Opponera ER18DXT nu med lyssningsintryck.

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Jocke

Opponera ER18DXT nu med lyssningsintryck.

Inläggav Jocke » 2012-06-26 23:22

Jag har några tankar kring högtalardesigner som nästan bara finns på idéstadiet ännu. Tänkte börja i den änden att jag skaffar mig en väldokumenterad referens - ER18DXT - Teoretiskt/mätmässigt presterar den ju riktigt bra. Har inte hört den ännu - kanske blir jag nöjd men vill mer.

På vilka punkter kan man ifrågasätta designen?

Edit: Felskrivning.
Senast redigerad av Jocke 2012-08-23 15:25, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2012-06-27 08:34

Jag är novis men jag har inte hittat så mycket info om fasegenskaperna. Kan vara för att jag inte är helt hundra på de engelska facktermerna som jag missat detta.

"Reverse null" är det omvänd polaritet? Brukar inte det vara en kraftig dipp vid delningsfrekvensen om fasen stämmer mellan diskanten och basen?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-06-27 09:39

det är ju lätt att sitta här å vara kritisk, så jag tycker spridningen ser lite lattjo ut, jag skulle helt klart balanserat den annorlunda
Bikinitider

LasseA

Inläggav LasseA » 2012-06-27 09:42

celef skrev:det är ju lätt att sitta här å vara kritisk, så jag tycker spridningen ser lite lattjo ut, jag skulle helt klart balanserat den annorlunda
Vad är lattjo med spridningen och hur skulle du "balansera den"?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-06-27 11:55

härifrån ser det ut som att jag hade gjort om hela registret från 500hz och upp
Bikinitider

LasseA

Inläggav LasseA » 2012-06-27 12:13

celef skrev:härifrån ser det ut som att jag hade gjort om hela registret från 500hz och upp
Hur och varför?

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-06-27 12:15

celef skrev:härifrån ser det ut som att jag hade gjort om hela registret från 500hz och upp

Menar du att kurvan sjunker under 500Hz eller vad är det för problem du ser? Kan det vara en utomhusmätning så att roomgain saknas?

Spridningsegenskaperna är bra även om jag kan känna en lätt oro över energikurvan vid 4-5kHz - skulle nog själv försökt hålla igen lite där... men det är inte säkert att det är något som besvärar.

Bild

Emanuelgbg skrev:Jag är novis men jag har inte hittat så mycket info om fasegenskaperna. Kan vara för att jag inte är helt hundra på de engelska facktermerna som jag missat detta.

"Reverse null" är det omvänd polaritet? Brukar inte det vara en kraftig dipp vid delningsfrekvensen om fasen stämmer mellan diskanten och basen?

Filtret är av 1:a ordningen elektriskt - lägg till elementens egen avrullning och filtret blir 2:a ordningen akustiskt. Men elementen "i fas" får man då en utsläckning vid delning varför man ändrar polaritet på ett av elementen (vanligtvis högpass).

Bild

Den röda kurvan visar det även om utsläckningen inte är så tydlig pga flacka filter.[/img]

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-06-27 13:11

Seas själva har konstruerat en högtalare med samma diskant och en bas med samma motor men med annan kon, den högtalaren heter Idunn.
Dom har gjort en helt annan filterkonstruktion än till ER18DXT, men jag vet inte om den blivit något bättre, vad tycker du?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-06-27 14:54

LasseA skrev:
Hur och varför?

egentligen är jag ju superdum som påstår saker utan att hört högtalaren, men utifrån egen erfarenhet kan säga att liknande betende inte funkar hos mig, som start skulle jag höja toppen lite och sänka runt 3khz
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-06-27 14:56

Jocke skrev:

Menar du att kurvan sjunker under 500Hz eller vad är det för problem du ser? Kan det vara en utomhusmätning så att roomgain saknas?

Spridningsegenskaperna är bra även om jag kan känna en lätt oro över energikurvan vid 4-5kHz - skulle nog själv försökt hålla igen lite där... men det är inte säkert att det är något som besvärar.

härifrån tycker jag absolut att det ser ut att kunna ställa till besvär, det är väl hela 10db mellan varje horisontlinje ?
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-06-27 14:58

paa skrev:

Seas själva har konstruerat en högtalare med samma diskant och en bas med samma motor men med annan kon, den högtalaren heter Idunn.
Dom har gjort en helt annan filterkonstruktion än till ER18DXT, men jag vet inte om den blivit något bättre, vad tycker du?

jag tycker den ser både bättre och sämre ut
Bikinitider

LasseA

Inläggav LasseA » 2012-06-27 14:59

celef skrev:
LasseA skrev:
Hur och varför?

egentligen är jag ju superdum som påstår saker utan att hört högtalaren, men utifrån egen erfarenhet kan säga att liknande betende inte funkar hos mig, som start skulle jag höja toppen lite och sänka runt 3khz
Men det var ju spridningen du kommenterade initialt, nu verkar du kommentera on-axis?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-06-27 15:00

LasseA skrev:
celef skrev:
LasseA skrev:
Hur och varför?

Men det var ju spridningen du kommenterade initialt, nu verkar du kommentera on-axis?

tycker du? men det gör jag inte!
Bikinitider

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-06-27 15:27

paa skrev:

Nu är det lätt att lura sig på skalan men jag tror ju att oregelbundenheterna off axis beror på att filtret är mer komplext eller av högre ordning... (välj själv).

Bild

Förtydligande: Seas mätning ac Idunn.

celef skrev:
paa skrev:

jag tycker den ser både bättre och sämre ut

Tror att Idunn är tänkt att lyssnas On axis medan ER18DXT säkert skulle fungera bra lite vinklad.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-06-27 15:31

Jag tycker spridningskurvorna från ER18DXT ser mycket bättre ut än de från Idunn, med jämt fall över registret vid alla vinklar.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-06-27 15:46

paa skrev:Jag tycker spridningskurvorna från ER18DXT ser mycket bättre ut än de från Idunn, med jämt fall över registret vid alla vinklar.

Visst - men som sagt - lätt att lura sig på skillnaden i skala...^^

Han får till skapliga energikurvor:

Bild

Bild

Spridning och energi är ju grejer vi ofta resonerat om betydelsen av. Att kurvorna off axis faller av kommer man nog aldrig helt ifrån men de gör ju det "ordnat".

LasseA

Inläggav LasseA » 2012-06-27 17:27

celef skrev:
LasseA skrev:
celef skrev:egentligen är jag ju superdum som påstår saker utan att hört högtalaren, men utifrån egen erfarenhet kan säga att liknande betende inte funkar hos mig, som start skulle jag höja toppen lite och sänka runt 3khz
Jasså? Du gillar stora waveguides alltså? Eller menar du med de elementen som är i det här fallet, hur ska du "höja" offaxis i toppen då?

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-06-27 17:46

LasseA skrev:
celef skrev:
LasseA skrev:
celef skrev:egentligen är jag ju superdum som påstår saker utan att hört högtalaren, men utifrån egen erfarenhet kan säga att liknande betende inte funkar hos mig, som start skulle jag höja toppen lite och sänka runt 3khz
Jasså? Du gillar stora waveguides alltså? Eller menar du med de elementen som är i det här fallet, hur ska du "höja" offaxis i toppen då?

Det finns ju lite olika sätt att åstadkomma det. Själv gillar jag WG även om de kan ha lite hornkänsla och betonar transienter. Här är ett annat sätt att fixa off axis:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=9397&highlight=

LasseA

Inläggav LasseA » 2012-06-27 18:29

Jocke skrev:
LasseA skrev:Jasså? Du gillar stora waveguides alltså? Eller menar du med de elementen som är i det här fallet, hur ska du "höja" offaxis i toppen då?

Det finns ju lite olika sätt att åstadkomma det. Själv gillar jag WG även om de kan ha lite hornkänsla och betonar transienter. Här är ett annat sätt att fixa off axis:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=9397&highlight=
Ok, hade glömt bort den men det är ju med extradiskanter för att kompensera för fallande offaxis högt upp i frekvens och inte direkt applicerbart på denna högtalare!?

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-06-27 18:39

Nä, så är det. Kan man nu lösa det så här enkelt i en 2-vägare så är det ju föredömligt! :)

Edit. Föregrep Celef´s svar - tycker ämnet är intressant och blev lite yster...! :wink:

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-06-27 18:48

Jocke skrev:
paa skrev:

Nu är det lätt att lura sig på skalan men jag tror ju att oregelbundenheterna off axis beror på att filtret är mer komplext eller av högre ordning... (välj själv).

det har du rätt i, branta filter kan verkligen ställa till det offaxis där den naturliga avrullningen är brantare, brant + brant = jättebrant
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-06-27 18:49

paa skrev:Jag tycker spridningskurvorna från ER18DXT ser mycket bättre ut än de från Idunn, med jämt fall över registret vid alla vinklar.

det tycker inte jag
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-06-27 18:58

LasseA skrev:
celef skrev:
LasseA skrev:

nej jag gillar inte stora waveguides! man får väl göra som vanligt, balansera register för register så att man får till en energirespons efter ens önskemål, andra element kanske krävs för att nå dit
Bikinitider

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-06-27 19:04

Tycker att stora WG´s har sina ev kvaliteter längre ner i frekvens. Tycker de ska vara korta och små för att jag ska känna mig bekväm med dem i diskanten. Tycker de börjar låta horn när de blir stora och djupa.

Men, celef, hur balanserar du ett registers energikurva utan att direktljudet blir lidande?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-06-27 20:08

det grejjar jag inte, ändringarna påverkar ju allt

högtalare med fin linjäritet på direktljudet men med en kass energikurva låter i det flesta fall direkt dåligt, en högtalare med mindre linjärt direktljud men med fin energirespons låter i det flesta fall överlägset

så för mig gäller att snickra ihop den allra bästa kompromissen
Bikinitider

LasseA

Inläggav LasseA » 2012-06-27 20:18

celef skrev:det grejjar jag inte, ändringarna påverkar ju allt

högtalare med fin linjäritet på direktljudet men med en kass energikurva låter i det flesta fall direkt dåligt, en högtalare med mindre linjärt direktljud men med fin energirespons låter i det flesta fall överlägset

Kan du visa någon högtalare som du tycker har "fin energirespons"? Jag tycker ER18DXT har en osedvanligt fin energirespons förutom möjligen den lilla "förtätningen" kring 3kHz som jag tror kommer av att dxt-waveguiden är för liten för att möta ett 6"-element.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-06-27 20:30

LasseA skrev:

Kan du visa någon högtalare som du tycker har "fin energirespons"? Jag tycker ER18DXT har en osedvanligt fin energirespons förutom möjligen den lilla "förtätningen" kring 3kHz som jag tror kommer av att dxt-waveguiden är för liten för att möta ett 6"-element.

Var lägger ni märke till förtätningen?

LasseA

Inläggav LasseA » 2012-06-27 20:33

Jocke skrev:
LasseA skrev:

Alla kurvor upp till 45 grader ligger i samma nivå som onaxis vid 3kHz på ER18DXT, samma sak händer på Idunn vid 2kHz. Vad jag inte kan förstå är varför den ligger vid en lägre frekvens på Idunn men jag är inte så haj på delningsfilter och deras påverkan på offaxis..

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-06-27 20:47

LasseA skrev:
Jocke skrev:
LasseA skrev:

Alla kurvor upp till 45 grader ligger i samma nivå som onaxis vid 3kHz på ER18DXT, samma sak händer på Idunn vid 2kHz. Vad jag inte kan förstå är varför den ligger vid en lägre frekvens på Idunn men jag är inte så haj på delningsfilter och deras påverkan på offaxis..

Hmm... det där har jag inte noterat. För Idunn ligger det ju på (eller nära) delning med för ER18DXT nästan en oktav över...

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-06-27 20:50

De ligger väl inte alls vid samma nivå vid 3 kHz?
Bild

Idunn däremot visar "förtätning" vid 2.5 kHz, och lite andra konstigheter mellan 5 och 10 kHz.

Bild
Numera pensionär.

Nästa

Återgå till Teknikforum