Tunemethod - steg för steg

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Förstår du tunemethod ?

1. Ja, jag har använt den praktiskt.
8
32%
2. Ja, i teorin
6
24%
3. Nja, jag har funderingar- motivera!
2
8%
4. Jag fattar ingenting av metoden
8
32%
6. Jag förstår en del av den- motivera !
1
4%

Antal röster : 25

Användarvisningsbild
MrQaffe

Inläggav MrQaffe » 2012-05-12 17:09

Men vad är tune metoden till för då? Jag förstår mekanismen i utförandet, och har även provat att utsätta ändra för den och även blivit utsatt själv, men vad syftar den på?
Är metoden till för att få bättre ljud eller för att manipulera lyssnaren ? Den går ju att använda på olika sätt, och Linnsekten brukade inte ha generellt välljusfrämjande som huvudsyfte utan för att man skulle välja "rätt" alternativ av de man presenterades för.
Finns det några vetenskapliga studier av metoden?

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-05-12 17:10

@Steveo
Jag skrev ju att jag läste fel och trodde det var en fortsättning på Richards skrivelse där jag läste det som att det skrevs att invinkling skulle vara flum?
Det står det ju inte och jag läste fel.
Bett om ursäkt för det så vad mer kan jag göra? Don't get your knickers in a twist :)

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-05-12 18:25

Richard skrev:
En hint om hur ljud låter på riktigt kan vi i vissa fall ha- men vem avnjuter ljudet av ett vattenfall eller applåder efter en lång arbetsdag ?

Ingen. :?

Nä, men det är ju inte det som är grejen heller. Om anläggningen klarar att återge naturliga ljud på ett naturligt sätt så finns det större chans att den även återger andra ljud på ett riktigt sätt. :)

------------------------------------------------------------------------
Det räcker med ett vattenfall för att underkänna en tunemethodanläggning.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-05-12 18:34

phon skrev:
Det räcker med ett vattenfall för att underkänna en tunemethodanläggning.

Det räcker ju faktiskt att säga att man tycker att den låter illa. Jag menar, det är ju ett argument i samma kaliber som att säga att man tycker att den låter bra.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-05-12 18:42

När de här giganterna lanserar något som visar sig besitta felaktigheter, så skyller de på kunderna.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-05-12 19:53

Tune dem är definitivt inte till för att uppnå bättre ljud. Tune dem är till för att kunna sortera fram de bästa apparaterna som återger musik.

Så var resonemanget från ursprungskällan, nämligen från Ivor Tiefenbrun. Det var också detta budskap som Göran Rudling förmedlade. Det betyder att om apparaterna förmedlar musiken bäst där det råkar bli på ljudets bekostnad, t.ex. att om ett musikstycke är inspelat med violin och vid uppspelning låter som en trumpet, men melodin är lättare att följa så är uppspelningen där melodin är lättare att följa den uppspelning som levererar musiken bäst. Hur ljudet är beskaffat är helt och hållet oväsentligt. Om blinka lilla stjärna spelas med violin eller piano är oväsentligt. Om däremot låten blinka lilla stjärna blir svårare att följa melidin på så har musiken degraderats.

Det är två fullständigt skilda sätt att ta till sig det inspelade materialet, antingen som ljud eller som musik. På den tiden det begav sig så ansåg Linnfolket att den enklaste musiken att återge är musik i tvåtakt d v s marschmusik. Ett-två-Ett-två-Ett-två-Ett-två-Ett-två-Ett-två-Ett-två-Ett-två-Ett-två-Ett-två-Ett-två-Ett-två osv. Då kunde man t.ex. spela låten ur snövit; Hej hå, hej hå, vi hem till snövit gå... osv. och då skulle det marscheras Ett och två och Ett och två och Ett och två och Hit och dit och Ett och två och Ett och två och Ett och två och den anläggning som var lättast att marschera till var bäst och allt annat än Linn var helt och hållet rytmförvirrat och då man hörde dvärgarna sjunga så snubblade man och gick omkring som om man vore döfull, men då dvärgarna sjöng via Linn så marscherades det taktfast Ett-två-Ett-två-Ett-två-Ett-två-Ett-två-Ett-två-Ett-två-Ett-två-Ett-två-Ett-två-Ett-två-Ett-två-Ett-två-Ett-två-Ett-två-Ett-två-Ett-två-Ett-två-Ett-två-Ett-två-Ett-två-Ett-två-Ett-två-Ett-två-Ett-två-Ett-två- osv.

Tune dem handlar inte om ljudåtergivning överhuvudtaget, utan det handlar om musikåtergivning där takt, rytm och melodi är parametrarna och där upplevd tonhöjd är den dominanta parametern som resten av musiklyssnandet hänger på. Klarar inte en anläggning att ens återge marschmusik så att man lätt kan marschera till musiken så klarar anläggningen inte någon annan takt eller rytm heller – anläggningen är rytmförvirrad.

Så var det sagt i begynnelsen från den person som återuppfann musiken, nämligen, tatarataa; Ivor Tiefenbrun. Ivor och hans lakejer trummade ut Ivors helt nya och häpnadsväckande musikbudskap till infantila ingenjörsdårars stora förtret som inte ens visste vad musik är för något. Endast de butiker som i ord kunde definiera vad musik är kan nämligen välja apparater till grund för att återge musik och därmed sälja en sådan anläggning. Dessutom var det så att Göran Rudling sprang omkring med skriftliga avtal som andra distributörer och butiker skulle tvingas skriva på. Avtalet gällde att om det är lättare att marschera till Linn så var Linn bättre och då skulle andra distributörer genom undertecknade skriftliga avtal garantera att sluta importera andra märken och att sluta sälja andra märken. Göran Rudling kom med sådana avtal och krävde namnunderskrift. Därefter skulle det spelas marschmusik på Linn kontra det andra krafset och Göran Rudling och hans undersåtar skulle marschera runt omkring i butiken och om de marscherade bättre då Linn spelade så var Linn bättre musikåtergivare och allt annat på marknaden var överflödigt och skulle genom avtal effektivt stoppas. Så var budskapet då. Hur är det idag? Här kan ni läsa lite 8) :) om hur det var på den tiden då det begav sig. Överskriften till artikeln är "Bråkstakarna som säljer musik och inte ljud. Tja, ...

Bild

Bild

Bild

Alla som tror att tune dem handlar om ljudåtergivning och behandlar tune dem som sådant misstar sig. Man visar bara att man inte förstått vad musik är och då är man inte ens värdig att ta del av musik. Det är alltså de vilseledda och förvirrade mindre belevade dårarna och ingenjörernas mumbojumbo och osaliga okunskap som bidragit till den förljugna ljudåtergivningsmarknaden som varit den förhärskande ljuddoktrinen ända fram tills Ivor Tiefenbrun likt en oskuldsfull Siegfrid besegrade den eldsprutande ljudåtergivningsdraken så att dess rikes undersåtar kunde släppas fria till Linn-Ivors Himmelrike för att för första gången känna upplevelsen att kunna lyssna på musik.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2012-05-12 20:08

Peter... :mrgreen:

Nu kanske en del förstår vad GR egentligen var ute efter.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-05-12 20:10

:lol:

Här spårade diskussionen ut och efter diverse påhopp och missuppfattningar så enades man om att en stämd 25 kronorsgitarr var bättre än en ostämd Bolingitarr. Eller gjorde man inte det....

Faktiskt redan på den tiden...
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2012-05-12 20:34

Jag har inte satt mig in i metoden och därför ej förstått den. Jag har heller ej intresse av att förstå den. Jag har min egen metod för att rigga upp högtalarna, vi kan kalla den hmm... Stereotypmethod. Den går ut på att helt planlöst och med högt ångestpåslag flytta runt de olika högtalarattiraljerna tills man till slut av utmattning och allmän förtvivlan slår sig ned i den enda sittanpassade grunkan i hela rummet, dvs lyssningsfåtöljen. Med puls närmare 180 och med svettig panna sätter man på Norah Jones (app app, inga såna tankar) eller nån annan slätstruken smörja och låter musiken skölja över en och placebofiera varenda synaps i hela hörselmekanismen tills man är helt övertygad om att - det här låter BRA!!!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-05-12 21:00

Ha, ha, den där artikeln minns jag. Läste och häpnade. Göran hade jag träffat och LP 12 fick jag (så småningom) lyssna på, men jag köpte min skivspelare i den butik som Peter startade...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-05-12 21:05

Stereotypen skrev:Jag har inte satt mig in i metoden och därför ej förstått den. Jag har heller ej intresse av att förstå den. Jag har min egen metod för att rigga upp högtalarna, vi kan kalla den hmm... Stereotypmethod. Den går ut på att helt planlöst och med högt ångestpåslag flytta runt de olika högtalarattiraljerna tills man till slut av utmattning och allmän förtvivlan slår sig ned i den enda sittanpassade grunkan i hela rummet, dvs lyssningsfåtöljen. Med puls närmare 180 och med svettig panna sätter man på Norah Jones (app app, inga såna tankar) eller nån annan slätstruken smörja och låter musiken skölja över en och placebofiera varenda synaps i hela hörselmekanismen tills man är helt övertygad om att - det här låter BRA!!!

8O :lol:
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-05-12 21:08

:D :D :D

Är det inte fanatiskt hur hifi kan engagera?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-05-12 21:17

KarlXII skrev::lol:

Här spårade diskussionen ut och efter diverse påhopp och missuppfattningar så enades man om att en stämd 25 kronorsgitarr var bättre än en ostämd Bolingitarr. Eller gjorde man inte det....

Faktiskt redan på den tiden...

Exakt. Även en ostämd Bolin klingar bättre.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
MrQaffe

Inläggav MrQaffe » 2012-05-12 21:38

Det var bättre förr...........
Linnhandlarna behöver ju inte ens plocka av folk klockorna idag, och vilken härlig gammal artikel, idag ryker folk ihop på forumen.
Stampa takten demon är inte lika vanliga idag..... ååå vilka minnen från tiden då man närmast var rädd för att gå in till en Linnhandlare.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2012-05-12 21:38

Nu utväxlas ord som "då river jag sönder pappret", "jävla fähund", "du är inte rumsren" mm.

Han som höll i reportaget överlevde han eller återfick han aldrig andan?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-05-12 21:45

Goldfinger skrev:
Nu utväxlas ord som "då river jag sönder pappret", "jävla fähund", "du är inte rumsren" mm.

Inget blev som tidigare. Hela redaktionen flydde hifi-branschen :lol: och började jobba med normala arbetsuppgifter 8)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-05-12 21:53

"Tune dem handlar inte om ljudåtergivning överhuvudtaget, utan det handlar om musikåtergivning där takt, rytm och melodi är parametrarna och där upplevd tonhöjd är den dominanta parametern som resten av musiklyssnandet hänger på. Klarar inte en anläggning att ens återge marschmusik så att man lätt kan marschera till musiken så klarar anläggningen inte någon annan takt eller rytm heller – anläggningen är rytmförvirrad.

Så var det sagt i begynnelsen från den person som återuppfann musiken, nämligen, tatarataa; Ivor Tiefenbrun. Ivor och hans lakejer trummade ut Ivors helt nya och häpnadsväckande musikbudskap till infantila ingenjörsdårars stora förtret som inte ens visste vad musik är för något. "

................

Kan hålla med i detta som Peter skriver, klarar inte en anläggning att återge det basala, rytmen och melodin så man hör vad musikerna spelar så är stereon helt värdelös.

Då kan man lika gärna köpa sig en brödrost för pengarna istället. :?

Men det behöver inte bli så illa. :)
Det är bara att lära sig vad musik är: takt och ton. 8) *

* inte " ljud" .
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-05-12 21:59

Richard skrev:Kan hålla med i detta som Peter skriver, klarar inte en anläggning att återge det basala, rytmen och melodin så man hör vad musikerna spelar så är stereon helt värdelös.

Det kan nog vem som helst skriva under på. Det lustiga är att man faktiskt hör allt det där tom i en mobiltelefon.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-05-12 22:01

Richard skrev:"Tune dem handlar inte om ljudåtergivning överhuvudtaget, utan det handlar om musikåtergivning där takt, rytm och melodi är parametrarna och där upplevd tonhöjd är den dominanta parametern som resten av musiklyssnandet hänger på. Klarar inte en anläggning att ens återge marschmusik så att man lätt kan marschera till musiken så klarar anläggningen inte någon annan takt eller rytm heller – anläggningen är rytmförvirrad.

Så var det sagt i begynnelsen från den person som återuppfann musiken, nämligen, tatarataa; Ivor Tiefenbrun. Ivor och hans lakejer trummade ut Ivors helt nya och häpnadsväckande musikbudskap till infantila ingenjörsdårars stora förtret som inte ens visste vad musik är för något. "

................

Kan hålla med i detta som Peter skriver, klarar inte en anläggning att återge det basala, rytmen och melodin så man hör vad musikerna spelar så är stereon helt värdelös.

Då kan man lika gärna köpa sig en brödrost för pengarna istället. :?

Men det behöver inte bli så illa. :)
Det är bara att lära sig vad musik är: takt och ton. 8) *

* inte " ljud"
.

Richard, minns du vad du skrev tidigare då du gick i polemik med mig 8)

MvH
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-05-12 22:04

Svante skrev:
Richard skrev:Kan hålla med i detta som Peter skriver, klarar inte en anläggning att återge det basala, rytmen och melodin så man hör vad musikerna spelar så är stereon helt värdelös.

Det kan nog vem som helst skriva under på. Det lustiga är att man faktiskt hör allt det där tom i en mobiltelefon.

... om mobilen heter Linn och man inte har ett digitalarbandsur på sig. Det senare kanske även Morello skulle gilla 8)

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-05-12 22:04

petersteindl skrev:
Goldfinger skrev:

Inget blev som tidigare. Hela redaktionen flydde hifi-branschen :lol: och började jobba med normala arbetsuppgifter 8)

MvH
Peter

Hifi&Musik som gjorde artikeln blev året efter annonsbojkottade av yamaha eftersom en tuner blev totalsågad: den kunde inte återge rytm och ton korrekt.

Detta fick till följd att hela ledningen i tidningen byttes ut och tidningen började skriva goda recensioner av alla apparater.

Hifi&musik var " köpta" eller ivartfall gick i Linns fotspår mellan - 83 till
ungefär -86 och det var en del intressanta tester som gjordes då, bl.a. Om vikten av spikes under högtalarna.

Tex ansågs förstärkarna lk1 och lk2 varandes absoluta referenser, likaså naims för och slutsteg. Rega planar 3 fick bra recensioner och lp12 var referensen som alla skivspelare jämfördes med. Nad 3020, boston a- 40 samt proton 520 var budgetreferenser.

Inga japanska apparater klarade några tester i tidningen denna tid utan klagomål.

Peter: var verkligen japanerna så illalåtande under denna tid som du påstår i artikeln ?
Senast redigerad av Richard 2012-05-12 22:09, redigerad totalt 2 gånger.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2012-05-12 22:05

Richard skrev:Det är bara att lära sig vad musik är: takt och ton. 8) *

* inte " ljud" .

Då rekommenderar jag de absolut billigaste öronpluggarna, allt annat ter sig som overkill med de enkla kraven. :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-05-12 22:21

Richard skrev:
petersteindl skrev:
Goldfinger skrev:

MvH
Peter

Hifi&Musik som gjorde artikeln blev året efter annonsbojkottade av yamaha eftersom en tuner blev totalsågad: den kunde inte kunde återge rytm och ton korrekt.

Detta fick till följd att hela ledningen i tidningen byttes ut och tidningen började skriva goda recensioner av alla apparater.

Hifi&musik var " köpta" eller ivartfall gick i Linns fotspår mellan - 82 till ungefär -85 och det var en del intressanta tester som gjordes då, bl.a. Om vikten av spikes under högtalarna.

Tex ansågs förstärkarna lk1 och lk2 varandes absoluta referenser, likaså naims för och slutsteg. Rega planar 3 fick bra recensioner och lp12 var referensen som alla skivspelare jämfördes med. Nad 3020, boston a- 40 samt proton 520 var budgetreferenser.

Inga japanska apparater klarade några tester i tidningen denna tid utan klagomål.

Peter: var verkligen japanerna så illalåtande under denna tid som du påstår i artikeln ?

JA, med emfas. Det fanns några undantag. Ett av dessa undantag var Audio Note och Melco skivspelare. Då var Luxman ett märke med en del hyfsade grejer men det mesta lät avskräckande, liksom Yamaha och det mesta andra apparaterna från Japan. Några högtalare som var användbara fanns egentligen inte. Yamaha NS-1000 kanske kunde duga speciellt om man fixade lite på dom och NS-2000 lät faktiskt rätt bra. NAD hade några burkar som kostade 900 kr som lät helt ok för pengarna. Endast prestigegrejerna från respektive märke hade inneboende kvalitéer men var i gengäld väldigt dyra. Ibland glänste Pioneer till och speciellt med en fantastisk tuner som iof kom senare.

Stax hade en del bra saker och TEAC. Även Micro hade en del hyfsade apparater. Det fanns en del bra japanska pickuper. Nakamichis kasettdäck var bra. Men om man verkligen kollade in vad som fanns hos radiohandlarna så lyste välljud med sin frånvaro och där var det mest japanskt.

MvH
Peter

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-05-12 22:29

Peter:

Hur tycker du att japanska grejor, tex förstärkare eller cd- spelare låter överlag idag ? - har det blivit bättre, eller bör man fortfarande köpa amerikanska och engelska grejor för att de låter bättre ?

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-05-12 22:41

Peter skrev:

"Det är två fullständigt skilda sätt att ta till sig det inspelade materialet, antingen som ljud eller som musik. På den tiden det begav sig så ansåg Linnfolket att den enklaste musiken att återge är musik i tvåtakt d v s marschmusik. Ett-två-Ett-två-Ett-två-Ett-två-Ett-två-Ett-två-Ett-två-Ett-två-Ett-två-Ett-två-Ett-två-Ett-två osv. Då kunde man t.ex. spela låten ur snövit; Hej hå, hej hå, vi hem till snövit gå... osv. och då skulle det marscheras Ett och två och Ett och två och Ett och två och Hit och dit och Ett och två och Ett och två och Ett och två och den anläggning som var lättast att marschera till var bäst och allt annat än Linn var helt och hållet rytmförvirrat och då man hörde dvärgarna sjunga så snubblade man och gick omkring som om man vore döfull"

............

Var det detta som hände Ingvar Öhman och hans sönderdansade direktdrivna dual- skivspelare ?

... Jag kan se det framför mig,- fulla dvärgar som raglar fram och går bärsärkagång i hifibutiken - ingen vacker syn. 8O

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-05-12 23:00

Richard skrev:Peter:

Hur tycker du att japanska grejor, tex förstärkare eller cd- spelare låter överlag idag ? - har det blivit bättre, eller bör man fortfarande köpa amerikanska och engelska grejor för att de låter bättre ?

Idag tillverkas väl allt i Kina 8) Uppriktigt sagt, jag vet inte riktigt hur marknaden ser ut idag. Jag är inte så ofta i hifi-butiker. Engelsk hifi såldes ut till kinesiska företag. Amerikanska produkter har jag ingen koll på. Jag tror det finns en del bra tyska produkter och även Nordiska.

Vad är genuint Engelskt idag? Meridian kanske och möjligtvis Linn och Naim, men är Quad engelskt?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-05-12 23:05

Jag valde nummer 6. Jag förstår svenskan, men inte vad det har har på ett hififorum att göra.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2012-05-12 23:06

petersteindl skrev: Men om man verkligen kollade in vad som fanns hos radiohandlarna så lyste välljud med sin frånvaro och där var det mest japanskt.

MvH
Peter

Var detta den samlade hifikårens subjektiva åsikt eller fanns det något i konstruktionerna gemensamt för de japanska märkena som gjorde att dom förvrängde signalen mer än annat?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-05-12 23:10

Richard skrev:Peter skrev:

"Det är två fullständigt skilda sätt att ta till sig det inspelade materialet, antingen som ljud eller som musik. På den tiden det begav sig så ansåg Linnfolket att den enklaste musiken att återge är musik i tvåtakt d v s marschmusik. Ett-två-Ett-två-Ett-två-Ett-två-Ett-två-Ett-två-Ett-två-Ett-två-Ett-två-Ett-två-Ett-två-Ett-två osv. Då kunde man t.ex. spela låten ur snövit; Hej hå, hej hå, vi hem till snövit gå... osv. och då skulle det marscheras Ett och två och Ett och två och Ett och två och Hit och dit och Ett och två och Ett och två och Ett och två och den anläggning som var lättast att marschera till var bäst och allt annat än Linn var helt och hållet rytmförvirrat och då man hörde dvärgarna sjunga så snubblade man och gick omkring som om man vore döfull"

............

Var det detta som hände Ingvar Öhman och hans sönderdansade direktdrivna dual- skivspelare ?

... Jag kan se det framför mig,- fulla dvärgar som raglar fram och går bärsärkagång i hifibutiken - ingen vacker syn. 8O

Vad gäller IÖs historia så vet IÖ bäst. Jag har för mig att i Linnbutiken gällde det att dansa och linn skulle köra åttor kring den övriga dyngan. Och linnbutiken fick rätt. Under dansandet ramlade [s]lindansaren[/s]linndansören på IÖ:s DUAL-skivspelare så att den gick i golvet eller vad det var. Lagret gick i alla fall sönder och en hel linn LP-12 spelade bättre än en totalkvaddad Dual. Tja... VSB.

Jag har en del anekdoter i rockärmen och som även gäller Rudling på NK. Jag var ju huvudleverantör till NK hifi och Rudling försökte ändra på det 8) Det kommer i den andra tråden.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-05-12 23:12

Goldfinger skrev:
petersteindl skrev: Men om man verkligen kollade in vad som fanns hos radiohandlarna så lyste välljud med sin frånvaro och där var det mest japanskt.

MvH
Peter

Var detta den samlade hifikårens subjektiva åsikt eller fanns det något i konstruktionerna gemensamt för de japanska märkena som gjorde att dom förvrängde signalen mer än annat?

Svar: Ja och ja. :)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi