Moderator: Redaktörer
Flint skrev:Njae. 8 ohm-normen uppfanns nog före trissesteget. Jag tippar att den har att göra med vad en hanterbar koppartråd gav som talspole med "lämpliga" mått och "lämpligt" antal varv. En form av empirisk utveckling eller tillfällighet. 16 ohm var väl inte heller direkt ovanligt på säg 30-40-talet.
Jocke skrev:Flint skrev:Svante skrev:Hursomhelst så passar "storleksordningen 10 ohm" bra till trisseförstärkare.
Det där låter som ett bra uppslag för utredning och simulering. Jag saknar insikt där, varför just runt 10ohm är lämplig belastningsvärde.
Dämpfaktor?^^
Flint skrev:Svante skrev:Hursomhelst så passar "storleksordningen 10 ohm" bra till trisseförstärkare.
Det där låter som ett bra uppslag för utredning och simulering. Jag saknar insikt där, varför just runt 10ohm är lämplig belastningsvärde.
Objektivisten skrev:De gamla BBC-monitorerna var väl på 16 ohm. Vad jag nu vill säga med det?
Nattlorden skrev:Flint skrev:Svante skrev:Hursomhelst så passar "storleksordningen 10 ohm" bra till trisseförstärkare.
De flesta har nog en känsla över problembildningen vid lägre impedanser, så den stora delfrågan är nog "Varför inte högre?".
Zzombie skrev:Det förklarar trots detta inte varför det blev 4, 8, 16 ohm och inte 5, 9 och 14
Jag tror att förklaringen är ganska naturligt och enkel, till exempel på samma sätt som 6,3 V förekommer ofta inom elektroniken. 6,3 V är en multipel av maxspänningen på battericeller.
Roten ur två är central i växelströmslära (om jag inte minns fel) och att använda ohmtal som är multiplar av förenklade i så fall beräkningsarbetet.
Flint skrev:Svante skrev:Hursomhelst så passar "storleksordningen 10 ohm" bra till trisseförstärkare.
Jocke skrev:Flint skrev:Svante skrev:Hursomhelst så passar "storleksordningen 10 ohm" bra till trisseförstärkare.
Dämpfaktor?^^
Nattlorden skrev:Flint skrev:Svante skrev:Hursomhelst så passar "storleksordningen 10 ohm" bra till trisseförstärkare.
De flesta har nog en känsla över problembildningen vid lägre impedanser, så den stora delfrågan är nog "Varför inte högre?".
Zzombie skrev:DC-resistansen för 4/8 ohms impedans är 3,2/6,4 ohm enligt en standard, så där har vi 3,15 och 6,3 igen. Undrar om inte telefontekniken spökar i bakgrunden också.
tordnilsson skrev:Ok ! Då ha jag fått lite input, men är det verkligen så att just precis 8 ohm är en gyllene medelväg.. ?
Vaför kunde det inte ha blivit 16 eller 25 eller kanske 50 ohm så att man kunde minska lite på stömmen å öka lite på späningen, då kanske kablarnas inverkan inte blivit lika stor ?
/ t
lennartj skrev:För att röra till historien lite satt en fabriksmonterad Becker Grand Prix radio i min 1960-talsmerca. Det var flaggskeppet med mekanisk automatsökning och separat slutsteg med Germaniumtransistorer på 10 W i 2,5 ohm.
Jag tror det var Isophon som tillverkade de ovala 5 ohms högtalarna, och med främre och bakre parallellkopplade hade man alltså hela 10 W till förfogande.
Bryggkopplade boosters på 15-20 W/kanal var väl 1970-talsprodukter?
Flint skrev:lennartj skrev:För att röra till historien lite satt en fabriksmonterad Becker Grand Prix radio i min 1960-talsmerca. Det var flaggskeppet med mekanisk automatsökning och separat slutsteg med Germaniumtransistorer på 10 W i 2,5 ohm.
Jag tror det var Isophon som tillverkade de ovala 5 ohms högtalarna, och med främre och bakre parallellkopplade hade man alltså hela 10 W till förfogande.
Bryggkopplade boosters på 15-20 W/kanal var väl 1970-talsprodukter?
Låter som tidigt 70-tal. Med så mycket effekt i billjudet måste du ha varit kung i gänget. Det tog ju några år till in i 70-talet innan de bryggade bilstegen slog igenom.
Flint skrev:tordnilsson skrev:Ok ! Då ha jag fått lite input, men är det verkligen så att just precis 8 ohm är en gyllene medelväg.. ?
Vaför kunde det inte ha blivit 16 eller 25 eller kanske 50 ohm så att man kunde minska lite på stömmen å öka lite på späningen, då kanske kablarnas inverkan inte blivit lika stor ?
/ t
Med rör vore det ok. Bara att linda utgtrafon med motsvarande värden. Med halvledare blir det värre om stegen ska ge samma höga effekt som idag. Det kräver trissor som håller för betydligt högre matningsspänning men å andra sidan behöver dom då inte stoppa för så stor ström. Och ja, högtalarkablarna kunde göras tunnare men det är ju inte kul med tanke på förlorad imponatorverkan.