Få tag på gamla Molt?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Re: Scannad

Inläggav petersteindl » 2012-06-19 02:40

PekkaJohansson skrev:Det är roligt att ta del av engagemanget, men får jag i all vänlighet be herrarna att kontakta mig eller annan företrädare för LTS innan ni går vidare? Jag vill påminna om upphovsrätten och att tidningen inte får spridas utan vårt godkännande. Det vore i linje med detta också vänligt om lennartj ville ta bort artikeln som han har lagt upp - och gärna också lägga eventuella planer på mer systematisk artikelspridning på hyllan.

LTS bedriver sin verksamhet med knappa medel. Medlemsavgifterna och tidningsförsäljningen står strängt taget för alla våra intäkter. I föreningen har det genom åren förts en diskussion om huruvida vissa äldre artiklar eller hela tidningar ska göras tillgängliga via hemsidan. Det finns argument både för och emot. Jag och andra aktiva tar gärna emot önskemål och förslag från omgivningen.

För att underlätta beställning av äldre tidningar kommer information om innehåll i gamla tidningar och tillgänglighet att uppdateras under sommaren.

Med vänlig hälsning

Pekka

IngOehman skrev:
lennartj skrev:Varågod:
http://user.faktiskt.io/lennartj/Dual_CS5000_LTS-mod.pdf
Vänta inte för länge med att hämta filen.
Om någon rättslig innehavare har synpunkter på att jag tillhandahåller artikeln plockar jag givetvis bort den.

PS. Jag har ungefär hälftan av alla MoLt som kommit ut från nr 1/60 till 2/70 och "tror" att jag har samtliga MoLTsedan nr 4/70 till nu, men det är inte lätt att veta, i synnerhet inte mellan 1983 och 1985 då numreringen var synnerligen förvill-/förvirrande.

I mån av tid och ork kan jag vara behjälplig med att scanna enstaka artiklar.
Jag tänkte först begränsa mig till material från förra årtusendet och hantera frågorna via PM.
Nu ser jag att http://www.lts.a.se/lts/kontakt
inte längre har någon lista över vilka nummer som finns kvar att beställa så tar jag inga sådana hänsyn förrän "han sum haur hann um 'et" lägger upp en förteckning.

Artikeln ifråga har jag skrivit, och därmed äger jag också
rättigheterna till den.

Och det är helt okej att du tillgängliggör den på detta vis.

Vh, iö

Intressant företeelse. Vem äger egentligen upphovsrättigheterna? Vem bestämmer över artikeln? Vem har copyright? Kan det vara skilda juridiska personer? Om inte, så ljuger uppenbarligen en av dessa herrar, eller?

Uppenbarligen finns det vissa smärre små obetydliga diversifieringar i tänket som gör att Pekka och IngOehman ser diametralt motsatt på vem som har rättigheterna till artikeln.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2012-06-19 03:30

Det finns/fanns (?) en policy publicerad i varje nummer av MoLT som sade något om att varje författare har fullt eget ägarskap till det material som publiceras i tidningen.
Det tycker jag är sunt till skillnad från förhållandet på många av dagens webb-sajter.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
hassez

Inläggav hassez » 2012-06-19 03:50

Normalt så äger författaren rättigheterna till sitt verk.
Om det är ett beställningsarbete så kan beställaren, alltså köparen få rättigheterna om det är så överenskommet.
Det betyder att man inte kan publicera artiklar på tex internet utan upphovsrättsinnehavarens tillstånd.
Gammal man gör så gott han kan, dansar fan så illa.
oa51.3, ob51, POPboxen, miniDSP

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-06-19 07:20

lennartj skrev:@Pekka Johansson:
Något systematiskt tillhandahållande av kopior från min sida blir det inte, men med författarens godkännande beträffande trådens efterfrågade artikel låter jag den ligga tills jag fått besked om det fortfarande finns tryckta exemplar kvar som kan säljas.
Övriga tjänster blir person till person via mail, vilket lär vara lagligt och inte och inte via uppladdning till allmänt tillgänglig server.

Det goda med den här tråden blir förhoppningsvis att LTS åter publicerar uppdaterad lista över vilka gamla MoLT-utgåvor som finns att beställa, som jag kan hänvisa till.

Om vi talar äldre Moltar:

Hemmabioreceivrarna denon avr 1907, 2307 och 2807 tror jag väldigt många skulle vilja läsa om.

Likaså den gamla testen om q- värdet i Linn Helix högtalaren.

Jag har själv ett intressant nummer där rummskorrigering gås igenom väldigt noggrant.
Odogmatisk sekt- granskare

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-06-19 07:23

lennartj skrev:Det finns/fanns (?) en policy publicerad i varje nummer av MoLT som sade något om att varje författare har fullt eget ägarskap till det material som publiceras i tidningen.
Det tycker jag är sunt till skillnad från förhållandet på många av dagens webb-sajter.

Testet med hemmabioreceivrarna denon avr 1907, 2307 och 2807 skulle vara intressant att läsa i pdf.

Vad säger Johan Lindroos ( som väl skrev testet ?)
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-06-19 10:01

petersteindl skrev:
PekkaJohansson skrev:Det är roligt att ta del av engagemanget, men får jag i all vänlighet be herrarna att kontakta mig eller annan företrädare för LTS innan ni går vidare? Jag vill påminna om upphovsrätten och att tidningen inte får spridas utan vårt godkännande. Det vore i linje med detta också vänligt om lennartj ville ta bort artikeln som han har lagt upp - och gärna också lägga eventuella planer på mer systematisk artikelspridning på hyllan.

LTS bedriver sin verksamhet med knappa medel. Medlemsavgifterna och tidningsförsäljningen står strängt taget för alla våra intäkter. I föreningen har det genom åren förts en diskussion om huruvida vissa äldre artiklar eller hela tidningar ska göras tillgängliga via hemsidan. Det finns argument både för och emot. Jag och andra aktiva tar gärna emot önskemål och förslag från omgivningen.

För att underlätta beställning av äldre tidningar kommer information om innehåll i gamla tidningar och tillgänglighet att uppdateras under sommaren.

Med vänlig hälsning

Pekka

IngOehman skrev:
Om någon rättslig innehavare har synpunkter på att jag tillhandahåller artikeln plockar jag givetvis bort den.

PS. Jag har ungefär hälftan av alla MoLt som kommit ut från nr 1/60 till 2/70 och "tror" att jag har samtliga MoLTsedan nr 4/70 till nu, men det är inte lätt att veta, i synnerhet inte mellan 1983 och 1985 då numreringen var synnerligen förvill-/förvirrande.

Jag tänkte först begränsa mig till material från förra årtusendet och hantera frågorna via PM.
inte längre har någon lista över vilka nummer som finns kvar att beställa så tar jag inga sådana hänsyn förrän "han sum haur hann um 'et" lägger upp en förteckning.

rättigheterna till den.

Vh, iö

Intressant företeelse. Vem äger egentligen upphovsrättigheterna? Vem bestämmer över artikeln? Vem har copyright? Kan det vara skilda juridiska personer? Om inte, så ljuger uppenbarligen en av dessa herrar, eller?

Uppenbarligen finns det vissa smärre små obetydliga diversifieringar i tänket som gör att Pekka och IngOehman ser diametralt motsatt på vem som har rättigheterna till artikeln.

Ljuger? Starka ord. Skall du utrota lögnen nu igen? ;)

Du kan inte tänka dig att se IngOehman som "annan företrädare för LTS"?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-06-19 10:05

Almen skrev:Ljuger? Starka ord. Skall du utrota lögnen nu igen? ;)

Och hur många företrädare för LTS finns det då? Lika många som antal medlemmar?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-06-19 10:25

Flint skrev:

Jag förstår inte riktigt... IÖ är medlem i styrelsen, tillika författare till aktuell artikel. Vad är problemet?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-06-19 10:36

Almen skrev:
Flint skrev:

Jag förstår inte riktigt... IÖ är medlem i styrelsen, tillika författare till aktuell artikel. Vad är problemet?

Är därmed företrädarna och antal godkända varierande åsikter minimerade till antal styrelsemedlemmar? Hur många svar blir det då på hur artiklarna ska hanteras? 5-10? Problemet verkar vara LTS:s oenhetliga regler. :)
Senast redigerad av Flint 2012-06-19 10:41, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-06-19 10:40

Som sagt - det är min artikel. Det är okej att den ligger här.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-06-19 10:51

Vad har detta med trådämnet att göra?
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-06-19 10:54

Jag tycker att de som vill få tag på gamla molt ska försöka köpa dom från föreningen LTS och därigenom visa respekt för det arbete som har lagts ner i olika led i föreningen. I den mån numren är slut - sälj kopior av önskad artikel för säg 50:-/st i form av förskottsinbetalning och därefter pdf-leverans. Det kanske det är värt för båda parter?
Senast redigerad av Flint 2012-06-19 11:08, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-06-19 11:04

Flint skrev:Problemet verkar vara LTS:s oenhetliga regler.

Ja, du verkar ha problem med mycket av LTS verksamhet. Det är alltid intressant och lärorikt att följa. :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-06-19 11:12

Almen skrev:

Ja, du verkar ha problem med mycket av LTS verksamhet. Det är alltid intressant och lärorikt att följa. :)

LTS har alla möjliga problem och du verkar ha problem med att jag kommenterar dom. Men läs Vee-Eight:s varning. Jag slutar här.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-06-19 11:17

Flint skrev:
Almen skrev:

...du verkar ha problem med att jag kommenterar dom.

Nej då! "intressant och lärorikt" tror jag att jag skrev.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-06-19 11:20

Almen skrev:
Flint skrev:
Almen skrev:

...du verkar ha problem med att jag kommenterar dom.

Nej då! "intressant och lärorikt" tror jag att jag skrev.

Bara kul att man kan vara till lite nytta och påpeka självklarheter för dom som inte har förstått. :lol:

Användarvisningsbild
lennartj

Jag fattar inte...

Inläggav lennartj » 2012-06-19 11:24

Vee-Eight skrev:Vad har detta med trådämnet att göra?

Kan du förtydliga vad ordet detta syftar på ovan?

Flint skrev:Men läs Vee-Eight:s varning.

Vilken varning?
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Re: Jag fattar inte...

Inläggav Flint » 2012-06-19 11:26

lennartj skrev:

Vilken varning?

Jag tolkar att Vee-Eight menar diskussionen om de varierande uppfattningarna inom LTS om upphovsrätten till artiklarna.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-06-19 12:30

Almen skrev:
Flint skrev:

Ja, det kan man undra. Det föreligger ju en enorm diskrepans mellan Pekka och Ingvar Öhman i denna sakfråga. Då finns det uppenbarligen ett problem, eller?

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-06-19 12:35

Almen skrev:
petersteindl skrev:

Med vänlig hälsning

Pekka

IngOehman skrev:

rättigheterna till den.

Vh, iö

Ljuger? Starka ord. Skall du utrota lögnen nu igen? ;)

Kanske det :) Jag skrev ju ett eller? I och med ditt inlägg så har du ju uppenbarligen konfirmerat att det råder en lögn, eller? Om inte, vad menar du i så fall?

Jag ser Styrelsen som företrädare för LTS och speciellt Ordföranden.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-06-19 12:43

IngOehman skrev:Som sagt - det är min artikel. Det är okej att den ligger här.

Vh, iö

Det betyder i så fall att du är ägaren av artikeln.

Du har skrivit artikeln, men det behöver inte betyda att du är ägaren av artikeln.

Jag förmodar att LTS har klara och koncisa regler för äganderätten till artiklarna i LTS tidskrift MoLT.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Re: Jag fattar inte...

Inläggav Vee-Eight » 2012-06-19 12:45

Flint skrev:
lennartj skrev:

Vilken varning?

Jag tolkar att Vee-Eight menar diskussionen om de varierande uppfattningarna inom LTS om upphovsrätten till artiklarna.

Tyckte bara steget från en fråga om var man får tag på gamla MoLT (vilket i sig borde vara en fråga till LTS direkt än på forumet, men inte så noga imo), till de diskussionerna som råder just nu är rätt stort. Ingen varning öht.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
hassez

Inläggav hassez » 2012-06-19 14:07

Upphovsrätten till en artikel ägs av författaren. Om någon annan än författaren vill publicera den, t.ex. på nätet så måste det framgå att författaren ger tillstånd till det. Om artikeln har varit publicerad tidigare t.ex. I MoLT så ska även det framgå.

Om man vill publicera ett helt nummer av MoLT så måste MoLT ge sitt tllstånd, eftersom dom äger upphovsrätten till tidskriften. Då behöver artikelförfattaren inte ge tillstånd, eftersom MoLT har tllstånd att publicera den.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-06-19 14:26

hassez
Du verkar insatt. Jobbar du med saker där det här är "på tapeten"?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-06-19 14:29

Eller hassez kanske bara "påpekar självklarheter för dom som inte har förstått"?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-06-19 14:33

Almen
Att du tar åt dig så pass mycket tolkar jag som att min kritik är befogad. :lol:

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-06-19 14:55

Jag har i alla tider tyckt att det borde ge mer pengar till föreningen att sälja lösa nummer eller artiklar i pdf format än att folk hänvisar till alla bibliotek landet runt. Då föreningen drivs av hyfsat unga och datormedvetna personer så borde kanske försäljningen av nummer moderniseras också.
Nummer som tar slut känns väldigt gammalmodigt idag.

Om vår scanner funkar och någon förbereder materialet har jag inga problem med att lägga lite tid i sommar på att scanna lite nummer om LTS vill.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
hassez

Inläggav hassez » 2012-06-19 15:11

Flint skrev:hassez
Du verkar insatt. Jobbar du med saker där det här är "på tapeten"?

Mitt X är journalist och jag kollade med henne.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-06-19 15:13

Harryup skrev:Om vår scanner funkar och någon förbereder materialet har jag inga problem med att lägga lite tid i sommar på att scanna lite nummer om LTS vill.

+1

/ B

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2012-06-19 15:18

Harryup skrev:Om vår scanner funkar och någon förbereder materialet har jag inga problem med att lägga lite tid i sommar på att scanna lite nummer om LTS vill.

mvh/Harryup
Vad innebär "förbereder materialet"?

Hur hanterar man tidningssidor, det är ofta en typ A3 storlek med exempelvis sidan 12 och 33 på ena sidan arket och sidan 11 och 34 på andra sidan. Hur får man sidorna att komma i rätt följd enkelt?

För mig känns det som det blir rätt mycket jobb om man ska scanna in ett hundratal nummer.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi