Steg i största allmänhet

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Steg i största allmänhet

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-05-27 08:40

I en annan tråd hamnade man i diskussioner kring forumets mest omtalade steg - igen. Önskemål fanns om att sidodiskussionen fortsatte någon annanstans, så därför skapade jag en slasktråd om steg. Så slipper andra trådar belastas.

P1200VB skrev:Du har aldrig hört AMP27 men ändå utgår du från att den spelar skjortan av NAD208 i kontrollerade tester. Vad grundar du det på isf?

Bandbredd, effekt vid låg dist och förmodad hantering av högtalare med hög känslighet.

hifikg skrev:Jag har hört AMP27 och NAD 208. I de kombinationer jag hört skulle jag välja 208:an varje dag i veckan. Fast det var ju ett olycksaligt rum, det där på Sweetspot. Och varför jämföra ett steg som kostar 8-10.000 normalt med ett för det femdubbla? Jag hoppas verkligen att 27:an (mfl dyra slutsteg) är värd skillnaden, men du ser hur mycket du får ladda på extra för att ens komma nära vad en gammal 208 kan ge.
Det enda man kunde visa på den mässan var väl hur starkt steget kunde spela under lång tid. AMP27 verkar palla det trycket iallafall vilket säkert kändes skönt för konstruktören 8)

Behöver man massivt med effekt är NAD208 klart en kandidat, men behöver man mycket effekt med låg dist så är den inte det bästa som finns. Frågan man får ställa sig är om dess brister är relevanta och det tror jag inte de är för de flesta i vardagligt bruk.

Det jag vänder mig mot är när jämför steget mot det bästa branchen kan erbjuda och hävdar att det är så ofärgat att det är lika bra. Det är det inte på alla punkter, hur prisvärt det än är. För det är den, även om det inte är konstigt om ett nytt steg med mer prestanda - 20 år senare - kostar mer än 4-5x vad det steget kostade nytt.

Jag kan tänka mig att kommande Emotiva steg kan bli en allvarlig konkurrent till det mytomspunna steget både ur pris- och prestandaperspektiv och vi har ju redan sett många på forumet som lägger beställningar däråt. Många jag känner växlar ut sina NAD208:or mot driftsäkrare alternativ också, inte bara för att de upptäcker steg de anser låta bättre.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2012-05-27 09:34

Kan det vara så att en del har väldiga behov att bekräfta sina egna val av ingående komponenter i sin setup? Kritik mot någon av dessa tas som en personlig förolämpning.
Jga tror också att en del hifi-entusiaster har en brist i sin personliga inre referens, de lyssnar för lite på musik irl med allt vad det innebär.
Många söker också en grupptillhörighet, med gemensamma referenser i sitt ställningstagande om vad som är bra, och inte. Man bildar en falang, som kanske inte alltid har en real grund. Gärna söker man en förgrundsfigur, som man hänvisar till och lyckas misstolka för att uppfylla sina egna syften och så tycker man det är skoj att tjöta om detta. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2012-05-27 09:47

sprudel skrev:Kan det vara så att en del har väldiga behov att bekräfta sina egna val av ingående komponenter i sin setup? Kritik mot någon av dessa tas som en personlig förolämpning.
Jga tror också att en del hifi-entusiaster har en brist i sin personliga inre referens, de lyssnar för lite på musik irl med allt vad det innebär.
Många söker också en grupptillhörighet, med gemensamma referenser i sitt ställningstagande om vad som är bra, och inte. Man bildar en falang, som kanske inte alltid har en real grund. Gärna söker man en förgrundsfigur, som man hänvisar till och lyckas misstolka för att uppfylla sina egna syften och så tycker man det är skoj att tjöta om detta. :)

+1
Fd kabelforskare & professor på KTH
Konsult åt andra
Innehar ej F-skattsedel

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-05-27 10:31

något som jag finner lite förvånande är att det är så lite prat om Bryston. Lite konstigt kan jag tycka då det väl är bland de få steg som funits vara på samma nivå som NAD 208.

Eller har jag missförstått det hela? Eller är det kanske en prisfråga enbart?

edit: vad gäller 208an så tycker jag det blir lite knepigt då det ofta är rätt så dyrt trots att det är gamla saker. Osäkerheter kring driftsäkerhet och dylikt gör att jag skulle vara tveksam till ett köp.
Mvh
Magnus

jannemannen

Inläggav jannemannen » 2012-05-27 11:55

sprudel skrev:Kan det vara så att en del har väldiga behov att bekräfta sina egna val av ingående komponenter i sin setup? Kritik mot någon av dessa tas som en personlig förolämpning.

+1

Mvh/Janne
Rent, Djupt, Starkt ! Svenska Subwoofer & Rusdrycksförbundet....

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2012-05-27 12:57

+1, en mycket trolig förklaring.

Kraniet skrev:något som jag finner lite förvånande är att det är så lite prat om Bryston. Lite konstigt kan jag tycka då det väl är bland de få steg som funits vara på samma nivå som NAD 208.

NAD 208 skulle alltså vara det steg som alla andra har som referens 8O . Jag har för mig att Rydberg fann att 28B SST2 var betydligt bättre än hans 208 på alla parametrar och han har ju verkligen haft möjligheten att jämföra. Sedan finns det ju faktiskt andra steg som exempelvis Boulder, Pass, Spectral, Soulution som om de har en riktigt bra dag kanske kan mäta sig med den ouppnåeliga 208:an :wink:
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2012-05-27 13:16

Panelguy skrev:Sedan finns det ju faktiskt andra steg som exempelvis Boulder, Pass, Spectral, Soulution som om de har en riktigt bra dag kanske kan mäta sig med den ouppnåeliga 208:an :wink:

Kanske tom Gryphon och Plinius med hemlängtan och medvind kan ge NAD (Not always detectable) 208 en match. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-05-27 13:18

8O

Trodde det stod för "Not Always Desirable" :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2012-05-27 15:49

KarlXII skrev:8O

Trodde det stod för "Not Always Desirable" :)

Defect? Det går bra med många olika D. :D

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-05-27 17:34

många kloka ord, tid för eftertanke
Bikinitider

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2012-05-27 17:56

+1 på den

Det är klart att det är lätt att man gärna vill att nad 208 ska vara absolut bäst så man slipper testa annat. För om det nu inte är bäst vad ska man göra då?

Livet blir enklare om man får talat om för sig hur saker ska vara, så slipper man fundera på det och ta egna beslut. Dock blir ju livet väldigt meningslöst.

Har själv lyssnat till sagda nad steg och det är inte dåligt men inte megabra heller. Mitt threshold steg är ett par kliv upp i ljudkvalité :)

Användarvisningsbild
MrQaffe

Inläggav MrQaffe » 2012-05-27 18:01

Bryston är bra men distributionen klappar igenom, de hade nog tjänat på att säljas från ett land inom EU.

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2012-05-27 18:47

Beakungen skrev:

+1 på den

Det är klart att det är lätt att man gärna vill att nad 208 ska vara absolut bäst så man slipper testa annat. För om det nu inte är bäst vad ska man göra då?

Livet blir enklare om man får talat om för sig hur saker ska vara, så slipper man fundera på det och ta egna beslut. Dock blir ju livet väldigt meningslöst.

Har själv lyssnat till sagda nad steg och det är inte dåligt men inte megabra heller. Mitt threshold steg är ett par kliv upp i ljudkvalité :)

Tjena! Jo jag känner igen mig till viss del. Köpte en 208 baserat på rekommendationerna, samt att jag lyssnat på den hos IÖ. Jag tycker att den låter jättebra, förmodligen det bästa steg jag ägt. Men oaktat det, så tycker jag att det är jäkligt skönt att bara lyssna, och inte jaga bättre prylar hela tiden. Jag är övertygad om att det finns bättre steg. Men jag är inte beredd att spendera tid och pengar på det. Och dåligt är det ju knappast..

Ni som säger att ni hört bättre steg - vilka skillnader tycker ni föreligger? Min gissning skulle vara att den kanske kan uppfattas som en gnutta beslöjad. Så upplever jag i alla fall skillnaden mot mitt pass-steg. Men jag gillar det varmare ljudet i nad:en och självklart den överlägsna styrkan.. Vore som sagt intressant att höra vad folk säger. :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-05-27 19:09

Är det verkligen juste att jämföra NAD 208 med Bryston 28B SST2? Är det inte tal om två vitt skilda priskategorier?

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2012-05-27 19:20

UnholyRishna skrev:
Beakungen skrev:

+1 på den

Tjena! Jo jag känner igen mig till viss del. Köpte en 208 baserat på rekommendationerna, samt att jag lyssnat på den hos IÖ. Jag tycker att den låter jättebra, förmodligen det bästa steg jag ägt. Men oaktat det, så tycker jag att det är jäkligt skönt att bara lyssna, och inte jaga bättre prylar hela tiden. Jag är övertygad om att det finns bättre steg. Men jag är inte beredd att spendera tid och pengar på det. Och dåligt är det ju knappast..

Ni som säger att ni hört bättre steg - vilka skillnader tycker ni föreligger? Min gissning skulle vara att den kanske kan uppfattas som en gnutta beslöjad. Så upplever jag i alla fall skillnaden mot mitt pass-steg. Men jag gillar det varmare ljudet i nad:en och självklart den överlägsna styrkan.. Vore som sagt intressant att höra vad folk säger. :)

Det som skiljer för min del och som gör att jag kör med threshold istället är just som du säger. Den låter lite mörkt i ljudet om jag jämför.

Kan dock tänka mig att den är perfekt till att driva basmoduler :)

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2012-05-27 19:21

RogerGustavsson skrev:Är det verkligen juste att jämföra NAD 208 med Bryston 28B SST2? Är det inte tal om två vitt skilda priskategorier?

Fast det är väll ljudet som jämförs? Problemet är väll att de finns de som hävdar att det inte blir bättre än nad 208 och det kan det ju uppenbart bli? :)

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2012-05-27 20:12

Tycker jag ser få som hävdar det. Flera hävdar att det är ett bra steg, som dessutom har en enorm dynamisk kapacitet – än i dag. Är det fel?
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-05-27 20:15

Beakungen skrev:
RogerGustavsson skrev:Är det verkligen juste att jämföra NAD 208 med Bryston 28B SST2? Är det inte tal om två vitt skilda priskategorier?

Fast det är väll ljudet som jämförs? Problemet är väll att de finns de som hävdar att det inte blir bättre än nad 208 och det kan det ju uppenbart bli? :)

ja, ska man jämföra ljudet eller jämföra priset, eller kanske ljud per krona?
Bikinitider

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2012-05-27 21:57

Huvudet på spiken så att säga. +1
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-05-27 21:58

+1

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-05-27 22:06

Undrade just vilka sprudel pratade om, men där ser man - självinsikt när den är som finast.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2012-05-27 22:20

Kraniet skrev:något som jag finner lite förvånande är att det är så lite prat om Bryston. Lite konstigt kan jag tycka då det väl är bland de få steg som funits vara på samma nivå som NAD 208.

edit: vad gäller 208an så tycker jag det blir lite knepigt då det ofta är rätt så dyrt trots att det är gamla saker. Osäkerheter kring driftsäkerhet och dylikt gör att jag skulle vara tveksam till ett köp.

NAD 208 kostae väl 12000SEK ny. Bryston med motsvarande effekt kostar väl i storlkesordningen 5-6 gånger mer. Det förhållandevis höga priset gör Bryston helt onuntressant för dom allra flesta. NADen kosade inte mer än att dom flesta intresserade faktiskt kunde köpa en.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2012-05-27 22:29

Beakungen skrev:

Det kanske inte är en juste jämförelse med tanke på prisskillnaden men även jag uppfattar det som att många hävdar att det inte blir bättre än NAD 208, vilket jag anser är helt fel.

MrQaffe skrev:Bryston är bra men distributionen klappar igenom, de hade nog tjänat på att säljas från ett land inom EU.

Det pratades om att det skulle komma ett par återförsäljare av Bryston här i Sverige men jag vet inte hur det gick med det. Att hänvisas till postorderförsäljning från Norge är helt otillfredställande.

Max_Headroom skrev:NAD 208 kostae väl 12000SEK ny. Bryston med motsvarande effekt kostar väl i storlkesordningen 5-6 gånger mer. Det förhållandevis höga priset gör Bryston helt onuntressant för dom allra flesta. NADen kosade inte mer än att dom flesta intresserade faktiskt kunde köpa en.

Bryston tillhör ändå det billigare inom "high-end".
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-05-27 22:51

Panelguy skrev:...Bryston tillhör ändå det billigare inom "high-end".

Klen tröst när man kan få ett NAD 208 för under 5.000 om man lyckas hitta en tillräckligt tokig dansk ;-) (det var det den ursprungliga tråden ursprungligen handlade om).

Visst kan man byta bort sin 208:a i förtid om man är rädd att den snart ska krascha. Det låter emellertid som en ganska överilad affär. Min har varit inne två gånger, varav en under garantitiden.

"All amplifiers sound the same" - Peter Walker
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-05-27 23:05

Peter Walker är uppenbart en man man inte skall ta på allvar :D
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-05-27 23:12

MagnusÖstberg skrev:Peter Walker är uppenbart en man man inte skall ta på allvar :D

Det där verkar snarare vara en vandringssägen som har blivit sanning.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2012-05-28 07:01

Almen skrev:Undrade just vilka sprudel pratade om, men där ser man - självinsikt när den är som finast.

Man väljer själv, tror att ganska många passar in i detta.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-05-28 07:46

Vad kostar egentligen Bryston 14B SST?

I Tyskland verkar de ligga på 6000 € (ca 54000 SEK).
http://www.stassen-hifi.com/specificati ... on-14b-sst

I Storbritannien på det dubbla, 9222 £ (ca 104000 SEK)
http://www.proaudioeurope.com/index.php ... 4&catId=43

Användarvisningsbild
andyman_se

Inläggav andyman_se » 2012-05-28 08:08

Emotiva nämns ju också titt som tätt och verkar nästan ha lika fanatiska anhängare som Nad.

Emotiva tillverkad ju som bekant av Tonewinners i Kina som även tillverkar Sherbournes apparater. Är det någon som gjort en jämförelse dom emellan? Finns det skillnader och i så fall vad?

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2012-05-28 12:07

hifikg skrev:
Panelguy skrev:...Bryston tillhör ändå det billigare inom "high-end".

Klen tröst när man kan få ett NAD 208 för under 5.000 om man lyckas hitta en tillräckligt tokig dansk ;-) (det var det den ursprungliga tråden ursprungligen handlade om).

Visst kan man byta bort sin 208:a i förtid om man är rädd att den snart ska krascha. Det låter emellertid som en ganska överilad affär. Min har varit inne två gånger, varav en under garantitiden.

"All amplifiers sound the same" - Peter Walker

Jag gav 5500 för mitt threshold beggat och skulle valt det alla dagar i veckan framför nad 208. Det är ett mycket mer välljudande steg än naden.

Sen att man inte skulle höra skillnad mellan förstärkare är också en lustig osanning. Där kan finnas ganska stora skillnader mellan förstärkare.

Hade nad 208 variit världens bästa steg så hade fler använt det. Det är ju kul att det finns en skara anhängare som gillar det steget men att påstå att det inte blir bättre än så (om man inte hävdar det rent subjektivt förstås) är bara fel! :)

Nästa

Återgå till Generellt om hifi