Min sista grammofon.

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-06-27 07:21

@ Harry up och Ivor Isobarik

Tack för input.
Jo det lutar mest åt att jag köper via butik.
Då har jag back up om nåt krånglar.
Jag är helt enkelt allt för okunnig om skivspelare för att fippla mera avancerat på egen hand.
High Fidelity hade lite förslag till mig vilket involverade bl.a. en begagnad Ekos-arm till ett helt ny 12a drivverk till ett fint pris.

@Phloam.
Det är inte något deppigt med "sista". Jag vill köpa en grammofon som ska räcka i många år. Jag vill bli klar med detta och nöjd.
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2012-06-27 09:59

tack för PM:et men jag har en well tempered som osten fått för sig är till salu .
det kanske den e också till rätt pengar det e en diskussionssak det får vi ta irl eller per tfn.
men annars till djungeln av spelare som du skulle klara av i din budget så vill jag just lägga till well tempered.
saluförs av hififreaks i danmark och är en rolig vidarutvekling på den klassiska well tempered med silicondämpad arm osv.
den med en sumiko blackbird eller jubilee och sedan holografik audios RiIa så e jag övertygad om att du är i hamn.. vill du så kan du få komma och lyssna på en liknande rigg
Ola
jag får inte ut ngt av att vara bland dem som inte förstår mig

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2012-06-27 10:11

Jansson skrev:
Bill50x skrev:
Harryup skrev:Man kan absolut få ett snällt och behagligt ljud förstås utan lagerglapp med enpunktslagring men vill man ha bra transientåtergivning i lägsta basen gäller kullager.

Alla lagringar som inbegriper flytande vätskor är kassa, för att tala klarspråk. Vätskor förlorar/ändrar sina egenskaper med tiden, mer än vad tex kullager gör.

Detsamma gäller sk våt avspelning av vinylskivor, det fungerar bra första gången men sedan kletar sig vätskan fast i spåren och eventuella problem blir ännu värre.

/ B

Ok.
Jag har just tittat på en Well Tempered skivspelare där tonarmen vilade på golfboll som låg i ett silikonbad.

Den var inte inkopplad.
Men det var en annorlunda lösning.

det var den jag menade... den utsåg jag ,bland många andra svindyra spelare till en mässas absolut bästa ljud
i den klassen har jag även plaserat Townsend en spelare som har ett lite annorlunda grepp och har tagit fasta på att göra sig av med resonanser och dylikt så tidigt som möjlit ...
därför har man ett silikonbad som man svänger ut över och som en paddel går i och överför tonarmens vibrationer.
jag får inte ut ngt av att vara bland dem som inte förstår mig

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2012-06-27 10:21

High Fidelity hade lite förslag till mig vilket involverade bl.a. en begagnad Ekos-arm till ett helt ny 12a drivverk till ett fint pris.

Sånt har jag haft i ett kvarts sekel nu, apropå 'den sista gramofonen' temat på tråden. Jag lever väl ett kvarts sekel till, och så länge lär de bli kvar...

Nej, jag är inte så inskränkt att jag tror att LP12 är den enda bra gramofonen i hela världen. Men om man tänker behålla den länge och vill ha service och delar i framtiden är den nog ett rätt säkert köp. Det har den varit hittills.

JohanR

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2012-06-27 10:33

RJohan skrev:Nej, jag är inte så inskränkt att jag tror att LP12 är den enda bra gramofonen i hela världen. Men om man tänker behålla den länge och vill ha service och delar i framtiden är den nog ett rätt säkert köp. Det har den varit hittills.

Precis, sånt där är viktigt att tänka på. Thorens och... Technics (trodde aldrig jag skulle säga det) är väl två andra ganska säkra kort även framöver.
Fyll på med fler här för att hjälpa Jansson i hans diemma :wink:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-06-27 11:49

RJohan skrev:Nej, jag är inte så inskränkt att jag tror att LP12 är den enda bra gramofonen i hela världen. Men om man tänker behålla den länge och vill ha service och delar i framtiden är den nog ett rätt säkert köp. Det har den varit hittills.

Jag köpte min LP12:a i början på 90-talet (hade en redan i mitten på 80-talet men den blev stulen vid ett inbrott) och den har uppgraderats vid två tillfällen. Den är nu drygt 20 år gammal och den kommer att hålla mitt liv ut. Om jag vill lägga några månadslöner på uppgraderingar eller bara köra vidare, ja det bestämmer jag själv. Men jag behöver inte ut på marknaden och leta "sista spelaren" för den har jag redan :-)

/ B

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-06-27 17:23

@OIA-68

Jomen då är det den Well Tempered som jag tittade på hos Audio Concept.
Så den låter bra alltså.
Robert på AC var mycket förtjust i den.

Jag är skeptisk till silikonbadet. Silikonet borde förändras över tid.

Jag passar nog på Well Tempered.

Tack för övrigt för de andra rekommendationerna.
Jag lyssnar.

@Bill 50X
Harry Up
Ivor isobarik
RJohan
Sportbilsentusiasten

Ok.

En LP 12.
Min tidigare planerade slutstation.

En fråga riktad till er.
På vilken nivå bör jag lägga mig om jag då skulle köpa en LP 12?
Jag är inte säker på att en begagnad från privatperson är rätt för mig eftersom jag inte har de kunskaper som behövs för att värdera konditionen på en privatsåld 12a.

Om du frågar dig vad jag kan möjligtvis bli nöjd med, så är det bara att klämma i med hela budgeten om det verkligen behövs.
Men behövs det??

Som jag tidigare skrev.
High Fidelity föreslår:
Nytt drivverk/spelare. Begagnad Ekos och Lingo. Jag tror att jag når budgettaket där, vet ej säkert.
Därför får jag väl slita på min 10X5 ett tag till.

Jag vill helst inte börja fundera i banor av Keel, Radikal, Urika etc, etc.
Då har vi börjat spela boll på en annan planhalva.

Jag får förr eller senare byta pick up senare precis som alla ni andra när den nuvarande är slut.
High Fidelitys ägare sa att Ekos är okritiskt till diverse pick uper och de flesta funkar.
Jag vet från Naims forum att många glada LP12 ägare kör just med Dynavektor pickisar.

Kom ihåg att jag har ett mångårigt Naim-bruk ( vissa kanske skulle säga missbruk?) som jag numera har kontroll över.

Med andra ord vad sitter ni nöjda med?

@2-ch.
Tack.
Du har helt klart förstått.

@Alla som läser tråden.
Kom gärna med inlägg och synpunkter!

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2012-06-27 17:48

Jag tycker att det är helt rätt att satsa på en riktigt fin spelare och att gå i taket på din generösa budget. Finns inte någon anledning att tänka mest välljud per krona utan du bör skaffa den bästa spelaren som går att få med din budget. Spelarens plint bör vara gjord i ett utrotningshotat träslag. :D

Go Jansson, go go!

Och tack för att vi får vara med. :D
Oh, by jingo!

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-06-27 18:03

Tack Cody!

Utrotningshotat träslag.
Jag som är så förtjust i svart och olivgrönt på apparater.
:D

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-06-27 18:18

Jansson skrev:Jag som är så förtjust i svart och olivgrönt på apparater.

Olivgrönt, då är det ju en sån här du ska ha, den har trefasmotor också, finns det till LP12 förresten?

Bild
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-06-27 18:23

paa skrev:
Jansson skrev:Jag som är så förtjust i svart och olivgrönt på apparater.

Olivgrönt, då är det ju en sån här du ska ha, den har trefasmotor också, finns det till LP12 förresten?

Vilken pjäs!

Fast de där guldhistorierna som sticker upp längst ute i hörnen tycker jag är lite bling bling-iga.

Trefasmotor till LP 12?
Ingen aning.
Bara en skivspelare låter bra så är det ok med mig, oavsett motor.
:)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-06-27 18:35

Jansson:
Köper du en LP12:a privat ska du räkna in ett "verkstadsbesök" hos en Linnhandlare för att justera spelaren. Är Göteborg närmast för dig? Anders på Tonläget är duktig på att trolla välljud ur LP12:orna.

Vilken nivå på spelaren? Ja det är svårt. Men jag skulle nog rekommendera Cirkusuppdateringen, den externa nätdelen Lingo II, Ekosarm och dessutom komplettera med en ny fräsch pickup. Inte nödvändigtvis en Linn, oavsett vad "Linnisarna" påstår.

En sådan spelare bör du ha spelklar för under tjugofem tusen, dvs halva din budget. Vill du senare uppgradera spelaren kan du göra så, men jag tvivlar på att det är nödvändigt.

/ B

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-06-27 19:11

Bill50x skrev:Jansson:
Köper du en LP12:a privat ska du räkna in ett "verkstadsbesök" hos en Linnhandlare för att justera spelaren. Är Göteborg närmast för dig? Anders på Tonläget är duktig på att trolla välljud ur LP12:orna.

Vilken nivå på spelaren? Ja det är svårt. Men jag skulle nog rekommendera Cirkusuppdateringen, den externa nätdelen Lingo II, Ekosarm och dessutom komplettera med en ny fräsch pickup. Inte nödvändigtvis en Linn, oavsett vad "Linnisarna" påstår.

En sådan spelare bör du ha spelklar för under tjugofem tusen, dvs halva din budget. Vill du senare uppgradera spelaren kan du göra så, men jag tvivlar på att det är nödvändigt.

/ B

Tack för svar!

Koncist och bra.

Bor i Stockholm.
Så om det nu skulle bli en LP 12 är det väl High Fidelity jag vänder mig till.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-06-27 19:50

Jansson skrev:Bor i Stockholm.

Stämmer.

En pickup som passar mycket bra till Ekos-armen är Sumiko Blue Point Special för typ 500 dollar

Bild

Den låter snyggare och renare än Linns Adikt (4500 kr) men lite mer polerat och inte lika "fartglad". Nu var det väldigt länge sedan jag gjorde dessa jämförelser så sakernas tillstånd kan mycket väl ha ändrats.

Men om du vill spela min LP12:a hos dig för att testa så går väl det att ordna. På min spelare sitter en Linn Akiva MC-pickup, låter väldigt bra men spårar sämre än tex Sumikon...

/ B

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-06-27 20:24

Bill50x skrev:
Jansson skrev:Bor i Stockholm.

Stämmer.

En pickup som passar mycket bra till Ekos-armen är Sumiko Blue Point Special för typ 500 dollar

Den låter snyggare och renare än Linns Adikt (4500 kr) men lite mer polerat och inte lika "fartglad". Nu var det väldigt länge sedan jag gjorde dessa jämförelser så sakernas tillstånd kan mycket väl ha ändrats.

Men om du vill spela min LP12:a hos dig för att testa så går väl det att ordna. På min spelare sitter en Linn Akiva MC-pickup, låter väldigt bra men spårar sämre än tex Sumikon...

/ B

Stort tack för ditt erbjudande!

Sumiko blue point är noterat.

Det här forumet har så mycket positiv energi.

Kram på dig Bill.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2012-06-27 20:28

LP12 i all ära, men jag skulle undersöka marknaden väldigt mycket för en budget på 50 tkr. Inklusive en mängd olika pickuper.

Orfoton MC Windfeld kanske? 31 tkr, då finns det 19 tkr för spelare och arm.

T
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-06-27 20:38

Thomas_A skrev:LP12 i all ära, men jag skulle undersöka marknaden väldigt mycket för en budget på 50 tkr. Inklusive en mängd olika pickuper.

T

Ett intressant inlägg du presenterar Thomas A.

Det är nämligen det som jag har försökt få en uppfattning om.

Du lägger budgeten helt tvärs om. En stor satsning på pick up och betydligt mindre på spelare och arm.

Detta är en helt annan syn på saken, uppfattar jag det som.
Därav min fråga i ett tidigare inlägg där jag just ställer frågan:
- vilken disposition respektive del bör ha.

Jag försöker undersöka marknaden så mycket det går för denna budget Jag får väl se hur lätt det blir när jag kommer ut i djungeln så att säga.

Jag förlitar mig mycket på den samlade kompetensen inom forumet.

Därför behöver jag er hjälp, det är inte svårare än så.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-06-27 22:25

Thomas_A skrev:LP12 i all ära, men jag skulle undersöka marknaden väldigt mycket för en budget på 50 tkr. Inklusive en mängd olika pickuper.

Det finns två anledningar till att jag inte skulle lägga proportionerna (pengamässigt) som du föreslår.

1) En ruskigt bra pickup behöver också en likaledes ruskigt bra arm att sitta i. För att inte tala ett bra drivverk. Annars är slantarna bortkastade. 19 ksek räcker nog inte.
2) Driftskostnaden blir ganska tung, på en MC kan du inte själv byta nål utan det krävs service hos tillverkaren. Jag har ingen aning, men jag gissar att ett utbyte av nålen på Windfeld ligger i storleksordningen 10 tusen (snabbkoll på nätet, typ 900 dollar). Räkna med max 2000 timmar på nålen och du har en driftskostnad på ca 2:-/skivsida.

MC-pickuper (inkl Sumikon som är en "high-output" avsedd att spelas genom ett vanligt MM-riaa) är trögare än MM, kräver något högre nåltryck men framför allt en stadig tonarm. Jag skulle vilja påstå en en riktigt bra arm med en medioker pickup ger ett bättre resultat än en topp-pickup i en halvbra arm.

Viktigt är förstås pickupens anpassning gentemot riaa't. I det fallet skulle jag vilja se pickup/riaa som ett system.

/ B

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2012-06-27 22:57

Det finns en hel del bra billiga pickuper naturligtvis. Och att det finns en hel del dyra som är bättre. Därav tycker jag man ska försöka lyssna runt på olika spelare och PUs, om man har budget. Jag har själv lyssnat på en fullspäckat LP12, men inte tycker jag den lyfter speciellt mycket mer än min egen rigg. Om ens något alls - pickupen är det som skiljer ljudet mest åt spelarna.

Jag anser alltså att drivverk och arm inte har den utväxlingen som pickupen har.

För 50 tkr skulle jag istället satsa på att förbättra pickupen, och förutsättningarna för pickupen med armen och en bra skivtvätt, typ Loricraft.

Den spelare Jansson nu äger, Rega Planar 3, kanske redan är ok? Det jag läst är att den kanske har lite väl hög hastighet ibland etc, och att det inte är så lätt att använda någon annan arm. Men i övrigt?

Mitt tips är att ta med ett par egna skivor som man känner väl och provspela i butikerna. Vara kritiskt till alla delar, inklusive vad det är för PUs som spelar. Och begära att de faktiskt kan byta PU för samma spelare så man kan utvärdera själva PUn.

Och att vara självkritisk i sökandet: Är det något fel på det jag har och om så vad är det jag i så fall ska förbättra?

T
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-06-27 23:12

Thomas_A skrev:Det finns en hel del bra billiga pickuper naturligtvis. Och att det finns en hel del dyra som är bättre. Därav tycker jag man ska försöka lyssna runt på olika spelare och PUs, om man har budget. Jag har själv lyssnat på en fullspäckat LP12, men inte tycker jag den lyfter speciellt mycket mer än min egen rigg. Om ens något alls - pickupen är det som skiljer ljudet mest åt spelarna.

Jag anser alltså att drivverk och arm inte har den utväxlingen som pickupen har.

Jag håller med dig. Under förutsättning att arm och drivverk inte har någon påverkan på ljudet.

Min egen erfarenhet/åsikt är dock den motsatta. För att pickupen ska få rätt arbetsförhållanden ska den sitta i en anpassad tonarm. Det räcker inte med att skruvarna sitter på rätt ställe, eller att du kan ställa in rätt nåltryck.

/ B

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2012-06-27 23:17

Jag skulle säga att om det är något man ska leva med i 50år eller så, så ska man ta låååång tid på sig iaf ett par månader kanske tom år innan man bestämmer sig.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-06-27 23:17

Bill50x skrev:

Det finns två anledningar till att jag inte skulle lägga proportionerna (pengamässigt) som du föreslår.

1) En ruskigt bra pickup behöver också en likaledes ruskigt bra arm att sitta i. För att inte tala ett bra drivverk. Annars är slantarna bortkastade. 19 ksek räcker nog inte.
2) Driftskostnaden blir ganska tung, på en MC kan du inte själv byta nål utan det krävs service hos tillverkaren. Jag har ingen aning, men jag gissar att ett utbyte av nålen på Windfeld ligger i storleksordningen 10 tusen (snabbkoll på nätet, typ 900 dollar). Räkna med max 2000 timmar på nålen och du har en driftskostnad på ca 2:-/skivsida.

MC-pickuper (inkl Sumikon som är en "high-output" avsedd att spelas genom ett vanligt MM-riaa) är trögare än MM, kräver något högre nåltryck men framför allt en stadig tonarm. Jag skulle vilja påstå en en riktigt bra arm med en medioker pickup ger ett bättre resultat än en topp-pickup i en halvbra arm.

Viktigt är förstås pickupens anpassning gentemot riaa't. I det fallet skulle jag vilja se pickup/riaa som ett system.

/ B

Ett "ruskigt" bra drivverk å en "ruskigt" bra arm är enligt min
mening Continou samt Cantus . . . "19 ksek" räcker till båda.
Intressant detta att "dyrast ä bäst"("man får vad man betalar
för") I princip alla/många på marknaden förekommande puppar
funkar dessutom utmärkt på Cantus-tonarmen.

Själv så sitter jag nog nöjd med min numera utgångna Technics
som gissningsvis blir "Min sista grammofon" *

* Tillsammans med mina andra då . . . som står i vila f.n.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2012-06-27 23:18

Bill50x skrev:
Thomas_A skrev:Det finns en hel del bra billiga pickuper naturligtvis. Och att det finns en hel del dyra som är bättre. Därav tycker jag man ska försöka lyssna runt på olika spelare och PUs, om man har budget. Jag har själv lyssnat på en fullspäckat LP12, men inte tycker jag den lyfter speciellt mycket mer än min egen rigg. Om ens något alls - pickupen är det som skiljer ljudet mest åt spelarna.

Jag håller med dig. Under förutsättning att arm och drivverk inte har någon påverkan på ljudet.

Min egen erfarenhet/åsikt är dock den motsatta. För att pickupen ska få rätt arbetsförhållanden ska den sitta i en anpassad tonarm. Det räcker inte med att skruvarna sitter på rätt ställe, eller att du kan ställa in rätt nåltryck.

/ B

Så rådet till Jansson blir då att lyssna själv, och länge, och begära att spela med samma PU på olika drivverk samt olika PU på samma drivverk. Med en välkänd skiva. Och gärna drivverk som spelar med samma hastighet (strobe-disk som kontroll). Om inte försäljaren går med på det så får man väl gå någon annanstans?

Användarvisningsbild
jannew

Inläggav jannew » 2012-06-27 23:41

Lyssna gärna på en Continuo med Cantus arm.
Jag funderar på att byta till en sådan,från Rega P25 med Rega Exact.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2012-06-27 23:58

Skulle också vara en intressant spelare att lyssna på.

Finns då möjlighet till en bra PU samt skivtvätt (Loricraft) i budget.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-06-28 00:40

Thomas_A skrev:Skulle också vara en intressant spelare att lyssna på.

Finns då möjlighet till en bra PU samt skivtvätt (Loricraft) i budget.

Skivtvätt . . . en "ungkarlsdiskborste"/svamp med lite Yes duger gott* . . .
har tvättat de mest ogörliga/nersmutsade vinyler med utmärkt resultat . . .
Jag har köpt begagnad vinyl(i minst) de femton senaste åren men har då
undvikit de tydligast repade exemplaren . . . smuts däremot har sällan
varit något större problem.

Har man bara en hyggligt anpassad kombo av drivverk, tonarm, puppa
å RIAA så störs man(jag) sällan av div. repor och andra "knasterframmkallande
defekter" . . . reporna etc. blir på något "magiskt" sätt mindre framträdande
när kombon "harmonierar" . . fråga mig inte varför, men dä ä nog nåe teknist.

* Under rinnande ljummet kranvatten . . .
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2012-06-28 01:43

Prioritetsordningen är följande:
-Lagret
-Subchassiet/upphängningen
-Motor/Styrning
-Arm
-Puppan
-RIAA

...Och en stor portion FF(Foundation First)

Ett Cirkuskit nytt hos handlaren kostar ungefär 4500:-

Keel som dyr chassiet heter kostar skjortan -typ runt 30K?

Motorstyrningen, Radikal som den heter över 30K?

Begagnade motorstyrningen Lingo typiskt 4500:- den senare modellen någon tusing mera.

Armarna då,en EKOS SE som är topparmen kostar enligt listan 44K men brukar gå att köpas biligare

Ekos II begagnad betalar man runt 13k för beroende på skicket(kosmetiskt)

En EKOS etta begagnad cirka 7K

Armar som Akito och Ittok kan man få för kaffepengar men kan vara vanskliga,det finns i alla fall tre versioner av Akito där de senare är mycket bättre priserna varierar mellan 1500-5000:-

Pupporna då..

Tycke och smak är som alltid delade,man vill nästan inte gå in i den debatten. Väl beprövade puppor som jag upplever som goda på tolvan är:

-Adikt: en MM som egentligen är en modifierad Goldring 2500,kostar cirka fyratusen,riktigt bra! man brukar säga att den mår bäst av att slita ut två nålar i innan man börjar fundera på en ny puppa,en nål kostar ungefär tvåtusen,spårar bra och har bra livslängd. En del har testat med Goldring 2500 i stället då den är billigare,men inte funnit den lika trevlig.

Adikt gör sig bra i alla armar nämnda,en Ekos med Adikt kan spela bättre än en betydligt häftigare nål i enklare arm. Även en så enkel puppa som AT95 är musikaliskt överlägsen i Ekosarmen mot den bättre puppann Adikt i en Akito(på grund av att armen är bättre)

-Klyde:MC puppa som jag tycker spelar bra men som är onödigt dyr med tanke på att det finns trevligare och billigare nålar Pris runt 11K

-Akiva: Linns bästa just nu och väldigt dyr-runt 30K,nämner den bara och överlåter till betraktaren att avgöra om man tycker det vara prioriterat.

Dynavector: har en riktigt bra MC puppa för runt 5K som jag överväger köpa den dagen jag har ihjäl min egen nål. Har anhängare världen över..

AT OC9: behöver ingen närmare presentation,en klassvinnare i MC segmentet.

Går man en annan väg så kan jag rekommendera att köpa en slutspelad Linn Troika för några hundringar(men kan lätt kosta en tusing oxå)en gammal topp MC puppa som jag bokstavligen avgudar,sedan skickar man iväg den till UK på omstiftning,kostar runt 4-tusen och spelar rent gudomligt!

Ser man ur det ekonomiska perspektivet med mest pang för pengen så ser en riktigt bra och prisvärd LP tolva ut så här:

Ett begagnat LP12 verk med ett serienummer runt 90.000?
Lingo I begagnad alternativt Lingo II
Ekos I eller ekos II arm
Adikt,Dynavector,ATOC,Klyde eller,Troika

Och så en begagnad Linn Linto ifall man blir med MC..

Antagligen så kostar inte en sådan särskilt stora slantar i förhållande till prestanda,skulle jag ge mig på att gissa så kunde det bli ungefär så här:

Cirkusverket utan arm och motorstyrning: 7000:-
Lingo I:4500:-
Lingo II:6000:-
Ekos I: 7000:-
Ekos II:13.000:-
PU:1500-7000:-(begagnad Adikt1500-2000:-,mittemellan ATOC och Dynavectorn,en retippad Troika eller en Klyde med få speltimmar)
Trampolin II bottenplatta:kostar ny 2000:- så säg att den är värd 1000:- begagnad?

Så ihopplockad borde prisbilden se ut så här begagnade på blocket:

LP12,Cirkus,Ekos I,Lingo I,Adikt,Trampolin:
Ungefär 21.000:-

LP12,Cirkus,Ekos II,Lingo II,Adikt,Trampolin:
Ungefär: 28.500:-

LP12,Cirkus,Ekos II,Lingo II,Dynavector,troika(nystiftad)eller begagnad Klyde mindre än 300 timmar,trampolin:

Ungefär 32.000:-

Bästa affären gör man som köpare om man hittar sin favoritspelare med det specs man söker,gärna någon som man känner och som man vet har tagit väl hand om den och man vet att skicket på LP12án kan bekräftas. Den är alltid billigast komplett!

Därför säljs oftast LP12 orna i delar då det alltid finns människor som letar bitar,det är ett populärt folkkärt familjemys att sätta ihop drömtolvan från Ebayfynd och kan vara projekt som pågått under en väldigt lång tid,ett litet självförverkligande helt enkelt!

Absolut mest pang för liten peng är:

Cirkustolva,Valhalla motorstyrning,fräsch Ittok II,eller en Akito II,och adikt.

Ungefär: 10.000:-

Börjar man där så får du igen hela pengen,möjligen mer också om du inte skulle uppskatta att få lyssna till allt som finns på dina skivor:-)

Den är även perfekt att bygga vidare på,delarna du sedan byter ut och som säljs löst får du nästan lika mycket för som tolvan kostat dig till skillnad från många andra skivspelare.(beg adikt 1500,valhalla 500-1500,Akito 1500-3000 beroende på modell)Ittok:4500:- ungefär)

Därefter så kan man vartefter man känner det påkallat köpa en lingo eller ekosarm. Det blir lite dyrare med mellanlandningarna men det kan vara kul att inte göra allt på en gång.

Jag uppskattar min LP12 tolva alldeles enormt,skulle inte sitta och skriva så här annars,det finns annat också,jag har hört olika skivspelare men i min värld så är de ändå inte lika mycket pang för pengen. Skulle vilja säga något snällt om Thorens men,tyvärr,en bra justerad instegstolva spelar skjortan av dem. Jag skulle vilja säga att silikonbadande sjukhusvågar är vägen till lycka men det blir tyvärr bara valiumanus i mina öron.

Hursomhelst så repekterar jag att alla finner sin egen lycka i sina apparater. Jag har funnit min i LP12án..
Drag èm in through the telephone

Make the customer a Linnie

Linn-music for life

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-06-28 08:20

"Cirkustolva,Valhalla motorstyrning, en Akito II,och adikt.

Ungefär: 10.000:- "

Min Trampolin LP12:a är just en sådan. Köpte den för 7' och sen en ny Adikt på den.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-06-28 08:24

Thomas_A skrev:
Så rådet till Jansson blir då att lyssna själv, och länge, och begära att spela med samma PU på olika drivverk samt olika PU på samma drivverk. Med en välkänd skiva. Och gärna drivverk som spelar med samma hastighet (strobe-disk som kontroll). Om inte försäljaren går med på det så får man väl gå någon annanstans?

Mmmm, vet inte hur många säljare som ens klarar av det på rimlig tid. Vi brukade lägga ner kanske 3 timmar på att justera in en pickup rätt på den tiden vi var vana att mecka hela tiden. Sen sålde vi inte "alla" kombinationer heller utan olika prisvärda och mekaniskt kompatibla kombinationer vilket begränsar hur många "alla" är.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-06-28 08:43

Thomas_A skrev:Jag anser alltså att drivverk och arm inte har den utväxlingen som pickupen har.

Medhåll. Puppan skulle jag vilja jämföra med högtalarna.
Tonarmen med mjukfötterna eller spikesen.
Skivspelaren med effektförstärkaren.

I ljudpåverkan då. Men därmed inte sagt att man ska fördela kostnaderna på samma sätt. Högtalare kan vara små eller gigantiska medan en puppa är liten eller lika liten.

Själv har jag en puppa som kostar ungefär 3ggr mer än resten av spelaren och det är en klockren kombination.

Min spelare har f ö silikondämpad arm (unikt i prisklassen) men det är en sluten behållare så den beter sig konsekvent år efter år utan att man behöver bry sig.

Min erfarenhet av silikonbad gör att jag nog vill säga att damm är ett större problem för att den ändrar egenskaper än avdunstning.

Att byta den är dessutom en smal sak om man har Janssons proffession. Det är bara att ta en lagom stor spruta och suga upp den gamla och sedan med en snarlik men omvänd manöver fylla på ny (ny som då kan vara gammal men i sluten förpackning och kan köpas samtidigt med spelaren). Detta kan kanske behövas göras en gång vart tionde år.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd