Blindtester kan ge felaktiga resultat !

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-12-01 10:52

sportbilsentusiasten skrev:
Koffe skrev:
Magnuz skrev:
Koffe skrev:F/E verkar funka dåligt efter som den är begränsad till ett "antal experter" - jag går inte så lång att jag kallar den undermålig - men det fakto att den är svårt att sprida och hart när omöjligt att genomföra är extremt nyttobegränsande. Vidare - kraven på metodstöd i form av specialutrustning är också en allvarlig begränsning. Något med den är galet.

Nja, den är väl förhoppningsvis bara precis så komplicerad som det krävs för att den ska göra det den utger sig för att göra. Metoden fungerar väl inte sämre för att inte alla kan använda den? Det är en missuppfattning att saker måste vara enkla för att vara bra. Det kanske helt enkelt är så att en enklare metod som ger lika bra resultat inte kan finnas.

Detta är intressant. Om man skulle kunna förenkla den så kanske man skulle hitta andra kvaliteter. En kollega till mej brukar prata om - "the power av många". Alltså sjukt många samples av varierande kvalitet ger ofta en bild som är väl så intressant som några få av hög kvalitet. Det var med den bakgrunden som jag tycker att det vore skoj att fundera av att hitta en metod som det går att "docka" in internet i. Att massor med människor testar med väldigt olika förutsättningar istället för några få med goda premisser.

OBS titta nu noga - mitt första inläg som diskuterar F/E 8)

Tror inte att det är en bra ide att ersätta få tester med kvalitet - med många utan kvalitet. Säkerheten i resultaten blir ju inte högre för att många testar med låg kvalitet.

Som jag ser det är det sämsta med F/E inte något som har med själva metoden i sig att göra, det är att det finns så få testriggar = få produkter är testade. (finns det fler än en rigg?)
Skulle ju vara intressant att testa många produkter...eller hur?

Visst vore det roligt med fler tester. jag tror dock inte att Lts kommer att kompromissa den rigorösa testmetodiken i F/E metoden, så att resultaten blir mindre exakta. Eftersom F/E metoden avslöjar ALL färgning ( timing, melodier, takt, distorsion, klangskillnad, mm. ) som blir då musiken passerar testobjektet, så är det också den mest exakta metoden som finns för att testa förstärkare med- i världen.*

* jag hoppas att alla har förstått det. Har man inte det, så bör man, om man vill lära sig mera, sätta sig in i F/E metodiken. Info finns på LTS hemsida.
( Man lyssnar dessutom till musik- inte testsignaler, som en del kanske tror ).

Länk till lättfattlig instruktion om hur F/E- testen går till:
http://www.lts.a.se/Teknik/Snabbguideti ... fault.aspx

Då man läst denna, kan man gå in på fördjupningen:
http://www.lts.a.se/Portals/0/artiklar/FE-lyssning.pdf

Edit: intressant läsning är också att fler än 9 av 10 apparater färgar ljudet hörbart - oavsett prisklass.
Senast redigerad av Richard 2008-12-01 11:21, redigerad totalt 3 gånger.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2008-12-01 11:08

Richard skrev:[...]Eftersom F/E metoden avslöjar ALL färgning ( timing, melodier, takt, distorsion, klangskillnad, mm. ) som blir då musiken passerar testobjektet, så är det också den mest exakta metoden som finns för att testa förstärkare med- i världen.[...]

ALL färgning som är hörbar/möjlig att uppfatta för testgruppen under rådande testförutsättningar om man skall vara petnoga.

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2008-12-01 15:23

Koffe skrev:
Richard skrev:[...]Eftersom F/E metoden avslöjar ALL färgning ( timing, melodier, takt, distorsion, klangskillnad, mm. ) som blir då musiken passerar testobjektet, så är det också den mest exakta metoden som finns för att testa förstärkare med- i världen.[...]

ALL färgning som är hörbar/möjlig att uppfatta för testgruppen under rådande testförutsättningar om man skall vara petnoga.

Följaktligen de färgningar som känns någerlunda relevanta/realistiska att fokusera på?

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-12-01 20:39

Richard skrev:jag tror dock inte att Lts kommer att kompromissa den rigorösa testmetodiken i F/E metoden, så att resultaten blir mindre exakta.

Det tror inte jag heller. Däremot finns det ju inget som hindrar att andra än LTS testar. Så länge man specificerar hur testerna går till är det sedan bara upp till den som tar del av resultatet att avgöra om det verkar trovärdigt eller ej.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2008-12-01 23:44

Och det vore väl heller inte önskvärt att de slutade att testa. Men "the power av många" lockar... :-)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-12-02 02:51

Koffe skrev:
Magnuz skrev:
Koffe skrev:F/E verkar funka dåligt efter som den är begränsad till ett "antal experter" - jag går inte så lång att jag kallar den undermålig - men det fakto att den är svårt att sprida och hart när omöjligt att genomföra är extremt nyttobegränsande. Vidare - kraven på metodstöd i form av specialutrustning är också en allvarlig begränsning. Något med den är galet.

Nja, den är väl förhoppningsvis bara precis så komplicerad som det krävs för att den ska göra det den utger sig för att göra. Metoden fungerar väl inte sämre för att inte alla kan använda den? Det är en missuppfattning att saker måste vara enkla för att vara bra. Det kanske helt enkelt är så att en enklare metod som ger lika bra resultat inte kan finnas.

Detta är intressant. Om man skulle kunna förenkla den så kanske man skulle hitta andra kvaliteter. En kollega till mej brukar prata om - "the power av många". Alltså sjukt många samples av varierande kvalitet ger ofta en bild som är väl så intressant som några få av hög kvalitet. Det var med den bakgrunden som jag tycker att det vore skoj att fundera av att hitta en metod som det går att "docka" in internet i. Att massor med människor testar med väldigt olika förutsättningar istället för några få med goda premisser.

Det brukar leda till att att alla verklighetens i sig detekterbara små
nyanser (=kan detekteras i noggrannt utförda tester) drunknar i
det allmänna bruset av misstag. Vetenskapens första tes kan helt
enkelt inte tyglas statistiskt i stora grupper, utan "smittar korsvis".

Mångfald utan kvalitet leder både till dramatiskt minskad detektions-
förmåga, och därtill direkta felaktigheter (eftersom "bruset inte går
att skilja från detekterade faktiskheter").

Hur underligt det än kan verka är det till och med så, att testmeto-
diken i sig inte räcker att kvalitetskontrollera, utan även mångfald i
sig kommer till korta mot små grupper av lyssnare, utvalda för sig
förmåga.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2008-12-07 14:16

IngOehman skrev:Det brukar leda till att att alla verklighetens i sig detekterbara små

förmåga.

Sorry att jag dröjt att svara. Jag har varit bortrest och haft dålig tillgång till både datorer och tid att skriva.

Jag tänker så här:

Om vi låter de blåa fältet i grafen (nedan) symbolisera hifi-pressens samlade tester. Pressen gör förhållandevis många tester och deras tester är en ganska bra och aktuell marknadsöversikt. Nackdelen är att kvaliteten på deras resultat är generellt dålig. I princip talar deras testresultat om: vilka produkter som finns, vad de kostar och hur de är specade. Den informationen och marknadsöversikten är i sig själv värdefull så det blir inte noll på kvalitets-axeln.

Det gröna fältet så utgöra "vetenskaplig testning"/LTS-testning (eller vad vi väljer att kalla det). Testningen har en hög kvalitet och är säkert väldigt rättsvisande. Dock finns kvalitetsproblem - ett sådan är att det testas förhållandevis få nya produkter (produkter i början av sin livscykel) en annan är att produkter testas vi förhållandevis få tillfällen. Få tillfällen gör att man inte följer produkter som vidareutvecklas. Ett tredje problem är spridningen på testresultaten är begränsad. Ett fjärde är att metoden inte är spridd så att resultaten kan jämföras med andra tester av samma produkt.

Vad man skulle kunna uppnå med en "En masse full of bull"/"The power av många"-testning är det gula fältet. Man eftersträvar alltså en bättre kvalitet på testningen än hifi-pressen samtidigt som har möjlighet att uppnå en mycket större testmängd än vad LTS har. Nyttan (ytan) uppstår av att man arbetar på båda axlarna med att expandera fältet.

Bild

Jag ser det inte som eftersträvansvärt att "konkurrera" i vetenskaplighet med LTSs F/E-lyssning. Varför skulle man göra det? Jag börjar nog definiera problemet från ett annat håll - jag börjar i tillgänglighet. Hur skapar man hög tillgänglighet? Och hur skapar man stor spridning?

Hmm... Det vore lite intressant att fundera på två saker:

1. Går det att applicera "long-tail" på det här problemet och vad blir slutsatsen?
2. Skulle man med "En masse full of bull"/"The power av många"-testning på sikt kunna få en större testmängd än hifi-pressen? vad skulle det innebära?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-12-07 14:39

Jag ser ingen bild. Så jag förstår inte det du skriver.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2008-12-07 14:45

Min djävla server... vänta! Startar om...:-)

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2008-12-07 14:54

Nu så ---

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-12-07 21:13

Koffe skrev:
IngOehman skrev:Det brukar leda till att att alla verklighetens i sig detekterbara små

förmåga.

(Koffe skrev: )
Jag tänker så här:

Om vi låter de blåa fältet i grafen (nedan) symbolisera hifi-pressens samlade tester. Pressen gör förhållandevis många tester och deras tester är en ganska bra och aktuell marknadsöversikt.

Richard:
Det är inte sant. De märken som annonserar mest får flest positiva tester.

Nackdelen är att kvaliteten på deras resultat är generellt dålig.

Ja- de är ju i princip värdelösa.
I princip talar deras testresultat om: vilka produkter som finns, vad de kostar och hur de är specade. Den informationen och marknadsöversikten är i sig själv värdefull så det blir inte noll på kvalitets-axeln.

1. Fel 2. Rätt 3. Specen- om det görs mätningar, vilket det tyvärr sällan görs, kanske ca 20% av testerna....

Det gröna fältet så utgöra "vetenskaplig testning"/LTS-testning (eller vad vi väljer att kalla det). Testningen har en hög kvalitet och är säkert väldigt rättsvisande. Dock finns kvalitetsproblem - ett sådan är att det testas förhållandevis få nya produkter (produkter i början av sin livscykel) en annan är att produkter testas vi förhållandevis få tillfällen. Få tillfällen gör att man inte följer produkter som vidareutvecklas. Ett tredje problem är spridningen på testresultaten är begränsad. Ett fjärde är att metoden inte är spridd så att resultaten kan jämföras med andra tester av samma produkt.

Varför skall testerna jämföras med den pseudovetenskapliga hifipressen ? Vad finns det för anledning till det ?

Vad man skulle kunna uppnå med en "En masse full of bull"/"The power av många"-testning är det gula fältet. Man eftersträvar alltså en bättre kvalitet på testningen än hifi-pressen samtidigt som har möjlighet att uppnå en mycket större testmängd än vad LTS har. Nyttan (ytan) uppstår av att man arbetar på båda axlarna med att expandera fältet.

Visst kan man det- men kom ihåg att LTS tester är väldigt noggranna, de görs dessutom på ideel basis. Det tar mycket längre tid att göra en noggran test än att sitta i hifipress och hitta på vad som skrivs.

Bild

Jag ser det inte som eftersträvansvärt att "konkurrera" i vetenskaplighet med LTSs F/E-lyssning. Varför skulle man göra det? Jag börjar nog definiera problemet från ett annat håll - jag börjar i tillgänglighet. Hur skapar man hög tillgänglighet? Och hur skapar man stor spridning?

Hmm... Det vore lite intressant att fundera på två saker:

1. Går det att applicera "long-tail" på det här problemet och vad blir slutsatsen?
2. Skulle man med "En masse full of bull"/"The power av många"-testning på sikt kunna få en större testmängd än hifi-pressen? vad skulle det innebära?

Så länge hifipressen inte är intresserad av att få fram objektiva resultat ( eftersom det inte främjar deras syften, att tjäna pengar på annonser och prenumeranter ) så ser jag detta förslag tyvärr som en välvillig, men något naiv önskedröm.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2008-12-07 21:35

Bild
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-12-08 00:18

Magnuz skrev:
Richard skrev:jag tror dock inte att Lts kommer att kompromissa den rigorösa testmetodiken i F/E metoden, så att resultaten blir mindre exakta.

Det tror inte jag heller. Däremot finns det ju inget som hindrar att andra än LTS testar. Så länge man specificerar hur testerna går till är det sedan bara upp till den som tar del av resultatet att avgöra om det verkar trovärdigt eller ej.

Det har du ju helt rätt i.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-11-07 11:12

Lyfter denna tråd- eftersom det med effektmätningar i Hemmabiotidningen nu istort sett bevisats varför Denons receivrar from -09 och framåt låter/mäter sämre än de äldre modellerna. Och varför ingen modell efter Denon 2308 rekomenderats på Carlssonplanet.com.

Strömbegränsningskretsar beror det hela på- som infördes from serie -09.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-11-07 11:26

2708 och 3808 då?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-11-07 15:51

MagnusÖstberg skrev:2708 och 3808 då?

Vet inget om dessa. De kanske låter fint.

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2012-05-19 10:20

IngOehman skrev:
Den vanligaste frågan jag får när jag demonsterar Tune Method är denna:
Är det inte lättare att följa melodin på en anläggning som återger mindre information? Med andra ord; presterar anläggningar med lägre detaljeringsgrad bättre när man jämför med Tune Method?

Svaret är nej. Man kan lätt visa att om man minskar mängden information blir melodin svårare, inte lättare, att följa.

Många finner det allra lättast att använda Tune Method då de står utanför rummet där musiken spelas. Detta kan tyckas märkligt, men i ett angränsande rum blir man mindre distraherad av detaljer och fokus flyttas därför till musikens grundläggande parametrar.

:lol:

Helt makalöst.

Vh, iö

Vad är det som är makalöst? Att du ägnat bortåt 40 år åt hifi och missat att notera detta?

Vi har alla mycket att lära, inte minst de som tror sig kunna mycket.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-05-19 12:08

Prolinn - läs om citaten och se om du måhända kan hitta någon inkonsekvens dem emellan. :wink:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2012-05-19 12:44

Nattlorden skrev:Prolinn - läs om citaten och se om du måhända kan hitta någon inkonsekvens dem emellan. :wink:

Ja, det var inkonsekvent... Läste inte så noggrant först innan du påpekade det roliga, för roligt var det.

mvh

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-05-20 02:39

När smakar en Tuborg bäst . . . aldrig . . . :wink: :P

ps. Världen är full av idixxxx . . . frågan är välan vafför de måste
samlas just här . . .? :? :(
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2012-05-20 10:08

eljulio skrev:
Nattlorden skrev:Prolinn - läs om citaten och se om du måhända kan hitta någon inkonsekvens dem emellan. :wink:

Ja, det var inkonsekvent... Läste inte så noggrant först innan du påpekade det roliga, för roligt var det.

mvh

Det står inte att det är bättre utanför rummet än i.

Att lyssna utanför rummet eller utanför (vad flera kallar) "sweet spot" kan ge att annat perspektiv dock. Att vissa kan tycka att det kan göra jämförelser, där skillnaderna annars kanske uppfattas som förvillande stora, upplevs som lättare om man lyssnar utanför rummet. Ja, det är väl bara att acceptera. Tycker dom det så tycker dom väl det.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2012-05-20 10:15

Linn är bäst i rummet bredvid, mer stampa takten där. 8)
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2012-05-20 10:22

Förresten kan jag förstå att få rumskvaliteskramare gör dylika reflektioner. Vad jag förstår så har de flesta som inbillar sig att rummet är det som avgör hur en anläggning låter också (eller möjligen följdaktligen) relativt medioker elektronik och att lyssna på det som hörs utanför rummet ter sig då oftast som relativt meningslöst (helt enkelt p.g.a. att en sådan anläggning inte är bra nog). Sitter man i "sweet spot" har anläggningen i varje fall något man gillar, utanför "sweet spot" faller allt...

En bra anläggning , väl installerad låter bra överallt i rummet, även utanför (det vill säga det som ev. slipper ur rummet).

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-05-20 10:26

prolinn skrev:Förresten kan jag förstå att få rumskvaliteskramare gör dylika reflektioner. Vad jag förstår så har de flesta som inbillar sig att rummet är det som avgör hur en anläggning låter också (eller möjligen följdaktligen) relativt medioker elektronik och att lyssna på det som hörs utanför rummet ter sig då oftast som relativt meningslöst (helt enkelt p.g.a. att en sådan anläggning inte är bra nog). Sitter man i "sweet spot" har anläggningen i varje fall något man gillar, utanför "sweet spot" faller allt...

En bra anläggning , väl installerad låter bra överallt i rummet, även utanför (det vill säga det som ev. slipper ur rummet).

Hm, när börjar braighetsgraden avta? Hur långt i från rummet får man gå?
Två rum? Tre rum? Hur många öppna dörrar?

Verkar ju som ett grymt patent annars. :)

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2012-05-20 11:11

mx skrev:
prolinn skrev:Förresten kan jag förstå att få rumskvaliteskramare gör dylika reflektioner. Vad jag förstår så har de flesta som inbillar sig att rummet är det som avgör hur en anläggning låter också (eller möjligen följdaktligen) relativt medioker elektronik och att lyssna på det som hörs utanför rummet ter sig då oftast som relativt meningslöst (helt enkelt p.g.a. att en sådan anläggning inte är bra nog). Sitter man i "sweet spot" har anläggningen i varje fall något man gillar, utanför "sweet spot" faller allt...

En Linn-anläggning låter bättre ju länge ifrån den du är?
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-05-20 11:30

Linn....beyond reality! 8)

Vilken anläggning!

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-05-20 11:45

Jag skulle verkligen rekomendera Olav Hammers "på spaning efter helheten" :)
Allvarligt talat en bra bok med bäring på ämnet!

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-05-20 12:49

PappaBas skrev:Jag skulle verkligen rekomendera Olav Hammers "på spaning efter helheten" :)
Allvarligt talat en bra bok med bäring på ämnet!

:)

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2012-05-20 15:23

StefanL skrev:
mx skrev:

En Linn-anläggning låter bättre ju länge ifrån den du är?

De bästa är väl de som står och låter i typ Wellington. Om man själv är i Norrland, Sverige.
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2012-05-20 15:59

mx skrev:

Fast det kan jag ärligt säga att min rigg låter faktiskt mycket bra även i rummet jämte. Såpass bra att jag drar igång musik och lägger mig i badet och njuter. Då har jag ändå hallen mellan badrum och vardagsrummet. Ligger ofta och reflekterar över att det låter som det står någon och lirar i vardagsrummet. Kan tycka att en bra högtalare ska vara njutbar även i andra rum :)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi