Moderator: Redaktörer
MagnusÖstberg skrev:Om målsättningen är att det skall bli så mycket ljud som möjligt ur ett par högtalare i ett givet rum skall all dämpning bort, och alla ytor kläs med kakel. Man bör rationalisera bort alla mjuka ytor och endast tillåta pinnstolar.
MrQaffe skrev:petersteindl skrev:MrQaffe skrev:petersteindl skrev:Undrar om Strmbrg ville snacka bilar eller hifi och högtalare?
Jaja petitesser, men eftersom du har ett finger med i nån högtalare då kan du gärna få spekulera i vad en impedanskompensation är, är det för att fixa ett fel som inte borde ha konstruerats in i högtalaren från början?
Så... nu är vi inne på hifispåret igen
Var menar du att impedanskompensationen skulle sitta? I själva högtalaren eller utanför? Tillhör det slutsteget eller högtalaren?
Jag tänkte mest på att man kanske kunde undvika att behöva korrektionskretsar, att man för att återknyta till förstaposten lyckats konstruera nått som inte behöver korrigeras med extradelar.
petersteindl skrev:MrQaffe skrev:petersteindl skrev:MrQaffe skrev:petersteindl skrev:Undrar om Strmbrg ville snacka bilar eller hifi och högtalare?
Jaja petitesser, men eftersom du har ett finger med i nån högtalare då kan du gärna få spekulera i vad en impedanskompensation är, är det för att fixa ett fel som inte borde ha konstruerats in i högtalaren från början?
Så... nu är vi inne på hifispåret igen
Var menar du att impedanskompensationen skulle sitta? I själva högtalaren eller utanför? Tillhör det slutsteget eller högtalaren?
Jag tänkte mest på att man kanske kunde undvika att behöva korrektionskretsar, att man för att återknyta till förstaposten lyckats konstruera nått som inte behöver korrigeras med extradelar.
Låt säga att du konstruerar en högtalare där basen t.ex. är en sluten låda med en resonansfrekvens på 50 Hz. Låt säga att man vill lägga delningsfrekvensen vid 100 Hz. Då har basen en impedanstopp vid 50 Hz. Låt säga att du vill ha passivt delningsfilter. Då blir delningsfitret väldigt svårt att få till. Ett sätt att underlätta delningen är då att göra en impedanskorrigeringskrets på basen så att kombinationen av sluten låda och impedanskorrigeringskrets blir resistiv. Därefter är det betydligt enklare att applicera ett passivt delningsfilter. Anser du så fall att högtalaren är att betraktas som felkonstruerad eller rättkonstruerad?
MvH
Peter
MrQaffe skrev:Rätt eller fel.. hmmm jag förstår varför man gör så, men om man ser på det förutsättningslöst, hade det då varit bättre att bygga på något annat sätt så delningen blir en annan ? Hur mycket optimerar man sånt här när det gäller serieproduktion, man kanske kan göra andra saker än vid småserier, att tex ändra konstruktionen så den blir dyrare, men att den förenklade logistiken ger vinster när man överstiger 10000 exemplar, är det något man gör inom audiobranchen?
IngOehman skrev:Ja, att blanda ihop begreppen kompensation och kompromiss är farligt.
Det kan vara helt olika saker, men ibland är det inte olika saker...
- - -
Dock skulle jag nog vilka säga (om jag får ta spjän mot exemplet som
togs upp tidigare) att olika sätt att hantera olika problem kan vara rätt
så rejält olika "ingenjörsmässiga".
Om t ex en högtalare skall delas passivt vid 100 Hz och den har dimen-
sionerats med en resonansfrekvens om 50 Hz kan man ju börja med att
fråga sig om det är en vettig start, och vilka möjligheter man har att
ändra på konstruktionen om så inte är fallet.
Och när nu strmbrg talar om verkningsgrad så är det ju ett slöseri på
verkningsgrad i många dimensioner att bara lägga till en konjugatlänk
som tar ned impedanstoppen, för att sedan enklare kunna applicera
ett Hp-filter som i sin tur ändå inte kommer att bli ett enkelt filter om
det skall ge en god symmetrisk fasrotation i delningen. Något som kan
vara i allra högsta grad önskvärt om man vill ge det goda möjligheter att
samarbeta med ett vid samma frekvens applicerat LP filter till en annan
högtalare.
- - -
Man slösar:
1. Storlek - högtalaren kan göras mycket, mycket mindre om man ger
den en resonansfrekvens om 100 Hz, vilket även ökar förutsättningarna
för att skapa en harmonisk delning.
2. Komplexitet - filtret man göras mycket enklare och bättre om man
inte behöver tampas med den extra fasrotationen vid 50 Hz med av-
seende på en akustiska överföringsfunktionen.
3. Verkningsgrad - utgår man ifrån samma högtalarelement i en mycket
mindre låda så kommer Q-värdet att stiga markant, och om man låter
det kompenseras med ett större motorsystem får man som resultat en
avsevärt mycket bättre verkningsgrad. Närmare bestämt uppåt 4 gånger
högre!
Så i det fallet skulle jag nog vilja säga att en lösning där man kompen-
serar för e impedanstopp för att lättare kunna göra ett HP-filter är en
kompensation som är en kompromiss i allra högsta grad. En bättre kon-
struktion skulle ju kunna vara 1/4 så stor och ha 4 ggr högre verknings-
grad samt fås till med ett enklare och billigare filter.
Men ibland finns det kanske ändå skäl att göra sådana kompromisser?
Det kanske kan finnas tidsplaner, förefintliga delar som skall förbrukas,
yttre förutsättningar som t ex estetik, eller en massa annat som jag kan
tänka mig kan få någon att tycka att en kompromiss av det slaget ändå
är "rätt lösning".
Och bara de blir nöjda så är det ju utmärkt.
Men för mig känns det lite som en vinge som bara ställer till en massa
problem och onödiga ofullkomligheter, om man jämför med en alternativ
och bättre lösning.
Vh, iö
IngOehman skrev:Ja, och det vore ett annat exempel på en tveksam lösning, sett ur ett
ingenjörsmässigt perspektiv (av ungefär samma skäl som förut faktiskt).
Och dessutom är det ju ännu enklare att inte ändra någonting. Om det
nu är enkelhet som är det enda målet.
Men jag försökte bara visa att EN kompensation kan vara en optimering,
medan att en annan kompensation kan vara en kompromiss.
Det finns helt enkelt ingen tumregelsvar på om huruvida det är bra eller
dåligt att kompensera. Det beror på.
Vh, iö
IngOehman skrev:?
...
PS. Det är en konstart att konstruera enkla frågor som kräver mycket
in- och utvecklade svar, och Strmbrg är verkligen fenomenal på det.
Sådana frågor utgör ett utmärkt bränsle för att skapa intressanta och
meningsfulla trådar, som denna.
Sanny_X skrev:http://www.velvetaudiohiend.com/page17.htm
RogerGustavsson skrev:Så här ser Ocellia ut invändigt.
Finns flera bilder på: http://www.6moons.com/audioreviews/ocellia/
Svante skrev:I princip ja. Det inses lätt genom att ta två entonsbilar och ställa dem bredvid varandra. De accelerarar rimligen lika fort som en entons bil. Sätt ihop de två bilarna med en stång så har man en tvåtons bil. (Visserligen har den åtta hjul och två motorer, men ändå.)
...
1. Ljudstyrka och dynamik är två helt olika saker. Om dämpningen skulle sänka ljudnivån med 6 dB så skulle både starka och svaga ljud sänkas lika mycket. Dynamiken skulle alltså vara bibehållen.
Bill50x skrev:Svante skrev:I princip ja. Det inses lätt genom att ta två entonsbilar och ställa dem bredvid varandra. De accelerarar rimligen lika fort som en entons bil. Sätt ihop de två bilarna med en stång så har man en tvåtons bil. (Visserligen har den åtta hjul och två motorer, men ändå.)
...
1. Ljudstyrka och dynamik är två helt olika saker. Om dämpningen skulle sänka ljudnivån med 6 dB så skulle både starka och svaga ljud sänkas lika mycket. Dynamiken skulle alltså vara bibehållen.
Det är just det. Finns det inte någon form av tröghetslag som säger att ju tyngre massa ju större tröghet? Jag sov väl iofs under just den lektionen, men... Och 100 resp 200 hk säger ju egentligen inte så mycket, man måste ju också ta hänsyn till vridmoment etc.
Bill50x skrev:...
Visst är ljudstyrka och dynamik skilda saker. Annars skulle vi väl inte haft "loudness-war"-debatten? Men, dämpningen kan ju vara olika vid olika frekvenser, dessutom kan den uppfattas olika vid olika (ljudtrycks-)nivåer. Jag tror man skjuter sig i foten om man ser dessa värden som en konstant faktor.
/ B
Svante skrev:2. Dämpning påverkar framför allt nivån kring resonanser. Genom att ta bort dämpning vinner man nivå vid vissa specifika frekvenser. En viss mängd dämpning ger rak tonkurva, med mindre dämpning får man ökad ljudstyrka vid resonanser, dvs tonkurvan blir toppig.
RogerGustavsson skrev:Så här ser Ocellia ut invändigt.
Svante skrev:2. Dämpning påverkar framför allt nivån kring resonanser. Genom att ta bort dämpning vinner man nivå vid vissa specifika frekvenser. En viss mängd dämpning ger rak tonkurva, med mindre dämpning får man ökad ljudstyrka vid resonanser, dvs tonkurvan blir toppig.
Svante skrev:Något säger mig att även om dämpningen är på tok för låg inuti den där lådan så är den nog ändå högre än i en slät låda. Ytan vänd inåt kaviteten verkar vara kanske dubbelt så stor som om lådan hade varit slät inuti. Det borde ge dubbla absorptionsytan och dubbla dämpningen. Möjligen påverkar fackverket resonansernas fördelning gynnsamt, men jag vet inte.
Hursomhelst så skulle det nog bli bättre med lite gullfiber.
roggaro skrev:erfarenheten säger mig att en 'öppen klang' fordrar ett omsorgsfullt laborerande med div. absorberande material.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], TommyW och 32 gäster