Varför finns inte den perfekta förstärkaren

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2012-06-04 17:41

gumma säljer gungstol med inlärda sniderier i sitsen.

(sant :oops:)
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-06-04 21:03

IngOehman skrev:Grattis till att du har hittat ditt sound! Och nästan gratis också.

Grattis att du har hittat ditt sound också, om än kanske inte lika nästan gratis.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-06-04 21:07

Flint skrev:Jag har en väldigt nära perfekt förstärkare nu. LM3886 med NAD3020-filtret. Den låter tillräckligt bra dvs. saknar de trisseproblem jag fullständigt hatar typ transientkvaddad diskant. Den har ordentligt mer än tilllräcklig hög uteffekt, 2x50W. Och, den är nästan gratis. 200-300 spänn eftersom det mesta i den är återvunnet elände. Kan fan inte bli mycket bättre i mina öron och mitt sinne.

Seså. sluta med tramset nu och åter till något trevligt som glöder. ;-)

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-06-04 21:17

Harryup skrev:
Flint skrev:Jag har en väldigt nära perfekt förstärkare nu. LM3886 med NAD3020-filtret. Den låter tillräckligt bra dvs. saknar de trisseproblem jag fullständigt hatar typ transientkvaddad diskant. Den har ordentligt mer än tilllräcklig hög uteffekt, 2x50W. Och, den är nästan gratis. 200-300 spänn eftersom det mesta i den är återvunnet elände. Kan fan inte bli mycket bättre i mina öron och mitt sinne.

Seså. sluta med tramset nu och åter till något trevligt som glöder. ;-)

mvh/Harryup

Haha... För att kunna bekämpa sin fiende är det bra att kartlägga densamme. I det här fallet en näve grus.

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2012-06-04 23:02

Flint skrev:

En distbox värd namnet är uppbyggd med halvledare. Som Ibanez Tube Screamer.

En gång i tiden ägde jag bl.a. en Boss SD-1 (Super Overdrive Pedal)
med en varm härlig distkänsla som hos en rörförstärkare, den var rätt trevlig.

Dock tycker jag att MXR från tiden före stenåldern :o var en fantastisk distpedal. Misstänker att den står sig rätt bra fortfarande även om den är ifrån ifrån 1979 :):):):):):

MXR tycker jag är en distpedal värd namnet. :) :wink:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-06-04 23:15

verdad skrev:Flint skrev:

En distbox värd namnet är uppbyggd med halvledare. Som Ibanez Tube Screamer.

En gång i tiden ägde jag bl.a. en Boss SD-1 (Super Overdrive Pedal)
med en varm härlig distkänsla som hos en rörförstärkare, den var rätt trevlig.

Dock tycker jag att MXR från tiden före stenåldern :o var en fantastisk distpedal. Misstänker att den står sig rätt bra fortfarande även om den är ifrån ifrån 1979 :):):):):):

MXR tycker jag är en distpedal värd namnet. :) :wink:

Det är mer morr och jävlaranamma i MXR och den distar i både klippkretsen med germaniumdioderna och i IC-kretsen LM741 som slår i taket. Det kan nog göra en del av skillnaden. Boss SD-1 har jag inte vrålkollat men tror att den bara distar med IC:n motkopplad med ett motriktat kiseldiodpar precis som Tube Screamern. Lite osäker där men det är mycket som påverkar det som kommer ut ur fyrtolvlådan.
Senast redigerad av Flint 2012-06-05 08:33, redigerad totalt 1 gång.

resolution

Inläggav resolution » 2012-06-04 23:19

I vilket avseende kan du hävda att di har en närmast perfekt förstärkare. Viljen testmetod ligger till grund för det påståendet?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-06-04 23:29

resolution
Vem frågar du?

resolution

Inläggav resolution » 2012-06-04 23:37

Jag har endast sett en som uttryckt sig så. Känns det inte vid?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-06-04 23:39

Nej. Jag hänger inte med. Prata i klartext.

resolution

Inläggav resolution » 2012-06-04 23:48

Sviktar minnet? Delcitat taget från tidigare inlägg av dig, "Jag har en väldigt nära perfekt förstärkare nu...".

Nå?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-06-04 23:50

resolution skrev:Sviktar minnet? Delcitat taget från tidigare inlägg av dig, "Jag har en väldigt nära perfekt förstärkare nu...".

Nå?

Jaha, du menar den texten. Skriv det då. Jo det stämmer. Den är näst intill perfekt av de anledningar jag nämner i det inlägget. Som jag ser det och det räcker åt mig.

resolution

Inläggav resolution » 2012-06-05 00:02

Första meningen är väl att betrakta som ett påstående. Kan ju misstolkas. Det vore bättre om du var tydligare med hur du uttrycker dig. Tycker i varje fall jag.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-06-05 00:04

resolution skrev:Första meningen är väl att betrakta som ett påstående. Kan ju misstolkas. Det vore bättre om du var tydligare med hur du uttrycker dig. Tycker i varje fall jag.

Står det i den meningen att mitt påstående utgår från ditt perspektiv på perfekt?

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-06-05 00:08

Det finns en speciell tråd för tjafs, föreslår att ni flyttar denna chattliknande konversation dit. Om det nu är viktigt. Eller pm. Här har det dock inget att göra.

/K12
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-06-05 07:49

Gomorron alla hajfidiggare. Har alla sovit gott? Idag verkar det bli en perfekt dag för diskutioner om den perfekte förstärkaren. Solen skiner och inspirationen inspirerar och jag har just slagit igång min prefekte förstärkare och ska just dricka en första kopp av mitt perfekta kaffe.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-06-05 08:21

Flint skrev:Gomorron alla hajfidiggare. Har alla sovit gott? Idag verkar det bli en perfekt dag för diskutioner om den perfekte förstärkaren. Solen skiner och inspirationen inspirerar och jag har just slagit igång min prefekte förstärkare och ska just dricka en första kopp av mitt perfekta kaffe.

Godmorgon själv!

Jag tycker fortfarande att den enda anledningen till att vi inte kan bygga den perfekta förstärkaren är att vi inte kan spesa den! Givetvis under förutsättning att den ska vara säljbar mer i något enstaka exemplar.

Annars är väl Peters spes bra:

Vut=k*Vin för alla frekvenser < 1MHz och Vin<10V; k ställbar mellan 10E-3 och 10E2, eller nå't.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-06-05 08:25

Ja, det är ett vettigt utgångsläge för i alla fall den rent tekniska biten. Men jag skulle nog hellre vilja byta ut "perfekt" mot "optimerad". Då blir det lättare att uppnå målet mot ett någorlunda definierat krav/behov.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-06-05 08:33

Flint skrev:Ja, det är ett vettigt utgångsläge för i alla fall den rent tekniska biten. Men jag skulle nog hellre vilja byta ut "perfekt" mot "optimerad". Då blir det lättare att uppnå målet mot ett någorlunda definierat krav/behov.

OK, kan du inte börja snickra på en optimerad kravspes, då?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-06-05 08:39

PerStromgren skrev:
Flint skrev:Ja, det är ett vettigt utgångsläge för i alla fall den rent tekniska biten. Men jag skulle nog hellre vilja byta ut "perfekt" mot "optimerad". Då blir det lättare att uppnå målet mot ett någorlunda definierat krav/behov.

OK, kan du inte börja snickra på en optimerad kravspes, då?

Mitt pesonliga krav är klart sedan länge och det är kort. Ljudet steget presterar ska inte innehålla något jag retar mig på. Rent tekniskt verkar man kunna uppfylla det kravet på flera olika sätt så detaljerna behöver inte bli spikade.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-06-05 08:48

Flint skrev:Ljudet steget presterar ska inte innehålla något jag retar mig på.

Mmmm. Scen från hifiaffärn.

Flint: Jag vill köpa en förstärkare som har ett ljud som jag inte retar mig på!
Försäljaren: Eh, va? Hur ser sådana ut?
Flint: Det ska väl du veta, det är du som är säljare!
Försäljaren (ropande bakåt ini butiken): Chefen, jag har en galning här, kan du komma och prata med honom?

:D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-06-05 09:03

Haha. Dålig säljare. Han skulle förstås ha sagt. "OK, då sätter vi igång och lyssnar. Det enda sättet att avgöra hur det låter". Det skulle i alla fall jag ha sagt som svar på en så tydlig indikation. Men jag skulle aldrig säga som kund att "Det ska du veta som säljare".

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-06-05 09:42

Flint skrev:Haha. Dålig säljare. Han skulle förstås ha sagt. "OK, då sätter vi igång och lyssnar. Det enda sättet att avgöra hur det låter". Det skulle i alla fall jag ha sagt som svar på en så tydlig indikation. Men jag skulle aldrig säga som kund att "Det ska du veta som säljare".

Skoja bara, Flint, skoja bara! :)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-06-05 09:47

Det implementerar väl också musikvalet.

Med fel skiva så skulle i alla fall jag reta mig på allt ljud som kommer från steget. 8)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-06-05 09:47

PerStromgren
Jag vet men det gav mig chans att få fram min synpunkt ännu bättre. Tack! :wink:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-06-05 09:49

aisopos skrev:

Det implementerar väl också musikvalet.

Med fel skiva så skulle i alla fall jag reta mig på allt ljud som kommer från steget. 8)

Javisst. Som säljare frågade jag vilken musik kunden ville höra. Ännu bättre var när dom själva hade med sig skivor att lira. Det underlättade mitt jobb.

Ett vanligt svar när jag frågade vilken musik kunden ville höra var "Klassisk musik". Då frågade jag "Lyssnar du mycket på klassisk musik?". Förvånansvärt ofta blev då svaret "Nej, men då hör man ju hur det verkligen låter" varvid min reaktion blev "jo, det är nog sant men är det inte bättre att vi spelar något som mer är din vanliga musik". Det brukade funka alla tiders.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-06-05 10:37

Flint skrev:Ett vanligt svar när jag frågade vilken musik kunden ville höra var "Klassisk musik". Då frågade jag "Lyssnar du mycket på klassisk musik?". Förvånansvärt ofta blev då svaret "Nej, men då hör man ju hur det verkligen låter" varvid min reaktion blev "jo, det är nog sant men är det inte bättre att vi spelar något som mer är din vanliga musik". Det brukade funka alla tiders.

Ett gammalt problem som lever kvar än idag. På mässor och i affärer spelas det musik som annars mycket sparsamt spelas hemma. Och varför ska man bedöma efter sådan musik?

I min ungdom hade jag själv en anläggning som på klassisk musik och jazz spelade skjortan av en kompis´anläggning. Men lade han på en Stones- eller Zappa-skiva försvann min anläggning i dammet av hans.

Och vilken musik tror du jag lyssnar mest på? Ja, inte är det mäss-jazz...

/ B

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-06-05 12:03

Kunder spelar bara orgel och kanoner 8)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-06-05 12:48

Bill50x skrev:I min ungdom hade jag själv en anläggning som på klassisk musik och jazz spelade skjortan av en kompis´anläggning. Men lade han på en Stones- eller Zappa-skiva försvann min anläggning i dammet av hans.

:D :D :D :D

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-06-05 13:11

Flint skrev:
IngOehman skrev:

Grattis till att du har hittat ditt sound! Och nästan gratis också.

Grattis att du har hittat ditt sound också, om än kanske inte lika nästan gratis.

Jag har inte ens letat efter att sound. ;) Jag vill helst slippa sådana.

Jag åsyftade det du skrev om hur du gillar effekten av filtreringen a'la NAD
3020, och det du historiskt skrivit, flera gånger, om att du inte tycker om hur
förstärkare med rak tonkurva låter.

- - - - -

resolution skrev:I vilket avseende kan du hävda att di har en närmast perfekt förstärkare. Viljen testmetod ligger till grund för det påståendet?

Flint skrev:resolution
Vem frågar du?

resolution skrev:Jag har endast sett en som uttryckt sig så. Känns det inte vid?

Flint skrev:Nej. Jag hänger inte med. Prata i klartext.

resolution skrev:Sviktar minnet? Delcitat taget från tidigare inlägg av dig, "Jag har en väldigt nära perfekt förstärkare nu...".

Nå?

Flint skrev:Jaha, du menar den texten. Skriv det då. Jo det stämmer. Den är näst intill perfekt av de anledningar jag nämner i det inlägget. Som jag ser det och det räcker åt mig.

Det räcker för mig med och jag är som sagt glad å dina vägnar.

Flint skrev:
resolution skrev:Första meningen är väl att betrakta som ett påstående. Kan ju misstolkas. Det vore bättre om du var tydligare med hur du uttrycker dig. Tycker i varje fall jag.

Står det i den meningen att mitt påstående utgår från ditt perspektiv på perfekt?

Dagen efter:

PerStromgren skrev:Annars är väl Peters spes bra:

Vut=k*Vin för alla frekvenser < 1MHz och Vin<10V; k ställbar mellan 10E-3 och 10E2, eller nå't.

Flint skrev:Mitt pesonliga krav är klart sedan länge och det är kort. Ljudet steget presterar ska inte innehålla något jag retar mig på. Rent tekniskt verkar man kunna uppfylla det kravet på flera olika sätt så detaljerna behöver inte bli spikade.

Spännande utveckling i tråden...

Vad jag hade lite svårt att få ihop är hur DC - 1 MHz kan vara ett vettigt
utgångsläge - samtidigt som en snäv filtrering ändå ges epitetet "perfekt",
baserat på preferenser för det sound det genererar...

Så jag tycker Flint löste det rent språkliga elegant när han bytte "perfekt" till
optimerad!

- - -

Ett apparat som är optimerad, kan ju vara optimerat för just en person, t ex
Flint, och tillgodose även preferenser om ett sound som kan skapas med en
ordentlig bandpassfiltrering av ljudet.

Frågan är dock om man inte behöver skilja mellan optimeringar för en mera
objektivt inriktad återgivning (alltså en vars defnition i mindre grad blandar in
enskilda individer) och en som handlar om att optimera visavi någon individs
preferenser. Hitta favvo-soundet.

Eftersom det är olika saker kan det finnas en poäng med att hitta olika sätt
att uttrycka vägarna, så de inte blandas samman.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum