Ingångsimpedansen (utan pott) ser ut så här.
3.4k vid 20kHz.
21.5k vid 1kHz.

Moderator: Redaktörer

Flint skrev:Ragnwald skrev:Spännande.
Räkna med simuleringar och jämförelser.
Öh... vad jag förstår har NAD208 samma ingångsfilter men jag är lite osäker där. Har inte studerat det schemat mer än ytligt.
Flint skrev:n3mmr
Bra info. Har du kört någon simulering på NAD208? Jag drar mig för att ge mig på den pjäsen eftersom det är så brötigt mycket prylar i den och därmed stor chans att man tappar bort sig. Jag har heller ingen praktisk erfarenhet av den att luta mig mot.
Flint skrev:Ja, fu kan man ju trimma så att den passar ens högtalare. Mina små PKK har basreflexporten trimmad till runt 50Hz och därför ser jag bara fördelar med att lägga även filtrets fu relativt högt för att slippa "tomma rörelser" på membranet. I diskanten säger mig dock min ljudteologi att filtrets fö bör ligga så lågt som möjligt men med begränsningen att låta 20kHz gå fritt. Det är den teologin hela det här experimentet går ut på, att inte släppa in högre frekvenser än absolut nödvändigt. Slutstegets egen frekvensgång bör däremot helst vara oändlig både uppåt och nedåt. Min egen filterversion som jag visade tidigare har -3dB-punkten på 34kHz och -0.3dB vid 20kHz. Det anser jag låter mycket bättre än att skippa filtret och låta kretsen jobba så högt i frekvens den bara kan och vill.
Har du blivit med Bryston nu då eftersom du har sålt dina NAD208?
phon skrev:Hur ser fasgången ut?
skrutten skrev:Det där ser ju ut riktigt bra ut, blir det här bättre som du upplever det än att köra inverterad LM3886? Har du någon typ av skydd mellan stärkare och högtalare typ induktor // med 10 ohm?
skrutten skrev:Ragnwald skrev:Ujujuj... ingen bra början.
??? Ibland så förstår jag faktiskt inte vad som skrivs

rikkitikkitavi skrev:Hur skulle man enkelt kunna lösa offset, tex vid parallellkoppling av flera steg? Det är inte realistiskt att sätta en konding mellan R5 och jord. Jag är inte riktigt med på hur det blir, för även om dina grafter visar att gain går mot -(liggande åtta) då f => 0 , så är ju offset kvar ?
Tekko skrev:Problemet som volympoten genererar borde väl på att lösa med en opamp buffer på ingången ?
Flint skrev:Nu har jag kopplat in kondingen på 2700uF i serie med R5. Det funkar bra Det första intrycket är att det inte påverkar ljudet vare sig till det bättre eller sämre men offseten på utgången är nu sänkt till 4mV på den ena kanalen och 8mV på den andra från det tidigare 40-50mV. Så här får det bli ett tag.
rikkitikkitavi skrev:jultomen har varit på TI
fluktade lite på kafferasten:
http://www.ti.com/product/lm3886
en bit ner på sidan hittar man länkar till spice och tina-ti spice modeller.
daterade i mars.
Jag har utgått från det faktum att NAD3020 av många (inkl. mig själv) anses vara en mycket musikalisk förstärkare. Därifrån har jag kollat vad som skiljer den konstruktionsmässigt från andra och testat just detta. Där framstår ingångsfiltret som en mycket tydlig faktor. Det är bakgrunden. Mer om hypotesen runt filtret följer.
oa51 skrev:Är detta det något man som novis kan bygga på experimentkort eller typ "hardwired"?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster