Moderator: Redaktörer
lenwac skrev:Hej.
Jag har ett problem som jag skulle vilja ha hjälp med.
Har en gammal förstärkare med inbyggd bredbandshögtalare och kasettbandspelare samt ett antal in och utgångar.
Allt ihopbyggt i behändig låda.
Inget att ha tänker ni, men oj vad fel. Den skulle passa perfekt i t.ex garaget.
Förstärkaren är nämligen bestyckad med ett fint 10" bredbandselement och låter riktigt skapligt, dock naturligtvis i mono.
Här är problemet!
Eftersom jag vill använda en modern signalkälla, t.ex iPod som sänder i stereo så vet jag inte hur jag skall koppla denna till monoförstärkaren.
Skulle det funka med en dylik adapter som nedan tror ni eller blir det något annat fel då?
http://www.kjell.com/content/media/imag ... /39030.jpg
Tack på förhand
lenwac
R in ------- 2k2 ------+---------------------- mono ut
R gnd ------------+------)---------------------- mono gnd
L gnd ------------' |
L in ------- 2k2 ------'
lenwac skrev:Sena krappar !
Tack å bock för den fina lödbeskrivningen men jag har tummen, inte som andra vid sidan av pekfingret, ja inte ens mitt i handen utan halvägs upp i rö*en...
Ska nog försöka få tag på en adapter istället som har stereo 3,5 till mono 6,3.
Det är inte så då att lasten blir, vad ska jag säga, för svår för stereoapparaten?
Tack igen.
/lenwac
Svante skrev:Jag kan ge mig på att alla de där adaptrarna antingen inte monokopplar signalen, eller kortsluter ihop vänster och höger. Det funkar bra om man ska koppla en monokälla till en stereoingång, men inte tvärtom, eftersom det då blir två utgångar som kopplas ihop.
Följden kommer att bli förhöjd dist, har du tur så blir det bara lite eftersom det kanske sitter små motstånd på utgången av försteget, men de är troligen för små för att det ska vara riktigt bra. Har du otur får förstärkaren spatt och vråldistar.
Å andra sidan så var det inte hifi som var målet, så det kanske duger ändå.
silvervarg skrev:Värdet på motstånden är inte så kritiskt (fast de skall förståss vara av samma värde för båda kanalerna). Jag skulle nog ha valt 1K, men Svante kanske har en idé bakom valet 2.2K ?
Svante skrev:Nä, först tänkte jag skriva 1-10k, men tänkte att det är tydligare om man är mer specifik. 1k är kanske lite lite, det blir ju 2 mA ut om man tar ut 2 volt i motfas.
Naqref™ skrev:Svante skrev:Nä, först tänkte jag skriva 1-10k, men tänkte att det är tydligare om man är mer specifik. 1k är kanske lite lite, det blir ju 2 mA ut om man tar ut 2 volt i motfas.
Mjo men är det så mycket med 2mA om man använder en apparat som är avsedd att driva lurar på 32 ohm?
ChristianAndersson skrev:Finns det någon Android app/ Mac app som omvandlar enhetens stereo till mono ?
OT PC: Varken Windows mediaspelare eller Spotify verkar heller ha sådan finnes?
ChristianAndersson skrev:Finns det någon Android app/ Mac app som omvandlar enhetens stereo till mono ?
Användare som besöker denna kategori: Michael och 12 gäster