Min sista grammofon.

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2012-06-28 08:44

Harryup skrev:
Thomas_A skrev:
Så rådet till Jansson blir då att lyssna själv, och länge, och begära att spela med samma PU på olika drivverk samt olika PU på samma drivverk. Med en välkänd skiva. Och gärna drivverk som spelar med samma hastighet (strobe-disk som kontroll). Om inte försäljaren går med på det så får man väl gå någon annanstans?

Mmmm, vet inte hur många säljare som ens klarar av det på rimlig tid. Vi brukade lägga ner kanske 3 timmar på att justera in en pickup rätt på den tiden vi var vana att mecka hela tiden. Sen sålde vi inte "alla" kombinationer heller utan olika prisvärda och mekaniskt kompatibla kombinationer vilket begränsar hur många "alla" är.

mvh/Harryup

Om man som köpare kikar runt och lyssnar i två månader bör en handlare klara av att montera ex high-end PU på ett billigare och dyrare verk under den tiden. Vill man som handlare inte demonstrera ett billigare verk (ex REGA) med en high-end pickup så är det väl bara att gå någon annanstans.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-06-28 09:07

ivor-isobarik skrev:Därför säljs oftast LP12 orna i delar då det alltid finns människor som letar bitar,det är ett populärt folkkärt familjemys att sätta ihop drömtolvan från Ebayfynd och kan vara projekt som pågått under en väldigt lång tid,ett litet självförverkligande helt enkelt!

Å så får man en ny hobby, vid sidan om att lyssna på musik ;-)

Själv har jag lagt av skivspelarmekandet helt och förlitar mig numera på min handlare. Ja, förutom den nya Trampolinen, den har jag faktiskt monterat själv.

/ B

Användarvisningsbild
Simp_the_pimP

Inläggav Simp_the_pimP » 2012-06-28 12:39

Mellan vilka år gjordes Akito-modellerna 1, 2 och 3?

Jag satte nyligen på en sprillans ny 3:a på min.
Nya T-kabeln ingår numera i Akiton fö.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-06-28 21:03

En kort lägesrapport.

Idag var jag hos Kalle på High Fidelity. Mycket hjälpsam och trevlig man.

Jag fick lyssna på en Linn LP12 majik med Akiva tonarm och Addikt pu.
Det var en fin Linnanläggning med de nya isobarikgolvarna.

Denna LP12 lät fint!
En riktigt bra grammofon.

Kalle hade en hel del vanliga lp-skivor liggandes i butiken så jag kunde rota bäst jag ville och lyssna lite på en del som jag har hemma.

Turligt nog hade Kalle "Pirates" med Rickie Lee Jones. En helt vanlig pressning.
Skivans första låt heter "We belong together". Det är en knepig låt att spela upp. Mycket dynamik och även en hel del klangliga egenheter från RL pianospel.
Det här exet av Pirates var inte så bra pressat som tur var och jag hörde variation i tonhöjd i de inledande fraserna av Ricke Lees pianospel på just "We belong together.
Kalle hörde det inte dock.
Jag lägger upp en länk till spotify i fall du inte har skivan.
Lyssna inledningsvis på Rickies piano.
Längre fram tar rytmsektionen ordentligt tag och då kan det lätt bli lite stökigt om inte det är en bra uppspelare.

http://open.spotify.com/track/3MKSJZnui9nXZoClgpJT2t

Kanske Lp 12 Majik motorstyrning och arm inte riktigt fixar det?
Klart hörbar variation i tonhöjd på pianot. Däremot fixade den bra det fina trumspelet från Steve Gadd.

När jag över hos Audio concept spelade Robert nog lite mer audiofila inspelningar och därför kan jag inte jämföra.
Ingen musik jag känner till.
Nordic Concept artist hade en väldigt fin pitch i alla fall på skivor han spelade. Men som sagt det var ju också inte precis de skivor som jag rotar fram i begagnatbackarna.

Jag har smitit direkt till båda butikerna direkt efter jobbet och har inte haft egna skivor med mig.
Så det får bli återbesök i förekommande fall.

@Thomas A, Bill 50X och Naqref

Intressant diskussion.
Jag tror jag förstår alla era ståndpunkter. Därför har jag nog en ide om att det får bli att förena båda världar.
Tanken är att montera min Dynavektor 10X5 på den armen.
Jag satsar därför på skivspelarverk och tonarm.
När 10X5 gjort sitt satsar jag på en riktigt fin pick up för då har jag säkert glömt vad jag betalat för grammofonen från början.
Man glömmer lätt i min ålder.
:wink:

Men!
Detta om inte någon kan övertyga mig om att min budget inte alls behöver tangeras!!
Minns att jag mycket gärna betalar mycket mindre än stipulerad budget.
Det gör verkligen inget om det blir mycket billigare.

@Laila och jannew
Opus continuo med cantus.
Detta är väl en skivspelare som bara kan köpas ohörd via fabrikanten?
I så fall köper jag blint och ohört.
Har kollat in hemsidan. Man skall dessutom montera själv.
Diy-projekt!
Jag skulle hemskt gärna vilja höra en continou med cantus först innan jag lägger eventuell beställning.

@Laila
Jag har en skivtvätt. Den är smidig och bra.

@Naqref.
Om du inte har något emot att jag ställer frågan.
-Vad har du själv för grammofon?
Du behöver absolut inte svara om du inte vill.
Absolut inte, lämna det i så fall okommenterat.

Jasså du vet vad jag jobbar med, kul!
Jo jag är väldigt van vid småpill så lite silikon är säkert inget problem att byta och jag gissar att en Mörch-arm behöver boosterdos silikon efter 10år?

@ivor-isobarik.
Du är en ängel!
Tack för en utförlig genomgång och köpråd samt prissättning av LP12 på andrahandsmarknaden.
Ditt inlägg är tycks mig vara mycket användbart för vem som helst som vill ha de bästa råd avseende denna LP12a.
Du skriver avslutningsvis i ditt inlägg att du funnit lyckan i din LP12a och det är precis dit jag också vill komma.
Jag är verkligen glad för din skull.

Nästa vecka ska jag besöka Bengt på vinylbutiken i hans demorum och då vill jag höra VPI och Notts analogue hyperspace.
Jag tror att Mirre på veteran hifi också kan ta en demo med mig, väntar på svar från honom.
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-06-28 21:36

EMT
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-06-28 21:46

Fjonkalicious skrev:EMT

Detta fabrikat har varit uppe tidigare.
Fjonkalicious, jag ser inte någon återförsäljare.
Vintage?
Studiospelare?

Upplys mig gärna.
:)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-06-28 21:47

Kan tänka mig att om man är extremt känslig för dynamiskt svaj, typ med absolut gehör, så kanske man måste gå på ett direktdrivet verk?
Typ Technics eller nåt av Denons gamla mästerverk?
Senast redigerad av paa 2012-06-29 11:35, redigerad totalt 2 gånger.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2012-06-28 21:50

Bild
Jag är inte alls haj på vinylspelare, men när jag var yngre på 80 talet, så var Micro Seikis större modeller i mina våta drömmar 8)
Hur var de? Jämfört med de andra praktexemplaren i tråden?
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-06-28 22:34

Är det tänkt att skivan ska ligga direkt på mässingen?
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-06-29 08:08

Thomas_A skrev:
Harryup skrev:
Thomas_A skrev:
Så rådet till Jansson blir då att lyssna själv, och länge, och begära att spela med samma PU på olika drivverk samt olika PU på samma drivverk. Med en välkänd skiva. Och gärna drivverk som spelar med samma hastighet (strobe-disk som kontroll). Om inte försäljaren går med på det så får man väl gå någon annanstans?

Mmmm, vet inte hur många säljare som ens klarar av det på rimlig tid. Vi brukade lägga ner kanske 3 timmar på att justera in en pickup rätt på den tiden vi var vana att mecka hela tiden. Sen sålde vi inte "alla" kombinationer heller utan olika prisvärda och mekaniskt kompatibla kombinationer vilket begränsar hur många "alla" är.

mvh/Harryup

Om man som köpare kikar runt och lyssnar i två månader bör en handlare klara av att montera ex high-end PU på ett billigare och dyrare verk under den tiden. Vill man som handlare inte demonstrera ett billigare verk (ex REGA) med en high-end pickup så är det väl bara att gå någon annanstans.

Javisst, och hur länge varar hörselminnet intakt?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2012-06-29 09:36

Harryup skrev:
Thomas_A skrev:
Harryup skrev:
Thomas_A skrev:

mvh/Harryup

Javisst, och hur länge varar hörselminnet intakt?

mvh/Harryup

Sure, håller med om detta. Men hur menar du annars att en person ska komma fram till bästa uppgraderingen? Bara lita på en försäljare? Du kan ju fråga försäljaren att han har möjlighet att spela in identiska stycken digitalt istället, exempelvis en high-end PU på olika drivverk. Men jag misstänker att de generellt skulle vara ganska ovilliga till detta. Stämmer det?

T
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2012-06-29 09:40

Ragnwald skrev:Är det tänkt att skivan ska ligga direkt på mässingen?

Det är nog bara för att den ska vara fin på bild :D .
Jag har för mig att de även hade en modell som sög fast skivan mot tallriken, med vacum?
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2012-06-29 10:20

Jansson skrev:En kort lägesrapport.

Idag var jag hos Kalle på High Fidelity. Mycket hjälpsam och trevlig man.

Jag fick lyssna på en Linn LP12 majik med Akiva tonarm och Addikt pu.
Det var en fin Linnanläggning med de nya isobarikgolvarna.

Denna LP12 lät fint!
En riktigt bra grammofon.

Kalle hade en hel del vanliga lp-skivor liggandes i butiken så jag kunde rota bäst jag ville och lyssna lite på en del som jag har hemma.

Turligt nog hade Kalle "Pirates" med Rickie Lee Jones. En helt vanlig pressning.
Skivans första låt heter "We belong together". Det är en knepig låt att spela upp. Mycket dynamik och även en hel del klangliga egenheter från RL pianospel.
Det här exet av Pirates var inte så bra pressat som tur var och jag hörde variation i tonhöjd i de inledande fraserna av Ricke Lees pianospel på just "We belong together.
Kalle hörde det inte dock.
Jag lägger upp en länk till spotify i fall du inte har skivan.
Lyssna inledningsvis på Rickies piano.
Längre fram tar rytmsektionen ordentligt tag och då kan det lätt bli lite stökigt om inte det är en bra uppspelare.

http://open.spotify.com/track/3MKSJZnui9nXZoClgpJT2t

Kanske Lp 12 Majik motorstyrning och arm inte riktigt fixar det?
Klart hörbar variation i tonhöjd på pianot. Däremot fixade den bra det fina trumspelet från Steve Gadd.

När jag över hos Audio concept spelade Robert nog lite mer audiofila inspelningar och därför kan jag inte jämföra.
Ingen musik jag känner till.
Nordic Concept artist hade en väldigt fin pitch i alla fall på skivor han spelade. Men som sagt det var ju också inte precis de skivor som jag rotar fram i begagnatbackarna.

Jag har smitit direkt till båda butikerna direkt efter jobbet och har inte haft egna skivor med mig.
Så det får bli återbesök i förekommande fall.

@Thomas A, Bill 50X och Naqref

Intressant diskussion.
Jag tror jag förstår alla era ståndpunkter. Därför har jag nog en ide om att det får bli att förena båda världar.
Tanken är att montera min Dynavektor 10X5 på den armen.
Jag satsar därför på skivspelarverk och tonarm.
När 10X5 gjort sitt satsar jag på en riktigt fin pick up för då har jag säkert glömt vad jag betalat för grammofonen från början.
Man glömmer lätt i min ålder.
:wink:

Men!
Detta om inte någon kan övertyga mig om att min budget inte alls behöver tangeras!!
Minns att jag mycket gärna betalar mycket mindre än stipulerad budget.
Det gör verkligen inget om det blir mycket billigare.

@Laila och jannew
Opus continuo med cantus.
Detta är väl en skivspelare som bara kan köpas ohörd via fabrikanten?
I så fall köper jag blint och ohört.
Har kollat in hemsidan. Man skall dessutom montera själv.
Diy-projekt!
Jag skulle hemskt gärna vilja höra en continou med cantus först innan jag lägger eventuell beställning.

@Laila
Jag har en skivtvätt. Den är smidig och bra.

@Naqref.
Om du inte har något emot att jag ställer frågan.
-Vad har du själv för grammofon?
Du behöver absolut inte svara om du inte vill.
Absolut inte, lämna det i så fall okommenterat.

Jasså du vet vad jag jobbar med, kul!
Jo jag är väldigt van vid småpill så lite silikon är säkert inget problem att byta och jag gissar att en Mörch-arm behöver boosterdos silikon efter 10år?

@ivor-isobarik.
Du är en ängel!
Tack för en utförlig genomgång och köpråd samt prissättning av LP12 på andrahandsmarknaden.
Ditt inlägg är tycks mig vara mycket användbart för vem som helst som vill ha de bästa råd avseende denna LP12a.
Du skriver avslutningsvis i ditt inlägg att du funnit lyckan i din LP12a och det är precis dit jag också vill komma.
Jag är verkligen glad för din skull.

Nästa vecka ska jag besöka Bengt på vinylbutiken i hans demorum och då vill jag höra VPI och Notts analogue hyperspace.
Jag tror att Mirre på veteran hifi också kan ta en demo med mig, väntar på svar från honom.

Intressant rapport - bra att du lyssnar dig fram och fick tag på en välkänd skiva. Och en bra sådan för att utvärdera svaj och dynamik!

Jag skulle fråga en valfri handlare om han ta hem en Amazon 2 med Moerch DP-6 arm med lättaste armen för demo via High End Audio i Danmark. Den borde gå att få för 50 tkr efter lite förhandling.

http://www.highend-sound.com/produkter/ ... mk-ii.aspx

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-06-29 14:23

Thomas_A skrev:
Intressant rapport - bra att du lyssnar dig fram och fick tag på en välkänd skiva. Och en bra sådan för att utvärdera svaj och dynamik!

Jag skulle fråga en valfri handlare om han ta hem en Amazon 2 med Moerch DP-6 arm med lättaste armen för demo via High End Audio i Danmark. Den borde gå att få för 50 tkr efter lite förhandling.

Thomas A.

Tack för ditt inlägg!

Du framhåller Moerch-armen, även Naqref och Alexi har pushat för den.

Jag ska såklart följa ditt råd och lyssna på Amazon2 med Moerch DP-6.
Det är så att jag bor i Danmark varje år under min semester och kan därför lätt åka in till Kbh och besöka butiken i Farum.
Helt enkelt lyssna på denna kombo på plats.

OM nu Du, Naqref och Alexi är helt övertygade om DP-6 förträfflighet, och jag har efter nästa vecka mot all förmodan bestämt mig för vilket skivspelarverk jag vill ha, kan jag åtminstone köpa en Moerch Dp-6 på plats i sommar.

Naqref tror på Notts analogue hyperspace som skivspelarverk.
Alexi föreslår SME 10.
Du föreslår Amazon 2.

Alltså 3 olika varianter med samma arm.

Allmän fråga till alla läsare av tråden:
-Vilka övriga skivspelarverk är lämpliga för kombination med Moerch DP-6?

Nu har jag två demos i nästa vecka. .
Vi får se hur det går.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-06-29 14:28

paa skrev:Kan tänka mig att om man är extremt känslig för dynamiskt svaj, typ med absolut gehör, så kanske man måste gå på ett direktdrivet verk?

paa.

Jag vet inte om direktdrivet är lösningen.
Är det inte ett mulitfaktoriellt fel? eller beror det till största del på drivverket?
Det kan jag inte avgöra, har inte den tekniska kompetensen.

Kalle på High Fidelity hävdade att LP 12 mycket väl hanterar dynamiskt svaj och att det inte ska höras.

Jag är av en avvikande åsikt i alla fall gällande den LP12 Majik som spelade igår.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-06-29 14:34

Thomas A;
Problemet har alltid funnits och svårt att lösa. I butiker hinner man tyvärr inte med allt. Något lite enklare att jämföra CD-spelare.

Jansson;
Det var ju en lite trist erfarenhet av Majiken. Tänker du testa att provlyssna en större för jämförelse? Kan svajet haft någon annan källa? Kanske ta med en känd pianoskiva nästa gång? Gammal analog inspelning eller kanske vid graveringen? Skivor med svaj förekommer.
Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Simp_the_pimP

Inläggav Simp_the_pimP » 2012-06-29 14:41

Majiken är väl den svajigaste LP12:an dock.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-06-29 15:05

Harryup skrev:Jansson;
Det var ju en lite trist erfarenhet av Majiken. Tänker du testa att provlyssna en större för jämförelse? Kan svajet haft någon annan källa? Kanske ta med en känd pianoskiva nästa gång? Gammal analog inspelning eller kanske vid graveringen? Skivor med svaj förekommer.
Mvh/Harryup

Tack för respons!

Jag vill gärna höra en större LP12 som jämförelse.
Det hade han inte i butik (som i alla fall var spelbar). Bara Majik LP12.

Just den här skivan är jag väl förtrogen med.
Har den både på vinyl och på cd (cd original master recording)
Detta är första spåret på LPn.
(Det borde låta bra, det är liksom inte sista låten på skivan. )

När jag kom hem spelade jag upp min vinyl på Regan hemma (och även cd som referens avseende svaj)

Jag skulle nog likställa min Pirates i pressning med butikens.

Lyssna gärna på låten "We belong together) via den länk jag la in i ett föregående inlägg.

Problemet visar sig redan i början för Majik 12 genom problem att hantera de utdragna anslagen på pianot som inleder låten.
Min Rega kämpar här också men ligger inte efter särskilt mycket om ens något.
Visst kan olika pressningar göra skillnad men jag tvivlar på det i detta fall.
Jag behöver en skivspelare som kan hantera sådana här inte omöjliga pressningar men desto mera vanligt förekommande pressningar.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2012-06-29 15:19

Jansson skrev:
Thomas_A skrev:

Thomas A.

Tack för ditt inlägg!

Du framhåller Moerch-armen, även Naqref och Alexi har pushat för den.

Det är så att jag bor i Danmark varje år under min semester och kan därför lätt åka in till Kbh och besöka butiken i Farum.

OM nu Du, Naqref och Alexi är helt övertygade om DP-6 förträfflighet, och jag har efter nästa vecka mot all förmodan bestämt mig för vilket skivspelarverk jag vill ha, kan jag åtminstone köpa en Moerch Dp-6 på plats i sommar.

Alexi föreslår SME 10.
Du föreslår Amazon 2.

Nu har jag två demos i nästa vecka. .
Vi får se hur det går.

Ok, att jag föreslog just Amazon var nog mest för att företaget verkar ha sådana armar förinstallerade. Men företaget verkar vara till salu, enligt hemsidan, så det kanske är säkrast att kika på ett annat verk. Många företag gör tonarmsbasar till de flesta armar på marknaden. Moerch har 212 mm distans till centrum, vilket är väldigt nära "Linn-standard" som är 211 mm.

T
Senast redigerad av Thomas_A 2012-06-29 15:26, redigerad totalt 1 gång.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-06-29 15:24

Thomas_A skrev:
Ok, att jag föreslog just Amazon var nog mest för att företaget verkar ha sådana armar förinstallerade. Men företaget verkar vara till salu, enligt hemsidan, så det kanske är säkrast att kika på ett annat verk. Många företag gör tonarmsbasar till de flesta armar på marknaden.

T

Tack för info!
Det har gått mig förbi, tyder på finansiella problem.

Ok Amazon kanske är inte rätta verket just av den anledningen.
Som sagt, tanken är att detta ska vara den sista grammofonen jag köper.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-06-29 16:39

Då är ju LP-12'an perfekt för sen kan du ju uppgradera den allt vad du orkar med. :)

Mvh/Harryup

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-06-29 17:14

Harryup skrev:Då är ju LP-12'an perfekt för sen kan du ju uppgradera den allt vad du orkar med. :)

Mvh/Harryup

Jo men visst.
Vill bara ha vissa grundkrav uppfyllda.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-06-29 17:20

Jansson skrev:
paa skrev:Kan tänka mig att om man är extremt känslig för dynamiskt svaj, typ med absolut gehör, så kanske man måste gå på ett direktdrivet verk?

paa.

Jag vet inte om direktdrivet är lösningen.
Är det inte ett mulitfaktoriellt fel? eller beror det till största del på drivverket?
Det kan jag inte avgöra, har inte den tekniska kompetensen.

Svaj kan ju bero på att skivan är bucklig så att nålen fjädrar in och ut och därmed skapar svajet, eller så kan det förstås vara ingraverat, men det är väl mindre vanligt att graververket svajar hörbart.

F.ö. kan ju inte armen eller pickupen skapa svaj vid plana skivor, utan det är drivverket som är boven:
Dvs, det är skivtallriken som svajar mot remmen, och innerchassit som "dansar" på sina tre fjädrar, ledad runt tallrikslagret, osv.
Jag menar att innerchassiet måste ha större masströghetsmoment än skivtallriken, vilket väldigt få spelare med fjädrat innerchassi kan uppvisa.
En direktdriven skivspelare har en mycket starkare och styvare drift som påverkas mycket mindre av omgivningen.
Problemet med dem har handlat mer om muller från driften än om svaj.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-06-29 18:13

Jansson skrev:Kalle på High Fidelity hävdade att LP 12 mycket väl hanterar dynamiskt svaj och att det inte ska höras.

Har inte IÖ hävdat att han har mätt på LP-12 och snarare kom fram till motsatsen - att den adderar dynamiskt svaj? Men med en sådan frekvens att det framhäver rytmen i viss typ av musik.

Jag minns inte men det finns väl beskrivet här någonstans.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-06-29 18:22

Här är ett gammalt inlägg som handlar om detta:

IngOehman skrev:En intressant sak med Linn LP12 (i varje fall på den tiden då den strax beskrivna mätningen begav sig) var att den hade en exemplariskt låg statiskt lastkänslighet (den saktade sig synnerligen lite när man försökta bromsa den med en given kraft). Det var mycket imponerande. Så långt allt väl.

Vad som kände mindre övertydande var att den hade ett ovanligt stort dynamiskt svaj - den svajade till rejält efter varje större transient. Svajet yttrade sig sålunda att hastigheten ringde symmetriskt och avklingande runt korrekt hastighet efter korta bromsattacker.

Jag kom att tänka på detta när du talar om lågfrekvent amplitudmodulering.

Det beteende jag såg är ju en bredbandig frekvensmodulering, förvisso inte riktigt samma sak, men som jag dock kan tänka mig får rytmen att "stampa av" lite extra, i synnerhet beroende på den första avsaktningen efter varje anslag.

Eller vad tror ni andra?

(Jag har inte gjort några noggranna korrelationsstudier, men har fått intrycket att LP12-spelaren upplevs på ett sätt som kanske kan förklaras med just denna egenskap?)

Vh, Ing. Öhman
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-06-29 18:38

Jansson skrev:Du framhåller Moerch-armen, även Naqref och Alexi har pushat för den.

Alexi föreslår SME 10.
Du föreslår Amazon 2.

Det där är en komplex fråga men man kan förenkla den lite genom att säga att ju mjukare upphängning av tallrik, motor och subchassie är samtidigt som de är relativt lätta då får man en större interaktion mellan spelare och tonram/pickup. Nottinghamen är en plintspelare med relativt hög massa så enventuella problem kommer då att bli rätt små. Samma sak med den Amazon 2som Thomas föreslår eller den Well Tempered som OlA har. För att ta några exempel.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2012-06-29 19:19

Jag har också märkt att exempelvis den Thorens TD166 jag hade en gång låter lite svajigt, ffa på dynamiska pianoanslag. Linn Axisen låter torrare på pianoanslag. Den har jämfört med Thorens-spelaren en relativt fast upphängning.

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2012-06-29 19:53

Jansson skrev:@OIA-68

Jomen då är det den Well Tempered som jag tittade på hos Audio Concept.
Så den låter bra alltså.
Robert på AC var mycket förtjust i den.

Jag är skeptisk till silikonbadet. Silikonet borde förändras över tid.

Jag passar nog på Well Tempered.

mnjae där kan jag nog för en gångs skull säga till en person ..
du har fel!
silikonbadet förändras inte över tid.
jag har då som du förstått en WT och den är från 1984. och den har inget förändrat silikonbad. så lägg då tiden 26 år till dagens datm och där är du då rent erfarenhetsmässigt... räcker inte detta så får vi nog ta fram äldre tekniker och se om dessa har några konstruktionsfördelar
jag får inte ut ngt av att vara bland dem som inte förstår mig

Användarvisningsbild
Dartman

Inläggav Dartman » 2012-06-29 19:57

Kenwood KD 770D?

En så'n har jag.

/Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-06-29 20:15

OlA-68 skrev:
Jansson skrev:@OIA-68

Jomen då är det den Well Tempered som jag tittade på hos Audio Concept.
Så den låter bra alltså.
Robert på AC var mycket förtjust i den.

Jag är skeptisk till silikonbadet. Silikonet borde förändras över tid.

Jag passar nog på Well Tempered.

mnjae där kan jag nog för en gångs skull säga till en person ..
du har fel!
silikonbadet förändras inte över tid.
jag har då som du förstått en WT och den är från 1984. och den har inget förändrat silikonbad. så lägg då tiden 26 år till dagens datm och där är du då rent erfarenhetsmässigt... räcker inte detta så får vi nog ta fram äldre tekniker och se om dessa har några konstruktionsfördelar

Snacka gärna med Harryup . . . 8) :wink:
(Tar fram de torkade majskornen så länge . . . :P )

ps Har själv inga problem med att silikonen "pastaserar" sig, däremot
så gillar jag inte dess förmåga att "kryprinna" på de mest tänkbara å
otänkbara ställen.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd