P1200VB skrev:Du har aldrig hört AMP27 men ändå utgår du från att den spelar skjortan av NAD208 i kontrollerade tester. Vad grundar du det på isf?
Bandbredd, effekt vid låg dist och förmodad hantering av högtalare med hög känslighet.
Det enda man kunde visa på den mässan var väl hur starkt steget kunde spela under lång tid. AMP27 verkar palla det trycket iallafall vilket säkert kändes skönt för konstruktörenhifikg skrev:Jag har hört AMP27 och NAD 208. I de kombinationer jag hört skulle jag välja 208:an varje dag i veckan. Fast det var ju ett olycksaligt rum, det där på Sweetspot. Och varför jämföra ett steg som kostar 8-10.000 normalt med ett för det femdubbla? Jag hoppas verkligen att 27:an (mfl dyra slutsteg) är värd skillnaden, men du ser hur mycket du får ladda på extra för att ens komma nära vad en gammal 208 kan ge.
Behöver man massivt med effekt är NAD208 klart en kandidat, men behöver man mycket effekt med låg dist så är den inte det bästa som finns. Frågan man får ställa sig är om dess brister är relevanta och det tror jag inte de är för de flesta i vardagligt bruk.
Det jag vänder mig mot är när jämför steget mot det bästa branchen kan erbjuda och hävdar att det är så ofärgat att det är lika bra. Det är det inte på alla punkter, hur prisvärt det än är. För det är den, även om det inte är konstigt om ett nytt steg med mer prestanda - 20 år senare - kostar mer än 4-5x vad det steget kostade nytt.
Jag kan tänka mig att kommande Emotiva steg kan bli en allvarlig konkurrent till det mytomspunna steget både ur pris- och prestandaperspektiv och vi har ju redan sett många på forumet som lägger beställningar däråt. Många jag känner växlar ut sina NAD208:or mot driftsäkrare alternativ också, inte bara för att de upptäcker steg de anser låta bättre.