Mitt nya lyssningsrum

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mapem

Mitt nya lyssningsrum

Inläggav mapem » 2012-05-21 15:56

Att rummet är viktigt brukar ofta framföras här. Jag håller med, särskilt efter mina senaste erfarenheter.

Kolla detta rum. Jag har ritat och låtit bygga. Det är en del av en tillbyggnad på vårt sommarhus. Här ska vi kunna sitta och njuta av musik och utsikten över havet samtidigt.

I går ställde jag upp min gamla landet-anläggning. Verkligen inget märkvärdigt. Vi hade bara två skivor att lyssna på, båda med musik av Bach. Cellosonater framföra av en holländare vars namn jag nu glömt, åter här i stan. Och partitor för piano framförda av Andras Schiff. Dessutom hittade jag Bob Dylan: Blonde on Blonde i bilen, inköpt på en mack på någon långresa.

Först ser vi rummet. Väggarna är i massivt trä. 15 cm tjocka limträbalkar staplade på varann. Fönstren av isolerglas. Golvet är också av tjocka limträplankor, med isolering under. Taket ovanpå spåntade brädor 22 mm, med tjock isolering. Ingen matta eller något annat som dämpar, utom soffan, som är ganska hårt stoppad. Den ska f ö bytas ut, eftersom mössen bott i den medan den stod i ett förråd under byggtiden. Dom både äter på soffor och använder dem som toalett, verkar det som.

Som ni ser är det högt i tak och taket är dessutom snett. Det tror jag är bra.

Bild

Hur lät det då? Mycket bra måste jag säga. Det lät så bra att jag nästan glömde att lyssna på ljudet utan bara på musiken. Trots rätt tydlig efterklang i rummet lät det inte hårt. Inga jobbiga stående vågor. Schiffs piano (Bösendorfer?) lät rikt och rent i klangen. Cellon lät också fint, nästan som en cello i verkligheten. Bara lite lite grums i de lägsta tonerna. Bachs cellosonater är mycket avslöjande, både för musikern och anläggningen.

Bob Dylans röst lät verkligen dylansk, och man hörde hur alla musikerna jobbade frenetiskt. Särskilt trummisen. Jag tror aldrig jag har hört de olika musikerna så tydligt tidigare på den skivan. Och hemma har jag original-dubbel-LP:n. Men den här CD:n lät bättre.

Så här är den simpla anläggningen uppställd:

Bild

Och detta är de fantastiska apparaterna:

Bild

CD-spelaren är från 90-talet, förstärkaren 70-tal och högtalarna 80-tal. Den nyaste prylen är pallen elektroniken står på. Den är nog bara tio år gammal.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-05-21 17:19

jädrans va fint, lyllos dig :D
Bikinitider

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-05-21 17:54

8O I den soffan kan ni sitta minst tio personer, bekvämt.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2012-05-21 17:54

Varför vill du ens diskutera ljudåtergivning i det rummet?!? Själv skulle jag bara vilja sätta mig ned, luta mig tillbaka, ta ett djupt andetag och njuta av rummet och utsikten. Fylla på reserverna. Som någorlunda design- och inredningsintresserad och med en sambo som har detta som huvudintresse så kan jag säga att det där rummet står bra på egna ben; skulle lätt kunna vara ett reportage om bara rummet i sig i valfri heminredningstidning. Hatten är officiellt av! :D [/quote]

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-05-21 18:10

Snyggt bygge! :)

rotel2

Inläggav rotel2 » 2012-05-21 18:12

Ligger huset i Österåker 8O ?

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2012-05-21 18:25

hevi skrev:Varför vill du ens diskutera ljudåtergivning i det rummet?!? Själv skulle jag bara vilja sätta mig ned, luta mig tillbaka, ta ett djupt andetag och njuta av rummet och utsikten. Fylla på reserverna. Som någorlunda design- och inredningsintresserad och med en sambo som har detta som huvudintresse så kan jag säga att det där rummet står bra på egna ben; skulle lätt kunna vara ett reportage om bara rummet i sig i valfri heminredningstidning. Hatten är officiellt av! :D
[/quote]

Jo men det här är ju ett hifi-forum, ju. :oops:

Jag rodnar av blygsel, vi får väl se om heminredningsmagasinen ställer sig på kö....

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2012-05-21 18:26

rotel2 skrev:Ligger huset i Österåker 8O ?

Jo, men jag vill inte ange exakt var.

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2012-05-21 18:30

mapem skrev:Jag rodnar av blygsel, vi får väl se om heminredningsmagasinen ställer sig på kö....

Du ska inte rodna, du ska vara nöjd, glad och stolt! F**ck den svenska blygheten. Go mapem, go mapem :)

rotel2

Inläggav rotel2 » 2012-05-21 18:40

mapem skrev:
rotel2 skrev:Ligger huset i Österåker 8O ?

Jo, men jag vill inte ange exakt var.

Kul då är vi "nästan" grannar, Joggar förbi dig ca 3ggr i veckan :)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-05-21 21:53

Mapem, det blev precis så snyggt som jag anade att det skulle bli! Gratulerar!

(Ljudet struntar jag i...)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2012-05-21 21:58

En sån där gamal reciver har morsan och farsan också. Trevlig grej.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Re: Mitt nya lyssningsrum

Inläggav phon » 2012-05-21 22:07

Snyggt! :)

Där skulle din gamla popboxar passa in. :)
(fast med nån annan färg än vit kanske ... )

mapem skrev:
Bild .
Senast redigerad av phon 2012-05-21 22:07, redigerad totalt 1 gång.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
mrk
Redaktör

Inläggav mrk » 2012-05-21 22:07

verkligen smakfullt! :)

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-05-22 05:59

Ett väldigt vacker rum!

Eller jag kanske borde säga:

-"Vackert! ackert! ackert kert kert ert ert t t t"

:D
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2012-05-22 08:38

jonasp skrev:Ett väldigt vacker rum!

Eller jag kanske borde säga:

-"Vackert! ackert! ackert kert kert ert ert t t t"

:D

Haha, funny!
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2012-05-22 08:51

hevi skrev:
mapem skrev:Jag rodnar av blygsel, vi får väl se om heminredningsmagasinen ställer sig på kö....

Du ska inte rodna, du ska vara nöjd, glad och stolt! F**ck den svenska blygheten. Go mapem, go mapem :)

Jag erkänner att jag är både glad, nöjd och stolt, men blygsamhet är ju alltid klädsamt! Det känns fantastiskt fint att rita och bygga sitt eget hus för en arkitekt som efter 40 år som översiktlig planerare äntligen har tid att rita hus. Och när jag ändå gjorde det så ville jag ta ut svängarna arkitektoniskt också. Och även konstruktionsmässigt.

Det finns mer att visa, jag lägger in några bilder i öppna avdelningen så småningom, men just detta rum var intressant för hi-fi-intresserade tyckte jag. Samma anläggning lät där den stod tidigare, i ett övermöblerat rum med lågt i tak, väldigt murrigt med överdriven bas. Basreglaget stod nedvridet och diskanten höjd för att det skulle gå att lyssna överhuvudtaget. På sin nya plats låter det fritt, öppet och spänstigt med tonkontrollerna neutrala.

Rummet har som sagt en hel del efterklang, men inget distinkt eko utan ett mer diffust som är beghagligt för örat. Jag gissar att de tjocka träväggarna håller sig stilla och både reflekterar och diffuserar lite. De är inte helt jämna utan har en ganska grov yta som jag gillar rent estetiskt, men det är nog akustiskt fördelaktigt också. Att taket är vinklat gör att stående vågor undviks, gissar jag också.

Min slutsats är att ett väldesignat lyssningsrum kan betyda mer för välljudet än en sofistikerad anläggning. Nu är det inget fel alls på apparaterna, Tandberg gjorde fina saker, TR-200 är inget undantag, och CD-spelaren från Technics är alls inte dålig. Men det är rätt billiga grejor, eller var, på sin tid. Högtalarna kostade kanske 1000 kr paret, men låter förvånansvärt bra där de står nu. Philips trevägare, med "tuned bass port", inte dåligt!

Phon, ett par popboxar eller helst ett par bättre ortoakustiska högtalare skulle säkert fungera bra! Man kanske skulle bygga sig ett par i furulamell som skulle smälta in estetiskt också.

rotel2, jaså du är en av joggarna som passerar då och då. Fast dom flesta motionärerna verkar vara stavgångare.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-05-22 09:03

Mapem, jag gillar den här tråden.
Jag misstänker att det finns lika mycket frågor om byggnaden som om sterion.
Kan jag flytta den till medlemspresentationer?
Då kan du ju fylla på med bilder där.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2012-05-22 09:42

KarlXII skrev:Mapem, jag gillar den här tråden.
Jag misstänker att det finns lika mycket frågor om byggnaden som om sterion.
Kan jag flytta den till medlemspresentationer?
Då kan du ju fylla på med bilder där.

Flytta den hellre till "öppen diskussion" tycker jag.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-05-22 09:50

mapem skrev:Rummet har som sagt en hel del efterklang, men inget distinkt eko utan ett mer diffust som är beghagligt för örat. Jag gissar att de tjocka träväggarna håller sig stilla och både reflekterar och diffuserar lite. De är inte helt jämna utan har en ganska grov yta som jag gillar rent estetiskt, men det är nog akustiskt fördelaktigt också. Att taket är vinklat gör att stående vågor undviks, gissar jag också.

En av mina käpphästar är just att rummen inte ska vara för hårt dämpade och att det gärna får vara vinklar andra än 90 grader. Jag har lyssnat på skräpanläggningar som i en gammal stuga av trä (med vinklar och vrår) låtit helt fantastiskt.

Nu vill vi se bilder på resten av huset - och från utsidan!

/ B

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2012-05-22 10:15

Bill50x skrev:
mapem skrev:Rummet har som sagt en hel del efterklang, men inget distinkt eko utan ett mer diffust som är beghagligt för örat. Jag gissar att de tjocka träväggarna håller sig stilla och både reflekterar och diffuserar lite. De är inte helt jämna utan har en ganska grov yta som jag gillar rent estetiskt, men det är nog akustiskt fördelaktigt också. Att taket är vinklat gör att stående vågor undviks, gissar jag också.

En av mina käpphästar är just att rummen inte ska vara för hårt dämpade och att det gärna får vara vinklar andra än 90 grader. Jag har lyssnat på skräpanläggningar som i en gammal stuga av trä (med vinklar och vrår) låtit helt fantastiskt.

Nu vill vi se bilder på resten av huset - och från utsidan!

/ B

Då rider jag också på samma käpphäst.

Ej Hi-Fi-relaterade bilder kommer i tråd å annan plats omsider.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-05-22 10:20

Du har pm, mapem.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Återgå till Generellt om hifi