Stereo till mono?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
lenwac

Stereo till mono?

Inläggav lenwac » 2005-08-12 13:41

Hej.
Jag har ett problem som jag skulle vilja ha hjälp med.
Har en gammal förstärkare med inbyggd bredbandshögtalare och kasettbandspelare samt ett antal in och utgångar.
Allt ihopbyggt i behändig låda.
Inget att ha tänker ni, men oj vad fel. Den skulle passa perfekt i t.ex garaget.
Förstärkaren är nämligen bestyckad med ett fint 10" bredbandselement och låter riktigt skapligt, dock naturligtvis i mono.
Här är problemet!
Eftersom jag vill använda en modern signalkälla, t.ex iPod som sänder i stereo så vet jag inte hur jag skall koppla denna till monoförstärkaren.

Skulle det funka med en dylik adapter som nedan tror ni eller blir det något annat fel då?

http://www.kjell.com/content/media/imag ... /39030.jpg

Tack på förhand

lenwac

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: Stereo till mono?

Inläggav Bill50x » 2005-08-12 14:14

lenwac skrev:Hej.
Jag har ett problem som jag skulle vilja ha hjälp med.
Har en gammal förstärkare med inbyggd bredbandshögtalare och kasettbandspelare samt ett antal in och utgångar.
Allt ihopbyggt i behändig låda.
Inget att ha tänker ni, men oj vad fel. Den skulle passa perfekt i t.ex garaget.
Förstärkaren är nämligen bestyckad med ett fint 10" bredbandselement och låter riktigt skapligt, dock naturligtvis i mono.
Här är problemet!
Eftersom jag vill använda en modern signalkälla, t.ex iPod som sänder i stereo så vet jag inte hur jag skall koppla denna till monoförstärkaren.

Skulle det funka med en dylik adapter som nedan tror ni eller blir det något annat fel då?

http://www.kjell.com/content/media/imag ... /39030.jpg

Tack på förhand

lenwac

Det beror ju på vad det är för ingångskontakt du har i monoförstärkaren. Om det är en 6,5 mm´s telejack så ska du använda dig av den undre adaptern (mono). Men du har väl knappast en 6,5 mm´s telejack från iPod´en?

Vad du behöver är väl en kabel med en 3,5 mm stereojack i ena änden och en 6,5 mm mono i den andra?

/ B

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-08-12 15:00

Löd ihop en sladd som innehåller två motstånd på 2,2 kohm.

Typ så här:
Kod: Markera allt

R in -------  2k2  ------+---------------------- mono ut
R gnd ------------+------)---------------------- mono gnd
L gnd ------------'      |
L in -------  2k2  ------'

(fasen vad asciigrafik är svårt)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
lenwac

Inläggav lenwac » 2005-08-12 15:34

Sena krappar !

Tack å bock för den fina lödbeskrivningen men jag har tummen, inte som andra vid sidan av pekfingret, ja inte ens mitt i handen utan halvägs upp i rö*en...
Ska nog försöka få tag på en adapter istället som har stereo 3,5 till mono 6,3.
Det är inte så då att lasten blir, vad ska jag säga, för svår för stereoapparaten?
Tack igen.
/lenwac

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-08-12 15:51

lenwac skrev:Sena krappar !

Tack å bock för den fina lödbeskrivningen men jag har tummen, inte som andra vid sidan av pekfingret, ja inte ens mitt i handen utan halvägs upp i rö*en...
Ska nog försöka få tag på en adapter istället som har stereo 3,5 till mono 6,3.
Det är inte så då att lasten blir, vad ska jag säga, för svår för stereoapparaten?
Tack igen.
/lenwac

Jo, det är just det den kan bli. Inte så att den går sönder (om det är linje ut), men väl så att det distar. om det kommer olika signaler ur R & L. Hittar du en sån adapter är det troligt att den är kopplad som i min skiss, men med kortslutningar i stället för motstånd.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-08-12 16:48

lenwac
Om vi håller oss till Kjell & Co, köp dessa grejor:

Adapter 6,3-2xRCA ha/ho/ho
Mono
6,3 mm mono Hane till 2xRCA Hona
39025

Anpasn,kabel 1x3,5mm-2xRCA
ha/ha, 1,5 mm stereo
39209

Adaptern är en 6,3 mm mono teleplugg till 2 st RCA-kontakter, sladden är två RCA-kontakter till en 3,5 mm stereo teleplugg.

Det borde lösa ditt problem.

/ B

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-08-13 01:10

Jag kan ge mig på att alla de där adaptrarna antingen inte monokopplar signalen, eller kortsluter ihop vänster och höger. Det funkar bra om man ska koppla en monokälla till en stereoingång, men inte tvärtom, eftersom det då blir två utgångar som kopplas ihop.

Följden kommer att bli förhöjd dist, har du tur så blir det bara lite eftersom det kanske sitter små motstånd på utgången av försteget, men de är troligen för små för att det ska vara riktigt bra. Har du otur får förstärkaren spatt och vråldistar.

Å andra sidan så var det inte hifi som var målet, så det kanske duger ändå.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-08-13 11:23

Svante skrev:Jag kan ge mig på att alla de där adaptrarna antingen inte monokopplar signalen, eller kortsluter ihop vänster och höger. Det funkar bra om man ska koppla en monokälla till en stereoingång, men inte tvärtom, eftersom det då blir två utgångar som kopplas ihop.

Följden kommer att bli förhöjd dist, har du tur så blir det bara lite eftersom det kanske sitter små motstånd på utgången av försteget, men de är troligen för små för att det ska vara riktigt bra. Har du otur får förstärkaren spatt och vråldistar.

Å andra sidan så var det inte hifi som var målet, så det kanske duger ändå.

Dessutom bör man se till att man kan välja mellan 2-1 eller bara ena kanalen (för de fall där man lyssnar på A-B stereo
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2005-08-14 23:48

Håller helt med Svante, du bör helt klart ha en koppling med motstånd.
Om du använder en "hörlursutgång" på en mp3 spelare så kan det vara riktigt dåligt att kortsluta utgångarna under längre tid. Med lite otur så kan du nog bränna utgångssteget på mp3 spelaren. Med lite mer tur så blir det "bara" mera dist och att den drar ur batteriet betydligt fortare än den annars skulle ha gjort.

Värdet på motstånden är inte så kritiskt (fast de skall förståss vara av samma värde för båda kanalerna). Jag skulle nog ha valt 1K, men Svante kanske har en idé bakom valet 2.2K ?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-08-15 19:25

silvervarg skrev:Värdet på motstånden är inte så kritiskt (fast de skall förståss vara av samma värde för båda kanalerna). Jag skulle nog ha valt 1K, men Svante kanske har en idé bakom valet 2.2K ?

Nä, först tänkte jag skriva 1-10k, men tänkte att det är tydligare om man är mer specifik. 1k är kanske lite lite, det blir ju 2 mA ut om man tar ut 2 volt i motfas. 10k är lite mycket, det behövs bara 800pF kabelkapacitans för att det ska bli -3 dB vid 20 kHz. Det är iofs en rätt lång kabel.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-08-15 20:22

Svante skrev:Nä, först tänkte jag skriva 1-10k, men tänkte att det är tydligare om man är mer specifik. 1k är kanske lite lite, det blir ju 2 mA ut om man tar ut 2 volt i motfas.

Mjo men är det så mycket med 2mA om man använder en apparat som är avsedd att driva lurar på 32 ohm? ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Jensevik

Inläggav Jensevik » 2005-08-15 22:52

Lenwac: Är inte du kristinehamnare? Hör av dig om du behöver lödhjälp.
It takes a joyful sound
To make the world go round

Användarvisningsbild
lenwac

Inläggav lenwac » 2005-08-15 23:57

Tack å bock för alla tips och erbjudande om lödhjälp.
Jag ska nog försöka löda själv, för....hur svårt kan det vara? Egentligen? Jag, superkillen, som med stor möda lyckades löda fast kontakter på tre stycken fyra meter långa egentillverkade komponentkablar till projjen, för att sedan upptäcka att DVD'n saknade...... just det.......... komponentutgångar......... :oops:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-08-16 00:10

Naqref™ skrev:
Svante skrev:Nä, först tänkte jag skriva 1-10k, men tänkte att det är tydligare om man är mer specifik. 1k är kanske lite lite, det blir ju 2 mA ut om man tar ut 2 volt i motfas.

Mjo men är det så mycket med 2mA om man använder en apparat som är avsedd att driva lurar på 32 ohm? ;)

Nä. Men jag fattade det som att en vanlig linjeutgång kunde bli aktuell också. Det går nog det med, men jag skulle inte gå lägre iaf.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2017-04-07 11:47

Jag tar väl och bumpar den här snart 12 år gamla tråden 8)

Om jag vill brygga output istället, är det så enkelt som internet påstår att ta + från A och - från B?

Jag har beställt en ministereoförstärkare som jag vill koppla en monohögtalare till, och gärna bryggat då det hade varit trevligt ur effektsynpunkt...

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2017-04-07 11:57

That would be a real no-no!

Bryggkoppling högnivå kräver att förstärkaren är byggd för denna finess
och är mellan plussen (regel/undantag?)

Finns det inte färdiga icke kortslutande adaptrar / omvandlare för lågnivå stereo till mono?

NN borde bygga snygga sådana,
efterfrågan finns och ritningen.
Shatterer of words

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2017-04-07 12:20

Lågnivå är jag med på, det står ju här ovan. "Förstärkaren" i fråga är en Pi digi AMP+ och den går inte att brygga på högnivå vad jag vet. Men jag tänkte att det kanske fanns något trix :)

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2017-04-07 13:50

Jag har ett alternativ, och det är att skita i förstärkaren och koppla på deras Oi-DAC plus/PRO och ta ut mono från det kortet med motstånd som beskrivs ovan. Men då behöver jag en monoförstärkare som inte är alltför stor/dyr. Jag hittar antingen skit-grejjer på 2-5W eller överdrivet men inget lagom, typ 50W. DIY är inget problem, men gärna preassembled...

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2017-04-07 20:17

Det finns gott om lagom förstärkare som slängs pga en bränd slutstegskanal. :idea: Återvinn/Upcykla genom att använda andra kanalen, tryck in monoknappen så slipper du dessutom problem 1.
Shatterer of words

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2017-04-07 20:25

Finns det någon Android app/ Mac app som omvandlar enhetens stereo till mono ?

OT PC: Varken Windows mediaspelare eller Spotify verkar heller ha sådan finnes?
Shatterer of words

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2017-04-07 21:53

ChristianAndersson skrev:Finns det någon Android app/ Mac app som omvandlar enhetens stereo till mono ?

OT PC: Varken Windows mediaspelare eller Spotify verkar heller ha sådan finnes?

Vet inte, jag beställde deras dac PRO idag också, mest på skoj. Den skall ha en dsp i sig också. Så kanske att det funkar i pi, och den har ju AirPlay etc så den får väl räknas som en mediespelare, jag inser nu att jag inte alls svarar på din fråga... trevlig helg 8)

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2017-04-08 17:09

ChristianAndersson skrev:Finns det någon Android app/ Mac app som omvandlar enhetens stereo till mono ?

Såg att man på en iphone kan ställa in mono under "Allmänt/hjälpmedel" - det borde ju funka över kabel, airplay vet jag inte...

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2017-04-16 11:10

Testade precis. Ställde in mono i iphon, under allmänt/hjälpmedel. Streamade via Spotify till en monohögtalare, funkade fint :)

Återgå till Teknikforum