Nagrania:
Jamen, det är just sådana invändningar som är helt ok att komma med tycker jag; han redogör för vad han tycker är bättre och varför.
Sedan är det ju upp till I.Ö. (eller andra konstruktörer) att komma med invändningar mot hans påståenden med sakliga argument så får var och en välja att tro på vem man vill.
Det som jag tycker varit befriande med Öhman är att han undviker tumregler och ofta har vissa förbehåll i sina påståenden - sedan är han en baddare på att enkelt och sakligt redogöra för varför han tycker en lösning är bra eller dålig.
Om han du syftar till sedan är "erkänd" och "erkänt duktig" ljudmänniska är ju alltför subjektivt för att man ska kunna sluta till sig om han har någon faktisk kunskap eller rättare sagt kunskapsnivå för att komma med sådana uttalanden som han gör. Erkänd i vilka kretsar? Erkänt duktigt jämfört med vem? Att jag säger så är på intet sätt menat att nedskriva honom (jag vet inte ens vem det är) men utan att veta om han besitter någon djupare kunskap om högtalarkonstruktion eller vad han har för referens så kan iallafall jag inte tillmäta sådana uttalanden någon större betydelse.
Om de som kommer med sådana uttalanden själva besitter en lägre kunskapsnivå inom ämnet så är det lite som ja... ...i de blindas rike är den enögde kung.
(sagt med erfarenhet från en helt annan bransch - men principen är samma)
Jag har under snart tjugo års intresse för musik hört en j*a massa högtalare och konstruktioner som antingen skall vara "revolutionerande" eller "referens" men jag har aldrig hört så bra ljud någonstans som hos Öhman - heller har jag aldrig stött på någon med så bred kunskap om människans hörsel som Öhman har - det ger honom i mina ögon (ja, eller öron då...) en fördel gentemot de flesta andra konstruktörer. Att mina pi60 (och piP) kanske inte är världens "bästa" högtalare - men de (pi60) har hittills sopat mattan med allt jag lyssnat på - oavsett prisklass. Så respekten för Öhman är fet (stor). Att han är allsmäktig - det tror nog inte många - men han har iallafall redigt med kött på benen för sina uttalanden - vilket påfallande FÅ andra har. Sedan tycker jag att det är lite märkligt att det kritiseras friskt kring produkter man inte lyssnat på... ...baserat på andras uttalanden. Jag förstår inte var prestigen kommer ifrån?
Att sedan många inte verkar gilla att någon står ut lite tack vare sitt kunnande är ju trist för dem men rätta sättet att bemöta någons påståenden eller ifrågasätta någons kunnande måste ju vara saklig och väl underbyggd kritik - inte antaganden eller personangrepp. Sådant tycker jag är sååå genomskinligt och oftast bara bevisar vederbörandes okunskap i ämnet.
Skulle jag framöver höra något som låter bättre än det jag har eller bättre än det jag hört hos Öhman så är väl det ingen prestigeförlust för någon - då har man ju höjt sin referens ett snäpp bara. Jag skulle till och med tycka det vore kul!!!
Just nu råkar min referens vara det Öhmanska källarresidenset. Tills jag hört bättre (eller lika bra) så litar jag mer på Öhman än NÅGON annan.
Basta.