Dynamik vs mikrodetaljer

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Stereotypen

Dynamik vs mikrodetaljer

Inläggav Stereotypen » 2012-06-13 14:42

Jag bytte för en tid sedan cd-spelare och detta har rest vissa frågeställningar hos mig.
Med den förra spelaren hördes mer av "mikrodetaljer". Ett exempel är från skivan "Diana Krall-live in paris" och låten "case of you". Med min förra spelare så hördes klapprande av stolar och hostningar från publiken mycket tydligt. Med min nya spelare så finns dessa ljud där men man får höja volymen och koncentrera sig mer för att höra dem. Kan detta bero på att min nuvarande spelare har bättre dynamik och de små små detaljerna ej lyfts fram på samma sätt?

Richard
Inaktiverad

Re: Dynamik vs mikrodetaljer

Inläggav Richard » 2012-06-13 15:08

Stereotypen skrev:Jag bytte för en tid sedan cd-spelare och detta har rest vissa frågeställningar hos mig.
Med den förra spelaren hördes mer av "mikrodetaljer". Ett exempel är från skivan "Diana Krall-live in paris" och låten "case of you". Med min förra spelare så hördes klapprande av stolar och hostningar från publiken mycket tydligt. Med min nya spelare så finns dessa ljud där men man får höja volymen och koncentrera sig mer för att höra dem. Kan detta bero på att min nuvarande spelare har bättre dynamik och de små små detaljerna ej lyfts fram på samma sätt?

Det kan beror på att din nya spelare är sämre än den gamla.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2012-06-13 15:17

Javisst kan det vara på det viset! :)
Jag har dock börjat vänja mig vid den nya spelstilen och hittar helt klart andra fördelar med den nya spelaren. Jag saknar dock mikrodetaljerna som jag hade med den förra spelaren.

mangs

Inläggav mangs » 2012-06-13 15:43

jag tycker lyssningsjämförelser där man anmärker på olika detaljeringsgrad är intressanta men väldigt farliga. Speciellt i fall där man inte längre har möjlighet att lyssna på en av apparaterna.

Det "intressanta" i mitt resonemang ovan är hur mycket hjärnan kan ställa till det, dels vad det gäller minne och hur dagsformen är men även det fenomen att man lyssnar annorlunda när man lyssnar till vardags jämfört med när man aktivt lyssnar efter skillnader. Detta kan leda både till positiva samt negativa skillnader för det nyta testobjektet men hjärnan är ju känslig för förändring och många finner sig uppskatta det ljudet man vant sig vid tidigare och det krävs en längre tillvänjningsperiod innan man till fullo uppskattar det nya ljudet.

När det gäller subtila skillnader som mellan DACar och CD-spelare spelar lyssningsnivå oerhört mycket roll, Någon dB högre/lägre ljudnivå ger helt annorlunda upplevelse enligt mig.

Därav av det "farliga".

Det är enligt mig mycket svårt (omöjligt) att jämföra två apparater om man inte har tillgång till att lyssna på båda två sida vid sida under en längre tid och dessutom effektivt kan koppla bort alla rationella och emotionella tankar.

Just det faktum att man som lyssnare och entusiast har vissa förväntningar eller önskemål om hur man vill att testet skall gå påverkar hjärnan mer än vad vi vill tro.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-06-13 15:53

Stereotypen skrev:Javisst kan det vara på det viset! :)
Jag har dock börjat vänja mig vid den nya spelstilen och hittar helt klart andra fördelar med den nya spelaren. Jag saknar dock mikrodetaljerna som jag hade med den förra spelaren.

Om det är bättre dynamik i den nya, så borde du väl kunna höra mikrodetaljerna likfullt om du skruvar upp lite?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2012-06-13 16:17

Nattlorden skrev:
Stereotypen skrev:Javisst kan det vara på det viset! :)

Om det är bättre dynamik i den nya, så borde du väl kunna höra mikrodetaljerna likfullt om du skruvar upp lite?

Jo jag hör dem men de tar inte alls lika stor plats i ljudbilden och de är långt ifrån lika tydliga. Det kanske beror på något annat än dynamiken förstås men jag tyckte det lät närmast tillhands.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-06-13 16:22

Visst kan det bero på dynamiken men likväl kan det handla om nyanser - olika frekvensgång. Microdetaljer som klapprande stolar och hostningar prioriterades väl knappast vid inspelningen...??? Tror att vi är särskilt känsliga för ambienta ljud där örats hörsel är som störst vilket skulle kunna framhäva microdetaljer av den sort du anger.

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2012-06-13 16:27

Jocke skrev:Visst kan det bero på dynamiken men likväl kan det handla om nyanser - olika frekvensgång. Microdetaljer som klapprande stolar och hostningar prioriterades väl knappast vid inspelningen...??? Tror att vi är särskilt känsliga för ambienta ljud där örats hörsel är som störst vilket skulle kunna framhäva microdetaljer av den sort du anger.

Det kan ligga något i detta.
Den nya spelaren låter mörkare överlag vilket kan göra att vissa detaljer ej framstår lika tydligt som med den gamla lite ljusare, luftigare spelaren.
När jag kupar händerna bakom öronen så påminner ljudet mera om den gamla spelaren med mer detaljer och luftighet i de högre registren.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-06-13 17:35

Du har händelsevis inte råkat möblera om eller bytt frisyr samtidigt som spelare? :wink: :roll:

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2012-06-13 17:35

Den gamla kan ha haft ojämn frekvensgång, mer betoning i övre registret inkluderat alla kombinatoriska elektriska effekter av sladdar osv. Den nya kan enligt samma argumentation ha ett mindre betonat övre register.
Vad har du för lågnivåkablage? Testa med en annan sladd.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
crion

Inläggav crion » 2012-06-13 17:36

Din gamla spelare var bättre än den nya?

Förbättringar i dynamik brukar inte ha den effekten du nämner. Framförallt borde du inte behöva koncentrera dig för att höra det du hörde förut. Brukar snarare vara lättare för hjärnan att uppfatta då den känner igen sig.

Edit: kollade din medlemstråd vad som hänt. Din transport är för högjittrig för att DCS kombon skall kunna göra något åt den. Byt till en gammal arcam cd spelare eller om du kommer över en meridian så skall du se att det ordnar sig.
100% Digital

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2012-06-13 18:01

Jocke skrev:Du har händelsevis inte råkat möblera om eller bytt frisyr samtidigt som spelare? :wink: :roll:

Nej, möblemanget är det samma och så även frisyren (icke existerande) :wink:

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2012-06-13 18:10

crion skrev:Din gamla spelare var bättre än den nya?

Förbättringar i dynamik brukar inte ha den effekten du nämner. Framförallt borde du inte behöva koncentrera dig för att höra det du hörde förut. Brukar snarare vara lättare för hjärnan att uppfatta då den känner igen sig.

Edit: kollade din medlemstråd vad som hänt. Din transport är för högjittrig för att DCS kombon skall kunna göra något åt den. Byt till en gammal arcam cd spelare eller om du kommer över en meridian så skall du se att det ordnar sig.

Jo, mycket möjligt att den gamla var bättre som sagt.
Däremot tycker jag att den nya låter naturligare. Den gamla kunde bli lite "too much" på viss "komplicerad" musik medan den lyfte enkel musik som då fick lite extra liv och lyster.
Min transport skall enligt de tester jag sett vara ganska lågjittrig men vem vet?

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2012-06-13 18:11

sprudel skrev:Den gamla kan ha haft ojämn frekvensgång, mer betoning i övre registret inkluderat alla kombinatoriska elektriska effekter av sladdar osv. Den nya kan enligt samma argumentation ha ett mindre betonat övre register.
Vad har du för lågnivåkablage? Testa med en annan sladd.

Jo jag kan testa med annan kabel för skojs skull :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-06-13 18:21

Detta är ett vanligt problem. En apparat som komprimerar ljudet kommer ju med automatik att lyfta upp svaga signaler och göra dem tydligare. Men det kan ju lika gärna bero på, som någon skrev, att den gamla apparaten har en betoning rent frekvensgångsmässigt vid de områden där de "saknade" ljuden ligger.

Men det kan lika gärna vara att den nya spelaren faktiskt inte är lika bra på just detta område - även om denna skiner på andra områden.

Bara för någon dag sedan jämförde jag två olika mastringar av en gammal skiva. Den äldre hade något bättre dynamik men ett klickande ljud på en låt var mycket svårt att härleda. Med den remastrade versionen framstod det tydligt att det var någon form av kantslag på en trumma. Eftersom de båda versionerna var likvärdiga rent musikmässigt så föredrog jag faktiskt den remastrade versionen, något som inte ofta händer! Ofta är det så att de remastrade versionerna är tydligare/låter bättre - men utan att det blir bättre musik. Detta är något som även berör olika spelare, man tror de låter bättre men de spelar inte musik bättre.

Som alltid, lyssna och välj med öronen - inte hjärnan eller plånboken :-)

/ B

Användarvisningsbild
crion

Inläggav crion » 2012-06-13 18:23

Stereotypen skrev:

Däremot tycker jag att den nya låter naturligare. Den gamla kunde bli lite "too much" på viss "komplicerad" musik medan den lyfte enkel musik som då fick lite extra liv och lyster.
Min transport skall enligt de tester jag sett vara ganska lågjittrig men vem vet?

Sony DVPS7700? Har själv haft en och den var ingen höjdare som CD transport. Min gamla Arcam CD7 var betydligt bättre (och halva priset).
100% Digital

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2012-06-13 18:31

crion skrev:
Stereotypen skrev:

Sony DVPS7700? Har själv haft en och den var ingen höjdare som CD transport. Min gamla Arcam CD7 var betydligt bättre (och halva priset).

Fast nu kör jag med en Primare cd-31 som transport :)

Egentligen tror jag nog som Bill50x är inne på att det är mina hörselmekanismer som behöver spela in sig/vänja sig med det nya ljudet :)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-06-13 18:42

Typen, du har väl en helelektronisk spelare också? Kan du inte kopiera skivan till dess databas och provköra via den spelaren också?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2012-06-13 19:06

PerStromgren skrev:Typen, du har väl en helelektronisk spelare också? Kan du inte kopiera skivan till dess databas och provköra via den spelaren också?

Jo det skulle jag kunna göra :)
Min Airport express har dock havererat så jag får avvakta lite med detta :cry:
Däremot vore det kul med en musikträff igen, dipolare emellan :wink:

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2012-06-13 19:26

Att olika cd-spelare skulle göra så stora skillnader verkar skumt. Då borde det vara nåt fel på en av dom, typ tydligt tiltad tonkurva. Men jag kan inte säga att jag testat med olika cd-spelare själv. Men jag tror att jag hör dåligt.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
nikeb

Inläggav nikeb » 2012-06-13 20:48

Jag har själv nyss lagt märke till en motsvarande sak. Tidigare hade jag en Primare DVD30 och nu har jag en oppo95. Generellt upplever jag primaren fylligare med mer pondus men oppon mer högupplöst. I en 2ch sacd låt jag har så kommer ett ljud som låter som en manuell dörrklocka i en lägenhet. Med primaren och boende i lägenhet med betongväggar sjöng det ljudet till så högt att jag två gånger gick och öppnade dörren.

Med oppon och trähus med akustikfix som jag har nu så är ljudet mycket mycket svagare. Måste dra på en hel del för att höra det. Så att spelare kan påverka vissa ljud är helt klart även om rummet i mitt fall oxå påverkar.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-06-13 20:53

_Fredrik_ skrev:Att olika cd-spelare skulle göra så stora skillnader verkar skumt. Då borde det vara nåt fel på en av dom, typ tydligt tiltad tonkurva. Men jag kan inte säga att jag testat med olika cd-spelare själv. Men jag tror att jag hör dåligt.

Mjae. Varför tror man(?) alltid(?) att det är tonkurvan som skiljer när det låter olika bra? Vissa apparater är helt enkelt "tydligare" och det har inte entydigt med frekvensgång att göra. Lyssnar just nu på Krall i mina datorhögtalare och klapprande av stolar, hostningar från publiken etc hörs lika tydligt som i min stereo. "A case of you" är förresten en djäkla skön låt, svårt att koncentrera sig på hur den låter :-)

Om bakgrundsljuden hörs sämre med din nya cd-spelare skulle jag nog fundera på en annan spelare, den nya verkar maskera detaljer.

/ B

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2012-06-13 21:05

Bill50x skrev:
_Fredrik_ skrev:Att olika cd-spelare skulle göra så stora skillnader verkar skumt. Då borde det vara nåt fel på en av dom, typ tydligt tiltad tonkurva. Men jag kan inte säga att jag testat med olika cd-spelare själv. Men jag tror att jag hör dåligt.

Mjae. Varför tror man(?) alltid(?) att det är tonkurvan som skiljer när det låter olika bra? Vissa apparater är helt enkelt "tydligare" och det har inte entydigt med frekvensgång att göra. Lyssnar just nu på Krall i mina datorhögtalare och klapprande av stolar, hostningar från publiken etc hörs lika tydligt som i min stereo. "A case of you" är förresten en djäkla skön låt, svårt att koncentrera sig på hur den låter :-)

Om bakgrundsljuden hörs sämre med din nya cd-spelare skulle jag nog fundera på en annan spelare, den nya verkar maskera detaljer.

/ B

Jag tror att min gamla Cd var ganska exceptionell i upplevd detaljeringsgrad och luftighet.
Den nya låter nog ganska likt de flesta spelare.
Nu blev jag sugen på att lyssna på "case of you" för att se om jag uppfattar det likadant idag. :)

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2012-06-13 21:36

Var precis uppe och lyssnade på "case of you" och egentligen saknas det väl ingenting av detaljer. De kommer fram på ett annat sätt helt enkelt. :)

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2012-06-13 21:43

Jag brukar lyssna efter hur bra man klarar att höra information från uppspelningslokalen i fonogrammet, alltså förmågan att urskilja närmickat från avlägsna ljud när de presenteras samtidigt.
Ett system som inte klarar detta på ett för mig tydligt sätt blir sällan så realistiskt som jag önskar.

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2012-06-13 21:53

Goldfinger skrev:Jag brukar lyssna efter hur bra man klarar att höra information från uppspelningslokalen i fonogrammet, alltså förmågan att urskilja närmickat från avlägsna ljud, ett system som inte klarar detta på ett för mig tydligt sätt blir sällan så realistiskt som jag önskar.

Jo jag tycker också detta är viktigt.
Här skiljer sig de olika spelarna åt genom att min gamla Cd-spelare lät mer "framåt" i presentationen. Vid en närmickad inspelning kunde man få intrycket att sångaren satt i knät på en (jobbigt när man spelar Fredde Wadling :wink:).
Den nuvarande spelaren spelar lite mer laidback från högtalarna och bakåt. Jag har dock vant mig vid den nya spelstilen vilken gör att jag kan höja volymen rejält utan att det blir påträngande att lyssna.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-06-14 01:02

Visst finns det små men tydliga skillnader.
Jag har blindtestat Pioneer DV668, PDs06 och Denon multispelare DVD1920, mina alla tre. Med ljudnivån justerad lika, gick de två Pioneererna svårligen att skilja åt, medan Dennonen utmärkte sig med urskiljbart mer skimmer i diskantområdet, i övrigt lika.
Med mina preferenser, anser jag inte Dennonen vara helt korrekt, även om en del subjektivt föredrog det ljudet.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-06-14 09:12

Stereotypen skrev:Den nuvarande spelaren spelar lite mer laidback från högtalarna och bakåt. Jag har dock vant mig vid den nya spelstilen vilken gör att jag kan höja volymen rejält utan att det blir påträngande att lyssna.

Låter som den bättre spelaren.

/ B

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-06-14 09:29

Stereotypen skrev:Den nuvarande spelaren spelar lite mer laidback från högtalarna och bakåt.

Gott tecken på en bättre spelare.

Edit: Bill hann före.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2012-06-14 09:59

Nattlorden skrev:
Stereotypen skrev:Den nuvarande spelaren spelar lite mer laidback från högtalarna och bakåt.

Gott tecken på en bättre spelare.

Edit: Bill hann före.
Varför?
Hifi Is Great Everyday

Nästa

Återgå till Generellt om hifi