Moderator: Redaktörer

Flint skrev:Huh,,, NAD-schemat är inte kul att rita om.
Förklaring till varför jag vill dissekera NAD3020.
Jag vill gå tillbaka i historien och försöka förstå varför en
lyckad konstruktion är just en lyckad konstruktion.
Jag har harvat igenom en del gamla rörklassiker.
Nu är jag inne på 80-talet.
Kanske kommer jag till nutid vad det lider.
i skrev:Flint skrev:Huh,,, NAD-schemat är inte kul att rita om.
Förklaring till varför jag vill dissekera NAD3020.
Aha, du gör grundforskning inför vårt ultimata DIY kraftfulla och transparanta slutsteg !
Johan_Lindroos skrev:Flint, jag har schema på 208:an. Jag har det bara på papper, så jag kan skicka det till dig om jag får din adress. Jag tror att det även är servicemanualen, men jag kan ha fel där för det var längesedan jag tittade bland 208-pappren.

Johan_Lindroos skrev:Flint, jag har schema på 208:an. Jag har det bara på papper, så jag kan skicka det till dig om jag får din adress. Jag tror att det även är servicemanualen, men jag kan ha fel där för det var längesedan jag tittade bland 208-pappren.
Johan_Lindroos skrev:Bra att det kom fram. Då blir det bara att öppna kuvertet och sätta tänderna i det! Eller det kanske trots allt är bäst att inte öppna det, för jag tror som du att det kan bli lite mastodontarbete att simulera hela schemat. Tur att det inte är någon annan än du själv som lurat in dig i det...
Kommentar till 3020, bas- och diskantkurvorna:
NAD brukade förr alltid påpeka* att bas- resp diskanttonkontrollerna bara justerade bas respektive diskant, och lämnade mellanregistret opåverkat. Med de simulerade kurvorna så ser det påståendet inte alls ut att stämma. Eller de sortens tonkontroller kanske kom något senare? Någon som vet mer kringe det?
*Åtminstone stod det så i HiFi-klubbens katalog

hasse skrev:när jag kopplar in skiv spelaren i riaa steget låter det förjävligt. Villken pickup är ingången anpassad för?
Flint skrev:Förklaring till varför jag vill dissekera NAD3020.
i skrev:Aha, du gör grundforskning inför vårt ultimata DIY kraftfulla och transparanta slutsteg !
Flint skrev:Så kan man kanske se det. Jag kallar det nyfikenhet.
Historien finns där. Varför inte använda den som facit
och göra det lätt för sig. Slippa uppfinna hjulet pånytt.
Kalla det gärna lathet. Eller effektivitet.
IngOehman skrev:Jag tror att NAD 3020 varit sensationellt framgångrik som konstruktion av främst två skäl:
1. Den har inga uppenbara fel (den är inte instabil, den är inte ljus eller mörk i klangen (möjligen lite avrundad i ändarna), den är inte brusig eller fult oren), även om den inte heller excellerar på någon punkt.
2. Men: Den spelar SIGNIFIKANT MYCKET starkare utan att klippa, än allas förväntningar, och än andra 2*20W-förstärkare gjorde.
Användare som besöker denna kategori: sammel och 21 gäster