Nu är det gjort - Sirp är släppt

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

malare

Inläggav malare » 2008-10-26 14:01

Svante skrev:Ok, väljer man om man ska inkludera disten i exporten då också? Eller kommer inte den med?

LspCad har inte med distortion någonstans, bara olinjära effekter på frekvensgången.

Om man kan exportera distortionsvärdena i en Cliomätning vet jag faktiskt inte eftersom jag aldrig har behövt göra det. Men jag är tveksam till om det går.

Mvh. Per Målare

Användarvisningsbild
n3mmr

Sirpfråga

Inläggav n3mmr » 2008-10-26 14:18

Kan Sirp visa skillnaderna mellan två mätningar direkt?
Alltså plotta skillnaderna mellan två frekvensgångsmätningar, eller två distorsionsförlopp?

Jag kan tänka mig att det finns lägen där man ser snabbare var det finns, det som man letar efter, då.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Sirpfråga

Inläggav Svante » 2008-10-26 14:25

n3mmr skrev:Kan Sirp visa skillnaderna mellan två mätningar direkt?
Alltså plotta skillnaderna mellan två frekvensgångsmätningar, eller två distorsionsförlopp?

Jag kan tänka mig att det finns lägen där man ser snabbare var det finns, det som man letar efter, då.

Sirp visar bara en mätning i taget i nuläget. Vill man jämföra kurvor får man importera dem till Basta!.

Jag inser dock behovet och kommer att ägna en del tid åt att få till det på nåt vettigt sätt. Det är dock inte helt trivialt, för det är många kombinationer av saker man kan tänkas vilja jämföra. Det är alltså mer en gränssnittsfråga än en teknisk fråga hur det ska gå till.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
DIRAVI

Inläggav DIRAVI » 2009-02-10 00:02

nolimitsoya skrev:
Svante skrev:Nej det kommer inte att hända. Jag har dock hört från flera Mac-ägare att mina program går att köra under Mac. Hur de har gjort vete 17, men du kan ju prova om du vill.

Jag skulle gissa på Darwine. :)

Jag kör programmet i Ubuntu, under wine, vilket även det skall finnas tillgängligt för OS X och senare (som ju är unixkloner)

Har ännu inte provat sirp mot ljudkortet, men det borde inte vara några problem.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2009-02-10 14:30

DIRAVI skrev:
nolimitsoya skrev:
Svante skrev:Nej det kommer inte att hända. Jag har dock hört från flera Mac-ägare att mina program går att köra under Mac. Hur de har gjort vete 17, men du kan ju prova om du vill.

Jag kör programmet i Ubuntu, under wine, vilket även det skall finnas tillgängligt för OS X och senare (som ju är unixkloner)

Har ännu inte provat sirp mot ljudkortet, men det borde inte vara några problem.

Återkom med rapport: Jag vill få upp det hela under Solaris, också.

Kör du Basta! också?

Kör du några andra mätprogranm på samma sätt?
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2009-02-10 15:19

Alla Tolvan Data program som jag har testat (Basta, Sirp mfl) har funkat under Wine (kör SuSE). Eventuellt får man köra winecfg för att sätta upp ljudkortet rätt. För mig har det funkat direkt.

(Basta funkar inte under Windows XP på en burk med VIA-processor kan jag nämna i förbifarten. Gör då helknasiga beräkningar minst sagt :lol: )

Funkar Wine under Solaris?

Det kan hända att man får dra lite i fönsterramen nån gång ibland för att menyn inte ska halka in under fönserlisten.

Det verkar som om ifall ljudkortet har en stor buffert så kan ljudet hacka - testat med SB Live 5.1. Kör man med ett lkort med låg latency som M Audios Delta 66 som jag har så funkar det felfritt.

Användarvisningsbild
DIRAVI

Inläggav DIRAVI » 2009-02-10 20:25

n3mmr skrev:
DIRAVI skrev:
nolimitsoya skrev:

Återkom med rapport: Jag vill få upp det hela under Solaris, också.

Kör du Basta! också?

Kör du några andra mätprogranm på samma sätt?

Jag kör basta, har provat att starta upp sirp, men inte att mäta med det.

Jag är nybörjare på dethär med högtalare, så jag har inte hunnit så långt ännu ;)

Skall skaffa en mic frammöver och testa att mäta, får se då hur sirp fungerar under wine :)

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-05-22 22:53

Hur går det med det här? :)
Jag gillar att mäta i SIRP men det vore ju kul om den gick att exportera i .FRD? (eftersom det inte går kör jag bara demot än så länge).

Får man önska något till Basta med?
En möjlighet att kunna sätta ut komponenter på samma sätt som i speakerworkshop eller LSPCad. Den där nodlistan är ju helt hopplös.
En möjlighet (detta borde inte vara svårt att implementera) att optimera delar av delningsfilter enskilt eller i kombination med uppmätta element för antingen målkurvor eller andra kriterier.

Då skulle Basta+Sirp bli en storsäljare! :)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-05-22 23:25

Äntligen. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2012-05-23 11:01

PappaBas skrev:Hur går det med det här? :)
Jag gillar att mäta i SIRP men det vore ju kul om den gick att exportera i .FRD? (eftersom det inte går kör jag bara demot än så länge).

Får man önska något till Basta med?
En möjlighet att kunna sätta ut komponenter på samma sätt som i speakerworkshop eller LSPCad. Den där nodlistan är ju helt hopplös.
En möjlighet (detta borde inte vara svårt att implementera) att optimera delar av delningsfilter enskilt eller i kombination med uppmätta element för antingen målkurvor eller andra kriterier.

Då skulle Basta+Sirp bli en storsäljare! :)

Nu glömde du ett par saker för basta! :)
plotta 3kurvor, tex 0g 20g 60g och att de summerar ihop till 3 olika kurvor korrekt, inte allihop i en summering som nu.¨

dvs när man väljer att plotta summerad kurva så ska den summera 1:a kurvan på bas med 1:a kurvan med diskant osv.
alt. att man definierar kurvorna med ett prefix hur de skall summeras.
givetvis med möjlighet att förskjuta kurvorna för ökad tydlighet. alt i separata fönster.
Hade varit trevligt att slippa klydda runt för att man ska se summationen i de olika vinklarna som det är nu. alt jag behöver läsa manualen bättre?

kunna simulera andra filter än parallellfilter.
exvis bas1+(bas2//C) vilket inte går idag.

i avancerad filter tabben, kunna använda pilarna för att ändra värden precis som i den vanliga.

se till så att portar alltid hamnar i lådan, lite störigt om man vill se vad som händer när man lägger till fler portar såsom det är nu.

om man konstruerar högtalare för specifika fall, kanske att man i roomgain fliken kan skriva in sina egna rumsmått o att den sen automagiskt räknar ut annan gain kurva med lämplig loss osv.?

utförligare manual till sirp

lite önskemål för att Basta! ska bli det bästa!
:oops:

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Nu är det gjort - Sirp är släppt

Inläggav paa » 2015-07-10 20:33

Hur är det idag, går det att exportera .frd och .zma från Sirp?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-07-10 21:01

paa skrev:Hur är det idag, går det att exportera .frd och .zma från Sirp?

Nej.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-07-12 17:33

Har du exempel på hur exportfilerna ser ut för tonkurva och impedans från SIRP, jag misstänker att det inte är mycket mer än filändelserna som behöver ändras för att det ska bli .frd och .zma
Det ska inte vara någon text eller annat före och efter tabellen med värden i dessa filtyper, men eventuella rubriker i filen är ju lätt gjort att editera bort med t.ex Notepad++
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Föregående

Återgå till DIY-forum