Moderator: Redaktörer
Stereotypen skrev:Jag bytte för en tid sedan cd-spelare och detta har rest vissa frågeställningar hos mig.
Med den förra spelaren hördes mer av "mikrodetaljer". Ett exempel är från skivan "Diana Krall-live in paris" och låten "case of you". Med min förra spelare så hördes klapprande av stolar och hostningar från publiken mycket tydligt. Med min nya spelare så finns dessa ljud där men man får höja volymen och koncentrera sig mer för att höra dem. Kan detta bero på att min nuvarande spelare har bättre dynamik och de små små detaljerna ej lyfts fram på samma sätt?
Stereotypen skrev:Javisst kan det vara på det viset!![]()
Jag har dock börjat vänja mig vid den nya spelstilen och hittar helt klart andra fördelar med den nya spelaren. Jag saknar dock mikrodetaljerna som jag hade med den förra spelaren.
Nattlorden skrev:Stereotypen skrev:Javisst kan det vara på det viset!![]()
Jag har dock börjat vänja mig vid den nya spelstilen och hittar helt klart andra fördelar med den nya spelaren. Jag saknar dock mikrodetaljerna som jag hade med den förra spelaren.
Om det är bättre dynamik i den nya, så borde du väl kunna höra mikrodetaljerna likfullt om du skruvar upp lite?
Jocke skrev:Visst kan det bero på dynamiken men likväl kan det handla om nyanser - olika frekvensgång. Microdetaljer som klapprande stolar och hostningar prioriterades väl knappast vid inspelningen...??? Tror att vi är särskilt känsliga för ambienta ljud där örats hörsel är som störst vilket skulle kunna framhäva microdetaljer av den sort du anger.
Jocke skrev:Du har händelsevis inte råkat möblera om eller bytt frisyr samtidigt som spelare?![]()
crion skrev:Din gamla spelare var bättre än den nya?
Förbättringar i dynamik brukar inte ha den effekten du nämner. Framförallt borde du inte behöva koncentrera dig för att höra det du hörde förut. Brukar snarare vara lättare för hjärnan att uppfatta då den känner igen sig.
Edit: kollade din medlemstråd vad som hänt. Din transport är för högjittrig för att DCS kombon skall kunna göra något åt den. Byt till en gammal arcam cd spelare eller om du kommer över en meridian så skall du se att det ordnar sig.
sprudel skrev:Den gamla kan ha haft ojämn frekvensgång, mer betoning i övre registret inkluderat alla kombinatoriska elektriska effekter av sladdar osv. Den nya kan enligt samma argumentation ha ett mindre betonat övre register.
Vad har du för lågnivåkablage? Testa med en annan sladd.
Stereotypen skrev:crion skrev:Din gamla spelare var bättre än den nya?
Förbättringar i dynamik brukar inte ha den effekten du nämner. Framförallt borde du inte behöva koncentrera dig för att höra det du hörde förut. Brukar snarare vara lättare för hjärnan att uppfatta då den känner igen sig.
Edit: kollade din medlemstråd vad som hänt. Din transport är för högjittrig för att DCS kombon skall kunna göra något åt den. Byt till en gammal arcam cd spelare eller om du kommer över en meridian så skall du se att det ordnar sig.
Jo, mycket möjligt att den gamla var bättre som sagt.
Däremot tycker jag att den nya låter naturligare. Den gamla kunde bli lite "too much" på viss "komplicerad" musik medan den lyfte enkel musik som då fick lite extra liv och lyster.
Min transport skall enligt de tester jag sett vara ganska lågjittrig men vem vet?
crion skrev:Stereotypen skrev:crion skrev:Din gamla spelare var bättre än den nya?
Jo, mycket möjligt att den gamla var bättre som sagt.
Däremot tycker jag att den nya låter naturligare. Den gamla kunde bli lite "too much" på viss "komplicerad" musik medan den lyfte enkel musik som då fick lite extra liv och lyster.
Min transport skall enligt de tester jag sett vara ganska lågjittrig men vem vet?
Sony DVPS7700? Har själv haft en och den var ingen höjdare som CD transport. Min gamla Arcam CD7 var betydligt bättre (och halva priset).
PerStromgren skrev:Typen, du har väl en helelektronisk spelare också? Kan du inte kopiera skivan till dess databas och provköra via den spelaren också?
_Fredrik_ skrev:Att olika cd-spelare skulle göra så stora skillnader verkar skumt. Då borde det vara nåt fel på en av dom, typ tydligt tiltad tonkurva. Men jag kan inte säga att jag testat med olika cd-spelare själv. Men jag tror att jag hör dåligt.
Bill50x skrev:_Fredrik_ skrev:Att olika cd-spelare skulle göra så stora skillnader verkar skumt. Då borde det vara nåt fel på en av dom, typ tydligt tiltad tonkurva. Men jag kan inte säga att jag testat med olika cd-spelare själv. Men jag tror att jag hör dåligt.
Mjae. Varför tror man(?) alltid(?) att det är tonkurvan som skiljer när det låter olika bra? Vissa apparater är helt enkelt "tydligare" och det har inte entydigt med frekvensgång att göra. Lyssnar just nu på Krall i mina datorhögtalare och klapprande av stolar, hostningar från publiken etc hörs lika tydligt som i min stereo. "A case of you" är förresten en djäkla skön låt, svårt att koncentrera sig på hur den låter
Om bakgrundsljuden hörs sämre med din nya cd-spelare skulle jag nog fundera på en annan spelare, den nya verkar maskera detaljer.
/ B
Goldfinger skrev:Jag brukar lyssna efter hur bra man klarar att höra information från uppspelningslokalen i fonogrammet, alltså förmågan att urskilja närmickat från avlägsna ljud, ett system som inte klarar detta på ett för mig tydligt sätt blir sällan så realistiskt som jag önskar.
Stereotypen skrev:Den nuvarande spelaren spelar lite mer laidback från högtalarna och bakåt. Jag har dock vant mig vid den nya spelstilen vilken gör att jag kan höja volymen rejält utan att det blir påträngande att lyssna.
Stereotypen skrev:Den nuvarande spelaren spelar lite mer laidback från högtalarna och bakåt.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster