Moderator: Redaktörer
Jocke skrev:[url]http://www.europe-audio.com/document.asp?document_id=1797&link=datasheets\seas\H1224.pdf[/url]
Återgivningen har en peak där och en elak resonans högre upp...
Filtret i konstruktionen som Kraniet länkar till:
Komponenterna som är kopplade parallellt över basen är till för att dämpa den elaka taggigheten vid/över 8.000 Hz.
Johannes skrev:det är ju typ 4db stor puckel höjning vid 800hz.
...
Johannes skrev:kan man lägga upp bilder på detta forum,? har bilder på filtrena
mvh johannes
Johannes skrev:känns som att jag får göra om filtrena rejält.
dom är gjorda efter std mallar av andra ordningen.
på basen plus ligger en koppar spole 2mm i serie. sen en konding paraellt alltså mellanplus och minus. sen efter detta kommer en konding och ett motstånd pararellt som är konjugat länken.
på diskanten ligger en konding i serie med plusen sedan en koppar spole 2mm pararellt alltså mellan plus och minus. efrter detta ligger konjugat länken pararellt en konding och motstånd mellan plus och minus.
kan man lägga upp bilder på detta forum,? har bilder på filtrena
mvh johannes
paa skrev:Om du inte är jättesäker på filter så tror jag det är särast att du bara kopierar Zaph's filter för basen, och justerar hans diskantfilter lite, så det passar dina diskanter.
Jocke skrev:[url]http://www.europe-audio.com/document.asp?document_id=1797&link=datasheets\seas\H1224.pdf[/url]
Komponenterna som är kopplade parallellt över basen är till för att dämpa den elaka taggigheten vid/över 8.000 Hz.
PappaBas skrev:Som nybliven DIY:are har jag upplevt lite samma sak. Det finns inte någon bra sammanfattande text utan man får läsa lite här och där![]()
Skruttens byggtråd är väldigt bra om hur han tar fram sin lilla högtalare. Där står väldigt bra beskrivet lite om de mätningar och anpassningar han gör.
Har du mätt frekvensgången på dem? Du kan inte gå efter något datablad.
Tombstone eller Sirp funkar finfint för det
Fasproblematik är inte så känsligt men det går att optimera så det blir bra med högreordningens filter med.
Vågfrontscentrum ställer till mer problem skulle jag tro? Dvs den "punkt" där ljudvågen strålar ut ifrån. Den är inte samma sak som centrum på konen utan den kan ligga både långt fram och längre bak. Denna kan man mäta upp och de punkterna skall ligga över varandra för bas och diskant i det område där de överlappar varandra frekvensmässigt.
Annars är en waveguide trevligt om man vill köpa sig lite headroom för att dela diskanten lite lägre.
Hur mäter du och med vilka program? Vilket program modellerar du i?
Johannes skrev:Jocke skrev:[url]http://www.europe-audio.com/document.asp?document_id=1797&link=datasheets\seas\H1224.pdf[/url]
är detta hela hans filter eller enbart korrigerings filter?
finns det nån vänlig själ som kan reda ut lite hur han har gjort .
är mkt tacksam för hjälp.
högtalalarna låter inte bra.
kommer inte kunna ta hänsyn till allt som ni beskriver. men det bör kunna gå att få dessa högtalare att låta bättre än såhär i dagsläget. har hittills aldrig hört nåt såhär dåligt från en såpass kompitent element.
har ni nåt bra förslag på var man kan tanka upp lite billder på byggena? och filter m.m
Johannes skrev:har ni nåt bra förslag på var man kan tanka upp lite billder på byggena? och filter m.m
Johannes skrev:PappaBas skrev:Som nybliven DIY:are har jag upplevt lite samma sak. Det finns inte någon bra sammanfattande text utan man får läsa lite här och där![]()
Skruttens byggtråd är väldigt bra om hur han tar fram sin lilla högtalare. Där står väldigt bra beskrivet lite om de mätningar och anpassningar han gör.
Har du mätt frekvensgången på dem? Du kan inte gå efter något datablad.
Tombstone eller Sirp funkar finfint för det
Fasproblematik är inte så känsligt men det går att optimera så det blir bra med högreordningens filter med.
Vågfrontscentrum ställer till mer problem skulle jag tro? Dvs den "punkt" där ljudvågen strålar ut ifrån. Den är inte samma sak som centrum på konen utan den kan ligga både långt fram och längre bak. Denna kan man mäta upp och de punkterna skall ligga över varandra för bas och diskant i det område där de överlappar varandra frekvensmässigt.
Annars är en waveguide trevligt om man vill köpa sig lite headroom för att dela diskanten lite lägre.
Hur mäter du och med vilka program? Vilket program modellerar du i?
håller med dej. det är inte lätt att tänka på allt och hitta samlad lättfattad info. jag har enbart simulerat lådan och filtrena i lspcad
det där med vågfronscentrum verkar vara mer bestämt av tillverkarn och kan man göra nånting åt det?
har läst mkt på detta forum bla´´ skruttens byggen som intressera mej massor. har mkt här på forumet /forum som handlar om små kompitenta staiv högtalare . ångrar väl i dagsläget att man inte köpte ett självbyggar kit. men jag ville använda mej av min scanspeak diskant och ha hyffsad xmax för att dom skall kunna klara sej själva utan basstöd ibland.
när jag lyssnar på sb acustics 5tummare för 435kr och monacors diskanter för 235kr så låter dom me´` rätt´´på nåt vis fastän dom spelar med filter som är anspassade för andra högtalare och fel ohm m.m. visserligen spelar scanspeak diskanterna väldigt mkt bättre än monacors men i stora hela föredrar man hellre 5tummarna.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster