LM3886 kopplad som NAD3020

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2012-05-24 15:55

Flint skrev:
rikkitikkitavi skrev:jultomen har varit på TI
fluktade lite på kafferasten:

http://www.ti.com/product/lm3886
en bit ner på sidan hittar man länkar till spice och tina-ti spice modeller.
daterade i mars.

Ja jäklingen serru. Jag nöp P-spicemodellen direkt och testar den i LT-spice som man är mest van vid först.

går det att använda p-spice modeller i lt spice?

jag trodde p-spice var sk nivå 3, dvs mer avancerad än lt-spice som är nivå 1 , dvs en förenklad modell? eller något sådant. är inte 100% säker vad jag pratar om nu :)

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2012-05-24 16:06

Den här versionen är väl inte riktigt klar än för det tillkom ju en konding idag och jag vill se ett tag att den idén håller innan jag caddar in den på ett nytt kort. Men verobord går förstås att få lika bra även om det kanske ser lite enklare ut.

Kul! Då följer jag denna tråd ett tag till så kanske man kan bygga något trevligt framöver. Har redan ett antal rör med LM3886 liggande liksom en del nätdelskomponenter. :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-05-24 16:12

rikkitikkitavi skrev:
Flint skrev:
rikkitikkitavi skrev:jultomen har varit på TI
fluktade lite på kafferasten:

http://www.ti.com/product/lm3886
en bit ner på sidan hittar man länkar till spice och tina-ti spice modeller.
daterade i mars.

Ja jäklingen serru. Jag nöp P-spicemodellen direkt och testar den i LT-spice som man är mest van vid först.

går det att använda p-spice modeller i lt spice?

jag trodde p-spice var sk nivå 3, dvs mer avancerad än lt-spice som är nivå 1 , dvs en förenklad modell? eller något sådant. är inte 100% säker vad jag pratar om nu :)

Jo, P-spicemodeller går bra i LT-spice. Jag har aldrig haft något problem med dom jag har plockat in men jag har hört att det kan förekomma även om det är sällan. Kollade nyss på LM3886 och det verkar lovande. Mutingdelen finns också med.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-05-24 16:17

oa51 skrev:
Den här versionen är väl inte riktigt klar än för det tillkom ju en konding idag och jag vill se ett tag att den idén håller innan jag caddar in den på ett nytt kort. Men verobord går förstås att få lika bra även om det kanske ser lite enklare ut.

Kul! Då följer jag denna tråd ett tag till så kanske man kan bygga något trevligt framöver. Har redan ett antal rör med LM3886 liggande liksom en del nätdelskomponenter. :)

Det är en tacksam krets att bygga med. Jag har hittills inte knäckt någon fast jag har gjort en hel del misstag och dumheter. Gjorde ett nyss när jag kopplade in den där kondingen men vad jag gjorde har jag redan förträng. Det är lugnast så.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-05-24 18:56

rikkitikkitavi
LM3886-spicet hoppade igång utan problem. Nu är det bara att simulera igenom egenskaperna och jämföra dom med verkligheten tills man börjar lita på det men det verkar lovande. Tack för uppslaget och informationen!

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2012-05-24 20:04

gött flint.
tack detsamma för ditt fina bidrag till forumet.alltid kul med praktisak resulat.

jag måste lära mig hur man importerar de där modellerna också.

Tekko

Inläggav Tekko » 2012-05-24 20:56

Man öppnar filen för opförstärkare eller vilken kategori man nu vill ha den i, i notepad och kopierar in spice datan och trycker på spara.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2012-05-24 21:02

Jag tänkte lite på frågorna runt parallellkoppling och jag kan egentligen inte se något problem med att lägga till ytterligare en krets parallellt man låter den ena kretsen stå för filtreringen och de andra bara hänger på. Offset borde kunna justeras med -ingången kanske så enkel som bara med en serieresistans. Bryggade kopplingar kan nog bli svårare utan extra opampar. Gain måste vara justerbar på en kretsen om inte 0.1% motstånd kan användas.

Konstigt jag trodde nog att det skulle bli en större höjning riktigt lågt i frekvens med valda värden. Jag måste lära mig LT-spice helt enkelt, finns det ngn bra kurs?
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-05-24 21:42

rikkitikkitavi skrev:gött flint.
tack detsamma för ditt fina bidrag till forumet.alltid kul med praktisak resulat.

jag måste lära mig hur man importerar de där modellerna också.

Vi får nog vänta lite med Texas LM3886-spice som det ser ut. Det uppför sig underligt på alla möjliga sätt men Texas verkar vara på gång med en ny version som förhoppningsvis är bättre. Vissa prylar funkar och andra inte. Märkligt.

http://e2e.ti.com/support/development_t ... 89378.aspx

http://www.diyaudio.com/forums/chip-amp ... t-all.html

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-05-24 21:55

skrutten skrev:Jag tänkte lite på frågorna runt parallellkoppling och jag kan egentligen inte se något problem med att lägga till ytterligare en krets parallellt man låter den ena kretsen stå för filtreringen och de andra bara hänger på. Offset borde kunna justeras med -ingången kanske så enkel som bara med en serieresistans. Bryggade kopplingar kan nog bli svårare utan extra opampar. Gain måste vara justerbar på en kretsen om inte 0.1% motstånd kan användas.

Konstigt jag trodde nog att det skulle bli en större höjning riktigt lågt i frekvens med valda värden. Jag måste lära mig LT-spice helt enkelt, finns det ngn bra kurs?

Jag tror inte att det är speciellt svårt att få till det där med parallellkopplade kretsar och samtidigt få med filterfunktionen. Planerar att simulera både det och lite större bryggade saker att ha som principiell grund för praktiskt labbandet.

Om LT-spice.
Gå med i Yahoos LT-spice-diskussionsgrupp. http://tech.groups.yahoo.com/group/LTspice/ . Där finns det massor med både aktivt snack och pdfer om olika saker och testfiler att ladda ner och köra för att komma igång.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2012-05-24 22:00

klassiskt fall av kostenlos utveckling :)

man slänger ut en halvrisig beta så kommer nördarna dela upp sig i två gäng: ett som gnäller över det stora onda bolaget och ett som betatestar sönder och hittar alla felen, skickar mail till tillverkaren som behandlar hur sopig tillverkaren är och hur smarta de är som kommer med lösningar.
vips så har man sparat in en hel utvecklingsavdelning :)

skrutten:
http://www.simonbramble.co.uk/lt_spice/ ... _spice.htm

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-05-24 22:10

Ja så går det säkert till ibland men det verkar cyniskt av företagen att göra så.

Bra länk.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2012-05-25 09:26

Flint!

Du undrade lite hur NAD208-ans filtrering såg ut, så här kommer en bild av en ekvivalent krets jag plockade ihop för att analysera en bit av IÖs förslag till moddning av 208.

Det som visas är enbart LF-avskärningen.

Opampen nederst till höger är själva effektförstärkarsteget i sig, med sina förstärkningsbestämmande resistanser.

Längst t v är ingångssteget, och sen kommer själva effektsteget.
Vassego!

Bild

Bilden ser ful ut, men det beror på att den kommer från nåt som heter Circuit Maker, frid över dess problemfyllda minne.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-05-25 09:43

Va bra. Det är ju mest konstruktionsteologin jag är intresserad av just nu men snarare LP-filtreringen än HP. Ska lyfta över den där i LT-spice och se hur norrbaggen har tänkt. Var det inte en norrman som konstruerade NAD208?

Ja, frid över Circuitmaker. RIP. Det var det programmet som ledde in mig på detta simulerade missbrukselände.
Senast redigerad av Flint 2012-05-25 09:51, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-05-25 09:51

Flint skrev:Var det inte en norrman som konstruerade NAD208?

Vet vi att Björn Erik gjort 208an?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-05-25 09:54

Nå'n var det i alla fall.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-05-25 09:57

Ja, att den inte gjort sig själv fattade jag... :wink:

Jag har dock letat bevis för designer och efter vem (företag) som tillverkade den, då det alltid sades på den tiden det begav sig att det inte gjordes hos NAD själva...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2012-05-25 10:07

Nattlorden skrev:Ja, att den inte gjort sig själv fattade jag... :wink:

Jag har dock letat bevis för designer och efter vem (företag) som tillverkade den, då det alltid sades på den tiden det begav sig att det inte gjordes hos NAD själva...

Den tillverkades inte ens av nad inledningsvis.

Jag har fått för mig att Douglas Self hade ett finger med i spelet, men det kan vara fel.

Konstruktion och produktifiering är gjord av en brittisk ingenjörsfirma, vars namn jag har glömt bort var jag hade det noterat.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-05-25 10:10

n3mmr skrev:... vars namn jag har glömt bort var jag hade det noterat.

Man får vara glad att man minns att man noterade det man glömde bort vad det var man noterade och var man förvarade det.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2012-05-25 10:16

Flint skrev:Va bra. Det är ju mest konstruktionsteologin jag är intresserad av just nu men snarare LP-filtreringen än HP. Ska lyfta över den där i LT-spice och se hur norrbaggen har tänkt. Var det inte en norrman som konstruerade NAD208?

Ja, frid över Circuitmaker. RIP. Det var det programmet som ledde in mig på detta simulerade missbrukselände.

LP-delen i NAD208 är dels en enkel pol på 2 uS i slutstegets ingång, plus en till på 0,7 uS i ingångssteget.

Dvs en väldigt mjuk avrullning från ca 50-75 kHz som blir lite brantare från ca 200 kHz.

Intressant vore att kombinera din ursprungliga LP-del med NAD208ans HP-del.

Opampen som är aktiv kondensator runt själva slutsteget är en TL071, basåruvet.

Ingångssteget är byggt med NE5532

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2012-05-25 10:17

Flint skrev:

Man får vara glad att man minns att man noterade det man glömde bort vad det var man noterade och var man förvarade det.

Skrev jag det där?? Oj...

:-)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-05-25 10:21

n3mmr skrev:
Flint skrev:

Minns inte. 8O

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2012-05-25 10:32

Flint skrev:
n3mmr skrev:
Flint skrev:

Minns inte. 8O

Berätta vad du hittar ang NAD208ans basfilter, i original.

Jag har IÖs föreslagna värden liggande också, under nåt annat namn.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-05-25 10:35

OK.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-05-25 10:43

n3mmr skrev:
Flint skrev:Va bra. Det är ju mest konstruktionsteologin jag är intresserad av just nu men snarare LP-filtreringen än HP. Ska lyfta över den där i LT-spice och se hur norrbaggen har tänkt. Var det inte en norrman som konstruerade NAD208?

LP-delen i NAD208 är dels en enkel pol på 2 uS i slutstegets ingång, plus en till på 0,7 uS i ingångssteget.

Dvs en väldigt mjuk avrullning från ca 50-75 kHz som blir lite brantare från ca 200 kHz.

Surru. Där kom det lite till. TL071 dissade jag en gång rejält här på forumet för några år sedan men sen dess har jag tagit mitt förnuft tillfånga. Den funkar och låter alla tiders. Det måste ha varit kopplingen/situationen/nåt annat som spökade som triggade dissmusklerna. Testade den mer ingående nyss i jämförelse med betydligt dyrare kretsar när jag totade ihop ett nytt RIAA-steg. Rätt ska vara rätt.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2012-05-25 11:36

Flint skrev:
n3mmr skrev:

Surru. Där kom det lite till. TL071 dissade jag en gång rejält här på forumet för några år sedan men sen dess har jag tagit mitt förnuft tillfånga. Den funkar och låter alla tiders. Det måste ha varit kopplingen/situationen/nåt annat som spökade som triggade dissmusklerna. Testade den mer ingående nyss i jämförelse med betydligt dyrare kretsar när jag totade ihop ett nytt RIAA-steg. Rätt ska vara rätt.

Jag grävde lite, och sen får man leta lite till så man är säker. Ang LP-delen, om det var den du pratade om. LP-delen var inte fokus när jag plockade ihop detta reducerade schema.

Återkom om du kan komma på nåt sätt att använda NAD-208-ans schema i praktiken.

Det roliga med NADens basfilter är att man kan pilla lite på fasgången för att få bra absolut fasgång ovanför nån för ens högtalare lämplig Fu.

Ju lägre frekvens, desto större effekter KAN fasfel få, eftersom det kan påverka svävningsbeteenden mellan instrument.
Det är dock tveksamt om sådana fel innebär egentliga återgivningsfel: åsikterna om detta går nog isär, tror jag.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-05-25 13:45

Det där var intressant. Ska jag grunna på ett tag. Under tiden kan du kolla
på den här bilden att jag har ritat rätt och att komponentvärdena stämmer.
-3dB i basen ligger på 2.8Hz.

Bild

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-05-25 14:03

För en helt okunnig person som mig undrar jag hur fasförändringarna blir högre upp i frekvens när det faller så brant under 3Hz?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-05-25 14:08

MagnusÖstberg skrev:För en helt okunnig person som mig undrar jag hur fasförändringarna blir högre upp i frekvens när det faller så brant under 3Hz?

Så här. Men inga filter i de högre registren är med i den här simuleringen.
Avrullningen kommer sig av kretsarnas frekvensberoende förstärkningsfaktor
så fö stämmer alltså inte med NAD208 i det här läget.

Bild

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2012-05-25 16:29

MagnusÖstberg skrev:För en helt okunnig person som mig undrar jag hur fasförändringarna blir högre upp i frekvens när det faller så brant under 3Hz?

Dom går lite för fort över ca 18-20 Hz, vilket var skälet till IÖs modd.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum