselmekanismen tills man är helt övertygad om att - det här låter BRA!!!
KarlXII skrev::lol:Här spårade diskussionen ut och efter diverse påhopp och missuppfattningar så enades man om att en stämd 25 kronorsgitarr var bättre än en ostämd Bolingitarr. Eller gjorde man inte det....
Faktiskt redan på den tiden...
Nu utväxlas ord som "då river jag sönder pappret", "jävla fähund", "du är inte rumsren" mm.
Goldfinger skrev:Nu utväxlas ord som "då river jag sönder pappret", "jävla fähund", "du är inte rumsren" mm.
Han som höll i reportaget överlevde han eller återfick han aldrig andan?
Richard skrev:Kan hålla med i detta som Peter skriver, klarar inte en anläggning att återge det basala, rytmen och melodin så man hör vad musikerna spelar så är stereon helt värdelös.
Richard skrev:"Tune dem handlar inte om ljudåtergivning överhuvudtaget, utan det handlar om musikåtergivning där takt, rytm och melodi är parametrarna och där upplevd tonhöjd är den dominanta parametern som resten av musiklyssnandet hänger på. Klarar inte en anläggning att ens återge marschmusik så att man lätt kan marschera till musiken så klarar anläggningen inte någon annan takt eller rytm heller – anläggningen är rytmförvirrad.
Så var det sagt i begynnelsen från den person som återuppfann musiken, nämligen, tatarataa; Ivor Tiefenbrun. Ivor och hans lakejer trummade ut Ivors helt nya och häpnadsväckande musikbudskap till infantila ingenjörsdårars stora förtret som inte ens visste vad musik är för något. "
................
Kan hålla med i detta som Peter skriver, klarar inte en anläggning att återge det basala, rytmen och melodin så man hör vad musikerna spelar så är stereon helt värdelös.
Då kan man lika gärna köpa sig en brödrost för pengarna istället.
Men det behöver inte bli så illa.![]()
Det är bara att lära sig vad musik är: takt och ton.*
* inte " ljud" .
Svante skrev:Richard skrev:Kan hålla med i detta som Peter skriver, klarar inte en anläggning att återge det basala, rytmen och melodin så man hör vad musikerna spelar så är stereon helt värdelös.
Det kan nog vem som helst skriva under på. Det lustiga är att man faktiskt hör allt det där tom i en mobiltelefon.
petersteindl skrev:Goldfinger skrev:Nu utväxlas ord som "då river jag sönder pappret", "jävla fähund", "du är inte rumsren" mm.
Inget blev som tidigare. Hela redaktionen flydde hifi-branschenoch började jobba med normala arbetsuppgifter
![]()
MvH
Peter
Richard skrev:Det är bara att lära sig vad musik är: takt och ton.*
* inte " ljud" .
Richard skrev:petersteindl skrev:Goldfinger skrev:Nu utväxlas ord som "då river jag sönder pappret", "jävla fähund", "du är inte rumsren" mm.
Inget blev som tidigare. Hela redaktionen flydde hifi-branschenoch började jobba med normala arbetsuppgifter
![]()
MvH
Peter
Hifi&Musik som gjorde artikeln blev året efter annonsbojkottade av yamaha eftersom en tuner blev totalsågad: den kunde inte kunde återge rytm och ton korrekt.
Detta fick till följd att hela ledningen i tidningen byttes ut och tidningen började skriva goda recensioner av alla apparater.
Hifi&musik var " köpta" eller ivartfall gick i Linns fotspår mellan - 82 till ungefär -85 och det var en del intressanta tester som gjordes då, bl.a. Om vikten av spikes under högtalarna.
Tex ansågs förstärkarna lk1 och lk2 varandes absoluta referenser, likaså naims för och slutsteg. Rega planar 3 fick bra recensioner och lp12 var referensen som alla skivspelare jämfördes med. Nad 3020, boston a- 40 samt proton 520 var budgetreferenser.
Inga japanska apparater klarade några tester i tidningen denna tid utan klagomål.
Peter: var verkligen japanerna så illalåtande under denna tid som du påstår i artikeln ?
Richard skrev:Peter:
Hur tycker du att japanska grejor, tex förstärkare eller cd- spelare låter överlag idag ? - har det blivit bättre, eller bör man fortfarande köpa amerikanska och engelska grejor för att de låter bättre ?
petersteindl skrev: Men om man verkligen kollade in vad som fanns hos radiohandlarna så lyste välljud med sin frånvaro och där var det mest japanskt.
MvH
Peter
Richard skrev:Peter skrev:
"Det är två fullständigt skilda sätt att ta till sig det inspelade materialet, antingen som ljud eller som musik. På den tiden det begav sig så ansåg Linnfolket att den enklaste musiken att återge är musik i tvåtakt d v s marschmusik. Ett-två-Ett-två-Ett-två-Ett-två-Ett-två-Ett-två-Ett-två-Ett-två-Ett-två-Ett-två-Ett-två-Ett-två osv. Då kunde man t.ex. spela låten ur snövit; Hej hå, hej hå, vi hem till snövit gå... osv. och då skulle det marscheras Ett och två och Ett och två och Ett och två och Hit och dit och Ett och två och Ett och två och Ett och två och den anläggning som var lättast att marschera till var bäst och allt annat än Linn var helt och hållet rytmförvirrat och då man hörde dvärgarna sjunga så snubblade man och gick omkring som om man vore döfull"
............
Var det detta som hände Ingvar Öhman och hans sönderdansade direktdrivna dual- skivspelare ?
... Jag kan se det framför mig,- fulla dvärgar som raglar fram och går bärsärkagång i hifibutiken - ingen vacker syn.
Goldfinger skrev:petersteindl skrev: Men om man verkligen kollade in vad som fanns hos radiohandlarna så lyste välljud med sin frånvaro och där var det mest japanskt.
MvH
Peter
Var detta den samlade hifikårens subjektiva åsikt eller fanns det något i konstruktionerna gemensamt för de japanska märkena som gjorde att dom förvrängde signalen mer än annat?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster