Ino pi60s Vs. i32z

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-08-07 00:18

matskribenten mat-ro skrev:...maten är verkligen imponerande bra, och upplägget var över förväntan! jag blev glatt överaskad, inte minst över att personalen var trevlig, och här måste jag säga att jag måste ge upp den förutfattade mening jag haft tidigare. Tallrikarna var varma, och att äkta silverbestick erbjöds var verkligen en överraskning. Jag få nog se över min egen besticklåda där hemma. :oops: Och detta inser jag redan under den lilla förrätten!

Rent balansmässigt var förrätten bra balanserad, inte för mycket salt och inte för lite. Det går tydligen att nå samma resultat med olika metoder. De lär ju använda recept på restaurangen, och uppenbart får man ge sig - det fungerar tydligen bra det också. Jag har varit kritiskt tidigare, men nu måste jag erkänna att det kan fungera det också. Kanske lika bra som att köra på känn, som jag gör?

Det finns smolk i bägaren också dock, som tillexempel att köttet som serveras till huvudrätt smakar kloak, det gäller för övrit förrätten också. I synnerhet kycklingen är en katastrof. Inte ens för priset är det anständigt, och en billig restauring är det ju. Ur just denna enda synvinkel alltså.

Jag tror dock att orsaken är att kocken använder för billiga knivar och slevar i köket, jag skyller inte på matlagningskonsten. Skulle vara kul att prova restaurangen med bättre utensilier i köksdomänen.

Totalt sätt mycket imponerande restaurang dock. Pratar hela tiden om husmanskost nu. De överträffade verkligen mina förväntningar. Att smaken skulle vara så balanserad hade jag aldrig trott. Proportionerna mellan olika saker på talalriken var dessutom perfekt i mängd alltså.

Även delar av det franska köket kan de erbjuda, men då det gäller denna gastronomiska riktning så tror jag INTE jag kommer ta upp detta.

Restaurangen har en bra bit att vandra med sin franska kokkonst för att uppnå ens fotknölarna på le chat's franska mat kan jag bara säga...

Jag har verkligen lagt ner allt JAg kan här för att förklara mig NOGA. Därvid är texten låååång som fasiken. Förlåt mig detta. Men jag anser verkligen mig tvungen att noga förklara mig i varje detalj efter den förmåga jag har. Och jag har gjort mitt absolut bästa här.

Och vid min gud grabbar. Jag har verkligen gjort mitt allt för att föra fram sakerna på rättvist men ändå korrekt sätt.och ljuger inte eller lindar in heller.

Hoppas ni förstår detta nu.

Enligt MIN bedömmning så fick denna restaurang OSEDVANLIGT fin kritik i sin prisgrupp. Och jag menar OSEDVANLIGT fin kritik verkligen

:lol: Det var nog det bästa och roligaste jag läst på detta forum. Mer sånt!!! :lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-08-07 00:29

Tack, men det var inte min avsikt att vara rolig (inte bara i varje fall...) och verkligen inte på Mayros bekostnad.

Jag ville visa att texten faktiskt kan tolkas rätt negativt, trots positiva tillrop i den. Och jag ville visa att det nog är rätt svårt att argumentera att sammanhangen hänger ihop när man å ena sidan extremsågar något (om så bara en del av helheten), samtidigt som man säger att man har varit rättvis, och att recensionen är positiv! :o

Var och en kan ju bedöma hur positiv den är...

Den blir inte ett dugg positivare för att recensenten säger att den är positiv. Det är ju innehållet som bestämmer om den är positiv, inte recensentens recension av recensionen! 8)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-08-07 00:49

IngOehman skrev:Tack, men det var inte min avsikt att vara rolig (inte bara i varje fall...) och verkligen inte på Mayros bekostnad.

Jag ville visa att texten faktiskt kan tolkas rätt negativt, trots positiva tillrop i den. Och jag ville visa att det nog är rätt svårt att argumentera att sammanhangen hänger ihop när man å ena sidan extremsågar något (om så bara en del av helheten), samtidigt som man säger att man har varit rättvis, och att recensionen är positiv! :o

Var och en kan ju bedöma hur positiv den är...

Den blir inte ett dugg positivare för att recensenten säger att den är positiv. Det är ju innehållet som bestämmer om den är positiv, inte recensentens recension av recensionen! 8)

Vh, iö

Självklart är texten negativ, ingen tvekan om det. Men kanske är det ändå ett positivt omdöme ur skribentens perspektiv. Och inte är det väl första gången en recension skrivs där tillverkaren själv inte ges möjlighet att gå i svaromål? Jag tror heller inte folk som läser recensioner i allmänhet är så blåögda att de tar allt som sägs för den sista sanningen. Jag tycker faktiskt inte man behöver störa sin nattsömn över sådant här. Man kan om man väldigt gärna vill, men det är helt onödigt. 8)

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-08-07 00:53

Starkt inlägg IÖ.
Restaurangmetaforen är mycket träffande. Håller med RH.
Jag har på allvar funderat över ditt deltagande på forumet. Å ena sidan har du (och andra på forumet) tålmodigt besvarat mången idiotinlägg och lyckats få flera medlemmar att ompröva sina åsikter . Å andra sidan har jag ofta tyckt att det är som att kasta pärlor åt svin.
Men jag gläds mest åt dem som har fått vidgade vyer. Detta betyder dock inte att du i ett (vällovligt) iver att upprätthålla goda relationer behöver stryka töntarna medhårs. Det gör mig lite ont.
Dimitri
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-08-07 13:34

1. Min inställning är att frågor aldrig är idiotiska. Påståenden kan vara det dock. Och är det alldeles för ofta. Att inte veta är inte idiotiskt, men att anse sig veta när man inte gör det, kan vara det.

2. Så länge man är i livet har man chans att hjälpa till, men jag är nog klart dålig på att stryka medhårs. Fast jag tycker det är ok att andra gör det, i varje fall när det görs av vänlighet och inte för att manipulera, och så länge det inte görs på sanningens bekostande förstås. Och så länge det inte drabbar någon annan.

Men, när man ibland kan hjälpa någon, och då förstås blir glad, :P finns det alltid någon som tycker sig veta att man har dolda agendor, det får man nog lära sig att acceptera... (Säger jag, som bara inte klarar att accptera det! :oops: ).

Nåja...

Kan ingen berätta för Mayro hur hans ord ser ut?

Vh, iö

Användarvisningsbild
JonasNilsson

Inläggav JonasNilsson » 2005-08-07 13:50

Har försökt få mayro att läsa de sista inläggen här, vilket han har gjort nu, har han sagt till mig via PM.
/Jonas
Senast redigerad av JonasNilsson 2005-08-07 17:46, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-08-07 17:03

Skall detta tolkas som att han inte menade något när han inledde sitt reportage med att skriva:
Mayro skrev:ALLA som i våras o så följt trådarna jag deltagit i har nog noterat jag OFTA "rykt ihop" med folk ifrån den Sk "inosvären". (OBS min benämning UTAN elak mening)

Detta runt ett sabla debaterande om dessa små stativare som jag almänt sett kallas "PIP"...

Detta ledde så långt så det till o med blev kalla känslor mellan mig o IÖ personligt.
TYVÄRR var detta en efterföljd jag inte velat haft. Samt en MYCKET trist utveckling för mig personligen eftersom jag INTE någonsin hade för avsikt att skada IÖ personligen eller produkten IÖ skapar o skapat...

Efter samtal med Johan L samt deltagande i lite trådar på faktiskt så kom "signalerna" fram om mitt verkliga beklagande för detta trista som följde efter dessa heta debatter..

Och Ingvar som person visade sig ha en sida som var för mig totalt oväntad faktiskt. Då bråken stog som högst ÄVEN på faktiskt så läste han något som jag skrev där. Och utläste orden såsom dom faktiskt va menade.

Då kom ett litet mess med en fråga OM jag insåg jag faktiskt skadat honom personligen ÄVEN om jag inte menat som så. Jag kortar ner här alla detaljer o återger endast den relevanta biten av detta.

Och självklart inser o insåg jag att ÄVEN om mina intentioner INTE varit personliga så hade jag faktiskt klumpigt samt oövervägt INTE tänkt mig ordens makt i tredje hand eller hur man ska säga det...

Man kan ju undra hur den texten skall tolkas med tanke på vad som kom därefter.

Och vad betyder detta:

Mayro skrev:Samt att jag faktiskt på detta sättet HAR betett mig fel. För att ANDRA beter sig fel gör ju INTE mitt deltagade till RÄTT bara för det.
Jag vill varmt tacka IÖ för detta löst sig idag..Detta har skett mellan oss privat. Och anledningen till att JAG HÄR skriver det jag gör är för att ÖPPET på detta forum där debatterna var påvisa MIN del i att saker blev fel. Samt att därvid GOTTGÖRA den personliga skadan jag faktiskt gjorde mig skyldig till mot IÖ såsom person.
Därför skriver jag här ordet till dig öppet Iö

Förlåt.

Vi kan ha massa olika åsikter om ditt o datt. Men sättet jag använde var o är fel. DU har aldrig sagt ett ord i dessa debatter o därvid borde jag INTE tagit tag i debaterna såsom jag gjorde.

Nu känner jag det bättre då jag får skriva dessa ord öppet här. Jag har länge väntat på detta tillfälle i samband med denna tråd som jag vetat skulle komma. Och till sist fick jag nu tillfället.

personligen har vi redan löst våra tvister. Men tror ändock att detta är nödvändiga ord även här. för att upprätta mitt eget renome o magkänsla av att stå för vad jag säger. SAMT att även stå för att man kan skada folk utan att mena det...

Frågan är hur många gånger det är rimligt att skada folk "utan att man menar det"? Oavsett ursäkter mellan gångerna.

Som sagt - det som saknas är kommunikation.

Något är fel när jag blir förtalad, och sedan blir klandrad (på ett forum där jag inte får skriva) för att jag försvarar mig..
Och här blir jag mött med tystnad av den jag välkomnat som gäst (men som kallade det han hörde för "ren katastrof", "sämre än betydligt billigare system" och "inte ens till fotknölarna"...) när jag försvarar mig från sågningen.

Var detta din plan Mayro? Jag tror inte det, men om du inte svarar är det svårt att veta.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-08-07 17:15

när jag läser tråden på hf.nu så uppfattar jag den som enbart positivt och ev negativa skriverier är helt och hållet subjektiva från mayros sida...problemet är väl att han inte riktigt kan formulera sig på ett korrekt sätt (vilket man om man läser mellanraderna kan tydas att han egentligen endast menar väl)

jag tycker att du överreagerar lite iö, många personer kan inte uttrycka sig skriftligen på "rätt" sätt...och speciellt på detta forum är det ett "jävla" gnäll på att folk inte skriver en roman bara för att det inte går att förkorta när det i själva verket gör det bara man läser lite mellan raderna...

så iö jag tycker du kan gotta dig i mayros lovord :wink:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-08-07 18:24

Ditt inlägg Håkan, är verkligen imponerande.

Mycket bättre och insiktsfullare än jag hade trott. Det är solklart att du har goda intensioner och verkligen kan formulera dig. Jag är väldigt postiv till både dig och det du skriver. Med det finns berättigad kritik på ditt inlägg också:

Din förmåga att få saker att bli bättre är en ren katastrof!

Och jämför man ditt inlägg med ett vettigt sakinlägg kommer det dessutom inte ens upp till anklarna.

Nu vill jag att alla skall veta att jag är ärlig här alltså, och säger bara som det är, så ni skall veta att det inte är något tillrättalagt inlägg det här. Utan ni kan lita på att jag beskriver ditt inlägg precis som det är Håkan.

Vh, iö

- - -

PS. Glöm inte att gotta dig åt de ovanstående lovorden.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2005-08-07 18:29

:D :lol: :D :lol: :D
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-08-07 18:36

satir på hög nivå...

jag ger upp....forumsåpan continues :wink:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-08-07 19:55

Jo, kanske var det satir? Inte skriven som underhållning dock, i varje fall inte bara...

Frågan är: Om du trott det var på allvar, hade du "gottat dig" åt recensionen då?

Med andra ord: Förstår du (om du känner efter ordentligt) att det inte är kul att läsa ord som "katastrof" och "inte ens upp till anklarna", när samma person som gäst på plats i min soffa varit full av idel superlativ?

Vh, iö

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-08-07 20:30

IngOehman skrev:Jo, kanske var det satir? Inte skriven som underhållning dock, i varje fall inte bara...

Frågan är: Om du trott det var på allvar, hade du "gottat dig" åt recensionen då?

Med andra ord: Förstår du (om du känner efter ordentligt) att det inte är kul att läsa ord som "katastrof" och "inte ens upp till anklarna", när samma person som gäst på plats i min soffa varit full av idel superlativ?

Vh, iö

Men va f-n Öhman. Man skulle kunna tro att det var självaste George Lucas som sågat ditt biosystem, att döma av din reaktion. Fattar inte att du orkar bry dig. 8)

ART

Inläggav ART » 2005-08-07 20:31

Kom bara ihåg att inte kritisera Mayro för hans sätt att uttrycka sig...

De som gör det (jag då, t.ex.) blir tydligen snabbt klassade som rasister och nazister. Först av Mayro, sedan av ett helt forum (för att tiga är väl att hålla med?). :roll:

Nej, jag borde väl inte skriva detta. I synnerhet inte här. Fast å andra sidan, varför låta bli? :wink:

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-08-07 20:32

jag förstår naturligtvis dig till en viss del...inget snack om saken!

men fortfarande tror jag inte att han menar så illa som du läser det...naturligtvis hade jag tagit mer "illa upp" om du skrev så...men vid det här laget har vi väl alla lärt oss läsa vad mayro menar då han skriver så där lite burdust och ibland iförståeligt?

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-08-07 20:33

RH, du har rätt.
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-08-07 20:40

Om det är så att han inte menat det han skrivit kunde han ha kontaktat mig och berättat det. Och kanske dessutom gjort klart för andra att så är fallet, men...

Inte ett ljud. :(

Istället avregistrerar han sig här efter "avslutat uppdrag". Väldigt dålig stil tycker jag.

Vh, iö

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-08-07 20:56

IngOehman skrev:Om det är så att han inte menat det han skrivit kunde han ha kontaktat mig och berättat det. Och kanske dessutom gjort klart för andra att så är fallet, men...

Inte ett ljud. :(

Istället avregistrerar han sig här efter "avslutat uppdrag". Väldigt dålig stil tycker jag.

Vh, iö

Nu tror jag iofs att han säkert menade vartenda ord han skrev. Poängen är att jag inte tror att han skrev det han skrev för att vara taskig utan för att det var hans åsikt. Att han inte var ärlig direkt mot dig när ni träffades kan ju bero på att han inte tordes. Men jag tror inte att han egentligen var helt lyrisk och sedan ändå sågade ditt system i sitt reportage bara för att vara elak mot dig. Kan han inte bara få tycka som han tycker och skriva det utan att det blir ett sånt rabalder? Du har ju förklarat på vilka punkter hans invändningar är felaktiga. Varför älta vidare om det? 8)

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-08-07 21:49

ART skrev:Först av Mayro, sedan av ett helt forum (för att tiga är väl att hålla med?). :roll:
Nej, jag borde väl inte skriva detta. I synnerhet inte här. Fast å andra sidan, varför låta bli? :wink:

Att tiga bör inte jämställas med att hålla med. Jag orkar inte läsa alla inlägg i denna debatt varför mitt tigande inte är varken ett medhåll eller mothåll(!).
Men du (ART) kanske syftar till dom som varit aktiva i debatten men som tystnar i just din fråga?

Jag ville härmed bara poängtera att bara för att man tiger så håller man inte med. Inte alltid iaf. Själv har jag ingen uppfattning då jag ej läst ens 1/4.

Peace out, yo'all!
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2005-08-07 21:52

Jag förstår varför inte Ino´s högtalare får recenseras i tidningar utan IÖ först får granska vad som skrivs och rätta till i hans tycke felaktigheter...
--------------------------------------------------

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-08-07 22:06

Va, får de inte? 8O

Det visste inte jag. Tur att du är här och kan berätta. Vem är det som bestämt att det är på det viset? Är det du?

Nu är detta inte någon fråga som kommit upp direkt. Jag har faktiskt bara blivit tillfrågad en enda gång av en hifi-tidskrift om test, och det var många, många år sedan. Då blev jag lovad en god recension redan innan testaren på tidskriften ifråga hade hört högtalarna. "Du behöver inte vara orolig - vi kommer att skriva att de är jättebra!", fick jag veta.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2005-08-07 22:08, redigerad totalt 1 gång.

ART

Inläggav ART » 2005-08-07 22:07

Sant EA, det är precis vad jag menar.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2005-08-07 22:14

Va, får de inte? Shocked

Det visste inte jag. Tur att du är här och kan berätta. Vem är det som bestämt att det är på det viset? Är det du?

Tur att någon kan hålla koll bland allt ordbajseri som förekommer då....så har det framförts i något inlägg för lång tid tillbaka att så är fallet...förstår att det framförs mycke konstigheter bland allt ordbajseri att det är svårt komma ihåg och överblicka allt.

Förövrigt har jag aldrig läst så mycke bortförklaringar till varför just "den" ino uppsättningen inte lät så bra som den borde göra :?
--------------------------------------------------

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-08-07 22:19

rhenrics skrev:Att han inte var ärlig direkt mot dig när ni träffades kan ju bero på att han inte tordes. Men jag tror inte att han egentligen var helt lyrisk och sedan ändå sågade ditt system i sitt reportage bara för att vara elak mot dig. Kan han inte bara få tycka som han tycker och skriva det utan att det blir ett sånt rabalder? Du har ju förklarat på vilka punkter hans invändningar är felaktiga. Varför älta vidare om det? Cool 8)

Jo, så kan det förstås vara.

Okej jag lägger ned. Vi kör väl den tolkningen, nu när han inte kommenterar det själv (tordes han inte vara ärlig när vi träffades törs kanske inte nu heller...).

Slutsats: Han tyckte ljudbilden var "katastrofal" (även dålig jämfört med billigare apparater) och att hemmabiokvaliteterna "inte ens nådde till fotknölarna" av en bra återgivning, säger vi väl då*.

Tycker fortfarande att det är svagt att inte kunna vara ärlig med det när vi träffades isåfall. Att en vuxen människa inte törs vara ärlig är svagt.

Oavsett allting är det extremt tråkigt att något som verkade så trevligt när vi träffades slutar med att man får ett skott i ryggen. Det trodde jag verkligen inte om honom.

Hans tystnad talar för sig själv.

Vh, iö

- - - - -

*Bortsett ifrån att jag har tillförlitlig information som säger det motsatta...
Senast redigerad av IngOehman 2005-08-07 23:39, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2005-08-07 22:34

JockScott skrev:bortförklaringar

Är det en bortförklaring eller rättelse?
Amatörakustiker, utnämd av Niclas enmansklubb

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2005-08-07 23:06

IÖ skrev:
Slutsats: Han tyckte ljudbilden var "katastrofal", och hemmabiokvaliteterna "inte ens till anklarna". Tycker fortfarande att det är svagt att inte kunna vara ärlig med det när vi träffades isåfall. Att en vuxen människa inte törs vara ärlig är svagt.
Oavsett allting är det extremt tråkigt att något som verkade så trevligt när vi träffades slutar med att man får ett skott i ryggen. Det trodde jag verkligen inte om honom.

De flesta människor är nog försiktiga med att komma med kritik öga mot öga, särskilt om man är hembjuden till en konstruktör.
Jag tror att det vore en alltför "socialt" provocerande situation.
100% ärlighet funkar inte människor emellan :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-08-07 23:16

IngOehman
Jag förstår din reaktion. Du vill ha en rak och öppen konstruktiv diskussion och känner dig lurad.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-08-07 23:32

Ja, just så är det.

Jag avskyr dessutom feghet. Ja menar, att folk är rädda för tigrar, ormar och huliganer är väl rimligt, men att inte våga vara ärligt och rak i en dialog är svagt. För att inte tala om att inte ens delta i dialogen.

Men jag tänker inte ha några flera sömnlösa nätter över det här. Jag har väl lärt mig lite om människor i varje fall.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-08-07 23:48

När jag fick skit och blev illa bahandlad som säljare gick jag ner i källaren och vrålade och slog sönder tomma pappkartonger. Jag höll på tills jag var tvungen att skratta åt mig själv. Då gick jag upp och var mig själv igen. Förnedringen låg kvar nere på slagfältet bland de massakrerade kartongliken.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-08-08 00:09

:lol:

Tack för tipset. Tror jag tittar lite på animal planet istället. Det blir man ju nästan alltid glad av. :P

Åhh - jippie, det är ju apor på TV! :wink:

Vh, iö

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi