Moderator: Redaktörer
Jocke skrev:Stig Carlsson???![]()
Förstår din poäng, har funderat lite... absorbenten borde kunna göras betydligt mycket mindre ju närmare den är!
Alexi skrev:Jag har provat, fungerar utmärkt, men intebså snyggt.
henrikwiklund skrev:Jocke skrev:Stig Carlsson???![]()
Förstår din poäng, har funderat lite... absorbenten borde kunna göras betydligt mycket mindre ju närmare den är!
Nja stig jobbade väl just med att högtalaren skulle arbeta MED rummet. Jag tänker snarare på att man ska styra spridningen på högtalaren och begränsa möjligheten för ljudet att studsa i rummet.
Jocke skrev:henrikwiklund skrev:Jocke skrev:Stig Carlsson???![]()
Nja stig jobbade väl just med att högtalaren skulle arbeta MED rummet. Jag tänker snarare på att man ska styra spridningen på högtalaren och begränsa möjligheten för ljudet att studsa i rummet.
Vad menar du att skillnaden är?
MagnusÖstberg skrev:Sök på gälar!
henrikwiklund skrev:Jocke skrev:henrikwiklund skrev:Jocke skrev:Stig Carlsson???![]()
Att han tog med rummet i beräkningen medan jag vill ta bort det.
Jocke skrev:henrikwiklund skrev:Jocke skrev:henrikwiklund skrev:Jocke skrev:Stig Carlsson???![]()
OK - min slutsats är att du vill ha en lite mer projicerad stereobild... Hörlurar är kanske uteslutna...? Jag upplever högtalare med kraftig direktivitet som Carlssons motsats fast de på olika sätt adresserar samma problem - då det begav sig var AudioTronics en god representant för detta men med den metodiken (oavsett hur du uppnår den) tror jag du få nöja dig med en tämligen lite sweetspot.

henrikwiklund skrev:Jocke skrev:henrikwiklund skrev:Jocke skrev:Stig Carlsson???![]()

Morgan skrev:Uppenbar nackdel: Du behöver ändå kasta in en massa dämpning i rummet för att korta efterklangen. Var annars, om inte på sidoväggen/bakom högtalarna/taket ovanför högtalarna? Du lär aldrig komma ner i RT60-tal acceptabla för välartikulerad lyssning om du inte har rejält med dämparea.
Jocke skrev:Grumlande förstareflex:
Enligt ett program på BBC Knowledge kan vi inte skilja på 2 ljud om de anländer inom 40ms. Inom orthoakustiken skrev väl SC om 1/8 våglängd om jag minns rätt...
MagnusÖstberg skrev:Morgan skrev:Uppenbar nackdel: Du behöver ändå kasta in en massa dämpning i rummet för att korta efterklangen. Var annars, om inte på sidoväggen/bakom högtalarna/taket ovanför högtalarna? Du lär aldrig komma ner i RT60-tal acceptabla för välartikulerad lyssning om du inte har rejält med dämparea.
Tråden handlar väl inte om RT60 utan hantering av den grumlande förstareflexen från till högtalaren närliggande reflekterande ytor.
Tips: Dra ett PM till komorok om gälar.
henrikwiklund skrev:MagnusÖstberg skrev:Morgan skrev:Uppenbar nackdel: Du behöver ändå kasta in en massa dämpning i rummet för att korta efterklangen. Var annars, om inte på sidoväggen/bakom högtalarna/taket ovanför högtalarna? Du lär aldrig komma ner i RT60-tal acceptabla för välartikulerad lyssning om du inte har rejält med dämparea.
Tråden handlar väl inte om RT60 utan hantering av den grumlande förstareflexen från till högtalaren närliggande reflekterande ytor.
Tips: Dra ett PM till komorok om gälar.
MagnusÖstberg skrev:Jocke skrev:Grumlande förstareflex:
Enligt ett program på BBC Knowledge kan vi inte skilja på 2 ljud om de anländer inom 40ms. Inom orthoakustiken skrev väl SC om 1/8 våglängd om jag minns rätt...
Men du får tänka riktning också.

henrikwiklund skrev:Började fundera på detta med att kontrollera spridningen väldigt nära högtalaren.
Morgan skrev:Uppenbar nackdel: Du behöver ändå kasta in en massa dämpning i rummet för att korta efterklangen. Var annars, om inte på sidoväggen/bakom högtalarna/taket ovanför högtalarna? Du lär aldrig komma ner i RT60-tal acceptabla för välartikulerad lyssning om du inte har rejält med dämparea.
henrikwiklund skrev:Började fundera på detta med att kontrollera spridningen väldigt nära högtalaren.
Man jobbar ju ofta med att dämpa och reflektera ljudet i rummet men finns det några direkt nackdelar med att dämpa väldigt nära. (Jag tänker då främst på första reflexen i sidoväggen.)
Någon som provat sätta isolerskivor som sticker fram några dm på vardera sida om högtalaren och på så vis begränsa spridningen?
Ragnwald skrev:henrikwiklund skrev:Började fundera på detta med att kontrollera spridningen väldigt nära högtalaren.
Vilket frekvensområde vill du påverka?
Har du gjort mätningar i lyssningsposition?
Jocke skrev:Ragnwald skrev:henrikwiklund skrev:Började fundera på detta med att kontrollera spridningen väldigt nära högtalaren.
Tycker det är 2 olika saker att begränsa högtalarens spridning och att dämpa tidiga reflexer...^^
Ragnwald skrev:Jocke skrev:Ragnwald skrev:henrikwiklund skrev:Började fundera på detta med att kontrollera spridningen väldigt nära högtalaren.
Tycker det är 2 olika saker att begränsa högtalarens spridning och att dämpa tidiga reflexer...^^
Nej inte alls.
Att dämpa tidiga frekvenser i värmeområdet som ligger ur fas, kan förstärka just det området.
Tror många uttalar sig utan att tänka på vad de egentligen menar.
Ragnwald skrev:Att dämpa tidiga frekvenser i värmeområdet som ligger ur fas, kan förstärka just det området.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster