Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Herrejävlar alltså, hur kan ni sitta och jämföra nya steg med garanti och allt vad det innebär med ett begagnat dito från första hälften av 90-talet?![]()
![]()
![]()
bomellberg skrev:Morello skrev:Herrejävlar alltså, hur kan ni sitta och jämföra nya steg med garanti och allt vad det innebär med ett begagnat dito från första hälften av 90-talet?![]()
![]()
![]()
+1 på den. Som med allt annat här i livet får man vad man betalar för.
Panelguy skrev:det blir aningen fånigt när vissa på fullt allvar tycks tro att det är det bästa steg som någonsin konstruerats.
RogerGustavsson skrev:Vad kostar egentligen Bryston 14B SST?
I Tyskland verkar de ligga på 6000 € (ca 54000 SEK).
http://www.stassen-hifi.com/specificati ... on-14b-sst
I Storbritannien på det dubbla, 9222 £ (ca 104000 SEK)
http://www.proaudioeurope.com/index.php ... 4&catId=43
shifts skrev:Nu är det nästan dags för namngivning: Vilka är det som dyrkar 208 över allt annat? Jag ser några nöjda ägare, men få som låter så fanatiska som det nu beskrivs här i tråden. Finns de här personerna ni pratar om ens?
shifts skrev:Nu är det nästan dags för namngivning: Vilka är det som dyrkar 208 över allt annat? Jag ser några nöjda ägare, men få som låter så fanatiska som det nu beskrivs här i tråden. Finns de här personerna ni pratar om ens?
Kraniet skrev:något som jag finner lite förvånande är att det är så lite prat om Bryston. Lite konstigt kan jag tycka då det väl är bland de få steg som funits vara på samma nivå som NAD 208.
Eller har jag missförstått det hela? Eller är det kanske en prisfråga enbart?
Morello skrev:Herrejävlar alltså, hur kan ni sitta och jämföra nya steg med garanti och allt vad det innebär med ett begagnat dito från första hälften av 90-talet?![]()
![]()
![]()
Beakungen skrev:hifikg skrev:Panelguy skrev:...Bryston tillhör ändå det billigare inom "high-end".
Klen tröst när man kan få ett NAD 208 för under 5.000 om man lyckas hitta en tillräckligt tokig dansk(det var det den ursprungliga tråden ursprungligen handlade om).
Visst kan man byta bort sin 208:a i förtid om man är rädd att den snart ska krascha. Det låter emellertid som en ganska överilad affär. Min har varit inne två gånger, varav en under garantitiden.
"All amplifiers sound the same" - Peter Walker
Jag gav 5500 för mitt threshold beggat och skulle valt det alla dagar i veckan framför nad 208. Det är ett mycket mer välljudande steg än naden.
Sen att man inte skulle höra skillnad mellan förstärkare är också en lustig osanning. Där kan finnas ganska stora skillnader mellan förstärkare.
Hade nad 208 variit världens bästa steg så hade fler använt det. Det är ju kul att det finns en skara anhängare som gillar det steget men att påstå att det inte blir bättre än så (om man inte hävdar det rent subjektivt förstås) är bara fel!
hifikg skrev:Rör kommer knappast att låta bättre, men de erbjuder en högre mysfaktor och sådant är inte dumt det heller.
JanBanan skrev:hifikg skrev:Rör kommer knappast att låta bättre, men de erbjuder en högre mysfaktor och sådant är inte dumt det heller.
Tror du att alla rörsteg låter likadant?
Flint skrev:hifikg skrev: Rör kommer knappast att låta bättre, men de erbjuder en högre mysfaktor och sådant är inte dumt det heller.
Om du sänker kraven på att kunna spela väldigt högt skulle det nog kunna låta bättre
hifikg skrev:Flint skrev:hifikg skrev: Rör kommer knappast att låta bättre, men de erbjuder en högre mysfaktor och sådant är inte dumt det heller.
Om du sänker kraven på att kunna spela väldigt högt skulle det nog kunna låta bättre
Jag spelar nästan aldrig särskilt högt. Mina 1812-experiment är undantagen som bekräftar regeln.
hifikg skrev:Morello skrev:Herrejävlar alltså, hur kan ni sitta och jämföra nya steg med garanti och allt vad det innebär med ett begagnat dito från första hälften av 90-talet?![]()
![]()
![]()
Det e ju enkelt. Båda ger samma körupplevelse. Tänk om man kunde gå ut och köpa en Volvo av årsmodell 1992 och få samma körupplevelse som i en sprillans ny. Då skulle det nog priserna på 92:orna stiga en liten aning. Därmed vill jag inte påstå att jag är en "208-dyrkare", jag vet bara inte vad jag skulle köpa istället (om vi bortser från våldsamma investeringar på 10-20 ggr vad en 208 kostar)
Goldfinger skrev:hifikg skrev:Morello skrev:Herrejävlar alltså, hur kan ni sitta och jämföra nya steg med garanti och allt vad det innebär med ett begagnat dito från första hälften av 90-talet?![]()
![]()
![]()
Det e ju enkelt. Båda ger samma körupplevelse. Tänk om man kunde gå ut och köpa en Volvo av årsmodell 1992 och få samma körupplevelse som i en sprillans ny. Då skulle det nog priserna på 92:orna stiga en liten aning. Därmed vill jag inte påstå att jag är en "208-dyrkare", jag vet bara inte vad jag skulle köpa istället (om vi bortser från våldsamma investeringar på 10-20 ggr vad en 208 kostar)
Det du pratar om nu är ju inte kopplat till något annat än ditt eget tycke, slutsteget som det handlar om skulle i princip kunna vara vilket som helst därvidlag.
Man kan ju däremot diskutera effektsiffror, men den diskussion som pågår här verkar mera handla om att generalisera stegets återgivning medelst vilda gissningar, jag tror nog gemene man får leva med att det kan finnas saker man skulle trivas bättre med därute, iaf så länge man inte finkammat samtliga produkter i segmentet.
Alltså subjektivt kan allt vara bra.
När man pratar om objektivt bra måste saker ofta sättas i en helhet för att få en bild av var kvaliteten ligger.
FBK skrev:shifts skrev:Nu är det nästan dags för namngivning: Vilka är det som dyrkar 208 över allt annat? Jag ser några nöjda ägare, men få som låter så fanatiska som det nu beskrivs här i tråden. Finns de här personerna ni pratar om ens?
Ibland så undrar jag om vi läser på samma forum...![]()
Man kan liksom nästan läsa var som helst här och de är gott om personer som "dyrkar" vissa pryttlar och hyllningskörerna är "på" direkt så fort någon har slagit till på någon av de utvalda märken/modeller som då ofta "dyrkas" ,samtidigt kan någon på forumet ha köpt en produkt som "inte" tillhör de allmänt hyllade produkterna/märken och då uteblir hyllningskörerna och det är bara tyst.
Ps. Bara en liten reflektion om hur jag upplever detta ibland.
celef skrev:är det lts som har startat denna 208-hysteri eller är den världsomspännande?
celef skrev:är det lts som har startat denna 208-hysteri eller är den världsomspännande?
shifts skrev:FBK skrev:shifts skrev:Nu är det nästan dags för namngivning: Vilka är det som dyrkar 208 över allt annat? Jag ser några nöjda ägare, men få som låter så fanatiska som det nu beskrivs här i tråden. Finns de här personerna ni pratar om ens?
Man kan liksom nästan läsa var som helst här och de är gott om personer som "dyrkar" vissa pryttlar och hyllningskörerna är "på" direkt så fort någon har slagit till på någon av de utvalda märken/modeller som då ofta "dyrkas" ,samtidigt kan någon på forumet ha köpt en produkt som "inte" tillhör de allmänt hyllade produkterna/märken och då uteblir hyllningskörerna och det är bara tyst.
Jag tycker ofta det läses in mer än vad som står postat bara och på något sätt läggs ofelbart allt gammalt groll till varje ny diskussion. Det är kanske oundvikligt. Men på det sättet kan man aldrig ändra synpunkt/synsätt, för det gamla grollet trumfar över.
I den här tråden finns väldigt lite av dyrkandet, ändå är det herrejösses och plusettor och vad tokiga de som gillar 208:a är.
shifts skrev:FBK skrev:shifts skrev:Nu är det nästan dags för namngivning: Vilka är det som dyrkar 208 över allt annat? Jag ser några nöjda ägare, men få som låter så fanatiska som det nu beskrivs här i tråden. Finns de här personerna ni pratar om ens?
Jag tycker ofta det läses in mer än vad som står postat bara och på något sätt läggs ofelbart allt gammalt groll till varje ny diskussion. Det är kanske oundvikligt. Men på det sättet kan man aldrig ändra synpunkt/synsätt, för det gamla grollet trumfar över.
I den här tråden finns väldigt lite av dyrkandet, ändå är det herrejösses och plusettor och vad tokiga de som gillar 208:a är.
sprudel skrev:Kan det vara så att en del har väldiga behov att bekräfta sina egna val av ingående komponenter i sin setup? Kritik mot någon av dessa tas som en personlig förolämpning.
Jga tror också att en del hifi-entusiaster har en brist i sin personliga inre referens, de lyssnar för lite på musik irl med allt vad det innebär.
Många söker också en grupptillhörighet, med gemensamma referenser i sitt ställningstagande om vad som är bra, och inte. Man bildar en falang, som kanske inte alltid har en real grund. Gärna söker man en förgrundsfigur, som man hänvisar till och lyckas misstolka för att uppfylla sina egna syften och så tycker man det är skoj att tjöta om detta.
hifikg skrev:Goldfinger skrev:hifikg skrev:Morello skrev:Herrejävlar alltså, hur kan ni sitta och jämföra nya steg med garanti och allt vad det innebär med ett begagnat dito från första hälften av 90-talet?![]()
![]()
![]()
Det du pratar om nu är ju inte kopplat till något annat än ditt eget tycke, slutsteget som det handlar om skulle i princip kunna vara vilket som helst därvidlag.
Man kan ju däremot diskutera effektsiffror, men den diskussion som pågår här verkar mera handla om att generalisera stegets återgivning medelst vilda gissningar, jag tror nog gemene man får leva med att det kan finnas saker man skulle trivas bättre med därute, iaf så länge man inte finkammat samtliga produkter i segmentet.
Alltså subjektivt kan allt vara bra.
När man pratar om objektivt bra måste saker ofta sättas i en helhet för att få en bild av var kvaliteten ligger.
Javisst, men var börjar man sökandet? Att ta hem varenda slutsteg för jämförelse låter sig inte göras. Ska baxa hem ett Bladelius Ask någon kväll. Tror du det låter bättre än en gammal 208:a?
Aerob skrev:RogerGustavsson skrev:Vad kostar egentligen Bryston 14B SST?
http://www.lyrichifi.no/PDF%20filer/PR_ ... 2018th.pdf
77220 NOK.
Flint skrev:Och om du inte gick in på en gång med ditt ödmjuka försvar vid minsta antydan till kritik mot steget skulle troligen en del onödigt tjatande kunna undvikas.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 35 gäster