Dämpa första reflexen extremt nära högtalaren?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
henrikwiklund

Dämpa första reflexen extremt nära högtalaren?

Inläggav henrikwiklund » 2012-05-22 23:08

Började fundera på detta med att kontrollera spridningen väldigt nära högtalaren.

Man jobbar ju ofta med att dämpa och reflektera ljudet i rummet men finns det några direkt nackdelar med att dämpa väldigt nära. (Jag tänker då främst på första reflexen i sidoväggen.)

Någon som provat sätta isolerskivor som sticker fram några dm på vardera sida om högtalaren och på så vis begränsa spridningen?

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-05-22 23:12

Stig Carlsson??? :wink:

Förstår din poäng, har funderat lite... absorbenten borde kunna göras betydligt mycket mindre ju närmare den är!

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2012-05-22 23:15

Jag har provat, fungerar utmärkt, men intebså snyggt.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
henrikwiklund

Inläggav henrikwiklund » 2012-05-22 23:20

Jocke skrev:Stig Carlsson??? :wink:

Förstår din poäng, har funderat lite... absorbenten borde kunna göras betydligt mycket mindre ju närmare den är!

Nja stig jobbade väl just med att högtalaren skulle arbeta MED rummet. Jag tänker snarare på att man ska styra spridningen på högtalaren och begränsa möjligheten för ljudet att studsa i rummet.
Senast redigerad av henrikwiklund 2012-05-22 23:23, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
henrikwiklund

Inläggav henrikwiklund » 2012-05-22 23:23

Alexi skrev:Jag har provat, fungerar utmärkt, men intebså snyggt.

Jag tänker mig eventuellt skapa en extravägg med ljudgenomsläppligt tyg/nät. Bakom denna vägg kan man i så fall göra vad som helst utan att det blir speciellt fult. :D

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-05-22 23:27

Sök på gälar!

Vänster sida av bilden:

Bild
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-05-22 23:32

henrikwiklund skrev:

Nja stig jobbade väl just med att högtalaren skulle arbeta MED rummet. Jag tänker snarare på att man ska styra spridningen på högtalaren och begränsa möjligheten för ljudet att studsa i rummet.

Vad menar du att skillnaden är?

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2012-05-22 23:37

Jag gjorde en del experiment med lösa skivor som flyttades runt samt enklare mätningar med XTZ-manicken. Det visade sig att intuitiva placeringen och "mycket av allt, överallt" inte nödvändigtvis ger bäst resultat. Om det handlar om relativt låga frekvenser du vill fimpa bort och som ger en interferensdipp i kurvan vid lyssningsplats, kan du behöva uppemot 20 cm isolering, alternativt försöka vinkla bort reflexen.

Visas en del i min medlemstråd: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 20#1308520
Några kurvor kommer en bit ned i tråden.

Användarvisningsbild
henrikwiklund

Inläggav henrikwiklund » 2012-05-22 23:40

Jocke skrev:
henrikwiklund skrev:

Att han tog med rummet i beräkningen medan jag vill ta bort det.

Användarvisningsbild
henrikwiklund

Inläggav henrikwiklund » 2012-05-22 23:42

MagnusÖstberg skrev:Sök på gälar!

faktum är att jag av en slump redan googlade reflection free zone efter lite läsningar i andra trådar. spännande.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-05-23 00:02

henrikwiklund skrev:
Jocke skrev:
henrikwiklund skrev:

OK - min slutsats är att du vill ha en lite mer projicerad stereobild... Hörlurar är kanske uteslutna...? Jag upplever högtalare med kraftig direktivitet som Carlssons motsats fast de på olika sätt adresserar samma problem - då det begav sig var AudioTronics en god representant för detta men med den metodiken (oavsett hur du uppnår den) tror jag du få nöja dig med en tämligen lite sweetspot.

Användarvisningsbild
henrikwiklund

Inläggav henrikwiklund » 2012-05-23 00:20

Jocke skrev:
henrikwiklund skrev:
Jocke skrev:
henrikwiklund skrev:

OK - min slutsats är att du vill ha en lite mer projicerad stereobild... Hörlurar är kanske uteslutna...? Jag upplever högtalare med kraftig direktivitet som Carlssons motsats fast de på olika sätt adresserar samma problem - då det begav sig var AudioTronics en god representant för detta men med den metodiken (oavsett hur du uppnår den) tror jag du få nöja dig med en tämligen lite sweetspot.

Vill & vill... Jag ville egentligen bara diskutera möjligheten. Hörlurar har jag massor av, både slutna, öppna & in-ear men det var egentligen möjligheten att döda första reflexen (både i sidovägg & projektorduk) som jag var ute efter.

Användarvisningsbild
henrikwiklund

Inläggav henrikwiklund » 2012-05-23 00:20

Någon som har bra info om gälar?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-05-23 00:37

AR byggde ett tag högtalare med absorbenter som kontrollerade utstrålningen:

Bild

Bild
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2012-05-23 01:07

Uppenbar nackdel: Du behöver ändå kasta in en massa dämpning i rummet för att korta efterklangen. Var annars, om inte på sidoväggen/bakom högtalarna/taket ovanför högtalarna? Du lär aldrig komma ner i RT60-tal acceptabla för välartikulerad lyssning om du inte har rejält med dämparea.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-05-23 08:05

henrikwiklund skrev:
Jocke skrev:
henrikwiklund skrev:

Mnja, den tidiga reflexen dämpades alltid på de senare högtalarna i inbyggda dämpskivor. Till OA51 finns ju sk elefantöron, här exempel på halvdana som jag byggt. Principen är i stort densamma som originalet:

Bild

Och med standardabsorbent som följde med:

Bild
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-05-23 08:28

Morgan skrev:Uppenbar nackdel: Du behöver ändå kasta in en massa dämpning i rummet för att korta efterklangen. Var annars, om inte på sidoväggen/bakom högtalarna/taket ovanför högtalarna? Du lär aldrig komma ner i RT60-tal acceptabla för välartikulerad lyssning om du inte har rejält med dämparea.

Tråden handlar väl inte om RT60 utan hantering av den grumlande förstareflexen från till högtalaren närliggande reflekterande ytor.

Tips: Dra ett PM till komorok om gälar.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-05-23 10:10

Grumlande förstareflex:
Enligt ett program på BBC Knowledge kan vi inte skilja på 2 ljud om de anländer inom 40ms. Inom orthoakustiken skrev väl SC om 1/8 våglängd om jag minns rätt...

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-05-23 10:14

Jocke skrev:Grumlande förstareflex:
Enligt ett program på BBC Knowledge kan vi inte skilja på 2 ljud om de anländer inom 40ms. Inom orthoakustiken skrev väl SC om 1/8 våglängd om jag minns rätt...

Men du får tänka riktning också.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
henrikwiklund

Inläggav henrikwiklund » 2012-05-23 10:32

MagnusÖstberg skrev:
Morgan skrev:Uppenbar nackdel: Du behöver ändå kasta in en massa dämpning i rummet för att korta efterklangen. Var annars, om inte på sidoväggen/bakom högtalarna/taket ovanför högtalarna? Du lär aldrig komma ner i RT60-tal acceptabla för välartikulerad lyssning om du inte har rejält med dämparea.

Tråden handlar väl inte om RT60 utan hantering av den grumlande förstareflexen från till högtalaren närliggande reflekterande ytor.

Precis.
Lågbas och efterklang (RT60) måste man givetvis åtgärdas hur som helst.

Min fråga handlar alltså om att dämpa förstareflexen så tidigt som möjligt och vilka konsekvenser det får. I mitt fall handlar det om projektorduk och sidoväggar.

Rätt utförda gälar begränsar ju inte bara första reflexen utan bryter ju även rummets symmetri så det kanske är rätt väg att gå gällande reflex i sidoväggar. Känns som att det ger fler fördelar eftersom de jobbar bredare.

Jag har sett att många (iaf iö-rum) lämnar en oisolerad ytan precis mellan högtalarna. Någon som har en teori om varför man gör så?

Användarvisningsbild
henrikwiklund

Inläggav henrikwiklund » 2012-05-23 10:32

henrikwiklund skrev:
MagnusÖstberg skrev:

Precis.
Efterklang (RT60) måste man givetvis åtgärdas hur som helst.

Min fråga handlar alltså om att dämpa förstareflexen så tidigt som möjligt och vilka konsekvenser det får. I mitt fall handlar det om projektorduk och sidoväggar.

Rätt utförda gälar begränsar ju inte bara första reflexen utan bryter ju även rummets symmetri så det kanske är rätt väg att gå gällande reflex i sidoväggar. Känns som att det ger fler fördelar eftersom de jobbar bredare.

Jag har sett att många (iaf iö-rum) lämnar en oisolerad ytan precis mellan högtalarna. Någon som har en teori om varför man gör så?[/quote]

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-05-23 10:37

MagnusÖstberg skrev:
Jocke skrev:Grumlande förstareflex:

Men du får tänka riktning också.

Ja helt säkert men med de angivelserna hinner ljudet inte så långt...^^

Bild

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2012-05-23 19:45

Några reflektioner och erfarenheter. Om man exempelsvis tittar på bilden av komoroks stenhögtalare så ser man att de står nära väggen. Så nära att du riskerar en förflyttande reflex. Alltså att ljudbilden instument hamnar på utsidan av högtalaren. En sådan effekt kan jag åstadkomma hemma men eftersom jag har Martin Logan så räcker det med att rikta in högtalaren något mera. Så jag har inte jämförbar situation som Koorok visar upp. Men tycker att det verkar vara en elegant lösning.

JAg har dock satt mina gälar vågrätt vilket säkert en del tycker att jag tjatar om. I konstruktionsstadiet så ritade jag upp hur jag ville ha det. Pospnöret blev inte nöjd så jag tittade efter någon lösning som hon kunde köpa. Det ble 4 stringhyllor som anpassades till uppgiften. I dessa har jag 16 högar med vinylskivor. Nu är inte tanken att helt komma åt första reflexen hemma hos mig utan det är använda era som en grövre diffusor och fungera så att de lyfter ut ljudvågen in i matrum m m.

Om man skall använda Stringhyllor för att diffusera bort första reflexen går det alldeles utmärkt. Men man bör ju inte då ha sådana från golvet. Har man de dock i lyssningshöjd kommer de att vinkla hela ljudvågen upp mot taket och därmed ovan lyssningspositionen. Jag använder vinylskivor med det skulle fungera med tidningar.

Nu är ju just mina Stringhyllor/vinylskivorna inte till för att lösa första reflexen från sidan vilket är ett mindre problem med dipoler.

Jag har ingen ork att fixa bilder såsom ni andra gör så lätt.

Färskast bilder på delar av mitt rum har Akkelsi Audio under fliken "kundernas system". Ligger nog tvåa idag. Jag har sedan bilderna togs flyttat hyllorna något bakåt. Sedan kommer jag nästa vinte prova någon absorbent bakom vinylsivorna. Det skall vara dolda bakom. Gjort lite förberedeande tester men inte nått det resultat som jag vill ha. Ännu.

Men klicka på bilden med ML så ..

http://www.akkelisaudio.com/webshop.html

Bara lite assosiationer jag fick av bilderna på gälarna.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Re: Dämpa första reflexen extremt nära högtalaren?

Inläggav Ragnwald » 2012-05-23 21:39

henrikwiklund skrev:Började fundera på detta med att kontrollera spridningen väldigt nära högtalaren.

Vilket frekvensområde vill du påverka?
Har du gjort mätningar i lyssningsposition?
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2012-05-23 21:46

Fast detta är nog en smaksak, jag menar att med mera andel direktljud så tycker iaf jag att efterklangen kan vara lite högre. Om man ser till förhållandet direktljud/reflektioner istället för att stirra sig blind på RT60-tal så kan man ju uppnå hög andel direktljud utan att dämpa rummet så värst mycket.

eriken

Inläggav eriken » 2012-05-23 21:51

henrikwiklund skrev:Började fundera på detta med att kontrollera spridningen väldigt nära högtalaren.

Man jobbar ju ofta med att dämpa och reflektera ljudet i rummet men finns det några direkt nackdelar med att dämpa väldigt nära. (Jag tänker då främst på första reflexen i sidoväggen.)

Någon som provat sätta isolerskivor som sticker fram några dm på vardera sida om högtalaren och på så vis begränsa spridningen?

Jag har testat att experimentera en del med detta och konstaterade att varje dm som dämpades gjorde en markant skillnad. Om det blev bättre i längden var däremot en klurigare fråga.. om jag var du och funderade på större ingrepp/dämpning skulle jag nog ringa ingenjörn och få det rätt redan från början då det inte bara är att slänga upp lite dämppaneler och få till det bra/rätt utan att ta hänsyn till rummet i övrigt.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-05-23 21:51

Ragnwald skrev:

Tycker det är 2 olika saker att begränsa högtalarens spridning och att dämpa tidiga reflexer...^^

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-05-23 22:01

Jocke skrev:
Ragnwald skrev:

Tycker det är 2 olika saker att begränsa högtalarens spridning och att dämpa tidiga reflexer...^^

Nej inte alls.
Att dämpa tidiga frekvenser i värmeområdet som ligger ur fas, kan förstärka just det området.
Tror många uttalar sig utan att tänka på vad de egentligen menar.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-05-23 23:07

Ragnwald skrev:
Jocke skrev:
Ragnwald skrev:

Nej inte alls.
Att dämpa tidiga frekvenser i värmeområdet som ligger ur fas, kan förstärka just det området.
Tror många uttalar sig utan att tänka på vad de egentligen menar.

Så kan det vara!^^

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-05-24 07:28

Ragnwald skrev:Att dämpa tidiga frekvenser i värmeområdet som ligger ur fas, kan förstärka just det området.

Vill hålla med om det. Detta gäller t.ex. piP och pK som ska placeras nära dämpad vägg. Tar man bort dämpningen blir utfasningen i värmeområdet större. Nära vägg utan dämpning ger dålig ljudbild. Flyttar man ut högtalarna från väggen blir ljudbilden bättre och klarar sig kanske utan dämpning av väggen men utfasningen förskjuts nedåt i frekvens och det blir basfattigt.

Gällar borde vara bra för att ta (närmast svälja) reflektioner från sidoväggarna. Kör man med dipoler kan man dock placera dem nära sidoväggarna utan problem med relektionen därifrån. Mina Magnepan står med diskanterna ca 40 cm från sidoväggarna och ljudbilden förvrängs inte av det.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi