Ino pi60s Vs. i32z

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-08-08 18:07

Blue skrev:Max Headroom: Fel. Lite beroende på vilka tidningar man läser så händer det ganska ofta att produkter får kritik i relativt stor omfattning. Kolla t.ex. Hifi Choice.

HiFi choice har jag inte läst. Men du har faktiskt rätt! Dom svenska tidingarna är väldigt genrösa med beröm, medan utländska är bättre (men inte sagt att dom är seriösa på något sätt).
Ett exempel är mitt eget slutsteg som belv sågat i den illaluktande tidningen stereophile. Lustigt nog är dom lyssningsintryck som redovisas i tidningen helt fiktiva, dvs påhittatde och/eller inbillade.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-08-08 18:16

Blue skrev:Jag talar ju inte om censur i ordets striktaste bemärkelse som du kanske förstår (införs DET på faktiskt så skulle i princip sajten kunna hamna i rättsliga problem)

Bortsett din skumma skämtsamma tolkning av begreppet cencur så undrar en fundersam forumadministratör vad som skulle kunna hända rättsligt (inte för att vi öht funderar på det) om vi införde censur (d v s förhandsgranskning av alla inlägg innan de publiceras)?
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-08-08 18:18

E skrev:
Mayro är som du säger inte någon George Lucas, men hans ord
kanske betyder mycket ändå för folk, ska vi säga dem med andra
ljudideal och/eller mindre HiFi-upplysta? Känner inte alls till hans
ställning, men nog verkar det som att han försöker att informera
andra om hur olika högtalare presterar, samt att de lyssnar på
honom?

Då är det ju väsentligt att han funderar över de "nyansskillnader"
som kan finnas mellan olika uttryck, samt att han är tydlig med när
han pratar om jämförelser med andra (kraftigt färgade?) högtalare
respektive jämförelser med verkligheten, och lika tydlig med när
han pratar om hur vissa inspelningar låter respektive hur själva
högtalarna
presterar.

Det är möjligen intressant att ta i beaktande alla dessa parametrar som inverkar på det ljud som erhålls. Men att det skulle vara väsentligt att alla på HF och i övriga världen får reda på hur bra Öhmans högtalare egentligen är och att all obefogad kritik mot dem som kan tänkas dyka upp var- och närsomhelst genast måste bemötas med korrekta fakta, det håller jag inte med om. Om det finns folk som okritiskt väljer att lyssna på vad någon säger om något, så är det faktiskt deras val.
Senast redigerad av rhenrics 2005-08-08 18:25, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-08-08 18:23

Naqref™ skrev:
Blue skrev:Jag talar ju inte om censur i ordets striktaste bemärkelse som du kanske förstår (införs DET på faktiskt så skulle i princip sajten kunna hamna i rättsliga problem)

Bortsett din skumma skämtsamma tolkning av begreppet cencur så undrar en fundersam forumadministratör vad som skulle kunna hända rättsligt (inte för att vi öht funderar på det) om vi införde censur (d v s förhandsgranskning av alla inlägg innan de publiceras)?

Inte ett jota. Ägarna till ett privat diskussionsforum har all juridisk rätt i världen att moderare/censurera alla postade inlägg på deras forum, utan någons som helst motivering! 8)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-08-08 18:27

Flint skrev:Skulle inte IngOehman och Mayro kunna sköta den här meningslösa diskussionen via PM så kunde vi andra öppet diskutera mer konstruktiva saker som exempelvis HiFi.

Eller är det nyfikenhet på bråket och slagsmålen som ger tittarsiffror. Det kanske är så forumdeltagarna trivs bäst. Som såpapublik?

dimitri skrev:Nej det kan de inte. IÖ är inte på HF (ofrivilligt)
Mayro är inte här (frivilligt)

Ganska bekvämt, eller hur?

D

1. Jag välkomnar en dialog med Mayro, antingen här öppen, eller via PM eller allra helst per telefon (med förhoppningen att det är svårare att missförstå varandra den vägen). Men som Dimintri skriver så är jag inte välkommen på hifi-forum.

Här på faktiskt (där ALLA är välkomna, och åsiktsdiktatur helt lyser med sin frånvaro = man får tycka vad man vil utan att bli utslängd) vill inte Mayro kommentera något tydligen. :( Jag har inte hans telefonnummer (och vet heller inte om han skulle blir sur om jag ringde). Jag tror han har mitt telefonnummer dock, och kan därför säga att han är hjärtligt välkommen att ringa!

Ring mig gärna Tobbe! Jag tror inget ont om dig, men din tystnad förvånar mig väldigt.

2. Det är riktigt att Mayro lite i förbifarten sade att han inte "tänker ge sig in i några tekniska diskussioner". Men...

För det första tycker jag detta är något helt annat än att "inte berätta ärligt vad man upplever" (vilket ju är nödvändigt om jag skulle kunna spela andra relevanta exempel).

För det andra klargjorde jag att jag GÄRNA diskuterar vad helst de önskar, och att hela poängen med en sådan här träff ju är att vi är ärliga mot varandra och pratar igenom saker. Om jag minns rätt möttes detta uttalande med ett leende bara.

Jag tolkade det som att det gick fram att jag verkligen inte vill ha en massa hemlighetsmakerier och falskhet. Inte kan väl ett leende betyda "det kan du ju tro..."?

Hursomhelst - om du Tobbe verkligen tror på det du skrev så måste du komma hit igen (och denna gång vara ärlig och säga vad du tycker!).

Fast dessförinnan är det väl min tur att hälsa på dig? Som jag skrev tidigare - båda Johan och jag är lediga, när kommer vi ned? (Och jag kommer att säga precis vad jag tycker till dig Tobbe, men inte hänga ut dig på något forum! :wink: )

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2005-08-09 03:00, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

ART

Inläggav ART » 2005-08-08 18:31

Naqref™ skrev:

Det korta svaret är att en forumägare kan välja fritt vad som skall/bör/får publiceras (givetvis är olagligt innehåll olagligt, men ansvarsfrågan -- i synnerhet med censurgranskning innan publicering -- är lite luddig). Fritt fram för vilken form av censur som helst, alltså. Det är inte (vilket många verkar tro) frågan om någon otillåten inskränkning av yttrandefriheten.

Hur trevligt det är ... är en helt annan sak. :wink:

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-08-08 18:44

IngOehman skrev:
Flint skrev:Skulle inte IngOehman och Mayro kunna sköta den här meningslösa diskussionen via PM så kunde vi andra öppet diskutera mer konstruktiva saker som exempelvis HiFi.

Eller är det nyfikenhet på bråket och slagsmålen som ger tittarsiffror. Det kanske är så forumdeltagarna trivs bäst. Som såpapublik?

Nej det kan de inte. IÖ är inte på HF (ofrivilligt)
Mayro är inte här (frivilligt)
Ganska bekvämt, eller hur?
D

1. Jag välkomnar en dialog med Mayro, antingen här, öppen, via PM eller allta helt per telefon (med förhoppningen att det är svårare att missförstå varandra den vägen). Men som Dimintri skriver så är jag inte välkommen på hifi-forum.

Här på faktiskt (där ALLA är välkomna, och åsiktsdiktatur helt lyse med sin frånvaro = man får tycka vad man vil utan att bli utslängd) vill inte Mayro kommentera något tydligen. Jag har inte hans telefonnummer (och vet heller inte om han skulle blir sur om jag ringde). Jag tror han har mitt telefonnummer dock, och kan därför säga att han är hjärtligt välkommen att ringa!

Ring mig gärna Tobbe! Jag tror inget ont om dig, men din tystnad förvånar mig väldigt.

2. Det är riktigt att Mayro lite i förbifarten sade att han inte "tänker ge sig in i några tekniska diskussioner".

För det första tycker jag detta är något helt annat än att "inte berätta ärligt vad man upplever" (vilket ju är nödvändigt om jag skulle kunna spela andra relevanta exempel), och för det andra klargjorde jag att jag GÄRNA diskuterar vad helst de önskar, och att hela poängen med en sådan här träff ju är att vi är ärliga mot varandra och prata igenom saker. Om jag minns rätt möttes detta uttalande med ett leende bara.

Jag tolkade det som att det gick fram att jag verkligen inte vill ha en massa hemlighetsmakerier och falskhet. Inte kan väl ett leende betyda "det kan du ju tro..."?

Hursomhelst - om du Tobbe verkligen tror på det du skrev så måste du komma hit igen!

Fast dessförinnan är det väl min tur att hälsa på dig? Som jag skrev tidigare - båda Johan och jag är lediga, när kommer vi ned? (Och jag kommer att säga precis vad jag tycker till dig Tobbe, men inte hänga ut dig på något forum! :wink: )

Vh, iö

Hm jag har för mig att du var välkommen till hififorum(det var en annan diskussion som jag inte komihåg) men att du totalvägrade att bli medlem där.

Är det fråga om missförstånd 8O . Det skulle varit trevligt att ha dig på hififorum också :D Vad skulle världen vara utan dig Ingvar :D
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2005-08-08 19:13

Vilken härva...

En skärva till i härvan:

Blue: Jag tycker - som medlem i bägge forumen - att det är väsentligt lägre i tak på hififorum och moderatorerna har en något otrevligare ton. Jag kikar knappt in där längre i och för sig men ser iallafall att där är en del precis lika insnöade som här. Och det är lika, precis lika, trist att läsa i Mayrotråden om hur illa funtade Faktiskt.se medlemmar är och vilket ryggdunkeri om "hur bra vi är jämfört med dem".

Men, precis som här finns det folk som säger på hififorum att man ska vara försiktigt med att döma och, mycket riktigt, påpekar att många är medlemmar även här som där.

Jag har PM:at lite med ett flertal (fyra) som är medlemmar i bägge forumen och vi är faktiskt alla överens om att stämningen är öppnare och trevligare här. Därmed INTE sagt att vi alla drar jämnt men även om trådarna tenderar att dra ut in absurdum ibland så finns det utrymme för sin åsikt - något jag upplever att det inte finns i samma utsträckning på det andra forumet. Dock tycker jag att flertalet av medlemmarna är precis lika goa som här.

Vad gäller det här ärendet tycker jag att det är lite synd att Mayro och Ingvar inte fick en chans att reda ut det lite på egen hand. Jag tycker Ingvar dragit lite hög växel på kontentan av Mayros originaltråd - precis som flertalet andra här så läste jag det som att han var klart imponerad av Ino Audios högtalare; vad gäller kritiken som riktades mot dem så är det ju lite stick i stäv med vad han säger samtidigt som jag läste lite mellan raderna om vad han egentligen tyckte vilket överlag var väldigt positivt. Jag brukar i och för sig fördelstolka i sådana fall och jag tror dessutom varje sund människa förstår att det var hans högst subjektiva åsikt (som han absolut får ha) samtidigt som jag inte heller drar för höga växlar på kritiken mot hur de presterade, lika lite som jag sväljer allt beröm med hull och hår.

Dock tycker jag det är ett rent skit att gömma sig bakom undanflykter som att "man är dålig på att skriva" och när man sedan får kritik för vad man påstår ta och avregistrera sig och sitta och tjura och söka tröst på ett annat forum istället för att stå för - eller klargöra - sin åsikt. Det om något är OMOGET. Kan du inte stå för din tråd - låt bli att skriv en då Mayro!!!

Dock tycker jag han borde komma tillbaka och stå för det han säger oavsett om det blir konsensus eller inte, för mig är han alltid välkommen.

Att sedan säga att Ingvar iklätt sig en ledande roll inom Faktiskt stämmer ju inte alls - att just denna tråden har honom som ena parten i trätan gör ju att han måste exponera sig själv - antagligen mer än han själv hade önskat.

Vad gäller frågan om hans kompetens, så visst skall den ifrågasättas! Jag tror dock att de flesta som träffat Öhman är någorlunda överens om att han besitter en djup och gedigen kunskap inom detta område. Hittills har jag inte träffat på någon som är mer kunnig eller som har samma förmåga att förklara sin ståndpunkt kring sina fakta så gemene man förstår - om man väljer att tro på't är en annan femma. Men i mina öron är han bland de trovärdigaste personerna inom denna branschen. Han baserar inte sin åsikter på flum utan fakta, fakta som han är duktig på att klä i ord, vilket inte kan sägas om alla andra. Att det sedan, givetvis, finns många andra kompetenta personer inom branschen förringar varken Ingvar eller dem.
Inaktiv

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-08-08 19:19

ART skrev:
Naqref™ skrev:

Det korta svaret är att en forumägare kan välja fritt vad som skall/bör/får publiceras (givetvis är olagligt innehåll olagligt, men ansvarsfrågan -- i synnerhet med censurgranskning innan publicering -- är lite luddig). Fritt fram för vilken form av censur som helst, alltså. Det är inte (vilket många verkar tro) frågan om någon otillåten inskränkning av yttrandefriheten.

Hur trevligt det är ... är en helt annan sak. :wink:

Sicken osis för alla som inte tycker som IÖ och LTS då, nu kan ju redaktörerna dra igång en censurkampanj utan att komma i kläm med lagen! Skönt att jag inte kommer vara drabbad helt enkelt.. ;)

Mvh Jocke

PS Detta inflikande ska helt tas på oseriösaste allvar möjligt! DS

PPS Blue, det var ju trist att du tröttnade på att vara här, men om du inte ville vara här "då" -varför här nu? Tror du att du kan rätta till något eller har du något otalt med någon? PPS
admin

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-08-08 19:52

:lol: Men vad är dettta. En del tycker det är högt i tak på hififorum och en del tycker det är högt i tak här. Bägge grupperna säger samtidigt att det är nästan diktator fasoner på vardera forum, ja säger ju de.

Själv då? Tja mina vänner när det inte är sådant här bråk så tycker jag att det är högt i tak på bägge forum. OK att det är lite annorlunda här än där. Men herregud så tråkigt man skulle haft om bägge forumen skulle varit likartade :D
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2005-08-08 20:56

Jomen, herre guuud, alltså Mats :roll: det var ju lite så jag menade...

:wink:

Det sups ju kål i bägge lägren liksom assåba, typ.
Stormar friskt i vattenglasen både här och där...
Inaktiv

ART

Inläggav ART » 2005-08-08 22:20

Mmmm. Kål. Själv blev jag just klar med en laddning kålpudding. Fina grejor, kål.

Kål och flygande pajer på flera forum, men restaurangreferat bara på ett.

Ett forum där stor indignation råder över att någon skulle kunna vara bättre på att tänka och förstå än andra, samt hejapåanda runt dem som är bättre på att spela fotboll än andra. Ett annat forum där det nu (jaja, jag är skyldig) diskuteras matlagning.

Plus att det trots allt, mitt i bruset, på båda forumen ventileras en del klart relevanta åsikter och ståndpunkter.

En sak är säker. Tråkigt behöver man ju inte ha.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-08-08 22:32

pingvinlakrits skrev:Jomen, herre guuud, alltså Mats :roll: det var ju lite så jag menade...

Det sups ju kål i bägge lägren liksom assåba, typ.
Stormar friskt i vattenglasen både här och där...

Ja men mina undersåtar förstår mer när jag Gud berättar det :D (översatt dåren mats missade ditt inlägg :wink: :lol: :D )

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-08-08 22:34

ART skrev:Mmmm. Kål. Själv blev jag just klar med en laddning kålpudding. Fina grejor, kål.

Kål och flygande pajer på flera forum, men restaurangreferat bara på ett.

Ett forum där stor indignation råder över att någon skulle kunna vara bättre på att tänka och förstå än andra, samt hejapåanda runt dem som är bättre på att spela fotboll än andra. Ett annat forum där det nu (jaja, jag är skyldig) diskuteras matlagning.

Plus att det trots allt, mitt i bruset, på båda forumen ventileras en del klart relevanta åsikter och ståndpunkter.

En sak är säker. Tråkigt behöver man ju inte ha.

nej verkligen inte. Detta blir nog en film. Cruise kommer att spela huvudrollen (jag) och kanske Nicolson spelar IÖ? :lol:

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2005-08-08 23:22

Blue skrev: Vad är det som gör att man på faktiskt.se inte kan få skriva vad man tycker utan att få Öhman och hela LTS-Sverige mot sig i en aggressivt laddad stenkastning?

Med den limes infinita kunskap som Ing_Oehman förefaller ha kring ljudåtergivning är det ju rimligt att ställa mycket höga krav avseende den tekniska argumentationen i kritik som riktas mot hans konstruktioner. Därför blir 'bevisbördan' högre här än på Hifixxxxxxxforum.nu.

Vh

Tog bort onödigt provokativ text.

/naqref
11010000

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-08-08 23:35

Mr_Ekan skrev:...Hifixxxxxxxxxforum.nu.

Vh

Är det ett nytt forum eller en tråkig omskrivning? Hur mkt man än ogillar "de andra" måste man verkligen ta upp något så magstarkt som hänt för en kort tid sedan? Att skämta om namnet är väl ok, men det där var banne mig lite väl.

Mvh Jocke

Gjorde samma ändring här.

/naqref
admin

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2005-08-08 23:35

Angående censur: Jag skrev "i princip" eftersom jag också (nej, jag är inte jurist) känner till att man som webbsida i praktiken kan komma undan med vad som helst. Dock är jag ganska övertygad om att det även för en privat sida i så fall krävs att det tydligt framgår att censur kan komma att göras. (Strunt samma egentligen, detta är ganska OT).

Angående "högt till tak" på faktiskt vs. hififorum: Det vore kanske fel att dra alltför långtgående slutsatser av bara denna tråd eftersom det var ett tag sedan jag hängde här mer frekvent, det har "ni" rätt i. Ni som menar att moderatorerna griper in i en högre grad på hififorum har nog också rätt. Men grejen är ju att dessa "ingripanden" allra oftast handlar om att en tråd börjar handla om något annat än ursprungsfrågan (och därför bör tas upp i en annan tråd), eller att tråden flyttas till den kategori där den hör hemma så att den är lättare att hitta. Detta är, i mitt tycke, en mycket harmlös form av "ingripande" som främst har effekten att forumet blir mer lättöverskådligt. Det sektliknande samtalsklimatet i den här tråden: Öhmans aggressioner över att någon lyssnat på hans högtalare och inte gillat precis exakt allt han hört, och inte minst allt detta "vi vet bäst"-snack från flera av er andra, det är i mitt tycke något helt annat.

Slartibartfast: Jo, jag drog in här igen för att det skrevs om tråden på hififorum och jag blev smått förundrad över vad jag hörde talas om. Inte så jättemärkligt kanske? Varför är du själv här förresten?

Öhman: Hur blev det, några reflektioner på mina funderingar? LTS-killarna på hififorum propagerar å det varmaste för att man ska ställa frågor till dig här direkt istället för att ta omvägen via dom, men det blir ju knivigt om man inte får några svar... (Jag kan väl tillägga att jag inte för en sekund betvivlar att du är en mycket skicklig högtalarkonstruktör och att dina högtalare är mycket bra. Tyvärr har jag inte fått tillfälle att lyssna på dom själv dock. Mer svårt har jag kanske att förstå att du titulerar dig själv "chefsideolog").

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-08-08 23:44

Blue skrev:Angående censur: Jag skrev "i princip" eftersom jag också (nej, jag är inte jurist) känner till att man som webbsida i praktiken kan komma undan med vad som helst. Dock är jag ganska övertygad om att det även för en privat sida i så fall krävs att det tydligt framgår att censur kan komma att göras. (Strunt samma egentligen, detta är ganska OT).

(OT) Det är inte frågan om att "komma undan" med ett forum som detta. Du har missuppfattat yttrandefriheten fullständigt.

Yttrandefrihet innebär att du inte kan bli åtalad för vad du säger (eller skriver). Eventuell censur i ett forum som detta bryter inte mot någon yttrandefrihet.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2005-08-08 23:58

Jaha nu har man plöjt igenom denna mastodonttråd och imorgon får man väl kika lite på HF (synd att man inte kan svara där dock).

Jag kan mycket väl förstå IÖ reaktion och framför allt med den eminenta liknelsen med resturangen :D och jag kan även förstå att det var nog inte Mayro´s mening att det skulle framstå som det gör. Synd att Mayro försvann så snabbt bara :(

Det tråkiga i sammanhanget är ju att många lyssnar på Mayro och hans enorma kunskaper som han säger sig ha. Konsekvensen av detta blir att INO alsterna kan få dåligt rykte samt minskad försäljning (men det var väl det du ville ha IÖ :wink: ).

Jag är alldeles övertygad att INO är något för mig, ofärgat eller färgat, bra som fan låter det i alla fall :D .

Hoppas källaren i Täby fortfarande är öppen för demo när man ska hämta sina högtalare?

Nehe, nu måste man gå och lägga sig.

Godnatt alla LTS:are och icke LTS:are och alla andra faktiskt.se & HF medlemmar.

MVH Kribban
Miljö-alarmist

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2005-08-09 00:01

Blue:
Helt ok, då förstår jag hur du tänker :wink: .

Men faktum kvarstår; på hififorum sållas medlemmarna innan de får (på nåder alltså) bli medlemmar. Här på faktiskt är alla välkomna, personligen vill jag se alla "läger" campa här - debatterna blir ju lite friskare då.
Sedan kan man ju bli avstängd här med - men då ska man ju ta i ...

Ska man sedan ifrågasätta någon enskild persons kompetens så bör man göra det med saklig kritik och väl riktade frågor. Endast så kan man ju göra en egen bedömning av någon persons kunskap.
Inte ifrågasätta för ifrågasättandets skull - vilket en del tenderar att göra med "vem är det som säger att du har rätt?" utan att ha en aning om den man ifrågasätter har en gedigen forskar- eller yrkesbakgrund eller bara är självlärd hemmapulare. En person som riktar kritik mot någon annans kunnande utan att ha köttsår på benet eller uttrycker sig så icke-konstruktivt undrar iallafall jag om den själv vet något eller om den personen bara "stör" sig på att någon verkar ha ett hum om något (svensk jantelag eller ren avundsjuka).

Ifrågasätt gärna! Själv erkänner jag glatt att jag inte kan speciellt mycket om hifi (än) men ju mer jag fått förklarat desto enklare blir det att göra rimliga bedömningar av folks inlägg baserat på hur de klargör sina faktamässiga ståndpunkter, inte på hur de munhuggs.

Låt den som är oskuld kasta den första tobleroneasken!
Inaktiv

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2005-08-09 00:08

Hoppsan Kribban,
hoppas du inte kände dig påhoppad av mitt inlägg som skrevs innan du postade...

...håller med dig för övrigt :wink:
Inaktiv

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-08-09 00:15

Den enda instanser som inte får cencurera något är Statliga och kommunala(hit räknas även landstingen) dito. Undantaget är censuren för biografer. För webforum, tidningar och andra så är det fritt om de själva vill censurera vad de vill. Man kan hävda att det kanske inte är riktigt jusste men det är en annan sak. När det gäller förhandsgranskande censur (det som eg är censur) som är det rätt vanligt på webben så är det den som censurerar som är ansvarig för vad som slinker igenom. Om det inte förekommer någon förhandsgranskning (som här exempelvis) så är det den individ som gör inläggen som är personligt ansvarig för vad där står.

I a f så anledningen till varför faktiskt.se finns är just för att det var inte fritt att säga sin mening på hf.nu. Så vi startade detta för att alla skulle kunna diskutera fritt. De som kom hit först var just de som inte fick uttrycka sig fritt där så det är kanske inte så konstigt att vi blev en motpol. I a f så är det vårt koncept att inte stänga ute någon för deras åsikter (möjligen en temporär avstängning för hur man uttrycker dem kan bli aktuellt i absolut värsta fall) och inte neka någon att säga vad de tycker. Det håller vi hårt på och det sviker vi aldrig.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-08-09 00:55

Blue skrev:Slartibartfast: Jo, jag drog in här igen för att det skrevs om tråden på hififorum och jag blev smått förundrad över vad jag hörde talas om. Inte så jättemärkligt kanske? Varför är du själv här förresten?

Jag är inventarie på detta forum. Det märkliga är ju att du kommer in efter att "hört om en tråd" och dissar den. Detta efter du kommit fram till att forumet inte är för dig utan för IÖ och hans gelikar (förlåt om du tycker jag tog i vid denna benämning).

Men klart, du får jättegärna* göra det du vill, jag bara kände det var lite krystat och ville ställa frågan.

Mvh Jocke

*Är det bara jag som småskrattar litet när jag skriver jättegärna? Jag vill alltid skriva jättehjärna, men har inte haft mod nog att göra det än. Snart kanske det kommer... :cry:
admin

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-08-09 01:25

Max_Headroom skrev:
Blue skrev:Max Headroom: Fel. Lite beroende på vilka tidningar man läser så händer det ganska ofta att produkter får kritik i relativt stor omfattning. Kolla t.ex. Hifi Choice.

HiFi choice har jag inte läst. Men du har faktiskt rätt! Dom svenska tidingarna är väldigt genrösa med beröm, medan utländska är bättre (men inte sagt att dom är seriösa på något sätt).
Ett exempel är mitt eget slutsteg som belv sågat i den illaluktande tidningen stereophile. Lustigt nog är dom lyssningsintryck som redovisas i tidningen helt fiktiva, dvs påhittatde och/eller inbillade.

Hur vet du att de var påhittade och inbillade?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-08-09 03:40

Är också nyfiken på detta.

Fast mera nyfken är jag på vilket slutsteg det rör sig om.

Alldeles bortsett från detta, är en allmän synpunkt att man bör läsa det som Atkinson skriver (både med avseende på hans kommentarer om mätprestanda och hans lyssningsintryck). Han brukar vara en mycket pålitlig och omdömesgill lyssnare.

Men, man bör nog ta respektive "lyssnarrecensents" (oftast någon annan än Atkinson) synpunkter med en STOR nypa salt i Stereophile. Några av deras lyssnare är nästan befriade från omdöme. Skall man trots allt försöka extrahera någon information från dessa texter (som normalt inte skiljer sig så mycket från texter i svensk hifi-press) bör man ha olika filter för olika recensenter. Vissa av dem saknar all förmåga att skilja kvaliteter från även ganska allvarliga färgningar. (Inga namn nämnda.)

Den som läst Sterophile under många år märker att redan valet av lyssnare är en sorts sortering. Ju sämre apparat - desto "generösare" lyssnare används, således att goda vitsord skall ha större odds att uppstå.

Atkinson själv är en av de mera kritiska och testar huvudsakligen de bättre apparaterna. När han råkar skriva om en apparat med tveksammare kvaliteter kan bilan därför falla betydligt tyngre än vanligt. Har man bara rätt filter på, så kan man nog bedöma rätt bra ändå.

Det finns i själva verket dom som menar att det är viktigare att se VEM som fått lån sina öron till en apparat i Stereophile, än att läsa vad han tycker om testobjektet. :wink:

Själv lämnar jag den hypotesen utan egen kommentar. 8)

Vh, iö

- - - - -

PS. Någonstans har jag läst att NAD 208 blev illa sågad i Stereophile. :o

Är det någon som vet om det stämmer, och isåfall var (om någonstans) man kan hitta testen?
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2005-08-09 08:46

Apropå recensioner:

Det är väl lite som med biorecensenter; det gäller att hitta någon som har samma smak. En del toppfilmer (i mitt tycke) sågas ju friskt eftersom recensenten inte förstår filmen eller ens gillar den typen av film. En del "toppfilmer" kan ju jag somna ifrån efter fem minuter...
Inaktiv

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2005-08-09 10:24

pingvinlakrits skrev:Hoppsan Kribban,
hoppas du inte kände dig påhoppad av mitt inlägg som skrevs innan du postade...

...håller med dig för övrigt :wink:

Det är behövs mycket mycket mer för att jag ska känna mig påhoppad 8)

MVH Kribban :D
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2005-08-09 11:32

IngOehman skrev: Någonstans har jag läst att NAD 208 blev illa sågad i Stereophile. :o

Är det någon som vet om det stämmer, och isåfall var (om någonstans) man kan hitta testen?
Jag gissar att det som vanligt är någon som blandat ihop den med 218, som testades av Robert J. Reina Vol.22 No.8 August, 1999:
http://www.stereophile.com/amplificatio ... index.html
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-08-09 13:22

mats skrev:
Max_Headroom skrev:

Hur vet du att de var påhittade och inbillade?

1. Förstärkaren i fråga har testats under betydligt mer seriösa former än tidningen gjort. Den fick kritik då också, men av helt annan karraktär och kritiken var mer bagatellartad, inte som en dirket avrättning av såväl den aktuella konstruktionen som märket som sådant.

2. Jag har förstärkaren själv. Inget av dom allvarliga fel som enligt tidningen "hördes direkt" och "mycket tydligt" hörs alls hemma hos mig. Kringutrustnignen jag har torde inte vara sämre än den tidningen använde, möjligen högtalarna (som jag inte vet vad tidningen använde, min kan altså vara bättre!).

3. Det finns inget tekniskt stöd för dom påstådda lyssningsintrycken. Den andra testen som nämns i punkt 1 ovan, har dock visst tekniskt stöd som verkar rimligt i förhållande till dom påpekanden av ljudet som görs.
Rent allämnt brukar det finnas ett tydligt samband mellan lyssningintryck och mätdata. Det saknas i princip helt i steroephiles rencension.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-08-09 13:23

Vad är det för slutsteg ni talar om? 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi