Ino pi60s Vs. i32z

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-08-09 18:43

lasselite skrev:Jo! en grej till

Rhenrics: Inget illa ment. För; Slutet gott, allting gott :wink:

Ingen fara! Du tyckte ju tydligen frågorna var relevanta ändå! :wink:

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2005-08-09 18:57

Jodå, en del var väl det. Även en blind höna... vet du :wink:
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
JonasNilsson

Inläggav JonasNilsson » 2005-08-09 19:42

Ok jag hjälper dig Blue.
Topicen är 18 sidor och handlar från början inte om detta ämne, men redan sidan 3 tror jag man börjar glida över:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... dsf%F6ring

/Jonas

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-08-10 00:51

Hm dumt var det att göra narr åt Audio Pro :evil:
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2005-08-10 08:38

Jaha. Nu öppnar ju pac dörren för IÖ

pac på hf skrev:Det föreligger rena faktafel om HiFiForum i denna tråden.

quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Är det inte bättre att starta trådar om Ino och I.Ö på ett forum där I.Ö faktiskt får skriva och förklara och/eller försvara sig?

--------------------------------------------------------------------------------

Jag och EPKPENG hade kontakt med Ingvar efter att vi tagit över HiFiForum.nu på hösten 2003. Ingvar var inte intresserad av HiFiForum då och han har inte uttryckt något annat när jag träffat honom senare. Vi hade ett mycket trevligt samtal på Arkenmässan 2004 och senast jag försökte snacka lite med Ingvar var på Stockholmsmässan och då hade han som jag sagt tidigare tyvärr inte tid för mig.

Även om det skulle vara knöligt att börja läsa på två forum igen (jajaja jag har varit över och kollat NU, men jag brukar inte göra det) så skulle det säkert kunna leda till en del intressanta diskussioner (och en intressant vadslagning om hur länge IÖ får vara kvar :wink: 8) )

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2005-08-10 11:20

I stället för att hålla på och spela "pingis" mellan forumen, så kanske det vore en idé att slå ihop dom istället?

Eller ligger tycke och smak (som igentligen är olika hos alla) så väldans långt i från varandra?

Jag menar, det tjatas ju hela tiden om vad "de" andra gör och lika är det vad jag kan förstå däröver...

Jag kommer bara på ett ord = Lekskola

Men det kanske är det som är meningen, vad vore livet utan lite skitsnack :D

MVH Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-08-10 13:02

screen skrev:I stället för att hålla på och spela "pingis" mellan forumen, så kanske det vore en idé att slå ihop dom istället?

Eller ligger tycke och smak (som igentligen är olika hos alla) så väldans långt i från varandra?

Max säger:
Dom olika forumen håller på med helt olika saker. Ingen god idé att slå ihop dom. En bättre lösning vore om hänvisandena kors och tvärs upphörde, då de hitills bara orsakat gnäll och problem.
Om man upprörs över nåt på HiFiforum löses det bäst där, utan att läka över bråket hit. Likadant åt andra hållet.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-08-10 13:28

Max_Headroom skrev:Dom olika forumen håller på med helt olika saker. Ingen god idé att slå ihop dom.
Klockrent!

Max_Headroom skrev:En bättre lösning vore om hänvisandena kors och tvärs upphörde, då de hitills bara orsakat gnäll och problem. Om man upprörs över nåt på HiFiforum löses det bäst där, utan att läka över bråket hit. Likadant åt andra hållet.
Klockrent igen.
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2005-08-10 14:19

EngelholmAudio skrev:
Max_Headroom skrev:En bättre lösning vore om hänvisandena kors och tvärs upphörde, då de hitills bara orsakat gnäll och problem. Om man upprörs över nåt på HiFiforum löses det bäst där, utan att läka över bråket hit. Likadant åt andra hållet.
Klockrent igen.

Om avstängningsfrekvensen var lika låg där som här, hade jag varit benägen att hålla med.
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-08-10 16:29

Max_Headroom skrev:
screen skrev:I stället för att hålla på och spela "pingis" mellan forumen, så kanske det vore en idé att slå ihop dom istället?

Max säger:
Dom olika forumen håller på med helt olika saker. Ingen god idé att slå ihop dom. En bättre lösning vore om hänvisandena kors och tvärs upphörde, då de hitills bara orsakat gnäll och problem.
Om man upprörs över nåt på HiFiforum löses det bäst där, utan att läka över bråket hit. Likadant åt andra hållet.

Instämmer!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-08-10 19:01

Vill bara lite försiktigt påpeka att jag har fått veta att jag är avstängd på livstid från hifi-forum.

Jag har säkert även sagt att jag inte är så intresserad av att skriva där vid något tillfälle, men jag har aldrig blivit meddelad att jag är välkommen att göra det.

Tack Pac! Jag kommer nog inte att skriva så mycket ändå, men då skall jag registrera mig i varje fall. :P

Om Pac ville reda upp vad som menas med att folk inte har fått registrera sig på grund av att de äger fel högtalare (som jag fått höra av dem) vore det nog bra också, bara så spelreglerna är klara. Även jag är ju rätt positivt inställd till Ino Audio. Är det någon typ av kvotering kanske? :wink:

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2005-08-10 19:04

IÖ på HF? Världarnas krig? :roll:
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-08-10 20:49

Sanoj skrev:Ingvar du beter dig som en grinig 2-åring :!: Det är väl bara att inse att alla inte har dina ljudideal ( ja jag vet vad du tycker om ordet ljudideal ).

// Ha en bra dag

lardass

2 år gammal, ja men då är han i alla fall dubbelt så gammal som dig Sanoj !! :!:
NN

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2005-08-10 21:01

lardass

2 år gammal, ja men då är han i alla fall dubbelt så gammal som dig Sanoj !! :!:

Inte alla kor hemma i hagen NN... :?:

// Jonas

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2005-08-10 21:32

Vill bara lite försiktigt påpeka att jag har fått veta att jag är avstängd på livstid från hifi-forum.

Det var det j_vligaste jag läst på länge, hur f_n är folk funtade igentligen. :?:

Jag menar att, om jag inte tycker om en sak eller ett beténde så struntar jag bara i det. Det går inte att omvända alla mäniskor till insikt eller bättre vetande, en del vill vara inbicill (stavas det så?).

Jag tar tillbaka min undran åvan angående samgående p.g.a tjavs.
Sorry grabbar det var okunnigt av mig, men jag har inte "hängt" på HF nånting så jag hade inte den erfarenheten. :?

Detta utalande från IÖ har avgjort saken för mig, jag kommer aldrig att ansöka dit. Det räcker för mig att vara här och nån gång titta till hos Component där det glimtar till ett å annat vettigt emellanåt. Klimatet är i.a.f. gott där.

Kan bara säja att jag är glad att ha funnit er, och jag gissar att jag kommer att få många roliga huvudbryn via detta fora i framtiden. :wink:

Förresten måste jag säja att detta fora är väldigt generöst med tanke på hur långt ifrån "topic" denna tråd har hamnat.
Bara det är skönt i sig tycker jag, man får ett å annat svar i början av tråden sen blir det lite allmänt svammel. Lite som nån träffpunkt i varje tråd, ibland kommer man t.o.m. tillbaka till "topic" :lol:

MVH Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2005-08-10 23:17

Öhman: "Varför skulle jag vilja ha det? Det låter bara som en massa tråkigt jobb." (dvs. lansera Ino-högtalare på bred front).

Tråkigt jobb kanske... men det kunde du kanske kan få hjälp med av någon annan? Tror du inte att det skulle finnas ganska så mycket pengar att tjäna? Ett par Pip borde ju lätt gå att sälja för åtminstone 25-30.000 kr om dom är så bra som ni alla menar... Eller?

Gällande din konflikt med Mayro, kan inte du själv ta och höra av dig till honom och reda ut saker och ting då? (Sedan måste jag hålla med om att det låter bisarrt att du är avstängd på livstid från HF, även om jag inte har en aning om vad det är som ligger bakom detta).

Användarvisningsbild
LarsR

Inläggav LarsR » 2005-08-11 00:02

Problemet är ju att det finns så mycket kunskap och förståelse som skulle gå miste om man skulle låta någon annan ta över.

Att förstå ljudåtergivning är inget som man gör i en handvändning. Det är bara att kolla på alla kontroverser som alltid dyker upp då Ljudåtergivningsriddarna slåss med subjektivistalverna.

Tycker att det är bra att Ingvar behåller kontrollen över hela verksamheten och håller på "servicen".
"So many songs we forgot to play....."
Det vi inte kan föreställa i vårt inre, kommer med största sannolikhet aldrig att bli verklighet utanför vårt huvudet heller.

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2005-08-11 00:12

Bra? Ja, kanske. Men om det är så att Öhmans främsta intresse (vilket han skriver i den oändligt långa tråden som jag slutligen fick länken till av Jonas Nilsson, tack för detta Jonas, mycket vänligt av dig) inte alls är att bygga högtalare utan faktiskt att lyssna på musik och kolla på film... Då är ju detta något han förmodligen hade kunnat få ganska mycket tid över åt att göra om han gick och blev mångmiljonär genom att sälja vidare idén och tillverkningen av dessa makalösa högtalare? Eller hur?

Så nej, jag förstår fortfarande inte riktigt hur han tänker...

:)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-08-11 00:25

Blue skrev:Tråkigt jobb kanske... men det kunde du kanske kan få hjälp med av någon annan? Tror du inte att det skulle finnas ganska så mycket pengar att tjäna? Ett par Pip borde ju lätt gå att sälja för åtminstone 25-30.000 kr om dom är så bra som ni alla menar... Eller?

Det finns massor av saker som man kan tjäna pengar på. Att sälja handbyggda högtalare med utvecklingstider på många år, är nog inte en av dem.

Om man tittar på världen är det uppenbart att vissa ägnar huvuddelen av sin tid/sitt liv åt något de har valt för att tjäna så mycket pengar de kan. Inget fel med det. Alla är inte sådana dock.

Vore jag ute efter att tjäna pengar (mer än jag behöver för att klara mig) skulle jag ägna mig åt någon av de sakerna istället. Jag klarar mig på akustikkonsulting, och högtalarverksamheten går nästan ihop, så det är inte en särskilt betungande utgift.

Men frågan är: Tjänar du pengar på din hobby?

Nu kan man ju fråga sig om man kan ha en hobby som man inte tycker är speciellt rolig? Jag tror man kan det, om man är mano-apatisk, som jag är. Man behövler inte var road för att fördjupa sig, när jag är maniskt tvingad. Själva hobbydelen är att dela med sig. Det är ju det som är kul (så länge det gör någon glad). Om du inte kan förstå det Blue, så är det jag som inte förstår dig. :?

Gällande din konflikt med Mayro, kan inte du själv ta och höra av dig till honom och reda ut saker och ting då? (Sedan måste jag hålla med om att det låter bisarrt att du är avstängd på livstid från HF, även om jag inte har en aning om vad det är som ligger bakom detta).

Nej det kan jag inte.

1. Jag har inte hans telefonnummer (vilket jag tror jag nämnt tidigare),

2. Jag är portad från hifi-forum (är än så länge inte registrerad på hifi-forum i varje fall),

3. Han har avregistrerat sig här för att slippa diskussionerna,

4. Jag vet inte vad han heter i efternamn, och har inte hans adress,

5. Han vet allt det ovanstående, samt vet även att jag vill komma i kontakt med honom (det har ju enligt uppgift gått fram till honom) och han vet vad jag heter, vet var jag bor, kan mitt telefonnummer, men han kontaktar mig ändå inte. Att då ändå försöka kontakta honom vore nästan oförskämt av mig. Det är ju uppenbart att han ville göra sitt utspel för att sedan klippa tråden. Önskar bara att jag hade lyssnat på alla som varnade mig för honom. De hade rätt, i kvadrat.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2005-08-11 19:41, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Pelle

Inläggav Pelle » 2005-08-11 10:53

Om dessa starka reaktioner/övertolkningar från Öhman verkligen är motiverade då kan man ju verkligen fråga sig varför Mayro säger på hififorum att han själv tänkte beställa INO till sitt system. Varför skulle en kille som Mayro ens fundera på en beställning om han inte såg dess kvalitéer (även om han inte anser att det är världens bästa högtalare). Ett bättre betyg finns ju knappast om vi nu skall anpassa oss till verkligheten och inte dra vilseledande exempel med restauranger (Mayro tyckte han åt på en enstjärnig krog som utgav sig för att vara trestjärnig, men till priset av en kvarterskrog).

Användarvisningsbild
Henrik_Holst

Inläggav Henrik_Holst » 2005-08-11 11:18

sälja för åtminstone 25-30.000 kr
Och hur stor är den marknaden då? Kanske att den är stor på världsbasis men i svedala så handlar det nog om väldigt små volymer.

För att inte tala om problemen som skulle uppkomma när "marknadsavdelningen" vill ändra på designen för att få högtalaren mer gångbar kommersiellt, en ändring som med största sannolikhet skulle innebära en försämring av ljudkvaliten med resultat att IÖ naturligtvis skulle vägra. Och vilket företag av i dag skulle då vilja ta i denna högtalare med tång om de inte hade fått göra sådana anpassningar, eller rättare sagt få köpa samtliga rättigheter till högtalaren.

Se bara hur det gick för Carlsson/Sonab!!

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2005-08-11 11:26

Carlsson är ett bra exempel. En riktigt bra högtalare som fått mycket bra recensioner. Är gjord för att placeras mot bakvägg, liten smidig etc. Borde inte den kunna ta världen med storm. OA-58 tex. som bara kostar 6kkr. Ändå verkar det inte vara någon storsäljare. :cry:
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-08-11 11:36

Alexi skrev:Carlsson är ett bra exempel. En riktigt bra högtalare som fått mycket bra recensioner. Är gjord för att placeras mot bakvägg, liten smidig etc. Borde inte den kunna ta världen med storm. OA-58 tex. som bara kostar 6kkr. Ändå verkar det inte vara någon storsäljare. :cry:

Ja, högtalaren borde kunna vara en storsäljare när man betänker pris och upplevd ljudkvalité. Men så länge många anser att marknadsföring bara är något som profithungriga storföretag använder för att pracka på oss konsumenter undermåliga produkter, så länge kommer också bra produkter som denna leva i marginalen.

Har till exempel någon försökt att placera högtalaren i några inredningsreportage? Har högtalaren annonserats i andra tidningar än fackpress med begränsad räckvidd? Hur många handlare är uppknutna att sälja produkten? Kan AudioPro sälja på OnOff kan väl Carlsson? Har det gjorts några marknadsundersökningar om huruvida gemene man kan tänka sig utseende, pris etc? Frågorna är många....

Själv tycker jag högtalaren var en av de få bra sådana på Sheraton-mässan och nästan chockerande bra med tanke på prislappen. Nu hängde det inte bara på högtalaren utan HUR den demades, men ändå.

/ B

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-08-11 15:45

IngOehman skrev:Vill bara lite försiktigt påpeka att jag har fått veta att jag är avstängd på livstid från hifi-forum.
Jag har säkert även sagt att jag inte är så intresserad av att skriva där vid något tillfälle, men jag har aldrig blivit meddelad att jag är välkommen att göra det.
Vh, iö
Nu blir jag ledsen, Ingvar, precis som du skrev att du blev ledsen av att läsa förtal mot dig (på HF). Din utsago ovan stämmer inte överens med min bild av vad som har hänt.

Jag vill påpeka detta här, för visa att där (tydligen) finns (minst) två olika uppfattningar om vad som hänt, sagts, gjorts och skrivits. Självklart tvekar jag inte en sekund på att du har mått dåligt och kännt dig utsatt, om min tanke skulle betyda något för dig.

Jag är uppriktigt trött, precis som säkert du är Ingvar, på allt krig. Därför hoppas jag att ni förstår att jag inte gräver vidare i detta utan vill hellre ta nya tag och att vi ser på varandra enligt dom senste meriterna istället för ältande i "det gamla".

vänligen
// Pär Engelholm

Ps. Detta är från MIG allena, i egenskap av Pär Engelholm. Det har inget med HF att göra, mer än då jag delvis höll i styret (för över ett år sedan).

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2005-08-11 16:22

Öhman: Nej, jag tjänar inte pengar på min hobby, eller någon av mina hobbys. Om man inte räknar skrivande då, som jag är ganska förtjust i och dessutom tjänar pengar på...

Men all right, jag förstår hur du ser på din verksamhet, du verkar trivas med att göra som du gör. Ändå kan jag inte låta bli att fundera över om det skulle kunna gå att göra "big business" på Ino-högtalarna.

Invändningar mot några av ovanstående resonemang: Nej, man behöver inte tvunget förändra en produkt varje eller vartannat år bara för att den är ute på den öppna hifimarknaden. Det finns gott om exempel på "klassiker" som har varit i produktion under mycket lång tid utan eller med mycket små förändringar. Det skulle dessutom kunna vändas till en fördel för Ino-högtalarna i marknadsföringen att det är en kostruktion som aldrig behöver förbättras.

Frågan är, skulle t.ex. ett par Pip för 25.000 spänn (möjligen med lite uppsnyggad design, om det nu går att göra utan att förändra återgivningen) på världsmarknaden kunna konkurrera med modeller i samma prisklass från B&W, JM-Lab, Sonus Faber, Totem osv. Skulle en tillräckligt stor del av målgruppen (och jo, internationellt sett är den stor) välja en "korrekt återgivare" framför de mer eller mindre "färgande" alternativen? Trots allt är det nog ändå en stor del av denna målgrupp som provlyssnar ganska omsorgsfullt mellan olika alternativ innan köp, och självklart skulle det krävas marknadsföring, men om vi förutsätter detta, vad skulle konsumenterna välja? Skulle det krävas en uppsättning Pioneer/208/EKK i varje butik som demade för att högtalarna skulle komma till sin fulla rätt? (Den sista frågan ställer jag mig själv mycket skeptisk till).

PS. Okej, tråkigt att det blivit som det blivit med Mayro. Jag är en varm förespråkare av att konflikter är till för att lösas.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-08-11 19:57

EngelholmAudio skrev:
IngOehman skrev:Vill bara lite försiktigt påpeka att jag har fått veta att jag är avstängd på livstid från hifi-forum.
Vh, iö
Nu blir jag ledsen, Ingvar, precis som du skrev att du blev ledsen av att läsa förtal mot dig (på HF). Din utsago ovan stämmer inte överens med min bild av vad som har hänt.

Vad är det du har en annan bild av?

Har jag inte fått veta att jag är avstängd på livstid?
(Och hur kommer det sig isåfall att du vet vad jag inte har blivit så meddelad? :o )

Har jag blivit meddelad att jag är välkommen att skriva?
(Och hur kommer det sig isåfall att du vet att jag blivit det, men jag inte märkt det? Skedde meddelandet telepatiskt? :wink: )

Jag vill påpeka detta här, för visa att där (tydligen) finns (minst) två olika uppfattningar om vad som hänt, sagts, gjorts och skrivits. Självklart tvekar jag inte en sekund på att du har mått dåligt och kännt dig utsatt, om min tanke skulle betyda något för dig.

Du får gärna påpeka att det finns olika uppfattningar, men kan du inte påpeka vad den andra uppfattningen är också, isåfall?

Jag är uppriktigt trött, precis som säkert du är Ingvar, på allt krig. Därför hoppas jag att ni förstår att jag inte gräver vidare i detta utan vill hellre ta nya tag och att vi ser på varandra enligt dom senste meriterna istället för ältande i "det gamla".

Jag tror jag håller med om att det är rätt meningslöst att älta. Men jag är inte på det klara med vad det är för ältande du talar om - vi är väl inte osams på något sätt, eller har varit det? Eller har jag missat något?

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-08-11 20:48

Blue skrev:Öhman: Nej, jag tjänar inte pengar på min hobby, eller någon av mina hobbys. Om man inte räknar skrivande då, som jag är ganska förtjust i och dessutom tjänar pengar på...

Jag kan tycka det är rätt kul att hjälpa folk med akustiska problem också (närma bestämt att utforma musiklyssningrum, hemmabiografer och kontrollrum i inspelningsstudior), så även jag tjänar pengar på något som är i varje fall partiellt kul, men jag kallar det inte en hobby, för jag har det som yrke.

Blue skrev:Men all right, jag förstår hur du ser på din verksamhet, du verkar trivas med att göra som du gör. Ändå kan jag inte låta bli att fundera över om det skulle kunna gå att göra "big business" på Ino-högtalarna.

Det går säkert, men vissa saker vill man kanske inte exploatera med syfte att generera egen rikedom? Inte saker man gör för att det är ens passion exempelvis (glöm inte att passioner kan vara plågsamma).

Jag menar, om du frågar någon som arbetar med u-hjälp, om de skulle tycka det vore en bra idé om 30% av de pengar som skall flyttas till välbehövlig plats, används till att höja deras egna löner, skulle du nog få svaret "nej - det är en helt förfelad idé". Syftet är ju att hjälpa andra, inte sig själv.

Blue skrev:Okej, tråkigt att det blivit som det blivit med Mayro. Jag är en varm förespråkare av att konflikter är till för att lösas.

Jag också. Jag har gjort rätt klart att så är fallet dessutom, och att jag verkligen skulle uppskatta om Mayro hörde av sig och förklarade sig, men jag har trots det inte hört ett knyst från honom.

Kan bara tolka det som att han agerat i överensstämmelse med en ursprunglig plan, och att den inkluderade att det skulle bli så här.

Ingen kul agenda - bjuda in sig till ett utvalt offer, vara oärligt smilande på plats (så att offret skall vara ovetande om den kritik som skall komma, och så att offret dessutom inte skall kunna möta kritiken på plats med hjälp av fler musikexempel), men sedan sticka kniven i ryggen på det utvalda offret, offentligt, på ett foum där offret inte ens kan svara, och dessutom snabbt avsluta sin närvaro på det forum där en dialog skulle kunna förekomma.

Tråkigt är bara förnamnet. :(

Vh, iö

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-08-11 21:45

IngOehman skrev:
Blue skrev:Men all right, jag förstår hur du ser på din verksamhet, du verkar trivas med att göra som du gör. Ändå kan jag inte låta bli att fundera över om det skulle kunna gå att göra "big business" på Ino-högtalarna.

Det går säkert, men vissa saker vill man kanske inte exploatera med syfte att generera egen rikedom? Inte saker man gör för att det är ens passion exempelvis (glöm inte att passioner kan vara plågsamma).

Jag menar, om du frågar någon som arbetar med u-hjälp, om de skulle tycka det vore en bra idé om 30% av de pengar som skall flyttas till välbehövlig plats, används till att höja deras egna löner, skulle du nog få svaret "nej - det är en helt förfelad idé". Syftet är ju att hjälpa andra, inte sig själv.
Vh, iö

Å andra sidan är det så att med egen rikedom har man också möjligheten att i högre grad hjälpa andra. På så sätt kan man hjälpa behövande mycket mer än om man bara tjänar så det räcker till mat, husrum och några musikkonserter :-)

Det är ju knappast de allra fattigaste och mest behövande som avstår från livets nödtorft till förmån för att ha råd med ett Ino-system.

/ B

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2005-08-11 22:36

Öhman: Ja, det är onekligen intressant att du (och antar jag, även andra LTSare) som jag förstår det är övertygad om att Piparna hypotetiskt skulle kunna bli en vinnare på en internationell 25000 kronors-marknad, men att du ändå inte väljer att gå denna väg. Jag försöker tänka mig själv in i att jag var i en liknande situation som din (vilket jag naturligtvis inte är) och ja... jag hade nog iallafall noga undersökt möjligheterna. Men men, man är olika.

Liknelsen med biståndsarbetaren är märklig... Precis som du är inne på så arbetar förmodligen han/hon med drivkraften att göra en insats för människor i tredje världen (och inte att tjäna pengar). Som jag förstår gör du alltså också vad du gör delvis för att hjälpa människor. Så långt är jag med. Men om dina högtalare skulle lanseras stort över hela världen, och göra försäljningssuccé, då skulle du ju hjälpa en himla massa folk med att få "korrekt återgivning", och är det inte precis det du är ute efter? (Därefter hade du nog dessutom haft råd att ta ganska så mycket ledigt för att även syssla med akustikkonsultation och privat högtalarfixande, om du hade lust med det).

Ang. Mayro: Fick PM av honom idag och han bad mig att inte älta just er diskussion vidare här. Han känner sig kränkt, precis som du gör, men av en annan anledning. Och den anledningen känner du ju till sedan tidigare. Kanske kan alltså DEN diskussionen vara slut där, så kan ni förhoppningsvis sonas någon gång i framtiden?

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2005-08-11 23:45

PS. Öhman: Att Mayro skulle ha haft någon dold agenda i det här... Bara ta och glöm det på direkten! Och det säger jag inte för att han uttryckligen förklarat för mig hur det hela har gått till, utan för att jag känner honom tillräckligt väl för att veta att han INTE är den typen som skulle göra en sådan bisarr grej (vem skulle för övrigt göra det, skulle du?).

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi