Fyndligan: Här berättar vi om fynd vi gjort

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rishna

Inläggav Rishna » 2012-05-31 13:13

För en knapp månad sen fick jag ett par kanonfina Sonab OA12 i teak till skänks mot löfte om att ta väl hand om dem. :) :)

Plockade samma dag upp ett par nästan lika fina OA14 i jakaranda på vägen hem för en femhundring. :)

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-06-01 07:30

Blir väldigt glad för din skulle Rishna! Hoppas att du får snurr på dom!
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Rishna

Inläggav Rishna » 2012-06-01 15:46

De "snurrar" för fullt här hemma. Dock är basarna i 12:orna inte hundra i spindlarna men spelar utan hörbara felaktigheter, starkt med om så önskas :). Lådorna är i fantastiskt skick med tanke på åldern. Fick limma lite i kanten på ett diskantelement som väste illa men det blev bra :). Ska försöka få tag på originaldiskanter att ersätta med vid behov.

14 var bara att byta kanter sen var det klart!

Enda bekymret i egentlig mening är att jag inte kan ha båda paren framme samtidigt :).

Användarvisningsbild
RKC

Inläggav RKC » 2012-06-20 13:28

:) :) :) Hej gjorde ett fynd på tradera köpte en Yammaha AX-900 för 250kr+frakt är det biligt har fått hem den ser ut som ny väger ca 18kg

Användarvisningsbild
Rishna

Inläggav Rishna » 2012-06-20 16:49

Har haft en AX-550 som var toppen och som hade bra med kraft. Den är liten i jämförelse med din 900 :). Grattis till en fin förstärkare!

Användarvisningsbild
heliac

Inläggav heliac » 2012-06-27 08:31

Hämtade ett par JBL L100 T GI för 2000 med nykantade basar igår kväll. Fynd tycker jag.

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2012-06-27 18:15

RKC skrev::) :) :) Hej gjorde ett fynd på tradera köpte en Yammaha AX-900 för 250kr+frakt är det biligt har fått hem den ser ut som ny väger ca 18kg

Vad har jag missat! Hehe! :D

Jag fick en AX-400 (lägre modell i serien, som består av AX-300, 400, 500, 700 och 900) häromdagen. Den är hur bra som helst! Sjukt klart och detaljerat ljud. Blev otroligt imponerad, och tycker att den är snygg också, för att vara "modern" hifi. Har därför börjat spana lite efter andra modeller i serien, främst AX-900, men inte hittat något hittills. :)

En suddig mobil-kamera-bild:

Bild

Det känns som att Yamaha typ är den enda tillverkaren i hifi-värden som kan, och konsistent kunnit, det här med tidlös design. Det spelar ingen roll från vilken tidsperiod deras hifi är från, den är fin ändå.

Mer fynd från i går, gratis i princip:

http://bimg1.mlstatic.com/s_MLA_v_F_f_2 ... 052012.jpg

Förstärkaren hade aldrig skruvats upp, och var helt dammfri på insidan. Inte en enda repa på fronten eller skalet. Hur händer en sån sak? Den måste varit nedpackad största delen av sin livstid.

Har alltid trott att den här skulle vara totalt värdelös, men det visade sig att den lät precis som alla andra Marantz-receivrar från den tidsperioden. Raka motsatsen till ljudet man får från den ovan nämnda Yamahan, t ex. Inte min smak.

Har redan hunnit byta ut lite delar där i, några transistorer och de flesta kondensatorer i slutsteget och strömförsörjningen. Ljudet blev lite renare efter det, tycker jag.

Bandspelaren får nog gå till tippen. Vet inte ens om den fungerar, för jag har inga band att testa med. :) Det verkar inte gå att trycka på PLAY-knappen när det inte sitter något i.
Senast redigerad av AlNiCo 2012-07-03 12:49, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-06-27 18:43

Grattis till Yamahan, ruggigt vackra, stilrena och funktionella apparater.

Marantzerna däremot, håller jag mig tveksam till, inte i den rätta feel good-perioden.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
twangbang

Inläggav twangbang » 2012-06-27 21:06

Hur ska jag börja..? Tror jag gjort ett fynd, men det är inte vintage..

Har tänkt länge att jag skulle ha framme en mysig vintage anläggning med Quad 44 samt 405 som grund. Men så för ett tag sen kraschade mitt 405 slutsteg på ena kanalen och sabbade en högtalare. :cry:

Så jag har sneglat lite på rena slutsteg ett tag. 405:an ska väl iofs lagas nån gång, men det känns lite opålitligt. Vill inte att det ska hända igen men kanske bättre högtalare.
Så för ett tag sen köpte jag lite andra vintagemysigheter av en i grannkommun, då fanns det även ett slutsteg som jag inte köpte. Men det där har gnagt lite och nu efter ett tag när vi pratade igen och priset kändes rätt slog jag till. Det är ett NAD C 275bee, kanske två år gammalt men aldrig använt för 2700:-. Vet att det inte är vintage, men är det någon som har erfarenheter? Kan det passa bra ihop med ett försteg Quad 44?
Får väl byta högtalare snart också för nu har jag för klena helt plötsligt. :roll:
Tur att det finns en justering på baksidan så man slipper kräma sönder högtalarna.

Hela anläggningen är tänkt att bestå av en salig blandning prylar som jag samlat på mej och diggar på ett eller annat sätt:
Försteg: Quad 44
Slutsteg: Nad C275bee
Cd: Philips 104
Tuner: Technics ST-9600
Rullbandspelare: Tandberg 10XD
Skivspelare: Unamco T-1
Högtalare: Oklart, om Quad slutsteget funkat tänkte jag använda ett par Linn Kan I med stativ. Nu vet jag inte. Tips mottages tacksamt :)

Användarvisningsbild
Nerikso

Inläggav Nerikso » 2012-07-03 01:44

Tänkte bara skriva av mig om mitt fynd tidigare idag och se om man kanske kan komma över lite mer information om det man har, är super nyfiken :)

Såg att det i ena hörnet stod två gamla högtalare och en förstärkare ovanpå.
Första tanken var så klart, äsch skit samma är säkert bara något skrot.

Gick väl knappt en minut eller så innan det började kittla lite och tanken slog att man ändå kanske skulle kolla vad det var för något.

Glider fram lite så där tveksam, med inställningen att det bara är skrot, men ack så fel jag hade. Det första jag ser är DUX i hörnet på förstärkaren vilket resulterar i 8O följt av :D

Vid närmre inspektion är det en st Dux hifi sound project ta 12000 som vid ockulär besiktning ser ut att vara i fint skick tillsammans med två DIN-RCA och en kabel liggandes ovanpå som jag inte känner igen kontakterna på.
Högtalarna som förstärkare stod på står det "hifi soundproject 303" på och vid närmre titt så sitter det en etikett på baksidan med modellbeteckning "DX 303" Högtalarna har sina spår efter åren som gått men är trots det i helt okej skick tycker jag.

Väl hemma kopplades allting in, telefonen och en AUX-sladd åkte fram illa kvickt och sanningens ögonblick väntade.
Slog till switchen till ON, det lyser om förstärkaren! :D
Vrider sakta, sakta, sakta på volymratten, DET SPELAR! :D:D
Och inte nog med det, det låter bra! :D

Nu är jag dock lite nyfiken, rättare sagt väldigt nyfiken, på vad ratten märkt "Presence" gör för någonting. Jag har googlat lite men jag kommer inte fram till något vettigt så här sent. Om någon vänlig själ har lust att förklara hade jag uppskattat det otroligt mycket :)

God natt :)

Edit: Bilder :)

Bild
Bild
Bild
Senast redigerad av Nerikso 2012-07-03 09:17, redigerad totalt 1 gång.
//Niklas Eriksson

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-07-03 02:05

Nerikso skrev:Nu är jag dock lite nyfiken, rättare sagt väldigt nyfiken, på vad ratten märkt "Presence" gör för någonting. Jag har googlat lite men jag kommer inte fram till något vettigt så här sent. Om någon vänlig själ har lust att förklara hade jag uppskattat det otroligt mycket :)

Är inte det mellanregister, avsett att lyfta fram röster/tal..? En slags tonkontroll m.a.o. (tror jag) :)

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2012-07-03 08:45

Dux Sound Project TA 12000 har väl sålts under flera olika namn om jag inte missminner vad jag hört tidigare.

Kort? :)

Har inget minne av en presenceratt på den stärkaren, Sitter presenceratten på stärkaren eller högtalarna? Får ingen träff i skallen på hur högtalarna ser ut men kommer ihåg ett par philipshögtalare från den tiden jag hade som hade en presence på baksidan av högtalaren, den högtalaren var bestyckad med två diskanter och presenceratten styrde hur mycket ljud som flödade ur högtalaren som satt i fronten respektive i toppen.

Dvs, den gjorde att man kunde styra hur mycket av ljudet som nådde lyssnaren via direkt respektive indirekt strålning. Tämligen simpelt delningsfilter, högnivån i högtalaren gick genom ett envägsfilter för att filtrera ut de höga frekvenserna och sedan en potentiometer som i ändlägena hade noll motstånd ut till vardera diskant.

Edit: Tror philipshögtalaren var 22RH431
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
Nerikso

Inläggav Nerikso » 2012-07-03 09:20

Cicaro skrev:Har inget minne av en presenceratt på den stärkaren, Sitter presenceratten på stärkaren eller högtalarna?

Presenceratten är den som sitter på högtalaren, på bilden ovan är det den ratten som är vriden så den står horisontellt.

Tack för infon :)
//Niklas Eriksson

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2012-07-03 09:26

Halloj!

Som det ser ut finns 1 element av varje sort (dvs det inte är dubbla mellanregister eller diskanter) vilket gör att jag tror att presence är dämpning på mellanregistret. Det som idag vanligtvis görs med EQ i stärkaren. Finns bla. på Mirsch OM71or, där dock bara i tre steg).

Att jag säger dämpning är för att det är inte är någon aktiv förstärkning så att allt annat än max är en dämpning av den nivån :)

Om du vill kolla att så är fallet, spela något på låg nivå(så du kan lyssna ordentligt med örat vid mellanregisterelementet utan att skada hörseln) med presence på max, dra sedan ner presence till min så borde du höra att ljudet försvinner(fast inte helt) :-)

/Olle
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
heliac

Inläggav heliac » 2012-07-04 00:28

Presence betyder väl närvaro på engekska... På gitarrförstärkare sitter det ofta presence control där har det nånting med dämpfaktorn att göra tror jag.

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2012-07-04 09:07

In a 3-way loudspeaker system, with tweeter, woofer, and mid-range speaker, a presence control is simply a volume control for the mid-range speaker.

In an amplifier, a presence control controls "presence". A presence control boosts the upper mid-range frequencies. Thus by increasing the presence with the presence control, the sounds of voices and such instruments seem more "present".

Källa:Wikipedia

Och såhär skriver Electro-Voice om sin högtalare Carlton:
Bild

Användarvisningsbild
zvenamp

Inläggav zvenamp » 2012-07-08 22:41

800:- För en Philips CD-850 fyfan bra den låter denn tämjde diskanten så nu lirar mina cerwin vega dc 15 HIFI!!

så nu har jag äntligen bara top of the line Philips grejor rakt igenom... när det gäller elektroniken..
Tube or not Tube? thats no problemos Bild

Användarvisningsbild
Nibbler

Inläggav Nibbler » 2012-07-19 22:35

Fyndade lite saker på loppis igår:

Bild

Seas hifi 30 i nyskick. 3-vägs högtalare med oval bas. Ljudet överraskade!

Bild

Bild

Tillhörande förstärkare: Sanyo DC-70U även den i fint skick. Tillverkad mellan 1969 och 1970. Högtalarna borde vara från samma period.

Bild

En Luxor Dirigent 7100 fick också följa med hem. Dock inte provat den än. Lite skitig men verkar hel och fin under smutsen.

Användarvisningsbild
Nibbler

Inläggav Nibbler » 2012-07-20 19:00

Jippi, Dirigenten funkade klockrent. Inget skrap i pottar.

I exakt samma ögonblick som jag slutförde meningen här ovanför säger det poff och i min ögonvrå ser jag en blixt och sen kommer det rök ur Dirigenten. Men fortsatte spela gjorde den, tills jag drog ur sladden.

Så kan det gå när man tar ut segern i förskott...

Användarvisningsbild
twangbang

Inläggav twangbang » 2012-08-03 21:27

twangbang skrev:Hur ska jag börja..? Tror jag gjort ett fynd, men det är inte vintage..

Har tänkt länge att jag skulle ha framme en mysig vintage anläggning med Quad 44 samt 405 som grund. Men så för ett tag sen kraschade mitt 405 slutsteg på ena kanalen och sabbade en högtalare. :cry:

Så jag har sneglat lite på rena slutsteg ett tag. 405:an ska väl iofs lagas nån gång, men det känns lite opålitligt. Vill inte att det ska hända igen men kanske bättre högtalare.
Så för ett tag sen köpte jag lite andra vintagemysigheter av en i grannkommun, då fanns det även ett slutsteg som jag inte köpte. Men det där har gnagt lite och nu efter ett tag när vi pratade igen och priset kändes rätt slog jag till. Det är ett NAD C 275bee, kanske två år gammalt men aldrig använt för 2700:-. Vet att det inte är vintage, men är det någon som har erfarenheter? Kan det passa bra ihop med ett försteg Quad 44?
Får väl byta högtalare snart också för nu har jag för klena helt plötsligt. :roll:
Tur att det finns en justering på baksidan så man slipper kräma sönder högtalarna.

Hela anläggningen är tänkt att bestå av en salig blandning prylar som jag samlat på mej och diggar på ett eller annat sätt:
Försteg: Quad 44
Slutsteg: Nad C275bee
Cd: Philips 104
Tuner: Technics ST-9600
Rullbandspelare: Tandberg 10XD
Skivspelare: Unamco T-1
Högtalare: Oklart, om Quad slutsteget funkat tänkte jag använda ett par Linn Kan I med stativ. Nu vet jag inte. Tips mottages tacksamt :)

Ramlade över ett par fina JBL L112 för tvåhundring idag :D :D det kanske vore något till anläggningen ovan? Tyvärr var det inte orginalbasar, men jag är helnöjd ändå för det priset. Lådor samt resten av elementen var i fint skick. Är det svårt/omöjligt att få tag på orginalbasar tro?

Användarvisningsbild
Magnus77

Inläggav Magnus77 » 2012-08-03 22:05

Fleabay brukar det dyka upp på. Med varierande priser.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2012-08-09 01:25

[!Hifi]

Här är ett feelgood-fynd som min grabb gjorde på loppisen i Löderup i somras:

Bild

En fullt fungerande Logitech FF-ratt, med tillhörande pedaler. Ynglingen från idrottsföreningen frågade vad han ville ge, varpå min grabb svarar: mer än fem spänn får du inte! 8O

Så fem kronor fattigare, men djäklar vad kul vi har haft med den hela sommaren! Jag har precis installerat LFS och börjar få lite grepp om det hela. :D

[/!Hifi]
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2012-08-11 18:05

Var på sortergården......

Och vad låg i bingen med elektronikskrot?

Jo, mitt 3'dje Rotel RB-850.

Kan vara bra att ha till mina kommande Larsen6'or.....som jag fyndat ryskigt billigt, bytte bort en MBP.
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
Nadden

Philips AH 495

Inläggav Nadden » 2012-08-11 23:24

Hittade ett par philips AH 495 3-vägare För 200:- på Erikshjälpen idag, Kikade på baksidan och där stod det Made In Norway. Seas element undrade jag?
Jo, visst satt där en Seas 10" Bas H 336 i lådan :)
Samt den klassiska 8-kantiga miden + domediskant. Philips egna om ja inte har fel? Alla element i nyskick.
Helt otroligt, Elementen är lika gamla som ja ca 1980 års modell. Och fortfarande som nya i gummit. Ganska fet upphängnig oxå. Sprang ner till källaren å tänkte funktionstesta dom, Men blev kvar i 1 timme. inget fel på högtalarna. Satt och gapade när ja provspelade på min gamla technics SU-7300K Där vänster kanal bara går på 50% (nåt knas) och som cd hade ja syrrans gamla United dvd. HA!
Och det lät ändå bra!!!
Undrar hur det låter på fin-stereon?
Så imponerad. Ska testa snart och så slänger ja in en bild inom kort.
Undrar vilket modernt skräp han köpte på Media Markt och ersatte dessa med :D

Bild

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2012-08-19 14:57

Har kapat till mig en sådan här:

Bild

Låter helt OK.

Klart värd 150 kr. Måste vart bland det allra första. Tillverkad mellan -82 och -84.

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2012-08-19 19:16

Är den dekaltrimmad,
eller hette den Vintage Audio redan vid lanseringen?
Shatterer of words

Användarvisningsbild
zvenamp

Inläggav zvenamp » 2012-08-19 20:52

det ser ut att vara vattenmärkt foto från webben :D
Tube or not Tube? thats no problemos Bild

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-08-19 21:17

Maccis skrev:Har kapat till mig en sådan här:

http://vintage-audio-laser.com/hitachi/ ... a1000s.png

Låter helt OK.

Klart värd 150 kr. Måste vart bland det allra första. Tillverkad mellan -82 och -84.

Den där kom väl typ samtidigt med Philips första CD-spelare, och kostade 6-7000:- om jag inte minns fel.
Philips spelare lät nog klart bättre dock.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2012-08-19 21:33

Hitachi DA-1000, såldes under ett antal andra namn bland dom mer kända Denon DCD-2000.

Denon DCD-2000 ska enligt vad jag hört varit den första CD-spelaren att demas i Sverige. Men det är möjligt att det inte stämmer.

Hur som helst är det en av dom absolut första CD-spelarna, vilken som var absolut först vet nog ingen men det brukar talas om att Philips CD-100 och Sony CDP-101 var det. Vilket väl är rimligt då det var dom som tog fram CD-systemet.

Först med digitala inspelningar däremot det var Denon (1977).

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2012-08-19 21:47

Fungerar perfekt, enda nackdelen är att den inte kan läsa skivor längre än 65 minuter......

När den introducerades kostade den 2000 DM. Undrar vad det var i början på 80-talet......

Problem med en Mac?

FöregåendeNästa

Återgå till Vintage-hifi