Ino pi60s Vs. i32z

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-08-06 13:27

IngOehman skrev:Du har en poäng där rhenrics.

Hoppas du ser min poäng också.

Jag menar, att någon reserverar sig ymnigt spelar ju ingen större roll när samma person också i själva texten sen reserverar sig för sina reservationer genom att med stora bokstäver klargöra att så här är det verkligen!

Vh, iö

Nu har jag iofs inte nagelfarit inläggen ned på extrem mikrodetaljnivå, utan har mest skummat igenom dem. Mitt intryck, som må vara felaktigt, av tonen och innehållet var ändå att syftet med det skrivna inte var illvilligt.

Jag antar att problemet här är att man uttalat sig i stil med att det låter istället för jag tycker att det låter. Stämmer det? Jag kan visst förstå att man blir irriterad på ett uttalande som man uppfattar som absolut, och ännu mer irriterad om man uppfattar uttalandet som dessutom baserat på felaktiga premisser. Men, steget därifrån till att göra antaganden om en persons uppsåtliga illvilja är lite längre anser jag. Nu känner jag inte till er historia i detalj, men jag såg som sagt ingenting i den aktuella tråden som tydde på någon illvilja. Jag tror att kärnan möjligen ligger i hur man väljer att tolka, och inte nödvändigtvis i hur man måste tolka det som sagts, som en följd av semantiskt pedanteri. Jag kan även tänka mig att det är väldigt många som inte gör någon skillnad på de olika uttalandena ovan. I vardagligt tal betyder de för många i princip samma sak. Om någon t ex säger: det här systemet har en alltför smal ljudbild, bör man aldrig tolka det som något annat än att just den personen genom att lyssna på systemet tycker att det är så, inte att det de facto är så. Det är ju endast genom en subjektiv upplevelse han kunnat erfara någon som helst information om systemet i detta avseende.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-08-06 13:37

Sedan vill jag även tillägga att jag tycker det är märkligt att ni inte verkar ha diskuterat detta alls på plats? Sa ni ingenting till varandra när ni träffades och efter att ni lyssnat på systemet? Eller var det bara påklistrade leenden hela tiden?

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 2005-08-06 13:38

"Nu har jag iofs inte nagelfarit inläggen ned på extrem mikrodetaljnivå, utan har mest skummat igenom dem. Mitt intryck, som må vara felaktigt, av tonen och innehållet var ändå att syftet med det skrivna inte var illvilligt.

Jag antar att problemet här är att man uttalat sig i stil med att det låter istället för jag tycker att det låter. Stämmer det? Jag kan visst förstå att man blir irriterad på ett uttalande som man uppfattar som absolut, och ännu mer irriterad om man uppfattar uttalandet som dessutom baserat på felaktiga premisser. Men, steget därifrån till att göra antaganden om en persons uppsåtliga illvilja är lite längre anser jag. Nu känner jag inte till er historia i detalj, men jag såg som sagt ingenting i den aktuella tråden som tydde på någon illvilja. Jag tror att kärnan möjligen ligger i hur man väljer att tolka, och inte nödvändigtvis i hur man måste tolka det som sagts, som en följd av semantiskt pedanteri. Jag kan även tänka mig att det är väldigt många som inte gör någon skillnad på de olika uttalandena ovan. I vardagligt tal betyder de för många i princip samma sak. Om någon t ex säger: det här systemet har en alltför smal ljudbild, bör man aldrig tolka det som något annat än att just den personen genom att lyssna på systemet tycker att det är så, inte att det de facto är så. Det är ju endast genom en subjektiv upplevelse han kunnat erfara någon som helst information om systemet i detta avseende."

Håller helt och hållet med, jag uppfattar heller inte att Mayro kritiserar korrektheten i Öhmans högtalarsystem annat än på subjektiv nivå, och det var väl där skon klämde? men precis som rhenics så har jag inte gjort någon djupare analys av hf-tråden. Den är ju låååång 8O

/ Jeppe

Användarvisningsbild
Timbre

Inläggav Timbre » 2005-08-06 14:21

rhenrics skrev:Sedan vill jag även tillägga att jag tycker det är märkligt att ni inte verkar ha diskuterat detta alls på plats? Sa ni ingenting till varandra när ni träffades och efter att ni lyssnat på systemet? Eller var det bara påklistrade leenden hela tiden?

Där har vi en generellt viktig fråga. Den berör ju allt från hifiträffar, kompisråd, mässor och butikslyssning till forumsverksamhet.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-08-06 16:27

Rhenrics!
Jag uppfattade inte heller att det förekom någon illvilja i Mayros berättelse. Jag tror mig dessutom känna mayro så väl nuförtiden att jag tror mig veta att han inte är illvillig av sig. Tvärtom är ha en väldigt välvillig och hygglig person.

Det gör dock att kritiken tar ännu hårdare. särskådar man vissa delar ur berättelsen är det ju rena sågningar. Till exempel kommentarena om hur systemet presterade som hemmabiograf. Och detta från några få minuters lyssnade... Att behöva läsa sådant när man gjort hemmabiosystem i över 30 år(!), och när man anlitas från hela världen i hemmabiosammanhang, känns rätt trist. I synnerhet när man sett de av film-upplevelserna chockade och skrattade ansiktena i soffan vid besöket... Vart tog dessa upplevelser vägen i redogörelsen?

Är det ett uttryck av "om jag skulle berätta hur bra det var skulle jag inte ha varit trovärdig"-effekten? Tycker isåfall det är fel att låta någon annan (i detta fall mig) betala priset för ens egen trovärdighet.

Och Timbre - nej, på plats uppfattade jag inte ett ord av missnöje med någonting. Tvärtom var de reaktioner som hördes om ljudbilden närmast euforiska, förvisso mest avseende djup och höjd. Om bredd fälldes ingen kommentar som jag hörde (detta förvånade mig inte eftersom återgivning av breddinformation är tämligen basalt, och ingenting att kommentera). Därutöver fälldes mängder med kommentarer om exceptionell upplösning och hur otroligt det är att sådant kan kramas fram ur så billig elektronik. Basområdet kommenterades också, och redan då piP spelades fick jag höra att tidigare hörda anläggningar alla hade LÅNGT kvar till den av piP presenterade upplösningen och dynamiken - inklusive de anläggningar som de själva spelar med. "Nu fattar jag att jag måste göra något åt min basåtergivning", tror jag Mayro sade.

När sedan pi60s tog över hörde jag idel lovord om ytterligare förbättringar, och inte ett ord som antydde besvikelse över att skillnaden var liten. Att klangliga skillnaden är liten är ju tämligen självklart för övrigt - båda systemen är ju konstruerade för att återge musiken så väl som möjligt, och klang är inte en kvalitetsfråga, utan bara en kvantitetsfråga. Tillverkare som inte klarar att upprätthålla en konsistent klang genom hela linjen har troligen olika ambitioner med olika system, eller mycket kvar att lära.

Jag såg inte ett leende under hela kvällen som såg påklistrat ut. Däremot många äkta leenden och glada skratt. Jag uppfattade att vi verkligen hade trevligt och blev oerhört förvånad över den ganska grava kritiken och alla "för pengarna-kommentarer". När vi satt och lyssnade fanns inga sådana reservationer uttalade - tvärtom!

Kan tillägga att jag inte gillar att kommentera diskussioner som pågår på ett annat forum på detta, men någon såg till att jag inte var välkommen på hifi-forum. Jag tror hans nick börjar med Tim... :wink:

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2005-08-06 20:02, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-08-06 17:30

IngOehman skrev:Jag tror mig dessutom känna mayro så väl nuförtiden att jag tror mig veta att han inte är illvillig av sig. Tvärtom är ha en väldigt välvillig och hygglig person.

Ok. Jag förstod ditt uttalande om att Mayro "visat tydlig vilja att döma och göra ned mig och det jag håller på med, maskerat till att vilja "hjälpa andra att fatta"", som att du kanske var av en annan uppfattning.

Hursomhelst, man måste inte ta åt sig av all kritik. Om ens kompetens nu anlitas från hela världen är väl redan det en merit som talar för sig. Varför känna att man måste hävda sig? 8)

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2005-08-06 17:49

IngOehman skrev:Är det ett uttryck av "om jag skulle berätta hur bra det var skulle jag inte ha varit trovärdig"-effekten? Tycker isåfall det är fel att låta någon annan betala priset för ens egen trovärdighet.

Det där är nog tyvärr ganska vanligt (tror jag), att man liksom måste "balansera" de bra intrycken med några lite sämre. ("för inget kan ju faktiskt vara bra på allt" o.s.v. .......)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-08-06 18:18

rhenrics skrev:Ok. Jag förstod ditt uttalande om att Mayro "visat tydlig vilja att döma och göra ned mig och det jag håller på med, maskerat till att vilja "hjälpa andra att fatta"", som att du kanske var av en annan uppfattning.

Du förstod rätt, men du missade nog att denna kommentar gäller historien (hur det var långt innan vi träffades).

De första inlägg jag läste från Mayro var otroligt dömande och spekulativa. Han har dock därefter på ett föredömligt och generöst sätt klargjort att det han ventilerade var förutfattade meningar, som han nu (till stor del? :wink: ) begravt.

rhenrics skrev:Hursomhelst, man måste inte ta åt sig av all kritik. Om ens kompetens nu anlitas från hela världen är väl redan det en merit som talar för sig. Varför känna att man måste hävda sig? 8)

Du har helt rätt - man måste inte. Man man kanske vill?

Att få sitt livsverk dömt på indicier (om än bara på några få åtalspunkter) är inte kul - även om det är så att många inser att så nog är fallet, i synnerhet här på fektiskt. Jag visste ju inte ens att det var en rättegång! Jag trodde vi träffades och hade trevligt bara. Hade ingen aning om att någon dom skulle falla, avseende upplevelser som jag inte ens fått chans att försvara. Jag är ju rätt säker på att domen hade blivit en helt annan om jag fått veta åtalspunkterna och fått chans att försvara mig.

Hade jag vetat att jag skulle bli uthängd på ett forum där jag inte ens är välkommen att försvara mig (vilket för övrigt gäller många som har oturen att äga mina högtalare - jag har fått email från flera som ansökt om medlemsskap på hifi-forum, men blivit portade på grund av att de ägt, eller planerar skaffa, "fel högtalare"... Snacka om Kalle Anka-forum!*), så hade jag förstås frågat vad som skulle hamna där redan när vi satt och lyssnade.

Jag skulle helt enkelt ha spelat flera exempel redan i lyssningsrummet om jag hade fått veta att någon ogillat vad de hörde (ur någon aspelt) från någon inspelning. Det är ju bästa sättet att visa att det upplevda faktiskt berott på inspelningen.

Vh, iö

- - - - -

*Faktiskt.se är verkligen ett föredöme - ett forum där alla är välkomna och alla kan vara ärliga utan att bli utslängda.
Senast redigerad av IngOehman 2005-08-06 20:04, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2005-08-06 19:23

IngOehman skrev: sitt livsverk

Så dina högtalare är ditt livsverk? Får jag köpa ett par då? Inga dåliga grejor du lämnar efter dig :D
Amatörakustiker, utnämd av Niclas enmansklubb

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-08-06 19:34

Kan inte påstå att jag gjort så mycket annan nytta i varje fall. Trots att jag försöker göra det så mycket jag kan, även utanför den lilla gruppen av "Ino-ägare".

Vh, iö

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2005-08-06 19:49

IngOehman skrev: lilla gruppen av "Ino-ägare".Vh, iö
Den kan bli större :P Måste ringa dig snart.
Amatörakustiker, utnämd av Niclas enmansklubb

Användarvisningsbild
MKo

Inläggav MKo » 2005-08-06 19:52

Naqref™ skrev:
MKo skrev:märker att här finns saker i denna tråd som ligger utanför, dvs reffereringar till nått Mayro har skrivit på HF.nu, vad är den korrekta länk adressen (och vad står förkortningen HF för?) så man kan ta del av det "interna" spörsmålet...

Varning för lång tråd ;)
http://www2.hififorum.nu/forum/topic.as ... hichpage=1

Naqref,

du har just räddat min kväll! :wink:

mvh Michael

Användarvisningsbild
Timbre

Inläggav Timbre » 2005-08-06 20:10

IngOehman skrev:Kan tillägga att jag inte gillar att kommentera diskussioner som pågår på ett annat forum på detta, men någon såg till att jag inte var välkommen på hifi-forum. Jag tror hans nick börjar med Tim... :wink:

En retroaktiv hypotes skulle man kunna säga. Svaret finns i låsta arkiv...8)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-08-06 20:15

Ingen hypotes. Det är fakta.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-08-06 20:15

Timbre skrev:
IngOehman skrev:Kan tillägga att jag inte gillar att kommentera diskussioner som pågår på ett annat forum på detta, men någon såg till att jag inte var välkommen på hifi-forum. Jag tror hans nick börjar med Tim... :wink:

En retroaktiv hypotes skulle man kunna säga. Svaret finns i låsta arkiv...8)

Och du vill inte delge oss "din sanning" då?

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-08-06 20:30

Jag kan förstå båda parter. Om man tycker "något" och är hemma hos någon så vill man kanske inte "avrätta" uppställningen på plats av hänsyn. Fast det låter ju som om diskussionen kunnat undvikas i efterhand om den hade skett på plats. Samtidigt om man tycker att man fått orättvis kritik eller någon feltolkning osv. av sin anläggning även om man inte ens har konstruerat delar av den så tar många det som om man lika gärna kunde kritisera dom för sitt val av flickvän eller fru. Vare sig man tillverkar eller bara satt ihop sin anläggning så är man ju i regel nöjd med grejorna, möjligen vill man bli nöjdare.
Om man får fråga IÖ då:
Om det nu inte var inspelningarna det hängde på och inte högtalarna heller, vilken är då den vanligaste felorsaken enligt dina erfarenhet till en för "smal" ljudbild? Placering, reflexer etc?
Har ni i F/E lyssning haft apparater som låter i övrigt "lika" men kunnat skiljas åt emellan pga (för)smal ljudbild?

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-08-06 20:41

Harryup skrev:Om det nu inte var inspelningarna det hängde på och inte högtalarna heller, vilken är då den vanligaste felorsaken enligt dina erfarenhet till en för "smal" ljudbild? Placering, reflexer etc?
Har ni i F/E lyssning haft apparater som låter i övrigt "lika" men kunnat skiljas åt emellan pga (för)smal ljudbild?

Det lät väl som att den felorsaken som denna tråd uppkom pga var genom för smal uppställning... Men det finns säkert fler svar.

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-08-06 21:02

Nejdå, ljudbilden var alldeles precis lagom bred, nämligen så bred som inspelningen ville att den skulle vara.

Det är en bra bredd för den som vill höra hur inspelningen låter, men kanske en dålig bredd för den som vill höra en bredare ljudbild än den på inspelningen. Fast en färgning som leder till upplevelsen av en bredare ljudbild kommer sannolikt att leda till en smalare ljudbild på inspelningar med holofonisk breddkvalitet.

Jag föredrar när saker återges, alltså spelas som de är, och därför upplevelsen blir väldigt olika mellan olika inspelningar :P , än när man färgar mot ett ideal (som man tror man har) så att alla inspelningar blir likare varandra och därför tråkigare att lyssna till. :cry:

Vh, iö

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-08-06 21:25

IngOehman skrev:Nejdå, ljudbilden var alldeles precis lagom bred, nämligen så bred som inspelningen ville att den skulle vara.

Det är en bra bredd för den som vill höra hur inspelningen låter, men kanske en dålig bredd för den som vill höra en bredare ljudbild än den på inspelningen. Fast en färgning som leder till upplevelsen av en bredare ljudbild kommer sannolikt att leda till en smalare ljudbild på inspelningar med holofonisk breddkvalitet.

Jag föredrar när saker återges, alltså spelas som de är, och därför upplevelsen blir väldigt olika mellan olika inspelningar :P , än när man färgar mot ett ideal (som man tror man har) så att alla inspelningar blir likare varandra och därför tråkigare att lyssna till. :cry:

Vh, iö

Men hur var det på Studio Blue och hos (var det Pekka?), med 56or, hade inte uppställningarna varit för tighta? Förutom för arbetsplatsen på Studio Blue förståss.. jag kanske missförstod det hela, gjorde jag?

Mvh Jocke

EDIT: lade in mina egna ord innanför IÖ-quoten..
Senast redigerad av Slartibartfast 2005-08-06 22:00, redigerad totalt 1 gång.
admin

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-08-06 21:31

Dessa har inte Mayro hört, så vitt jag vet.

Användarvisningsbild
Niclas57

Inläggav Niclas57 » 2005-08-06 21:35

IngOehman skrev:Jag föredrar när saker återges, alltså spelas som de är, och därför upplevelsen blir väldigt olika mellan olika inspelningar :P

Just det ja...DU föredrar....
IngOehman skrev: , än när man färgar mot ett ideal (som man tror man har) så att alla inspelningar blir likare varandra och därför tråkigare att lyssna till. :cry:

Vh, iö

Så du menar att alla som inte tycker som dig har fel och bör ändra på sig?
Och är det så att du är den ende högtalarkonstruktör som har rätt och alla andra har fel?

Det är möjligt att jag inte är tillräckligt upplyst och har kanske fel...men då får det väl vara så då.... :wink:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-08-06 21:44

Trevlig ton...

Vaddå "så du menar...". Hur kan du tro att jag menar något så idiotiskt dumt?

Det handlar om att kalla saker för vad de är. Att ha (eller inte ha) subjektiva åsikter är allas rättighet, ALLA har rätt till sin uppfattning.

Men att argumentera att något är objektivt fel på ren spekulation är en helt annan sak.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2005-08-06 21:50, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-08-06 21:49

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-08-06 21:51

Det är MYCKET ovanligt, men jag har för mig att det har hänt faktiskt.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-08-06 21:57

Nicke skrev:Så du menar att alla som inte tycker som dig har fel och bör ändra på sig?
Och är det så att du är den ende högtalarkonstruktör som har rätt och alla andra har fel?

Det är möjligt att jag inte är tillräckligt upplyst och har kanske fel...men då får det väl vara så då.... :wink:

Så du menar att spela upp något som det var tänkt att låta är det som är "udda" och att ändra slumparatat på framförandet (dvs inspelningen) är det normala?
Inom HiFi borde det rimliga vara att uppspelningen ska vara så lika inspelningen som det bara går. Lät det skit vid inspelningen ska det göra det när man spelar upp det också. Om det är HiFi (hög trohet) man menar.
Vill man manipulera steroebredd och annat finns ju apparater för detta. Men få (om några audiofiler) anävnder dom. Istället använder man apparater, högtalare mm med div förvrängningar, låsta i fasta lägen i och med sin konstruktion. Detta för oss över på en ny, fin tråd, som jag ämnar skapa inom någon minut.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Niclas57

Inläggav Niclas57 » 2005-08-06 21:58

IngOehman skrev:Trevlig ton...

Vh, iö

Ber om ursäkt för det.... :oops:

Men jag tycker det har blivit lite för mycket tjafs om Mayros iakttagelser och åsikter om träffen hemma hos dig.
Själv tycker jag inte att det är så mycket att bråka om,Mayro delar med sig av sina upplevelser(som han upplever dessa) och du håller inte med om dessa(det är självklart att du ska svara på det som skrevs och förklara dina åsikter) men det behöver väl inte bli mer bråk för det...

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-08-06 22:04

IngOehman skrev:Dessa har inte Mayro hört, så vitt jag vet.

Ah, jag är med. Jag tänkte på originalinlägget från Alexi. Vad Mayro tycker om saker och ting har jag inte full koll på måste jag säga.

Mvh Jocke
admin

ART

Inläggav ART » 2005-08-06 22:30

Har ni reflekterat över att det nu finns en tråd på HF som är en rektion på denna tråd som i stort är en reaktion på en annan tråd på HF... Är detta rekursion, eller är det bara kvällens Romprovning (sorten i glas, inte i makapärer ... helst :wink:) som får mig att tycka att fenomenet i sig är intressant?

Användarvisningsbild
JonasNilsson

Inläggav JonasNilsson » 2005-08-06 22:55

Har ni reflekterat över att det nu finns en tråd på HF som är en rektion på denna tråd som i stort är en reaktion på en annan tråd på HF... Är detta rekursion, eller är det bara kvällens Romprovning (sorten i glas, inte i makapärer ... helst ) som får mig att tycka att fenomenet i sig är intressant?

Yup.
/Jonas

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-08-07 00:07

Nicke skrev:
IngOehman skrev:Trevlig ton...

Vh, iö

Ber om ursäkt för det.... :oops:

Tack.

Nicke skrev:Men jag tycker det har blivit lite för mycket tjafs om Mayros iakttagelser och åsikter om träffen hemma hos dig.

Själv tycker jag inte att det är så mycket att bråka om,Mayro delar med sig av sina upplevelser(som han upplever dessa) och du håller inte med om dessa(det är självklart att du ska svara på det som skrevs och förklara dina åsikter) men det behöver väl inte bli mer bråk för det...

Du har helt rätt.

Jag har verkligen ingen lust att bråka med Mayro, eller någon annan lika sympatisk människa.

Vad det handlar om är väl bara att några saker (det handlar ju bara om en del av det han skrev) framstår, alla reservationer inkluderade, som FAKTA. Och det är inga små sågningar det handlar om...

Det antyddes att det faktiskt fanns ohyggliga fel tillstädes som jag VET inte finns där överhuvudtaget! Återgivningen av horisontella riktningar tangerar i själva verket stereosystemets potential, och detta inom ett avsevärt större avlyssningsområde än vanligt, och dessutom med bibehållet focus inom hela ljudbilden. Jag har ju ägnat ÅR åt att undersöka och optimera dessa saker.

Sågningarna som framställdes på hifi-magasinet är resultat av en kort lyssning (kanske bara av erfarenheterna av några få medhava skivor dessutom?) och vi hann inte med i närheten av det jag brukar visa under en normal demo.

Ändå är det så, att när man läser det som står i tråden ifråga (mina understrykningar) kan man, trots alla reservationer, inte tolka till exempel...
Mayro skrev:...ÄVEN om tonal karktär är ok enligt MINA öron så blir den sammanpressade ljudbilden lite "massiv" o så vid högre volymer...och på "röstmusik" är detta en ren katastrof rent ut sagt... ...mina klagomål om denna alldeles för "smala" ljudbild hänger där såsom huvudsakligt problem för MIG.. tyvärr även vid bedömmningsnivåerna inom prisklassen...Har hört klart bättre i prisklassen, ocj även billigare faktiskt...

...på annat sätt än att det påstås att systemet ifråga har inte bara fel, utan GRAVA fel rörande ljudbilden.

Jag har faktiskt aldrig någonsin, någonstans tidigare läst en så extrem totalsågning av en ljudbildspresentation! :cry:

Även fraser som...
Mayro skrev:IÖ har en bra bit att vandra med sitt bioljud för att uppnå fotknölarna på JohanB´s bioljud kan jag bara säga...

...är ju oerhört trista att behöva läsa när man har gjort uppställningar med levande musiker kontra surroundåtergivning som folk har gissat fel på! :o

Men nu, när man läser på hifi-forum, så når denna min återgivning enligt tråden alltså inte ens upp till fotknölarna, ens av en annan återgivningsapparaturs förmåga! (Som väl får förmodas vara underlägsen verkligheten redan den...) :cry:

Något som inte når upp ens till fotknölarna av en annan icke perfekt verklighetsavbild, måste vara OERHÖRT dåligt. :? :cry:

Sen avrundas dödsstöten med...
Mayro skrev:Jag har verkligen lagt ner allt JAg kan här för att förklara mig NOGA. Därvid är texten låååång som fasiken. Förlåt mig detta. Men jag anser verkligen mig tvungen att noga förklara mig i varje detalj efter den förmåga jag har. Och jag har gjort mitt absolut bästa här...

...och...
Mayro skrev:...Och vid min gud grabbar. Jag har verkligen gjort mitt allt för att föra fram sakerna på rättvist men ändå korrekt sätt.och ljuger inte eller lindar in heller.

Hoppas ni förstår detta nu.

Kan detta misstolkas?

Kan någon som litar på Mayro tro något annat än att Mayro verkligen upplevde det han skrivit, såsom han skriver det?

Alltså att det handlar om "ren katastrof rent ut sagt" och "inte ens upp till fotknölarna"-kvaliteter?

Orden inte bara står där - det försäkras också att sakerna är framförda på ett rättvist och korrekt sätt, inte förljuget eller inlindat!

Jag vet inte vad jag skall tro, men vad skulle du Nicke tänka, om du surfade in på restaurangforum, och läste det följande, om restaurangen Yzå Mumsida:
matskribenten mat-ro skrev:...maten är verkligen imponerande bra, och upplägget var över förväntan! jag blev glatt överaskad, inte minst över att personalen var trevlig, och här måste jag säga att jag måste ge upp den förutfattade mening jag haft tidigare. Tallrikarna var varma, och att äkta silverbestick erbjöds var verkligen en överraskning. Jag få nog se över min egen besticklåda där hemma. :oops: Och detta inser jag redan under den lilla förrätten!

Rent balansmässigt var förrätten bra balanserad, inte för mycket salt och inte för lite. Det går tydligen att nå samma resultat med olika metoder. De lär ju använda recept på restaurangen, och uppenbart får man ge sig - det fungerar tydligen bra det också. Jag har varit kritiskt tidigare, men nu måste jag erkänna att det kan fungera det också. Kanske lika bra som att köra på känn, som jag gör?

Det finns smolk i bägaren också dock, som tillexempel att köttet som serveras till huvudrätt smakar kloak, det gäller för övrit förrätten också. I synnerhet kycklingen är en katastrof. Inte ens för priset är det anständigt, och en billig restauring är det ju. Ur just denna enda synvinkel alltså.

Jag tror dock att orsaken är att kocken använder för billiga knivar och slevar i köket, jag skyller inte på matlagningskonsten. Skulle vara kul att prova restaurangen med bättre utensilier i köksdomänen.

Totalt sätt mycket imponerande restaurang dock. Pratar hela tiden om husmanskost nu. De överträffade verkligen mina förväntningar. Att smaken skulle vara så balanserad hade jag aldrig trott. Proportionerna mellan olika saker på talalriken var dessutom perfekt i mängd alltså.

Även delar av det franska köket kan de erbjuda, men då det gäller denna gastronomiska riktning så tror jag INTE jag kommer ta upp detta.

Restaurangen har en bra bit att vandra med sin franska kokkonst för att uppnå ens fotknölarna på le chat's franska mat kan jag bara säga...

Jag har verkligen lagt ner allt JAg kan här för att förklara mig NOGA. Därvid är texten låååång som fasiken. Förlåt mig detta. Men jag anser verkligen mig tvungen att noga förklara mig i varje detalj efter den förmåga jag har. Och jag har gjort mitt absolut bästa här.

Och vid min gud grabbar. Jag har verkligen gjort mitt allt för att föra fram sakerna på rättvist men ändå korrekt sätt.och ljuger inte eller lindar in heller.

Hoppas ni förstår detta nu.

Enligt MIN bedömmning så fick denna restaurang OSEDVANLIGT fin kritik i sin prisgrupp. Och jag menar OSEDVANLIGT fin kritik verkligen

Vad säger ni - ska vi boka bord på direkten? :wink: Verkar vara en prima restaurang, eller...

Vad tycker ni?

Vh, iö

- - - - -

Allvarligt talat - jag läser texten på hifi-forum som jag läser den. Den är uppenbart vänligt sinnad, liksom restaurangrecensionen i det ovanstående, men jag kan bara utgå ifrån vad det faktiskt står, och då står det att det mesta är ok, men vissa saker är katastrofalt dåliga...
Baserat på vad alla de som kontaktat mig sagt vet jag att många andra läser texten på samma sätt som jag.

(Kan säga att jag skulle känna mig helt övertygad om att den där restaurangen INTE är värd ett besök. Skulle rent av vara rädd för den...)

Är det verkligen en avrättning som var Mayros mål med skildringen? Om inte, varför berättar han inte det/ändrar sin dödsdom? Det jag citerat står där på hififorum, i detta nu, precis som i citaten ovan. Och om jag har förstått Mayro rätt (från det som står på hifi-forum) räcker inte detta - han är dessutom förbannad på mig för att jag reagerat på hans text, och kanske säger han att jag inte är välkommen til honom, eller hur skall man tolka:
Mayro skrev:...jag bad ÄVEN johan Lindroos att fråga om IÖ ville följa med. Samt ta med sig ev basar osv hit..DVS att jag inbjudit Johan samt IÖ till mitt hem...

...Detta var samtalat med Johan Lindroos om.. Sedan kom bomben på faktiskt.se som en rejäl kalldusch...samt även här...

...Länka detta inlägg nu till faktiskt också så slipper jag ha ett skit mer med detta att göra...

...TACK ni alla som deltagit i att förstöra detta roliga jag hade hoppats på att få anordna..

Ber han mig dra åt h-e? Inte vet jag.

Det som saknas är en dialog. Och hur skall en sådan komma till stånd då?

Jag KAN inte göra några inlägg på hifi-forum. Jag (liksom många andra) är inte välkommna att skriva där, men jag skulle gärna vilja. Alla som vill skriva ovänligheter om mig är uppenbart välkomna där dock, det framgår om inte annat av kommentarer i tråden, men jag får inte försvara mig. Oavsett vad som sagts om mig.

Mayro å sin sida vill tydigen inte vara här och föra en dialog med mig och kanske rent av förklara vad han menade egentligen. Jag vet ju att han inte ville ont, men det som står där, gör det likt förbaskat. Ont alltså.

PPS. Det antyds nu på flera ställen på hifi-magasinet att jag (eller vem?) påstått att Mayro är en oerfaren lyssnare. Han skriver:
Mayro skrev:Att sedan se larvet om att jag skulle sakna erfarenhet av att lyssna är rent så löjligt så man knappt fattar det ens...

För oponera att jag verkligen skulle varit en total nybörjare... Skulle därför jag då INTE få tycka vad JAG vill tycka...

Varfrån denna idé kommer har jag ingen aning. Jag har aldrig påstått något sådant. Är väl medveten om att Mayro är en lyssnare med lång erfarenhet.
Senast redigerad av IngOehman 2005-08-07 01:28, redigerad totalt 2 gånger.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi