Moderator: Redaktörer
celef skrev:härifrån ser det ut som att jag hade gjort om hela registret från 500hz och upp
Emanuelgbg skrev:Jag är novis men jag har inte hittat så mycket info om fasegenskaperna. Kan vara för att jag inte är helt hundra på de engelska facktermerna som jag missat detta.
"Reverse null" är det omvänd polaritet? Brukar inte det vara en kraftig dipp vid delningsfrekvensen om fasen stämmer mellan diskanten och basen?
celef skrev:härifrån ser det ut som att jag hade gjort om hela registret från 500hz och upp
LasseA skrev:Hur och varför?celef skrev:härifrån ser det ut som att jag hade gjort om hela registret från 500hz och upp
Jocke skrev:celef skrev:härifrån ser det ut som att jag hade gjort om hela registret från 500hz och upp
Menar du att kurvan sjunker under 500Hz eller vad är det för problem du ser? Kan det vara en utomhusmätning så att roomgain saknas?
Spridningsegenskaperna är bra även om jag kan känna en lätt oro över energikurvan vid 4-5kHz - skulle nog själv försökt hålla igen lite där... men det är inte säkert att det är något som besvärar.
paa skrev:celef skrev:härifrån ser det ut som att jag hade gjort om hela registret från 500hz och upp
Seas själva har konstruerat en högtalare med samma diskant och en bas med samma motor men med annan kon, den högtalaren heter Idunn.
Dom har gjort en helt annan filterkonstruktion än till ER18DXT, men jag vet inte om den blivit något bättre, vad tycker du?
Men det var ju spridningen du kommenterade initialt, nu verkar du kommentera on-axis?celef skrev:LasseA skrev:Hur och varför?celef skrev:härifrån ser det ut som att jag hade gjort om hela registret från 500hz och upp
egentligen är jag ju superdum som påstår saker utan att hört högtalaren, men utifrån egen erfarenhet kan säga att liknande betende inte funkar hos mig, som start skulle jag höja toppen lite och sänka runt 3khz
LasseA skrev:Men det var ju spridningen du kommenterade initialt, nu verkar du kommentera on-axis?celef skrev:LasseA skrev:Hur och varför?celef skrev:härifrån ser det ut som att jag hade gjort om hela registret från 500hz och upp
egentligen är jag ju superdum som påstår saker utan att hört högtalaren, men utifrån egen erfarenhet kan säga att liknande betende inte funkar hos mig, som start skulle jag höja toppen lite och sänka runt 3khz
paa skrev:celef skrev:härifrån ser det ut som att jag hade gjort om hela registret från 500hz och upp
Seas själva har konstruerat en högtalare med samma diskant och en bas med samma motor men med annan kon, den högtalaren heter Idunn.
Dom har gjort en helt annan filterkonstruktion än till ER18DXT, men jag vet inte om den blivit något bättre, vad tycker du?
celef skrev:paa skrev:celef skrev:härifrån ser det ut som att jag hade gjort om hela registret från 500hz och upp
jag tycker den ser både bättre och sämre ut
paa skrev:Jag tycker spridningskurvorna från ER18DXT ser mycket bättre ut än de från Idunn, med jämt fall över registret vid alla vinklar.
Jasså? Du gillar stora waveguides alltså? Eller menar du med de elementen som är i det här fallet, hur ska du "höja" offaxis i toppen då?celef skrev:tycker du? men det gör jag inte!LasseA skrev:Men det var ju spridningen du kommenterade initialt, nu verkar du kommentera on-axis?celef skrev:egentligen är jag ju superdum som påstår saker utan att hört högtalaren, men utifrån egen erfarenhet kan säga att liknande betende inte funkar hos mig, som start skulle jag höja toppen lite och sänka runt 3khz
LasseA skrev:Jasså? Du gillar stora waveguides alltså? Eller menar du med de elementen som är i det här fallet, hur ska du "höja" offaxis i toppen då?celef skrev:tycker du? men det gör jag inte!LasseA skrev:Men det var ju spridningen du kommenterade initialt, nu verkar du kommentera on-axis?celef skrev:egentligen är jag ju superdum som påstår saker utan att hört högtalaren, men utifrån egen erfarenhet kan säga att liknande betende inte funkar hos mig, som start skulle jag höja toppen lite och sänka runt 3khz
Ok, hade glömt bort den men det är ju med extradiskanter för att kompensera för fallande offaxis högt upp i frekvens och inte direkt applicerbart på denna högtalare!?Jocke skrev:LasseA skrev:Jasså? Du gillar stora waveguides alltså? Eller menar du med de elementen som är i det här fallet, hur ska du "höja" offaxis i toppen då?
Det finns ju lite olika sätt att åstadkomma det. Själv gillar jag WG även om de kan ha lite hornkänsla och betonar transienter. Här är ett annat sätt att fixa off axis:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=9397&highlight=
Jocke skrev:paa skrev:celef skrev:härifrån ser det ut som att jag hade gjort om hela registret från 500hz och upp
Nu är det lätt att lura sig på skalan men jag tror ju att oregelbundenheterna off axis beror på att filtret är mer komplext eller av högre ordning... (välj själv).
LasseA skrev:Jasså? Du gillar stora waveguides alltså? Eller menar du med de elementen som är i det här fallet, hur ska du "höja" offaxis i toppen då?celef skrev:tycker du? men det gör jag inte!LasseA skrev:Men det var ju spridningen du kommenterade initialt, nu verkar du kommentera on-axis?celef skrev:egentligen är jag ju superdum som påstår saker utan att hört högtalaren, men utifrån egen erfarenhet kan säga att liknande betende inte funkar hos mig, som start skulle jag höja toppen lite och sänka runt 3khz
Kan du visa någon högtalare som du tycker har "fin energirespons"? Jag tycker ER18DXT har en osedvanligt fin energirespons förutom möjligen den lilla "förtätningen" kring 3kHz som jag tror kommer av att dxt-waveguiden är för liten för att möta ett 6"-element.celef skrev:det grejjar jag inte, ändringarna påverkar ju allt
högtalare med fin linjäritet på direktljudet men med en kass energikurva låter i det flesta fall direkt dåligt, en högtalare med mindre linjärt direktljud men med fin energirespons låter i det flesta fall överlägset
så för mig gäller att snickra ihop den allra bästa kompromissen
LasseA skrev:Kan du visa någon högtalare som du tycker har "fin energirespons"? Jag tycker ER18DXT har en osedvanligt fin energirespons förutom möjligen den lilla "förtätningen" kring 3kHz som jag tror kommer av att dxt-waveguiden är för liten för att möta ett 6"-element.celef skrev:det grejjar jag inte, ändringarna påverkar ju allt
högtalare med fin linjäritet på direktljudet men med en kass energikurva låter i det flesta fall direkt dåligt, en högtalare med mindre linjärt direktljud men med fin energirespons låter i det flesta fall överlägset
Alla kurvor upp till 45 grader ligger i samma nivå som onaxis vid 3kHz på ER18DXT, samma sak händer på Idunn vid 2kHz. Vad jag inte kan förstå är varför den ligger vid en lägre frekvens på Idunn men jag är inte så haj på delningsfilter och deras påverkan på offaxis..Jocke skrev:LasseA skrev:Kan du visa någon högtalare som du tycker har "fin energirespons"? Jag tycker ER18DXT har en osedvanligt fin energirespons förutom möjligen den lilla "förtätningen" kring 3kHz som jag tror kommer av att dxt-waveguiden är för liten för att möta ett 6"-element.celef skrev:det grejjar jag inte, ändringarna påverkar ju allt
Var lägger ni märke till förtätningen?
LasseA skrev:Alla kurvor upp till 45 grader ligger i samma nivå som onaxis vid 3kHz på ER18DXT, samma sak händer på Idunn vid 2kHz. Vad jag inte kan förstå är varför den ligger vid en lägre frekvens på Idunn men jag är inte så haj på delningsfilter och deras påverkan på offaxis..Jocke skrev:LasseA skrev:Kan du visa någon högtalare som du tycker har "fin energirespons"? Jag tycker ER18DXT har en osedvanligt fin energirespons förutom möjligen den lilla "förtätningen" kring 3kHz som jag tror kommer av att dxt-waveguiden är för liten för att möta ett 6"-element.celef skrev:det grejjar jag inte, ändringarna påverkar ju allt
Var lägger ni märke till förtätningen?
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 16 gäster