Kolla detta rum. Jag har ritat och låtit bygga. Det är en del av en tillbyggnad på vårt sommarhus. Här ska vi kunna sitta och njuta av musik och utsikten över havet samtidigt.
I går ställde jag upp min gamla landet-anläggning. Verkligen inget märkvärdigt. Vi hade bara två skivor att lyssna på, båda med musik av Bach. Cellosonater framföra av en holländare vars namn jag nu glömt, åter här i stan. Och partitor för piano framförda av Andras Schiff. Dessutom hittade jag Bob Dylan: Blonde on Blonde i bilen, inköpt på en mack på någon långresa.
Först ser vi rummet. Väggarna är i massivt trä. 15 cm tjocka limträbalkar staplade på varann. Fönstren av isolerglas. Golvet är också av tjocka limträplankor, med isolering under. Taket ovanpå spåntade brädor 22 mm, med tjock isolering. Ingen matta eller något annat som dämpar, utom soffan, som är ganska hårt stoppad. Den ska f ö bytas ut, eftersom mössen bott i den medan den stod i ett förråd under byggtiden. Dom både äter på soffor och använder dem som toalett, verkar det som.
Som ni ser är det högt i tak och taket är dessutom snett. Det tror jag är bra.
Hur lät det då? Mycket bra måste jag säga. Det lät så bra att jag nästan glömde att lyssna på ljudet utan bara på musiken. Trots rätt tydlig efterklang i rummet lät det inte hårt. Inga jobbiga stående vågor. Schiffs piano (Bösendorfer?) lät rikt och rent i klangen. Cellon lät också fint, nästan som en cello i verkligheten. Bara lite lite grums i de lägsta tonerna. Bachs cellosonater är mycket avslöjande, både för musikern och anläggningen.
Bob Dylans röst lät verkligen dylansk, och man hörde hur alla musikerna jobbade frenetiskt. Särskilt trummisen. Jag tror aldrig jag har hört de olika musikerna så tydligt tidigare på den skivan. Och hemma har jag original-dubbel-LP:n. Men den här CD:n lät bättre.
Så här är den simpla anläggningen uppställd:
Och detta är de fantastiska apparaterna:
CD-spelaren är från 90-talet, förstärkaren 70-tal och högtalarna 80-tal. Den nyaste prylen är pallen elektroniken står på. Den är nog bara tio år gammal.