Moderator: Redaktörer
Jansson skrev:Bill50x skrev:Harryup skrev:Man kan absolut få ett snällt och behagligt ljud förstås utan lagerglapp med enpunktslagring men vill man ha bra transientåtergivning i lägsta basen gäller kullager.
Alla lagringar som inbegriper flytande vätskor är kassa, för att tala klarspråk. Vätskor förlorar/ändrar sina egenskaper med tiden, mer än vad tex kullager gör.
Detsamma gäller sk våt avspelning av vinylskivor, det fungerar bra första gången men sedan kletar sig vätskan fast i spåren och eventuella problem blir ännu värre.
/ B
Ok.
Jag har just tittat på en Well Tempered skivspelare där tonarmen vilade på golfboll som låg i ett silikonbad.
Den var inte inkopplad.
Men det var en annorlunda lösning.
High Fidelity hade lite förslag till mig vilket involverade bl.a. en begagnad Ekos-arm till ett helt ny 12a drivverk till ett fint pris.
RJohan skrev:Nej, jag är inte så inskränkt att jag tror att LP12 är den enda bra gramofonen i hela världen. Men om man tänker behålla den länge och vill ha service och delar i framtiden är den nog ett rätt säkert köp. Det har den varit hittills.
RJohan skrev:Nej, jag är inte så inskränkt att jag tror att LP12 är den enda bra gramofonen i hela världen. Men om man tänker behålla den länge och vill ha service och delar i framtiden är den nog ett rätt säkert köp. Det har den varit hittills.
Jansson skrev:Jag som är så förtjust i svart och olivgrönt på apparater.
paa skrev:Jansson skrev:Jag som är så förtjust i svart och olivgrönt på apparater.
Olivgrönt, då är det ju en sån här du ska ha, den har trefasmotor också, finns det till LP12 förresten?
Bill50x skrev:Jansson:
Köper du en LP12:a privat ska du räkna in ett "verkstadsbesök" hos en Linnhandlare för att justera spelaren. Är Göteborg närmast för dig? Anders på Tonläget är duktig på att trolla välljud ur LP12:orna.
Vilken nivå på spelaren? Ja det är svårt. Men jag skulle nog rekommendera Cirkusuppdateringen, den externa nätdelen Lingo II, Ekosarm och dessutom komplettera med en ny fräsch pickup. Inte nödvändigtvis en Linn, oavsett vad "Linnisarna" påstår.
En sådan spelare bör du ha spelklar för under tjugofem tusen, dvs halva din budget. Vill du senare uppgradera spelaren kan du göra så, men jag tvivlar på att det är nödvändigt.
/ B
Jansson skrev:Bor i Stockholm.
Så om det nu skulle bli en LP 12 är det väl High Fidelity jag vänder mig till.
Bill50x skrev:Jansson skrev:Bor i Stockholm.
Så om det nu skulle bli en LP 12 är det väl High Fidelity jag vänder mig till.
Stämmer.
En pickup som passar mycket bra till Ekos-armen är Sumiko Blue Point Special för typ 500 dollar
Den låter snyggare och renare än Linns Adikt (4500 kr) men lite mer polerat och inte lika "fartglad". Nu var det väldigt länge sedan jag gjorde dessa jämförelser så sakernas tillstånd kan mycket väl ha ändrats.
Men om du vill spela min LP12:a hos dig för att testa så går väl det att ordna. På min spelare sitter en Linn Akiva MC-pickup, låter väldigt bra men spårar sämre än tex Sumikon...
/ B
Thomas_A skrev:LP12 i all ära, men jag skulle undersöka marknaden väldigt mycket för en budget på 50 tkr. Inklusive en mängd olika pickuper.
Orfoton MC Windfeld kanske? 31 tkr, då finns det 19 tkr för spelare och arm.
T
Thomas_A skrev:LP12 i all ära, men jag skulle undersöka marknaden väldigt mycket för en budget på 50 tkr. Inklusive en mängd olika pickuper.
Thomas_A skrev:Det finns en hel del bra billiga pickuper naturligtvis. Och att det finns en hel del dyra som är bättre. Därav tycker jag man ska försöka lyssna runt på olika spelare och PUs, om man har budget. Jag har själv lyssnat på en fullspäckat LP12, men inte tycker jag den lyfter speciellt mycket mer än min egen rigg. Om ens något alls - pickupen är det som skiljer ljudet mest åt spelarna.
Jag anser alltså att drivverk och arm inte har den utväxlingen som pickupen har.
Bill50x skrev:Thomas_A skrev:LP12 i all ära, men jag skulle undersöka marknaden väldigt mycket för en budget på 50 tkr. Inklusive en mängd olika pickuper.
Det finns två anledningar till att jag inte skulle lägga proportionerna (pengamässigt) som du föreslår.
1) En ruskigt bra pickup behöver också en likaledes ruskigt bra arm att sitta i. För att inte tala ett bra drivverk. Annars är slantarna bortkastade. 19 ksek räcker nog inte.
2) Driftskostnaden blir ganska tung, på en MC kan du inte själv byta nål utan det krävs service hos tillverkaren. Jag har ingen aning, men jag gissar att ett utbyte av nålen på Windfeld ligger i storleksordningen 10 tusen (snabbkoll på nätet, typ 900 dollar). Räkna med max 2000 timmar på nålen och du har en driftskostnad på ca 2:-/skivsida.
MC-pickuper (inkl Sumikon som är en "high-output" avsedd att spelas genom ett vanligt MM-riaa) är trögare än MM, kräver något högre nåltryck men framför allt en stadig tonarm. Jag skulle vilja påstå en en riktigt bra arm med en medioker pickup ger ett bättre resultat än en topp-pickup i en halvbra arm.
Viktigt är förstås pickupens anpassning gentemot riaa't. I det fallet skulle jag vilja se pickup/riaa som ett system.
/ B
Bill50x skrev:Thomas_A skrev:Det finns en hel del bra billiga pickuper naturligtvis. Och att det finns en hel del dyra som är bättre. Därav tycker jag man ska försöka lyssna runt på olika spelare och PUs, om man har budget. Jag har själv lyssnat på en fullspäckat LP12, men inte tycker jag den lyfter speciellt mycket mer än min egen rigg. Om ens något alls - pickupen är det som skiljer ljudet mest åt spelarna.
Jag anser alltså att drivverk och arm inte har den utväxlingen som pickupen har.
Jag håller med dig. Under förutsättning att arm och drivverk inte har någon påverkan på ljudet.
Min egen erfarenhet/åsikt är dock den motsatta. För att pickupen ska få rätt arbetsförhållanden ska den sitta i en anpassad tonarm. Det räcker inte med att skruvarna sitter på rätt ställe, eller att du kan ställa in rätt nåltryck.
/ B
Thomas_A skrev:Skulle också vara en intressant spelare att lyssna på.
Finns då möjlighet till en bra PU samt skivtvätt (Loricraft) i budget.
Thomas_A skrev:
Så rådet till Jansson blir då att lyssna själv, och länge, och begära att spela med samma PU på olika drivverk samt olika PU på samma drivverk. Med en välkänd skiva. Och gärna drivverk som spelar med samma hastighet (strobe-disk som kontroll). Om inte försäljaren går med på det så får man väl gå någon annanstans?
Thomas_A skrev:Jag anser alltså att drivverk och arm inte har den utväxlingen som pickupen har.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster