Moderator: Redaktörer
Svante skrev:Hmm, hifi och kompressor i samma mening. Det går ju inte.
Vad vill du göra med den?
Jocke skrev:Almen skrev:Bäst vore väl med additiv kompression, det verkar ju kunna funka väldigt snyggt.
Menar du när man smyger in den komprimerade signalen så man behåller topparna från den oprocessade? Parallellkompression va? Ja, det funkar ofta fint!
Jocke skrev:Almen skrev:Bäst vore väl med additiv kompression, det verkar ju kunna funka väldigt snyggt.
Menar du när man smyger in den komprimerade signalen så man behåller topparna från den oprocessade?
Flint skrev:Jocke skrev:Almen skrev:Bäst vore väl med additiv kompression, det verkar ju kunna funka väldigt snyggt.
Menar du när man smyger in den komprimerade signalen så man behåller topparna från den oprocessade? Parallellkompression va? Ja, det funkar ofta fint!
Hur har du testat det? När funkar det inte?
Nattlorden skrev:Rörbaserad mikrofonförstärkare kanske? Har kört andra instrument genom min vid musikinspelning, även syntar, så det borde gå bra på färdig musik också om man hittar en stereovariant eller skaffar två.
Almen skrev:Jocke skrev:Almen skrev:Bäst vore väl med additiv kompression, det verkar ju kunna funka väldigt snyggt.
Menar du när man smyger in den komprimerade signalen så man behåller topparna från den oprocessade?
Jo, precis. Om nu "syftet är att man skall höra även svagare partier när man befinner sig i en annan del av huset, utan att dom starka partierna blir för starka" så borde det vara det bästa.
Jocke skrev:Flint skrev:Jocke skrev:Almen skrev:Bäst vore väl med additiv kompression, det verkar ju kunna funka väldigt snyggt.
Det beror ju på vad man vill åstadkomma om det funkar eller inte...! Vill man använda kompressorn kreativt och åstadkomma ett sånt där vanställt pumpande tekno-sound är detta nog ingen bra idé!
Jocke skrev:Almen skrev:Jocke skrev:Almen skrev:Bäst vore väl med additiv kompression, det verkar ju kunna funka väldigt snyggt.
Jo, precis. Om nu "syftet är att man skall höra även svagare partier när man befinner sig i en annan del av huset, utan att dom starka partierna blir för starka" så borde det vara det bästa.
Jag tror vi har diskuterat detta tidigare här... vill minnas att parallellkompression med fördel kunde användas på symfonisk musik. En symfoniorkester kan vara jäkligt högljudd men också nästan helt tyst. Live är det en otroligt mäktig upplevelse som kanske inte passar "passiv lyssning" - antingen är det "tyst" eller jäkligt högt...
Flint skrev:Jocke skrev:Flint skrev:Jocke skrev:Almen skrev:Bäst vore väl med additiv kompression, det verkar ju kunna funka väldigt snyggt.
Det beror ju på vad man vill åstadkomma om det funkar eller inte...! Vill man använda kompressorn kreativt och åstadkomma ett sånt där vanställt pumpande tekno-sound är detta nog ingen bra idé!
Hur har du testat det? Du skriver "Ja, det funkar ofta fint!". Jag frågar eftersom jag kan lära mig något här eftersom jag inte har testat den funktionen själv. Fler än jag är säkert intresserade.
Jocke skrev:Flint skrev:Jocke skrev:Flint skrev:Jocke skrev:Almen skrev:Bäst vore väl med additiv kompression, det verkar ju kunna funka väldigt snyggt.
Hur har du testat det? Du skriver "Ja, det funkar ofta fint!". Jag frågar eftersom jag kan lära mig något här eftersom jag inte har testat den funktionen själv. Fler än jag är säkert intresserade.
Jag beskrev i svaret till Almen hur jag gjort. Jag skulle vilja påstå att försiktig parallellkompression behåller trovärdigheten i instrumentklangen då topparna inte bearbetas (nåja, lite då kanske...)^^
Jocke skrev:Har spelat in akustisk gitarr genom att splitta signalen och leda den ena genom en lätt limiter och den andra genom en kompressor och tycker att det låter bättre än den "torra" signalen men det kan ju ha att göra med att jag inte precis är någon virtuos på gura...![]()
Jocke skrev:Ska vi ta det härifrån?Jocke skrev:Har spelat in akustisk gitarr genom att splitta signalen och leda den ena genom en lätt limiter och den andra genom en kompressor och tycker att det låter bättre än den "torra" signalen men det kan ju ha att göra med att jag inte precis är någon virtuos på gura...![]()
Flint skrev:Jocke skrev:Ska vi ta det härifrån?Jocke skrev:Har spelat in akustisk gitarr genom att splitta signalen och leda den ena genom en lätt limiter och den andra genom en kompressor och tycker att det låter bättre än den "torra" signalen men det kan ju ha att göra med att jag inte precis är någon virtuos på gura...![]()
Hur mixade du signalerna? Blev det rent additivt?
Jocke skrev:Flint skrev:Jocke skrev:Ska vi ta det härifrån?Jocke skrev:Har spelat in akustisk gitarr genom att splitta signalen och leda den ena genom en lätt limiter och den andra genom en kompressor och tycker att det låter bättre än den "torra" signalen men det kan ju ha att göra med att jag inte precis är någon virtuos på gura...![]()
Hur mixade du signalerna? Blev det rent additivt?
Nivåmässigt är det svårt att beskriva vilka proportionerna som funkar men den komprimerade ska vara lägre för att det inte ska uppfattas som komprimerat. Sen beror det så klart också på hur hårt man komprimerar - ju hårdare kompression desto lägre nivå för någorlunda ohörbarhet...
Praktiskt använder jag min preamp (Aphex 207D) som Di box eller använder en tappning, "Send" på mixern och lägger ihop dem från varsin kanal.
Flint skrev:...
Ja, ja, men hur gjorde du testet som motiverar din ståndpunkt. Det är det jag frågar efter. Praktiska test. Fel eller rätt är ointressant. Det viktiga är din egen motivation för din egen åsikt. Delge den. Om du gör det respekterar jag dig men om du slingrar dig inte.
Flint skrev:Ragnwald skrev:Trisskompressor blir fint.
Tror jag med. Men hellre rms-normalisering.
Johan_Lindroos skrev:Men då ska du ju ha en bra kompressor istället!
- Factum Cadenza
Det är den enda jag skulle vilja kalla för att ha HiFi-kvalitéer.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 35 gäster