Anläggningar/valuta för pengarna...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sladdbarn

Inläggav sladdbarn » 2012-06-01 14:46

Jag tycker fin-hifi är bedrägeri, vilka fantasisummor saker kostar,
det är inte klokt.

Tycker pris/prestanda är låg på hifi, nä jag inte nöjd med min budget/
diyanläggning även om jag ibland tycker låter hyfsat eller till och med
OK.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-06-01 14:54

Beror ju naturligtvis på vad man jämför med. För de pengar som "stereon" kostar kan man gå på åtskilliga konserter, i alla fall om man har en hygglig anläggning och bor i en någorlunda stor tätort.

Några tycker 20 papp för ett slutsteg är billigt, andra vill inte ens betala den summan för en komplett anläggning. Vi har alla våra prioriteringar här i livet :-)

Min egen anläggning har väl kostat typ 150 tusen, om man räknar med vad som spelar just idag och bortser från alla byten under åren. Hade jag valt idag hade det nog blivit en enkel anläggning för typ 5-10 tusen matad med Spotify - och lagt resten på livekonserter.

/ B

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-06-01 14:54

sladdbarn skrev:Jag tycker fin-hifi är bedrägeri, vilka fantasisummor saker kostar,
det är inte klokt.

OK.

Men visst vore det kul att äga en massa dyrhifi och glazza med, va. Och en massa dyra bilar och andra statusprylar. Jag ser ingen skillnad där. Dyrpryl som dyrpryl.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-06-01 15:07

Flint skrev:
sladdbarn skrev:Jag tycker fin-hifi är bedrägeri, vilka fantasisummor saker kostar, det är inte klokt.

OK.

Men visst vore det kul att äga en massa dyrhifi och glazza med, va. Och en massa dyra bilar och andra statusprylar. Jag ser ingen skillnad där. Dyrpryl som dyrpryl.

Känns dock inte som om värst många som kikar på min rigg skulle tycka det är så mycket dyrpryl över den, även om det kostat en hel del (fel sida 100k). Dyraste komponenten är ju frontarna som är begagnade halv-DIY baserat på ett kit från en källarfirma...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-06-01 15:12

Nattlorden
Ditt mål är kanske inte att imponera och glänsa med statusprylar, eller är det det?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-06-01 15:18

Flint skrev:Nattlorden
Ditt mål är kanske inte att imponera och glänsa med statusprylar, eller är det det?

Nix, det var därför jag ville påtala att det inte bara är glänseprylar som gör att det kan springa upp i pris. Själv blundar jag när jag lyssnar, så...

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-06-01 15:20

Nattlorden skrev:
Flint skrev:Nattlorden

Nix, det var därför jag ville påtala att det inte bara är glänseprylar som gör att det kan springa upp i pris. Själv blundar jag när jag lyssnar, så...

Jag tror att du blundar när du betalar. Cash i näven var det väl. Blir mycket blunda och prassla då.:roll:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-06-01 15:24

Flint skrev:Jag tror att du blundar när du betalar. Cash i näven var det väl. Blir mycket blunda och prassla då.:roll:

Hmm... det är nog bara den ena 218 samt Benchmarken som jag betalat cash, resten har varit kort eller banköverföring så man slipper känna i näven hur mycket det egentligen var. En form av blundande, helt klart.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-06-01 15:26

Att blindtesta kontokort. Inte fel.
Men har du inga riktiga prylar alls då i din sterio?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-06-01 15:31

Flint skrev:Att blindtesta kontokort. Inte fel.
Men har du inga riktiga prylar alls då i din sterio?

Ingen aning vad du räknar som riktigt...

Källa: Sonos via Benchmark eller Pio 668
Försteg: Krell Showcase/Sentec SC-9/Holographic PRE-25/Metavox 201
Inkopplingsbas processor: Carver Sonic Holography H-9AV
Delningsfilter: Ino cr80s
Slutsteg: NAD 208 + 2st NAD 218
Högtalare: Ino pi60s-s + 8st LTS B-1

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-06-01 15:36

Och allt sladdlöst eller törs du inte berätta om dom där häftiga Jormakablarna á 50.000:- per löpmeter?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-06-01 15:40

Flint skrev:Och allt sladdlöst eller törs du inte berätta om dom där häftiga Jormakablarna á 50.000:- per löpmeter?

EKK till basarna, Isoda HA-20 (?) till frontarna, digitalkablar är om jag minns rätt en Harmonic Tech och en AudioQuest, där sitter kanske en Isoda lågnivå någostans, sen är det lite bipackkabel och lite annan SSSK från Clas eller musikaffären eller så.

Isodorna är beg.köp från en kille på Hifiklubben när han slog ihop sin stereo och hemmabio och fick över. Harmonic Techen köptes till Canton Digitalarna, de var väldigt i ropet då. AudioQuesten kommer ur en restlåda i någon butik (TheRock?)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-06-01 15:44

Inte mycket att göra ett Hemma hos-reportage på för HiFi och Musik men det viktiga är ju att ägaren är nöjd.

SOT.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-06-01 15:46

Get a room, you two.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-06-01 15:55

Nattlorden skrev:
Flint skrev:
sladdbarn skrev:Jag tycker fin-hifi är bedrägeri, vilka fantasisummor saker kostar, det är inte klokt.

OK.

Känns dock inte som om värst många som kikar på min rigg skulle tycka det är så mycket dyrpryl över den, även om det kostat en hel del (fel sida 100k). Dyraste komponenten är ju frontarna som är begagnade halv-DIY baserat på ett kit från en källarfirma...

Återigen, priset spelar ingen roll när det gäller "kulprylar" - jag tror nattis har haft rätt kul när denne fixat sin anläggning, precis som nån annan har kul med kablar (Jo jag vet, en viss patrik84, bilder förevigt inetsade.....). Vare sig man går igång på bling bling eller nitty gritty så omfattas det av en hobby som går ut på i stort sett samma saker. Ha kul med teknik och musik :)

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-06-01 15:59

Nyss haft besök av en före detta inoägare som är en väldigt kritisk lyssnare,om anläggningen i vardagsrummet sa han klockrent ljud och vilken djupbas...Han hittade inget att anmärka på förutom rumsresonanserna som jag inte rår över.....

Lite skryt kanske men man behöver höra sånt ibland :) :D

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-06-01 16:01

phloam skrev:Återigen, priset spelar ingen roll när det gäller "kulprylar" - jag tror nattis har haft rätt kul när denne fixat sin anläggning, precis som nån annan har kul med kablar (Jo jag vet, en viss patrik84, bilder förevigt inetsade.....). Vare sig man går igång på bling bling eller nitty gritty så omfattas det av en hobby som går ut på i stort sett samma saker. Ha kul med teknik och musik :)

+1

Vad var och en lägger ner i pengar är upp till var och en. Jag skulle handla HiFi för miljontals kronor om jag hade dom. Vore skitkul att flyga över till Hongkong över några dagar bara för att köpa en ny pickup till vinylsvarven, eller en toppkontakt till röret TT21, eller nåt. Det minsta jag skulle bry mig om med en stärkare för millen eller två vore ljudet.

//

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-06-01 16:36

Det verkar ofta antas att prisvärdhet vad det gäller HiFi bara utgår från ljudkvalitet. Det är smalspårigt. Prisvärdhet kan ju utgå från vad som helst som individen tar med i värderingen av omvärlden.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-06-01 17:38

Och med det inlägget kan vi ju slå fast den rena hobbyaspekten i det hela.

Att allt är -rent personligt- rätt.

Även om jag jag köper en kromad förstärkare bara för att jag tycker det är så härligt att få polera den ibland, så är det helt rätt. Min egen böjelse helt enkelt. :D

Men på trådstartarens fråga har jag helt ärligt svarat att jag tycker min anläggning (och mina tidigare) är prisvärd.
Så länge jag tycker om att lyssna på musik av olika slag och anläggningen inte drar iväg förjävligt i pris kan den inte bli annat än prisvärd.

Men om jag hade lagt 100k+ i pengar, då finns det givetvis en liten möjlighet att jag inte längre tyckte den är prisvärd. Det beror helt på hur mycket mer lyckad jag upplever den än en för 50' eller 10'.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Re: Anläggningar/valuta för pengarna...

Inläggav Ragnwald » 2012-06-01 18:10

zapanasta skrev:1. Ja tycker ni att era stereosystem ger er valuta för pengarna?

2. Har inte lagt ut många kronor utan gått mina egna vägar,...?

3. Hur kan jag veta det då?

1. Det kan du hoppa och klappa dig på.

2. Det har vi förstått.

3. Om vi vet det, så är det ju som sagt bara att fråga.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-06-01 20:57

jag tycker den här samlingen är väldigt fin och måste ha skänkt ägaren mycket glädje

http://www.minhembio.com/calle_jr/9981
Bikinitider

Användarvisningsbild
zapanasta

Re: Anläggningar/valuta för pengarna...

Inläggav zapanasta » 2012-06-01 21:17

Ragnwald skrev:
zapanasta skrev:1. Ja tycker ni att era stereosystem ger er valuta för pengarna?

2. Har inte lagt ut många kronor utan gått mina egna vägar,...?

3. Hur kan jag veta det då?

1. Det kan du hoppa och klappa dig på.

2. Det har vi förstått.

3. Om vi vet det, så är det ju som sagt bara att fråga.

Antar att jag kan va lite provocerande med mina inlägg i bland,skriver att saker låter jättebra som i stort sett bara jag håller på med..

Att jag jämför hit och dit och kommer med absurda uttalanden osv,men jag har rätt bra med kött på benen numera :D

Men det är ju det jag tycker är kul,koppla/riva/gräva i allt jag kommer över för att se vilken kapasitet det finns om man ger grejerna lite tid.. :)

Man kan bli förvånad som sagt ibland

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-06-01 22:20

Det bästa du kan göra zapanasta, för att komma vidare genom hifiträsket, är att ta möjligheterna att besöka forumiter för lyssning på varierande system av god kvalitet.
Hela mitt kunnande baseras på att jag lyckats snika mig till lyssning på de allra bästa systemuppsättningar i rätt miljö, samtidigt som jag flitigt besökte operahus, konserthus, rockfestivaler, jazzklubbar, etc etc.

Att enbart sitta hemma och jämföra anläggningar, säger/ger inte ett jota.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-06-01 22:32

Ragnwald skrev:Det bästa du kan göra zapanasta, för att komma vidare genom hifiträsket, är att ta möjligheterna att besöka forumiter för lyssning på varierande system av god kvalitet.
Hela mitt kunnande baseras på att jag lyckats snika mig till lyssning på de allra bästa systemuppsättningar i rätt miljö, samtidigt som jag flitigt besökte operahus, konserthus, rockfestivaler, jazzklubbar, etc etc.

Att enbart sitta hemma och jämföra anläggningar, säger/ger inte ett jota.

Finns några här på hemmaplan med fina anläggningar så helt borta är jag inte :)

Men skulle såklart vilja lyssna på ex en uppsättning infra x-12 med tillhörande toppar i en bra miljö..

Eller gotlänningens anläggning :)

Dummare än så är jag inte så jag inte begriper att jag skulle bli överkörd av vissa anläggningar :D

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-06-01 22:47

zapanasta skrev:Dummare än så är jag inte så jag inte begriper att jag skulle bli överkörd av vissa anläggningar :D

Men alltså, baskapabla system är verkligen inte hela lyckan.
Fokusera i stället på hur naturligt hela registret klingar ut och uppfattas för din inre referens, som du skaffar dig genom idogt lyssnande på olika system och verkliga konserter irl.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi