Steg i största allmänhet

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2012-05-28 12:18

Herrejävlar alltså, hur kan ni sitta och jämföra nya steg med garanti och allt vad det innebär med ett begagnat dito från första hälften av 90-talet? 8O 8O 8O 8O
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2012-05-28 12:28

Morello skrev:Herrejävlar alltså, hur kan ni sitta och jämföra nya steg med garanti och allt vad det innebär med ett begagnat dito från första hälften av 90-talet? 8O 8O 8O 8O

+1 på den. Som med allt annat här i livet får man vad man betalar för.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

mangs

Inläggav mangs » 2012-05-28 12:41

Jag tycker inte jämförelsen faller helt platt ändå. Om vi utgår från att de viktigaste parametrarna är välljud och pris

Njutning= mest väljud/krona

Sedan är det klart att det skiljer en hel del i förväntad livslängd/strulighet, känsla/kvalité jämört med om man köper något gammalt eller helt nytt.

jag tycker mig se samma diskussioner när folk köper bil. Vissa vill köpa nytt och väljer då kanskeen något billigare modell utan extra utrustning för att kunna hålla nere kostnaden något. För samma pengar kan man istället köpa en bättre begagnad bil med bättre standard och utrustning. Olika personer väljer olika i de två ovanstående fallen. Varför är det ok att jämföra bilar men inte här?

Sedan håller jag med Sprudel tillfullo. Det är väldigt lätt att anta en något defensiv position om något som man själv finner fantastiskt kritiseras från andra håll.

Sedan när vi pratar Hifi, rent allmänt så är det oftast såpass små skillnader mellan de ingående alternativen så det som beskrivs i ord som skillnad mellan natt och dag ibland inte ens går att mäta upp.

Nad208 är säkerligen ett bra steg och är ytterst prisvärt men jag tror det är omöjligt att säga att det är det bästa som finns oavsett ens behov. behöver man kraft och kan tänka sig en del renovering, service etc. är det säkert ett klipp. Dock är det många som hellre uppskattar ett nytt, mindre och snyggare slutsteg med garanti istället.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-05-28 14:02

Lite spännande argumentationsteknik här i tråden :) Man kan ta en del från denna lista:

http://www.don-lindsay-archive.org/skep ... ments.html

Ber de mer extrema på bägge sidorna att ta ett fastare tag om verkligheten!

Lite tråkigt att vissa verkar ta varje liten chans att kritisera och dra de vildaste hyperboler så fort de tror LTS har sagt någonting?

Jag tycker man skall se på 208:an som en klassisk veteranbil? Jäkla massa feelgood, kul att äga, låter otvetydligt bra, massa kraft och ett jäkla fynd för rätt peng? :)

Eftersom vi alla uppenbarligen inte är äldre än 10 år och leker leken där man spelar om kort med fakta om bilar/flygplan/motorcyklar mot varandra.... :roll:

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2012-05-28 14:14

bomellberg skrev:
Morello skrev:Herrejävlar alltså, hur kan ni sitta och jämföra nya steg med garanti och allt vad det innebär med ett begagnat dito från första hälften av 90-talet? 8O 8O 8O 8O

+1 på den. Som med allt annat här i livet får man vad man betalar för.

Fler borde ha den insikten. 208:an är inte alls dålig och ett bra köp för den peng den kostar men det blir aningen fånigt när vissa på fullt allvar tycks tro att det är det bästa steg som någonsin konstruerats. Hoppas du blir nöjd med den :)
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-05-28 14:37

Panelguy skrev:det blir aningen fånigt när vissa på fullt allvar tycks tro att det är det bästa steg som någonsin konstruerats.

Tja, vilket steg med den färgen är bättre då?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2012-05-28 14:40

Nu är det nästan dags för namngivning: Vilka är det som dyrkar 208 över allt annat? Jag ser några nöjda ägare, men få som låter så fanatiska som det nu beskrivs här i tråden. Finns de här personerna ni pratar om ens?
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2012-05-28 14:43

RogerGustavsson skrev:Vad kostar egentligen Bryston 14B SST?

I Tyskland verkar de ligga på 6000 € (ca 54000 SEK).
http://www.stassen-hifi.com/specificati ... on-14b-sst

I Storbritannien på det dubbla, 9222 £ (ca 104000 SEK)
http://www.proaudioeurope.com/index.php ... 4&catId=43

http://www.lyrichifi.no/PDF%20filer/PR_ ... 2018th.pdf

77220 NOK.

Jag hade inte bytt mitt 14B mot en 208 + mellanskillnaden, det är helt klart.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-05-28 14:52

shifts skrev:Nu är det nästan dags för namngivning: Vilka är det som dyrkar 208 över allt annat? Jag ser några nöjda ägare, men få som låter så fanatiska som det nu beskrivs här i tråden. Finns de här personerna ni pratar om ens?

Ser ingen anledning till att namnge folk.

De finns dock och de är rätt tongivande i de diskussionerna.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2012-05-28 14:59

shifts skrev:Nu är det nästan dags för namngivning: Vilka är det som dyrkar 208 över allt annat? Jag ser några nöjda ägare, men få som låter så fanatiska som det nu beskrivs här i tråden. Finns de här personerna ni pratar om ens?

Det här hittade jag på första sidan i denna tråd, finns många fler.

Kraniet skrev:något som jag finner lite förvånande är att det är så lite prat om Bryston. Lite konstigt kan jag tycka då det väl är bland de få steg som funits vara på samma nivå som NAD 208.

Eller har jag missförstått det hela? Eller är det kanske en prisfråga enbart?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-05-28 15:33

Det e ju enkelt. Båda ger samma körupplevelse. Tänk om man kunde gå ut och köpa en Volvo av årsmodell 1992 och få samma körupplevelse som i en sprillans ny. Då skulle det nog priserna på 92:orna stiga en liten aning. Därmed vill jag inte påstå att jag är en "208-dyrkare", jag vet bara inte vad jag skulle köpa istället (om vi bortser från våldsamma investeringar på 10-20 ggr vad en 208 kostar). Ibland känner jag ett svagt ryck i min rör-tå, fast hittills har jag bekämpat det. Rör kommer knappast att låta bättre, men de erbjuder en högre mysfaktor och sådant är inte dumt det heller.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-05-28 15:37

Beakungen skrev:
hifikg skrev:
Panelguy skrev:...Bryston tillhör ändå det billigare inom "high-end".

Klen tröst när man kan få ett NAD 208 för under 5.000 om man lyckas hitta en tillräckligt tokig dansk ;-) (det var det den ursprungliga tråden ursprungligen handlade om).

Visst kan man byta bort sin 208:a i förtid om man är rädd att den snart ska krascha. Det låter emellertid som en ganska överilad affär. Min har varit inne två gånger, varav en under garantitiden.

"All amplifiers sound the same" - Peter Walker

Jag gav 5500 för mitt threshold beggat och skulle valt det alla dagar i veckan framför nad 208. Det är ett mycket mer välljudande steg än naden.

Sen att man inte skulle höra skillnad mellan förstärkare är också en lustig osanning. Där kan finnas ganska stora skillnader mellan förstärkare.

Hade nad 208 variit världens bästa steg så hade fler använt det. Det är ju kul att det finns en skara anhängare som gillar det steget men att påstå att det inte blir bättre än så (om man inte hävdar det rent subjektivt förstås) är bara fel! :)

Det finns bara ett begränsat antal 208:or att slåss om därute, så de flesta är hänvisade till annat, oavsett vad de vill. En vacker dag kommer priserna rusa till såna höjder att vi vanliga dödliga inte kan låta bli att sälja o sen är vi utan. Då får man väl gå tillbaka till Krell och liknande.

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2012-05-28 15:37

hifikg skrev:Rör kommer knappast att låta bättre, men de erbjuder en högre mysfaktor och sådant är inte dumt det heller.

Tror du att alla rörsteg låter likadant?
Fd kabelforskare & professor på KTH
Konsult åt andra
Innehar ej F-skattsedel

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-05-28 15:39

hifikg skrev: Rör kommer knappast att låta bättre, men de erbjuder en högre mysfaktor och sådant är inte dumt det heller.

Om du sänker kraven på att kunna spela väldigt högt skulle det nog kunna låta bättre

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-05-28 15:41

JanBanan skrev:
hifikg skrev:Rör kommer knappast att låta bättre, men de erbjuder en högre mysfaktor och sådant är inte dumt det heller.

Tror du att alla rörsteg låter likadant?

Nä, alla låter inte likadant. Jag har haft några olika genom åren och även om det är riktigt njutbart en tid, nyhetens behag, så har de inte levererat en så fullödig ljudbild som mitt transistoriserade slutsteg gör. Men då har jag aldrig ägt något "exklusivt" rörslutsteg. Var sugen på ett par Silver Night nyssligen, men behärskade mig till sist. Och på Sweetspot hörde jag ett par rörhäckar som lät lovande, utan att vara alltför dyra (30-40.000).

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-05-28 15:42

Flint skrev:
hifikg skrev: Rör kommer knappast att låta bättre, men de erbjuder en högre mysfaktor och sådant är inte dumt det heller.

Om du sänker kraven på att kunna spela väldigt högt skulle det nog kunna låta bättre

Jag spelar nästan aldrig särskilt högt. Mina 1812-experiment är undantagen som bekräftar regeln.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-05-28 15:45

hifikg skrev:
Flint skrev:

Jag spelar nästan aldrig särskilt högt. Mina 1812-experiment är undantagen som bekräftar regeln.

Då skulle jag skaffa ett par rörsteg och alternera med. Om inte annat än som på skoj. Det är kul att skifta och leta nya "tolkningar".

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2012-05-28 16:10

hifikg skrev:

Det e ju enkelt. Båda ger samma körupplevelse. Tänk om man kunde gå ut och köpa en Volvo av årsmodell 1992 och få samma körupplevelse som i en sprillans ny. Då skulle det nog priserna på 92:orna stiga en liten aning. Därmed vill jag inte påstå att jag är en "208-dyrkare", jag vet bara inte vad jag skulle köpa istället (om vi bortser från våldsamma investeringar på 10-20 ggr vad en 208 kostar)

Det du pratar om nu är ju inte kopplat till något annat än ditt eget tycke, slutsteget som det handlar om skulle i princip kunna vara vilket som helst därvidlag.

Man kan ju däremot diskutera effektsiffror, men den diskussion som pågår här verkar mera handla om att generalisera stegets återgivning medelst vilda gissningar, jag tror nog gemene man får leva med att det kan finnas saker man skulle trivas bättre med därute, iaf så länge man inte finkammat samtliga produkter i segmentet.

Alltså subjektivt kan allt vara bra.

När man pratar om objektivt bra måste saker ofta sättas i ett sammanhang för att få en bild av var kvaliteten ligger.
Senast redigerad av Goldfinger 2012-05-28 17:05, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2012-05-28 17:03

Ibland så undrar jag om vi läser på samma forum... 8O
Man kan liksom nästan läsa var som helst här och de är gott om personer som "dyrkar" vissa pryttlar och hyllningskörerna är "på" direkt så fort någon har slagit till på någon av de utvalda märken/modeller som då ofta "dyrkas" ,samtidigt kan någon på forumet ha köpt en produkt som "inte" tillhör de allmänt hyllade produkterna/märken och då uteblir hyllningskörerna och det är bara tyst.

Ps. Bara en liten reflektion om hur jag upplever detta ibland.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-05-28 17:11

är det lts som har startat denna 208-hysteri eller är den världsomspännande?
Bikinitider

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-05-28 17:17

Goldfinger skrev:
hifikg skrev:

Det e ju enkelt. Båda ger samma körupplevelse. Tänk om man kunde gå ut och köpa en Volvo av årsmodell 1992 och få samma körupplevelse som i en sprillans ny. Då skulle det nog priserna på 92:orna stiga en liten aning. Därmed vill jag inte påstå att jag är en "208-dyrkare", jag vet bara inte vad jag skulle köpa istället (om vi bortser från våldsamma investeringar på 10-20 ggr vad en 208 kostar)

Det du pratar om nu är ju inte kopplat till något annat än ditt eget tycke, slutsteget som det handlar om skulle i princip kunna vara vilket som helst därvidlag.

Man kan ju däremot diskutera effektsiffror, men den diskussion som pågår här verkar mera handla om att generalisera stegets återgivning medelst vilda gissningar, jag tror nog gemene man får leva med att det kan finnas saker man skulle trivas bättre med därute, iaf så länge man inte finkammat samtliga produkter i segmentet.

När man pratar om objektivt bra måste saker ofta sättas i en helhet för att få en bild av var kvaliteten ligger.

Javisst, men var börjar man sökandet? Att ta hem varenda slutsteg för jämförelse låter sig inte göras. Ska baxa hem ett Bladelius Ask någon kväll. Tror du det låter bättre än en gammal 208:a?

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2012-05-28 17:30

FBK skrev:

Man kan liksom nästan läsa var som helst här och de är gott om personer som "dyrkar" vissa pryttlar och hyllningskörerna är "på" direkt så fort någon har slagit till på någon av de utvalda märken/modeller som då ofta "dyrkas" ,samtidigt kan någon på forumet ha köpt en produkt som "inte" tillhör de allmänt hyllade produkterna/märken och då uteblir hyllningskörerna och det är bara tyst.

Jag tycker ofta det läses in mer än vad som står postat bara och på något sätt läggs ofelbart allt gammalt groll till varje ny diskussion. Det är kanske oundvikligt. Men på det sättet kan man aldrig ändra synpunkt/synsätt, för det gamla grollet trumfar över.

I den här tråden finns väldigt lite av dyrkandet, ändå är det herrejösses och plusettor och vad tokiga de som gillar 208:a är.
Senast redigerad av shifts 2012-05-28 17:32, redigerad totalt 1 gång.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2012-05-28 17:32

celef skrev:är det lts som har startat denna 208-hysteri eller är den världsomspännande?

Jag tror att IÖ har väldigt mycket med den saken att göra, ihop med LTS test. Den är förvisso känd som en krutburk världen över, men ser man på priser i grannländer så inser man att det är en ganska lokal företeelse att begagnat-priserna ligger så pass högt som dom gör här.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2012-05-28 17:35

celef skrev:är det lts som har startat denna 208-hysteri eller är den världsomspännande?

På amerikanska forum har jag inte kunnat se någon hysteri men det är möjligt att 208-panegyriken även förekommer på något kongolesiskt forum.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-05-28 17:37

shifts skrev:
FBK skrev:

Jag tycker ofta det läses in mer än vad som står postat bara och på något sätt läggs ofelbart allt gammalt groll till varje ny diskussion. Det är kanske oundvikligt. Men på det sättet kan man aldrig ändra synpunkt/synsätt, för det gamla grollet trumfar över.

I den här tråden finns väldigt lite av dyrkandet, ändå är det herrejösses och plusettor och vad tokiga de som gillar 208:a är.

Och om du inte gick in på en gång med ditt ödmjuka försvar vid minsta antydan till kritik mot steget skulle troligen en del onödigt tjatande kunna undvikas.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2012-05-28 17:53

shifts skrev:
FBK skrev:

Det är gott om plussettor, och dessa kom på sprudels inlägg som du bör läsa om igen, han nämner inte ens 208:an.
Och inlägget för övrigt ÄR huvudet på spiken.
sprudel skrev:Kan det vara så att en del har väldiga behov att bekräfta sina egna val av ingående komponenter i sin setup? Kritik mot någon av dessa tas som en personlig förolämpning.
Jga tror också att en del hifi-entusiaster har en brist i sin personliga inre referens, de lyssnar för lite på musik irl med allt vad det innebär.
Många söker också en grupptillhörighet, med gemensamma referenser i sitt ställningstagande om vad som är bra, och inte. Man bildar en falang, som kanske inte alltid har en real grund. Gärna söker man en förgrundsfigur, som man hänvisar till och lyckas misstolka för att uppfylla sina egna syften och så tycker man det är skoj att tjöta om detta. :)
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-05-28 18:02

Hans notering gäller ju iof allt som det blir diskussion om, inte bara slutsteg. Och jag kan nog anse att den håller rätt bra.

De som har varit de starkaste företrädarna för NAD208 på sista tiden har inte skrivit i tråden. Därför kan den nog uppfattas som lite snedvriden, precis som shift noterat.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2012-05-28 18:14

hifikg skrev:
Goldfinger skrev:
hifikg skrev:

När man pratar om objektivt bra måste saker ofta sättas i en helhet för att få en bild av var kvaliteten ligger.

Javisst, men var börjar man sökandet? Att ta hem varenda slutsteg för jämförelse låter sig inte göras. Ska baxa hem ett Bladelius Ask någon kväll. Tror du det låter bättre än en gammal 208:a?

Det är där vi har problematiken, hur avgör du vilket steg som är bättre?
Att "föredra" eller att bedömma som "bättre" finner du någon skillnad där?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-05-28 18:31

Aerob skrev:
RogerGustavsson skrev:Vad kostar egentligen Bryston 14B SST?

http://www.lyrichifi.no/PDF%20filer/PR_ ... 2018th.pdf

77220 NOK.

Det blir ca 93000 SEK.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2012-05-28 18:58

Flint skrev:Och om du inte gick in på en gång med ditt ödmjuka försvar vid minsta antydan till kritik mot steget skulle troligen en del onödigt tjatande kunna undvikas.

Det där är någonting du läst in i det jag skrivit. MagnusÖstberg förstod vad jag menade här ovan.
2021 maj på Spotify

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi