Har ni lyssnat på XTZ Sub AMP 1?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mx

Har ni lyssnat på XTZ Sub AMP 1?

Inläggav mx » 2012-06-16 21:22

Jag funderar på att driva Profundus X-2 med två stycken XTZ Sub AMP 1.
Någon som har lyssnat på dessa eller har några åsikter? :)

Användarvisningsbild
dennis

Inläggav dennis » 2012-06-17 00:11

Tycker Sub amp 1 är ok, har i vilket fall inga problem att driva mina 2 SLS10.
Men finns nog PA steg som levererar mer för samma pris, vilket kanske är mer framtids säkert..?

Tycker dock att det är konstigt att man sätter effekt angivelser på 2 ohm när dom inte rekommenderar en så lågt ohm tal??

Richard
Inaktiverad

Re: Har ni lyssnat på XTZ Sub AMP 1?

Inläggav Richard » 2012-06-17 06:08

mx skrev:Jag funderar på att driva Profundus X-2 med två stycken XTZ Sub AMP 1.
Någon som har lyssnat på dessa eller har några åsikter? :)

Jag har en av dessa som driver mina båda subbasar ( numera basreflex ) .

Edit: kör numera med två, blev bättre.
Senast redigerad av Richard 2013-06-16 07:57, redigerad totalt 1 gång.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2012-06-18 13:01

Behövs bara slutsteg eller vill du ha eq/dsp?

Mono eller stereo?

Jag skulle spana in något Behringer Europower slutsteg. De innehåller dock fläkt!

XTZ har ett stereosteg som nog också skulle passa bra.

//Michael

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-06-18 13:06

Mich skrev:Behövs bara slutsteg eller vill du ha eq/dsp?

Mono eller stereo?

Jag skulle spana in något Behringer Europower slutsteg. De innehåller dock fläkt!

XTZ har ett stereosteg som nog också skulle passa bra.

//Michael

Separata slutsteg som du nämner blir förstås bättre.....
Fast då behövs ju ett externt filter eftersom de som sitter inbyggda i hemmabioreceivers ibland är för dåliga och dessutom alltid kopplade i mono.

Jag tror Mx vill använda pre out utgångarna på sin receiver för att köra subbasarna i stereo. Då behövs ett externt filter.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-06-18 15:18

Jag tycker att mx skall kontakta Stefanw i Luleå, han ligger på lite grejer som man kanske kan testa och utvärdera hur det funkar med AVR innan man dissar "dåligheten" med att AVR-recivern sköter delningen.

StefanW har förmodigen kvar ett cr8 som man kan jämföra dåligheten mellan riktigt filter och AVR dito..

Det skulle jag göra iaf, vi musiknördar här uppe brukar hjälpa varann :)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-06-19 07:34

bassman skrev:Jag tycker att mx skall kontakta Stefanw i Luleå, han ligger på lite grejer som man kanske kan testa och utvärdera hur det funkar med AVR innan man dissar "dåligheten" med att AVR-recivern sköter delningen.

StefanW har förmodigen kvar ett cr8 som man kan jämföra dåligheten mellan riktigt filter och AVR dito..

Det jag menade var att dåligheten främst ligger i att du måste köra subbarna i mono. Vill du köra stereo i basen måste du skaffa ett delningsfilter. Sådana finns inbyggda i subbamp 1 , steglösa. Tror det är 24 db okt. också.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-06-19 22:33

Nu har jag hämtat mina X-2 hos bassman. Vilka skönheter. :)

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-06-20 05:03

mx skrev:Nu har jag hämtat mina X-2 hos bassman. Vilka skönheter. :)

Hur många liter är de på ?

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2012-06-20 08:03

Vad finns det för fördelar att köra basen i stereo med en delning vid 80Hz...?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-06-20 08:08

bakerman22 skrev:Vad finns det för fördelar att köra basen i stereo med en delning vid 80Hz...?

Att det finns möjligheter till att kunna höra att något pågår när signalerna ligger i motfas för att du själv inte befinner dig exakt där de släcker ut varandra. Summeras de elektriskt däremot så blir utsläckningen perfekt.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
OliT

Inläggav OliT » 2012-06-20 08:27

Om du behöver något tillfälligt att driva dina profundi med mx, så är det bara att låna mitt par Denon POA-4400A.
Det är ändå ett par veckor bort innan jag har något att driva med dem.

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2012-06-20 15:47

Richard skrev:
mx skrev:Nu har jag hämtat mina X-2 hos bassman. Vilka skönheter. :)

Hur många liter är de på ?

Runt 90 l styck.

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2012-06-20 16:04

Bilder?

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-06-20 16:04

landa skrev:Bilder?

På? :)

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2012-06-20 16:24

Något du tycker är snyggt...

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-06-20 16:28

den där sub ampen, vad har den för delningsfilter, hittar ingen info på hemsidan
Bikinitider

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-06-23 20:30

celef skrev:den där sub ampen, vad har den för delningsfilter, hittar ingen info på hemsidan

Undrar också.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-06-24 13:56

mx skrev:
celef skrev:den där sub ampen, vad har den för delningsfilter, hittar ingen info på hemsidan

Undrar också.

Har för mig att det stod 24 db/ okt. I bruksanvisningen.

Det verkar vara minst 18 / db okt då jag lyssnar, alltså mycket bättre än de gamla zachrystegen med 12 db jag hade förr.
Senast redigerad av Richard 2013-06-16 07:53, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-06-24 21:43

OK. Någon annan som vet?

Användarvisningsbild
tian

Inläggav tian » 2012-06-29 19:15

Den har 24db/ okt.

Tycker att den är riktigt prisvärd faktiskt, det enda som jag saknar är lite mera effekt, driver den med 2 st HFS Subwoofer med bravur , men dom skulle lätt kunna hantera lite mera effekt bara 8)

HFS Subwoofer:

Bild

http://home.online.no/~st-e-tan/hfs-sub/index.html

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-16 07:51

mx skrev:OK. Någon annan som vet?

Har hittat mätningar på subamp 1 : an på en tysk sida.

Den ger 285 watt i 3,6 ohm.

Filterbrantheten är 18/db oktav, verkar vara välgjort.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-16 08:01

Nattlorden skrev:
bakerman22 skrev:Vad finns det för fördelar att köra basen i stereo med en delning vid 80Hz...?

Att det finns möjligheter till att kunna höra att något pågår när signalerna ligger i motfas för att du själv inte befinner dig exakt där de släcker ut varandra. Summeras de elektriskt däremot så blir utsläckningen perfekt.

Monokoppling duger bra om du vill köra litet ljud. Vill du däremot njuta av musik i äkta stereo så låter det bättre med stereo även i djupbasen tycker jag.

Det är för mig lättare att höra tydliga basslingor med äkta stereo även i lågbasen, speciellt om subbasarna står bredvid fronthögtalarna.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2013-06-16 13:52

Richard skrev:
bassman skrev:Jag tycker att mx skall kontakta Stefanw i Luleå, han ligger på lite grejer som man kanske kan testa och utvärdera hur det funkar med AVR innan man dissar "dåligheten" med att AVR-recivern sköter delningen.

Det jag menade var att dåligheten främst ligger i att du måste köra subbarna i mono. Vill du köra stereo i basen måste du skaffa ett delningsfilter. Sådana finns inbyggda i subbamp 1 , steglösa. Tror det är 24 db okt. också.

Nej, det finns inget delningsfilter i XTZ Subamp1. Det finns endast ett lågpassfilter. Högpassfilter för sidosystem/toppar saknas.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-16 14:07

Johan_Lindroos skrev:
Richard skrev:

Nej, det finns inget delningsfilter i XTZ Subamp1. Det finns endast ett lågpassfilter. Högpassfilter för sidosystem/toppar saknas.

Du läser som de blinda slåss...

Inlägget avsåg det inbyggda filtret i subamp 1. Det finns alltså ett delningsfilter inbyggt i xtz subbasförstärkaren. Ett lågpassfilter.
Filterbrantheten är 18 db enligt riktiga mätningar. Det inbyggda lågpassfiltren i xtz låter bättre än det digitala lågpassfiltret i denon 2308 och denon 1507, så man bör köra via pre out från försteget helt ofiltrerat i stereo om möjligheten finns.
Jag har själv två av xtz förstärkarna.
Det är stor skillnad till det bättre att köra äkta stereo i basen.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-06-16 17:43

Vilken tur att Lindroos gjorde sitt inlägg så att inget blev lurad av ditt inlägg Richard!

Visst var det ett bra påpekande?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-16 17:47

MagnusÖstberg skrev:Vilken tur att Lindroos gjorde sitt inlägg så att inget blev lurad av ditt inlägg Richard!

Visst var det ett bra påpekande?

Han läste ju mitt inlägg fel, ju. :?
Jag ville inte lura någon, jag tog för givet att " inbyggd delningsfilter " var ett lågpassfilter, inte både högpass och lågpass. Ett lågpassfilter har ju xtz subamp 1.

Högpass är ju ofta helt onödiga filter att koppla in.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-06-16 17:52

Det kanske är just det att du tycker det som gjorde att ditt inlägg var vilseledande.

Som sagt, du borde tacka Lindroos för påpekandet. Du vill väl inte lura någon av misstag.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-16 18:44

Du hör tydligare vad musikerna spelar om du kör subbasarna i stereo.
Monobas blir mera odefinierade toner.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2013-06-16 19:07

Richard skrev:
Johan_Lindroos skrev:
Richard skrev:

Du läser som de blinda slåss...

Inlägget avsåg det inbyggda filtret i subamp 1. Det finns alltså ett delningsfilter inbyggt i xtz subbasförstärkaren. Ett lågpassfilter.
Filterbrantheten är 18 db enligt riktiga mätningar. Det inbyggda lågpassfiltren i xtz låter bättre än det digitala lågpassfiltret i denon 2308 och denon 1507, så man bör köra via pre out från försteget helt ofiltrerat i stereo om möjligheten finns.
Jag har själv två av xtz förstärkarna.
Det är stor skillnad till det bättre att köra äkta stereo i basen.

Jag anser att man bör se ett delningsfilter som något som delar upp en signal till två olika delar/frekvensområden, som sedan när de akustiskt ska summeras bildar önskad akustisk utnivå som den nivå man skickar in till delningsfiltret. Så som du säger är lågpassfilter en bra benämning, typ att det är ju det den har! Det är väl det som jag tycker är synd att de flesta basmoduler eller sådana typer av bashögtalarförstärkare har inga högpassfilter inbyggda. Då blir man hänvisad till att använda t.ex. hembioreciever om man vill dela topparna nedåt för att kunna erhålla bättre integration och belastbarhet/möjlighet till högre ljudtryck. Då får man också den begränsningen att man får mono ut på pre-out till subwoofer och tyvärr också ett lågpassilfter, så då måste man ofta stänga av filtret i subben eller ställa det på högsta brytfrekvens (annars blir ofta subben "slö" taktmässigt)!

Sedan håller jag med dig om att det är trevligt att kunna köra basarna i stereo, så jag kör redan idag med ett externt delningsfilter till min stereo med inkopplad hembioreceiver; ett Ino cr80es som jag finner vara mycket flexibelt vad gäller inställnigsmöjligheter och jag har absolut inget att anmärka på vad gäller dess ljudkvalitet eller prestanda. Dessutom är det helt analogt vilket jag tycker är trevligt, då det känns onödigt med ytterligare A/D-D/A-process såsom det är för mini-DSP. Jag har provat en hel del sådana kedjor och det brukar krävas ganska kostsamma prylar för att få det hörbart transparent, tyvärr.

Dessutom använder jag inte heller hembioreceiver som försteg till samtliga källor, där har jag istället ett vanligt tvåkanaligt bra försteg. Det är bara hembioreceivern som får agera försteg då det är film- och tv-ljud. Utsignelen från hembioreceivern går sedan till det vanliga tvåkanaliga försteget och jag har kalibrerat så att volymratten ska vara på ett visst läge för att kanalbalanskalibreringen ska bli korrekt. Vanlig cd-spelning går bara genom det tvåkanaliga försteget.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Nästa

Återgå till Generellt om hifi