Moderator: Redaktörer
Nattlorden skrev:Tror det behövs en definition på vad som menas, jag associerar till att ha folk "placerade" inne i skallen istället för framför... och det har jag aldrig hört ett par högtalare göra...
Mayro skrev:sluta snack skit här nu.. FATTA lite fakta.. UTSMETAD OSV.. LARVIGT rent ut sagt...
Jag pallar inte med detta helt enkelt... OM ni tror man talar om utsmetad ljudbild med tre m breda käftar osv.. Ja då är ni inte seriösa ens.. JAG har skrivt en kanonfin bedömmning på HF.nu.. och kritiken ÄR befogad o solklar.. Inget att snacka om.. SAMT ino audio är helt befriade ifrån kritiken. Och elektroniken o där denna dvd ÄR vad jag TROR är felet...
Fan grabbar.. ta er samman lite här nu va... Man blir ju snudd förbannad på er.. Försök fatta
Detta är ju rena löjan ju...![]()
Jag kommer inte besvara ett enda inlägg till av denna trista typen som här inkommer på rad... ...
Jag skrev tydligt min fråga här ifrån start INTE hade med bråk att göra. Jag ville endast se OM detta fenomen som togs upp KUNDE finnas gemensam nämnare eller ej..
EDIT. förlåt mitt utbrott. Men jag är så jäkla less på skitsnack o sökande av bråk o tjafs.. samt MEDVETNA missförstånd osv..Sorry i alla fall..
Nu skippar jag detta i alla fall.. Ni får tro vad ni vill om trådar hit o dit.. jag står för varenda ord. Och inget ont sagt om Ino .. inte ett enda ens.. tvärt om..PUNKT..
Nicke skrev:Det enda man tydligen inte får kritisera är tydligen IÖ och ino......
Du kommer ju från ett helt annat "läger", du har ju aldrig verkat
eftersträva nån form av transparent ljud utan som jag fröstått det
så vill du göra ljudet personligt attraktivt.
När du åker till Ingvar som så gladeligen bjuder in dig, som hela sitt
liv eftersträvat någonting helt annat än ett personligt ljud och när
du sedan på HifiForum i ditt reportage verkar jämföra Ingvars
ljud med ditt eget så blir det såklart fel. Det är som att jämföra
helt olika saker.
Nicke skrev:Det enda man tydligen inte får kritisera är tydligen IÖ och ino......
SuperB skrev:Nicke skrev:Det enda man tydligen inte får kritisera är tydligen IÖ och ino......
- Kritisera kan man göra om man besitter större kunskap inom ämnesområdet.
- Ifrågasätta kan man göra om man har kunskap inom ämnesområdet.
- Fråga kan man alltid göra.
Utifrån detta så är det nog ytterst få som kan kritisera IÖ eller Ino när det gäller högtalarkonstruktion.
Style skrev:alla har rätt till en subjektiv åsikt. Om jag t ex inte tycker att INOs högtalare låter bra så är jag i min full rätt att säga det alldeles oavsett hur lite jag kan om högtalare. Alla har ju faktiskt inte samma smak
... har vissa problem med att bygga upp rätt BREDD i ljudbilden.. DVS det var rent ibland en "monokänsla" där
... den sammanpressade ljudbilden ...
... ljudbildens "monokänsla" ...
¨Nattlorden skrev:Style skrev:alla har rätt till en subjektiv åsikt. Om jag t ex inte tycker att INOs högtalare låter bra så är jag i min full rätt att säga det alldeles oavsett hur lite jag kan om högtalare. Alla har ju faktiskt inte samma smak
Vilken del i posten ovan anser du vara i strid med detta?
Style skrev:att man inte skulle få kritisera om man inte kunde mer. men jag kanske tolkar ordet kritik annorlunda
Nattlorden skrev:Style skrev:att man inte skulle få kritisera om man inte kunde mer. men jag kanske tolkar ordet kritik annorlunda
Japp, uppenbarligen.
Huvudbetydelse: bedömande av någots värde, egenskaper eller brister, noggrann granskning eller prövning för avvägande av förtjänster mot fel och brister
Sålunda - hur kan det bli kritik om man inte vet vad man snackar om?
SuperB skrev:Högtalarkonstruktion har ingenting med subjektiva åsikter eller smak att göra, i alla fall när det gäller huvudfunktionen hos dem: ljudåtergivning.
Däremot kan man (om man vill) kritisera att de är fula, stora, har fel färg eller liknande. Men då är man ju inne på andra områden än högtalarkonstruktion, nämligen formgivning, design, färgval osv, där man kanske besitter större kunskaper än IÖ.
jonasz skrev:I slutet så blir det ju en smaksak ändå...
Jonas
Style skrev:eh, ens egen subjektiva åsikt (smak) vet man ju alltid vad den är. Om du t ex har lagat vad du tycker är världens godaste pannbiff kan jag kritisera den och säga att den var för salt enligt MIN smak (om jag nu tycker det) alldeles oavsett om jag faktiskt kan laga pannbiff eller inte, det enda jag behöver göra är att provsmaka.
tycke och smak är subjektivt
Att kritisera Ino här är nästan som att åka till Mekka och kritisera Islam, enda skillnaden är att här är steningen virtuell.
Nattlorden skrev:Style skrev:eh, ens egen subjektiva åsikt (smak) vet man ju alltid vad den är. Om du t ex har lagat vad du tycker är världens godaste pannbiff kan jag kritisera den och säga att den var för salt enligt MIN smak (om jag nu tycker det) alldeles oavsett om jag faktiskt kan laga pannbiff eller inte, det enda jag behöver göra är att provsmaka.
tycke och smak är subjektivt
Då framför du ju en åsikt, inte kritik. ,-) Kritik vore "jag märker att du har anis i den påstådda pannbiffen, men enl. Kajsa Warg får man aldrig ha det i en riktig pannbiff, sålunda är denna inte bra, eller ens en riktig pannbiff."
Style skrev:det klart det har med smak att göra. Att vilja ha en objektivt ofärgad återgivning är en smakinrikting. Andra föredrar diverse olika färgningar.
Style skrev:Enligt denna persons smak kan han då givetvis framföra kritiken "jag tycker att det låter för smalt". Han har gett sin subjektiva kritik.
Användare som besöker denna kategori: dewpo och 28 gäster