Seas L18 scanspeak d2905 9300byte av diskanter Seas H1212

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Johannes

Seas L18 scanspeak d2905 9300byte av diskanter Seas H1212

Inläggav Johannes » 2012-05-17 16:23

[vimeo][/vimeo]Hej alla hifi vänner.

Håller på att bygger ett hemmabio system som kan spela musik som första uppgift.
eftersom det krävs många högtalare i ett 5.1 system så blir det små stativ högtalare runtom.

som frontar har jag valt dessa element.

bas/mellan http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=4468
allstå seas 6,5 med alu kon och fasplugg 12mm XmaxH1224-08

Seas L18RNX/P 6.5 inch woofer

diskant http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=3742
alltså den välkända underbara scanspeak D2905/950000

detta delas 2500hz och med andra ordningen 12db/oktav linkwitz rfilter typ med 2mm spolar och fina kondingar samt konjugat länkar på både diskant och bas.

låda och filter är uträknade i Lspcad eller vad et hette.

lådan är på 14liter dubbla basreflexrör 45mm diameter längden var runt 18-20cm en avstämning på 36-37hz om jag inte minns fel.
kurvorna såg bäst ut då. groupdelay samt trasintsvar m.m

men nu när jag lyssnar på dom så uppfattar jag dom lite horn likt ljhud i mellan registret typ svagt på ljud aktigt mkt mellan register men det ringer i dom typ. svårt att förklara men det är speciellt mellan registert.

basen djupare toner låter fruktansvärt bra för att vara 6,5tum och diskaterna låter underbart. så tydliga och luftigt vackert. seas elementen låter oxå mkt bra men har en liten bismak i ljudet med lite pa horn likt ljud .

diskanterna är inspelade i 10år (har haft dom i andra byggen) men seasen är o inspelade.

tänkte höra med er experter vad ni tror . är det typiskt alu kon att låta såhär eller är det nåt fel ? mer dämpning ?

låderna är byggda i 19mm mdf std stativhögtalares utseende med portarna bakåt. klädda med bituiem blymatta invändigt.

mvh Johannes
Senast redigerad av Johannes 2016-12-09 19:12, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-05-17 16:49

Du kanske skulle prova med ett notchfilter för att hantera peaken i basen vid vid 800 Hz?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-05-17 16:52

den basen är nog klokt att dela lite lägre runt 2kHz och sen behövs ju ett notchfilter för att ta hand om den peak som är längre upp i frekvens.

Här är ett exempel på hur det kan se ut

http://www.zaphaudio.com/audio-speaker17.html
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2012-05-17 17:18

delningsfrekvensen är rek av seas själva .

vad är notchfilter ?

varför blir det en peak vid 800hz? eller hur vet ni det?

mvh Johannes

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-05-17 17:26

[url]http://www.europe-audio.com/document.asp?document_id=1797&link=datasheets\seas\H1224.pdf[/url]

Återgivningen har en peak där och en elak resonans högre upp...

Filtret i konstruktionen som Kraniet länkar till:
Bild

Komponenterna som är kopplade parallellt över basen är till för att dämpa den elaka taggigheten vid/över 8.000 Hz.

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2012-05-17 17:36

oj att jag inte tänkte på det. såg inte så kul ut.

sen verkar dom på den sidan som länkades längre upp rek 2000hz delning och 4 ordningen filter rejält brant. blir ju en massa komponenter i filtret.

ändå rek seas 2500hz 12d/oktav om jag inte minns fel.

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2012-05-17 17:44

det är ju typ 4db stor puckel höjning vid 800hz. och den får man bort med ett notchfilter . är det den där puckeln som jag uppfattar påträngande lite pa aktigt ljud horn liknande? för normalt kanske man tillolmed föredrar en hängmatta igentligen örast är väl väldigt känsligt ljust runt där puckln är.

är jätte tacksam för eran hjälp. får kanske göra om delningsfiltrena som för överigt kostade 800kr /par dyrt att bygga tyvärr. har sökt mkt på it för att hitta nån som byggt seriöst med liknande element och byggt filter men hittatde inget just då. som den sida som länkades till.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-05-17 17:44

Har inte läst så noga men filtret som Zaph har gjort är 6/12 dB elektriskt men elementens egan avrullning kan bidra till att det blir 24dB. har du någon skiss på ditt eget filter så kan vi nog hjälpa dig bättre. :)

Zaph är en erkänt duktig konstruktör och du kan säkert lära mycket av varför han gör som han gör med det elementet av att läsa artikeln!

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2012-05-17 17:46

Jocke skrev:[url]http://www.europe-audio.com/document.asp?document_id=1797&link=datasheets\seas\H1224.pdf[/url]

Bild

Komponenterna som är kopplade parallellt över basen är till för att dämpa den elaka taggigheten vid/över 8.000 Hz.

behöver man dämpa bort grejer som ligger så långt ifrån delninings frekvensen ? 8000hz och efter 250hz så faller basen med 12db/oktav?

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2012-05-17 17:47

2500hz skall det stå

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-05-17 17:52

Johannes skrev:det är ju typ 4db stor puckel höjning vid 800hz.
...

Stigningen vid 800 tar nog Zaph tillsammans med baffelkompeneringen med en lite större spole i serie med basen och låter elementet falla av uppåt men resonansen vid 8.000 är så stark - 10-15dB beroende på hur man räknar - att man kan dämpa den med med notch-filtret. Örat är väldigt känsligt och kan uppfatta skillnader på bråkdelar av en dB så det är viktigt att trycka ner den resonansen så mycket som möjligt.

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2012-05-17 19:56

känns som att jag får göra om filtrena rejält.

dom är gjorda efter std mallar av andra ordningen.

på basen plus ligger en koppar spole 2mm i serie. sen en konding paraellt alltså mellanplus och minus. sen efter detta kommer en konding och ett motstånd pararellt som är konjugat länken.

på diskanten ligger en konding i serie med plusen sedan en koppar spole 2mm pararellt alltså mellan plus och minus. efrter detta ligger konjugat länken pararellt en konding och motstånd mellan plus och minus.

kan man lägga upp bilder på detta forum,? har bilder på filtrena

mvh johannes

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-05-17 20:13

Ett tips är verkligen att kolla in på Zaph-audio och läsa vilka hänsyn han tagit när han gjort filtren till de olika projekten, väldigt mycket matnyttigt!
Där står det om olika typer av shelving-filter,notch-filter, baffelsteg, impedanskorrigering etc etc.

Läs även Skruttens trådar här på forumet i DIY-delen om hans olika små högtalare.

Ett notchfilter är ett filter som dämpar bara runt en viss punkt (olika mycket och "brett" dvs olika q-värden), finns som parallel och seriell-variant. ( vissa säger att parallela skall användas inom arbesområdet och seriella utanför).

Har du mätt på högtalarna med nuvarande filter? Dvs mätt på baselementen själv med det filter det har nu? Tror man skall mäta på ca 3ggr baffelbreden så du får med baffelsteget.

Skall man dämpa invändigt så använd lite gullfiber eller liknande inte bitumen ;) Bitumen ökar bara vikten och förskjuter resonansfrekvensen och dämpar inte. Vidare så bidrar gullfiber till isotermisering och minskning av flödeshastigheten i lådan.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-05-17 20:25

Johannes skrev:kan man lägga upp bilder på detta forum,? har bilder på filtrena
mvh johannes

Enklaste sättet att visa bilder på forumet är att lägga dom på en bildsajt, och länka in dom därifrån. Säg till när du har lagt upp nån bild nånstans på internet, så får du hjälp med hur du ska länka in dom här.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-05-17 20:28

Zaph verkar ju fått till det utan notchfilter för 800 Hz, så det kanske går utan. Men som sagt, titta på hans konstruktion, och utgå från hans filter till basen, diskanten är nog lättare att få till filter till, så att det kan bli bra tillsammans.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-05-17 20:54

Johannes skrev:känns som att jag får göra om filtrena rejält.

dom är gjorda efter std mallar av andra ordningen.

på basen plus ligger en koppar spole 2mm i serie. sen en konding paraellt alltså mellanplus och minus. sen efter detta kommer en konding och ett motstånd pararellt som är konjugat länken.

på diskanten ligger en konding i serie med plusen sedan en koppar spole 2mm pararellt alltså mellan plus och minus. efrter detta ligger konjugat länken pararellt en konding och motstånd mellan plus och minus.

kan man lägga upp bilder på detta forum,? har bilder på filtrena

mvh johannes

Nog måste du ha haft en ritning???

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2012-05-17 21:24

det här med filter och speciellt såna här korrigeringar är jag riktigt kass på. har förlitat mej på att dyra element inte uppför sej såhär innan. har funkat bra hitills med peerless och sb acustics element men nu provade jag seas . som verkar vara väljudande men kräver massa filter korrigeringar för att låta korrekt.

som att en sportbil behöver en bra förare.

men jag funderar på att göra om filtrena helt. och bygga nya vid sidan av

jag är för dålig på att förstå engelska fack termer om dessa korrigeringar på hans sida.

men vad jag fattar så kör han med linkwitz filter typ. och delar av seas elementet redan vid 2000hz som för min del är på undre gränsen av vad scanspeak rek på d2905 95000. tror även scanspeak rek 2500hz 12db
oktav

men om vi bortser från tillverkarnas rek som ändå inte låter bra. så bör jag dela seasen och scanspeaken vid 2000hz och med högre branthet.

men skall jag ha 24db /oktav på både bas och diskant eftersom diskanten pressas så lågt ner? eller klarar den 12db/oktav neråt 2000hz?

kommer jag inte få problem med fasförskjutningar och massa andra problem om jag bygger jätte avancerade filter?

om jag delar basen med 24db/oktav skulle jag inte kunna slippa att korrigera problemet vid 8000hz ?

eller igentlligen . vad rek ni hur skall jag bygga mina filter?

angånde bitium mattan så trodde jag man använde den för att ta bort mdf matrialets elaka resonanser som ligger högt upp jämnfört med tex spån skiva. har läst detta lite överallt

nu är lådan dämpad med lammull oxå.

mvh Johannes

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2012-05-17 21:30

det är denna sida jag har läst en del på. han skriver lätt fattat och enkel.

http://www.drkrupp.se/hifi/

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-05-17 21:32

Om du inte är jättesäker på filter så tror jag det är särast att du bara kopierar Zaph's filter för basen, och justerar hans diskantfilter lite, så det passar dina diskanter.

Följande har jag skrivit tidigare, i den här tråden:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... c&p=731930

Dr. Krupps filterlektion räcker inte alls till ens för en halvdålig högtalarkonstruktör, där fattas alldeles för mycket av helhetssyn!
Elementens egna frekvensgång måste räknas ihop med filtrens frekvensgång, eller alternativt uttryckt: filtrens fas- och frekvensgång måste utföras som önskad resulterande avskärningskurva minus elementets avskärningskurva. Sedan måste man ta hänsyn till impedansen som inte är rak i hela frekvensområdet (där har dr Krupp lite om konjugatlänkar, men det går ju att utföra på annat sätt också).
Dessutom ska även elementens utstrålning summera som tänkt i olika strålningsriktningar.
Jag kommer tyvärr inte på någon lättfattlig samlad text på svenska som beskriver det hela lite mer ingående.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-05-17 21:49

paa skrev:Om du inte är jättesäker på filter så tror jag det är särast att du bara kopierar Zaph's filter för basen, och justerar hans diskantfilter lite, så det passar dina diskanter.

Som sagt - hur ser ditt filter ut? det kan ju vara så att det i vissa avseenden är nära nog...^^

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-05-17 22:02

Som nybliven DIY:are har jag upplevt lite samma sak. Det finns inte någon bra sammanfattande text utan man får läsa lite här och där :)

Skruttens byggtråd är väldigt bra om hur han tar fram sin lilla högtalare. Där står väldigt bra beskrivet lite om de mätningar och anpassningar han gör.

Har du mätt frekvensgången på dem? Du kan inte gå efter något datablad.
Tombstone eller Sirp funkar finfint för det :)

Fasproblematik är inte så känsligt men det går att optimera så det blir bra med högreordningens filter med.
Vågfrontscentrum ställer till mer problem skulle jag tro? Dvs den "punkt" där ljudvågen strålar ut ifrån. Den är inte samma sak som centrum på konen utan den kan ligga både långt fram och längre bak. Denna kan man mäta upp och de punkterna skall ligga över varandra för bas och diskant i det område där de överlappar varandra frekvensmässigt.

Annars är en waveguide trevligt om man vill köpa sig lite headroom för att dela diskanten lite lägre.

Hur mäter du och med vilka program? Vilket program modellerar du i?

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2012-05-19 13:40

Jocke skrev:[url]http://www.europe-audio.com/document.asp?document_id=1797&link=datasheets\seas\H1224.pdf[/url]

Bild

är detta hela hans filter eller enbart korrigerings filter?

finns det nån vänlig själ som kan reda ut lite hur han har gjort .

är mkt tacksam för hjälp.

högtalalarna låter inte bra.

kommer inte kunna ta hänsyn till allt som ni beskriver. men det bör kunna gå att få dessa högtalare att låta bättre än såhär i dagsläget. har hittills aldrig hört nåt såhär dåligt från en såpass kompitent element.

har ni nåt bra förslag på var man kan tanka upp lite billder på byggena? och filter m.m

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2012-05-19 13:53

PappaBas skrev:Som nybliven DIY:are har jag upplevt lite samma sak. Det finns inte någon bra sammanfattande text utan man får läsa lite här och där :)

Skruttens byggtråd är väldigt bra om hur han tar fram sin lilla högtalare. Där står väldigt bra beskrivet lite om de mätningar och anpassningar han gör.

Fasproblematik är inte så känsligt men det går att optimera så det blir bra med högreordningens filter med.
Vågfrontscentrum ställer till mer problem skulle jag tro? Dvs den "punkt" där ljudvågen strålar ut ifrån. Den är inte samma sak som centrum på konen utan den kan ligga både långt fram och längre bak. Denna kan man mäta upp och de punkterna skall ligga över varandra för bas och diskant i det område där de överlappar varandra frekvensmässigt.

Annars är en waveguide trevligt om man vill köpa sig lite headroom för att dela diskanten lite lägre.

håller med dej. det är inte lätt att tänka på allt och hitta samlad lättfattad info. jag har enbart simulerat lådan och filtrena i lspcad
det där med vågfronscentrum verkar vara mer bestämt av tillverkarn och kan man göra nånting åt det?

har läst mkt på detta forum bla´´ skruttens byggen som intressera mej massor. har mkt här på forumet /forum som handlar om små kompitenta staiv högtalare . ångrar väl i dagsläget att man inte köpte ett självbyggar kit. men jag ville använda mej av min scanspeak diskant och ha hyffsad xmax för att dom skall kunna klara sej själva utan basstöd ibland.

när jag lyssnar på sb acustics 5tummare för 435kr och monacors diskanter för 235kr så låter dom me´` rätt´´på nåt vis fastän dom spelar med filter som är anspassade för andra högtalare och fel ohm m.m. visserligen spelar scanspeak diskanterna väldigt mkt bättre än monacors men i stora hela föredrar man hellre 5tummarna.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-05-19 14:59

Johannes skrev:

Bild

är detta hela hans filter eller enbart korrigerings filter?

finns det nån vänlig själ som kan reda ut lite hur han har gjort .

är mkt tacksam för hjälp.

högtalalarna låter inte bra.

kommer inte kunna ta hänsyn till allt som ni beskriver. men det bör kunna gå att få dessa högtalare att låta bättre än såhär i dagsläget. har hittills aldrig hört nåt såhär dåligt från en såpass kompitent element.

har ni nåt bra förslag på var man kan tanka upp lite billder på byggena? och filter m.m

De är de hele... Kolla på sidan så kan du se hur "flankerna" ser ut!

Ser att det även finns options som "Tweeter rolloff" "Response shaping" mm... Verkar finnas möjlighet att skräddarsy denna lösning efter sina önskemål. Om du kört med "skolboksfilter" gissar jag att det blivit lite "blodfattigt" då inte baffelsteget kompenserats. Om dessutom basens högfrekventa resonanser inte hanterats förstår jag mycket väl att du inte gillat vad du hört!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-05-19 15:44

Johannes skrev:har ni nåt bra förslag på var man kan tanka upp lite billder på byggena? och filter m.m

Se den här tråden:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... met#695448

Eller tråden "Du har en FTP"
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... c&p=123359
PM:a Hali och bed att han aktiverar ditt FTP-konto, men om det kommer att hända inom ett dygn eller aldrig verkar dock inte gå att förutse.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2012-05-19 16:00

Johannes skrev:
PappaBas skrev:Som nybliven DIY:are har jag upplevt lite samma sak. Det finns inte någon bra sammanfattande text utan man får läsa lite här och där :)

håller med dej. det är inte lätt att tänka på allt och hitta samlad lättfattad info. jag har enbart simulerat lådan och filtrena i lspcad
det där med vågfronscentrum verkar vara mer bestämt av tillverkarn och kan man göra nånting åt det?

har läst mkt på detta forum bla´´ skruttens byggen som intressera mej massor. har mkt här på forumet /forum som handlar om små kompitenta staiv högtalare . ångrar väl i dagsläget att man inte köpte ett självbyggar kit. men jag ville använda mej av min scanspeak diskant och ha hyffsad xmax för att dom skall kunna klara sej själva utan basstöd ibland.

när jag lyssnar på sb acustics 5tummare för 435kr och monacors diskanter för 235kr så låter dom me´` rätt´´på nåt vis fastän dom spelar med filter som är anspassade för andra högtalare och fel ohm m.m. visserligen spelar scanspeak diskanterna väldigt mkt bättre än monacors men i stora hela föredrar man hellre 5tummarna.

Det där med vågfrontscentra kan man som regel skippa då man har de element som man har. Det viktiga är nog att få till frekvensgången någorlunda rakt fram mot lyssnings position. På en riktigt bra högtalare skall man nog hålla koll på spridningsegenskaper (som delvis styrs av vfc) speciellt på riktningar där 1:a reflexer kan uppstå. Sen skall den ju ha tillräcklig dynamisk kapacitet och låg distortion och framför allt låg termisk kompression. Ha ha nu glömde jag flera viktiga saker.

Det finns ingen lättfattlig information därför att det kan ta flera år att komma sig någonstans, man måste ju få misslyckas några gånger också. De flesta verkar bli rökta vid filtersimulatorn. Sen finns en massa skilda områden som berörs vid högtalarbyggen. Samtidigt är det fina är att det alltid blir ljud oavsett kunskap i de olika områdena, och ibland dessutom hyggligt bra.

Om man köper ett självbyggar kit vet man inte heller vad man får (fast den oinvigde kan tycka så), och bygger man efter skolboks modellen blir det inte heller rätt, lyssnar man sig bara fram är inte heller någon höjdare utan resulterar bara i något eget. Det är svårt att bygga bra högtalare helt enkelt, hur fixar man släppet, ljudbilden närvaron - känslan av att vara omsluten ett rum med musiker.

Bara en sån sak att få till en fantomprojektion så att den inte kantrar så fort man rör sig. Jag tänker mig att det går att få till dina högtalare men då måste man leva med dom en stund det är det som liksom är problemet.

Du skriver att de är simulerade i LSP-CAD min fråga är då är de vart och ett av elementen uppmätta i lådan som grund för simuleringen? Om det inte är gjort på det sättet gills ju liksom inte simuleringen. En simulering av lådvolym är en struntsak jämfört med ett delningsfilter.

Edit:
Hehe undrar om jag ens citerade rätt inlägg här??
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2012-08-26 17:51

Hej igen. nu har jag beställt alla filterkomponenter som ni har rek. enligt den sidan som länkades. den enda som jag inte hitta samma värde på var R4 hitta inget så lågt värde på motståndet som 0.10 hitta bara 0.22 som lägst. vet inte vad som hände men det kommer inte stämma exakt efter ritning.

har ni nåt tips på var jag kan köpa R4 motståndet . ?

kommer nog få dom ganska snart då jag såg till att alla filter komponenter fanns i lager denna gång :)

byggde ju 2 st till sattelit högtalare oxå på 13liter vardera med sb acustic 5`` som bas mellan samt monacor diskant 1tum silkes men den hade alldells för hög kanslighet så diskaqnten tog över totalt. då sb acustic 5´´ har 87db typ.

så nu beställde jag nya diskanter med 89db i känslighet en bättre monacor diskant. så nu skall jag nog få ordning på grejorna här.

hör av mej hur skillnaden blir.

sen blir det subbas bygge. har byggt 2 st 40liters låder med isobarik konstuktion då jag gillar det tajta kontrollerade ljudet av pusch pull kopplade element. i nuläget sitter det peerless 8or med subbbas liknande värden. 831709 men man märker att 8or inte har i subbas konstruktioner att göra. dom går ganska lätt i botten trots 11mm slaglängd. finns självklart mkt brutalare 8or men men med brutal slaglängd lär man få en slöare respons antar jag.?

isobarik låderna är igentligen konsterade för seas prestige 10´´ samma serie som mina toppar . men jag vet inte om dom går att ha i isobarik eftersom det är faskon på som ej rör sej . så hur ventileras talspolen?

men 8 orna har liknande värden och passar hyffsat bra i samma låder. men det känns som sagt för klent för bio. men undrar om dom dyrare 10rna i samma låder kommer göra att man blir nöjd.?

börjar fundera på dayton 15´´
eller 2låder isobarik med dubbla 12or istället. har ni några tips?

mvh Johannes

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-08-26 18:17

R1, R4 och R8 är spolarnas resistiva motstånd.
De motstånden behöver alltså inte köpas och monteras, om inte spolarna har väldigt mycket lägre resistans än så.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2012-08-26 18:23

Du kan ju parallellkoppla två 0,22 ohms motstånd så får du 0,11 ohm.
Aj fan var det spolresistansen. Har inte läst så noga.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-08-26 18:36

Bild

Det står där!^^

Nästa

Återgå till DIY-forum