Någon som har lyssnat på dessa eller har några åsikter?
Moderator: Redaktörer
mx skrev:Jag funderar på att driva Profundus X-2 med två stycken XTZ Sub AMP 1.
Någon som har lyssnat på dessa eller har några åsikter?
Mich skrev:Behövs bara slutsteg eller vill du ha eq/dsp?
Mono eller stereo?
Jag skulle spana in något Behringer Europower slutsteg. De innehåller dock fläkt!
XTZ har ett stereosteg som nog också skulle passa bra.
//Michael
bassman skrev:Jag tycker att mx skall kontakta Stefanw i Luleå, han ligger på lite grejer som man kanske kan testa och utvärdera hur det funkar med AVR innan man dissar "dåligheten" med att AVR-recivern sköter delningen.
StefanW har förmodigen kvar ett cr8 som man kan jämföra dåligheten mellan riktigt filter och AVR dito..
Det skulle jag göra iaf, vi musiknördar här uppe brukar hjälpa varann
bakerman22 skrev:Vad finns det för fördelar att köra basen i stereo med en delning vid 80Hz...?
Richard skrev:mx skrev:Nu har jag hämtat mina X-2 hos bassman. Vilka skönheter.
Hur många liter är de på ?
mx skrev:celef skrev:den där sub ampen, vad har den för delningsfilter, hittar ingen info på hemsidan
Undrar också.
Nattlorden skrev:bakerman22 skrev:Vad finns det för fördelar att köra basen i stereo med en delning vid 80Hz...?
Att det finns möjligheter till att kunna höra att något pågår när signalerna ligger i motfas för att du själv inte befinner dig exakt där de släcker ut varandra. Summeras de elektriskt däremot så blir utsläckningen perfekt.
Richard skrev:bassman skrev:Jag tycker att mx skall kontakta Stefanw i Luleå, han ligger på lite grejer som man kanske kan testa och utvärdera hur det funkar med AVR innan man dissar "dåligheten" med att AVR-recivern sköter delningen.
StefanW har förmodigen kvar ett cr8 som man kan jämföra dåligheten mellan riktigt filter och AVR dito..
Det jag menade var att dåligheten främst ligger i att du måste köra subbarna i mono. Vill du köra stereo i basen måste du skaffa ett delningsfilter. Sådana finns inbyggda i subbamp 1 , steglösa. Tror det är 24 db okt. också.
Johan_Lindroos skrev:Richard skrev:bassman skrev:Jag tycker att mx skall kontakta Stefanw i Luleå, han ligger på lite grejer som man kanske kan testa och utvärdera hur det funkar med AVR innan man dissar "dåligheten" med att AVR-recivern sköter delningen.
Det jag menade var att dåligheten främst ligger i att du måste köra subbarna i mono. Vill du köra stereo i basen måste du skaffa ett delningsfilter. Sådana finns inbyggda i subbamp 1 , steglösa. Tror det är 24 db okt. också.
Nej, det finns inget delningsfilter i XTZ Subamp1. Det finns endast ett lågpassfilter. Högpassfilter för sidosystem/toppar saknas.
MagnusÖstberg skrev:Vilken tur att Lindroos gjorde sitt inlägg så att inget blev lurad av ditt inlägg Richard!
Visst var det ett bra påpekande?
bakerman22 skrev:Vad finns det för fördelar att köra basen i stereo med en delning vid 80Hz...?
Richard skrev:Johan_Lindroos skrev:Richard skrev:bassman skrev:Jag tycker att mx skall kontakta Stefanw i Luleå, han ligger på lite grejer som man kanske kan testa och utvärdera hur det funkar med AVR innan man dissar "dåligheten" med att AVR-recivern sköter delningen.
Nej, det finns inget delningsfilter i XTZ Subamp1. Det finns endast ett lågpassfilter. Högpassfilter för sidosystem/toppar saknas.
Du läser som de blinda slåss...
Inlägget avsåg det inbyggda filtret i subamp 1. Det finns alltså ett delningsfilter inbyggt i xtz subbasförstärkaren. Ett lågpassfilter.
Filterbrantheten är 18 db enligt riktiga mätningar. Det inbyggda lågpassfiltren i xtz låter bättre än det digitala lågpassfiltret i denon 2308 och denon 1507, så man bör köra via pre out från försteget helt ofiltrerat i stereo om möjligheten finns.
Jag har själv två av xtz förstärkarna.
Det är stor skillnad till det bättre att köra äkta stereo i basen.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 30 gäster